Hej
Nej jag har ännu inte fått hem den nya cylindrarna och kolvarna. De gick dock iväg igår. Så i början på nästa vecka hoppas jag att lådan anländer.
Jag har städat undan lite så du kommer fram lätt.
Låter kul med nya cyllarna, potentialen finns ju!
Inte haft tid att titta förbi även om det skulle ha varit trevligt. Får kika förbi nästa säsong istället när jag byggt klart min egen hoj.
Riktigt kul med filmer!!! Ser fantastiskt bra ut, good work!
Erik har motorn.
Feta doningar fan vad det inte var skönt att köra hem från rosen
Men så sjukt läckra dom var! Tror faktiskt du har den porrigaste spruttstermotorn i dagsläget! Jag hade föreställt mig fula järnklumpar men det här var klart över förväntan.
Måste ha varit som julafton för dig.
Blir sugen att köpa sig en likadan maskin själv.
Jag tycker det är coolare med gjutjärnscylindrar
När du skriver om värmeavledningen, vet du (eller någon annan) om det finns siffror på hur värmen sprids i en motor? Det hade varit väldigt intressant.
Är det något du behöver oroa dig för att just cylindrarna blir för varma? Det går ju att sätta en tempsensor och en varningslampa på styret.
...Är det något du behöver oroa dig för att just cylindrarna blir för varma? Det går ju att sätta en tempsensor och en varningslampa på styret.
Är inte så orolig nu längre, har fått försäkringar från många kunniga (bla landspeed-killar i USA jag chattat med, en amerikan som jag mailväxlar en del med har även kört med axtell:s järncylindrar på sin 1440 cc gatsportster i 10 år http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=312794&d=1276925437) att jag inte längre känner ngn oro med anledning av segjärnets betydligt sämre värmeledningsförmåga. Bla är det i praktiken ofta dålig värmeöverföring mellan det igjutna gjutjärnsfodret och aluminumet i alucylindrar bla beroende på skillnaden i värmeutvidgningskoefficient mellan de två metallerna, järncyllarna är ju ett enda stycke.
Det andra är att tack vare segjärnets stora styvhet och lägre värmeutvidgningskoefficient så blir järncyllarna mycket tätare tack mindre kolvspel när motorn är varm (med järncyllar så minskar kolvspelet med ökande motorbelastning) samt att loppet håller sig runt och rakt. Så allt detta sammantaget verkar göra att det inte är några värmeproblem. Såna här cylindrar är ju tex vanliga på landspeedsportsters som körs på Bonneville och Le Mirage etc, både nitro och bensin.
Men jag var tveksam i början om detta verkligen är bra på en gathoj, just den lägre värmeledningsförmågan järn gjorde att jag frågade flera i USA samt Karling mfl här i Sverige
Satan va koola de var!
kul också att du hakar på vintagetrenden o bygger järnsportster!
Synd på vikten.
Men järncyllarna ser hot-rod ut!
Skall du hänga dit oljekylaren igen?
Kan tänka mig att värmen som leds från cylindrarna till blocket behöver evakueras.
Fyfan vad snygga de var Jörgen, grattis!
Nu får vi fan hoppas att saker och ting funkar som de ska
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |