Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inte haft tid att titta förbi även om det skulle ha varit trevligt. Får kika förbi nästa säsong istället när jag byggt klart min egen hoj. :)
 

TomTom

i bollen...
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Arboga
Hoj
Ducati 996SPS
Hej
Nej jag har ännu inte fått hem den nya cylindrarna och kolvarna. De gick dock iväg igår. Så i början på nästa vecka hoppas jag att lådan anländer.

Jag har städat undan så du kommer fram lätt.
Låter kul med nya cyllarna, potentialen finns ju!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har städat undan lite så du kommer fram lätt.
Låter kul med nya cyllarna, potentialen finns ju!

Jag såg det! :tummenupp Missade dig med en hårsmån igår, såg din bil utanför garaget och kvistade dit men via korvmojen, men då hade du hunnit åka iväg. :D

Cylindrarna borde dyka upp vilken dag som helst nu. Beställde även nya kammar RedShift 615 idag. Så kan jag mäta in dem med lera när nu ändå topparna är av. Då har jag ett tredje alternativ jag kan lätt kan testa om de kammarna som sitter i nu visar sig vara en återvändsgränd när jag äntligen kan bänka dem hos Erik.

Ska bli kul att se hur dina rörkopplingar till Duccen blir!

Inte haft tid att titta förbi även om det skulle ha varit trevligt. Får kika förbi nästa säsong istället när jag byggt klart min egen hoj. :)

Det är lugnt. Det kommer fler ggr. Har förhoppningsvis kvar hojen många år till.

Riktigt kul med filmer!!! Ser fantastiskt bra ut, good work!

Tack!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I fredags fick jag det efterlängtade beskedet från Karling att mina cylindrar kommit. Så då var det bara att kasta sig i bilen och åka och hämta de nya cylindrarna, kolvarna, bultar och ringar.
:banana

Nu återstår att fila in kolvringspel, markera ut lämplig plats för oljereturer i cylindrarnas fötter så att Karling kan fräsa kanaler och gänga för nipplar. Sedan kolla kolv/ventilklarningar med lera för den nya RedShift615-kammen jag beställt samt även mäta upp squishen så att det blev rätt. Denna cylinder är specad .010" högre för att kunna köra utan cylinderfotspackning vilket är bra för bla kylningen/värmeavledningen från cylindern plus att man får en styvare förband mellan block och cylinder.

Provvägde cyllarna. En originalcylinder vägde ca 4 kg och järncylindrarna väger 5.5 kg styck. Så de adderar alltså 3 kg till hojen. Det är nackdelen med järncylindrar, plus priset.
 

Bifogat

  • IMG_1842.jpg
    IMG_1842.jpg
    235.1 KB · Visningar: 3,290
  • IMG_1844.jpg
    IMG_1844.jpg
    234.1 KB · Visningar: 2,333
  • IMG_1846.jpg
    IMG_1846.jpg
    237.2 KB · Visningar: 3,351
  • IMG_1848.jpg
    IMG_1848.jpg
    234.7 KB · Visningar: 187
  • IMG_1849.jpg
    IMG_1849.jpg
    243.3 KB · Visningar: 3,467
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Feta doningar :D fan vad det inte var skönt att köra hem från rosen :p

Tack! Ja det var lite kylslaget misstänker jag.
Hoppas jag hinner köra in de nya cyllarna innan vinter och salt kommer. Det kommer bli rätt kallt om fingrarna det med kan jag trösta dig med :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men så sjukt läckra dom var! Tror faktiskt du har den porrigaste spruttstermotorn i dagsläget! Jag hade föreställt mig fula järnklumpar men det här var klart över förväntan. :)

Måste ha varit som julafton för dig. :tummenupp

Blir sugen att köpa sig en likadan maskin själv.
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag tycker det är coolare med gjutjärnscylindrar :tummenupp

När du skriver om värmeavledningen, vet du (eller någon annan) om det finns siffror på hur värmen sprids i en motor? Det hade varit väldigt intressant.
Är det något du behöver oroa dig för att just cylindrarna blir för varma? Det går ju att sätta en tempsensor och en varningslampa på styret.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men så sjukt läckra dom var! Tror faktiskt du har den porrigaste spruttstermotorn i dagsläget! Jag hade föreställt mig fula järnklumpar men det här var klart över förväntan. :)

Måste ha varit som julafton för dig. :tummenupp

Blir sugen att köpa sig en likadan maskin själv.

Tack! Ja jag gillar utsendet också, dessa cylindrar är svarvade ur en rotationsgjuten klump av segjärn. Så därför blir de släta och fina, alla ytor ar svavade och frästa. Sedan är de pulverlackade utvändigt med högtemps svart rynklack. Ja idag var det julafton helt klart! :D

Jag tycker det är coolare med gjutjärnscylindrar :tummenupp

När du skriver om värmeavledningen, vet du (eller någon annan) om det finns siffror på hur värmen sprids i en motor? Det hade varit väldigt intressant.
Är det något du behöver oroa dig för att just cylindrarna blir för varma? Det går ju att sätta en tempsensor och en varningslampa på styret.


Man brukar skolboksmässigt säga att den till cylinder och topp överförda värmeenegin fördelas med ca 80% till toppen och ca 20% till cylindern. Men har man tex slitna ringar och/eller orunda cylindrar så att det blir mycket blow-by, då ökar den termiska belastningen på kolven men även på cylindern.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Är det något du behöver oroa dig för att just cylindrarna blir för varma? Det går ju att sätta en tempsensor och en varningslampa på styret.

Är inte så orolig nu längre, har fått försäkringar från många kunniga (bla landspeed-killar i USA jag chattat med, en amerikan som jag mailväxlar en del med har även kört med axtell:s järncylindrar på sin 1440 cc gatsportster i 10 år http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=312794&d=1276925437) att jag inte längre känner ngn oro med anledning av segjärnets betydligt sämre värmeledningsförmåga. Bla är det i praktiken ofta dålig värmeöverföring mellan det igjutna gjutjärnsfodret och aluminumet i alucylindrar bla beroende på skillnaden i värmeutvidgningskoefficient mellan de två metallerna, järncyllarna är ju ett enda stycke.

Det andra är att tack vare segjärnets stora styvhet och lägre värmeutvidgningskoefficient så blir järncyllarna mycket tätare tack mindre kolvspel när motorn är varm (med järncyllar så minskar kolvspelet med ökande motorbelastning) samt att loppet håller sig runt och rakt. Så allt detta sammantaget verkar göra att det inte är några värmeproblem. Såna här cylindrar är ju tex vanliga på landspeedsportsters som körs på Bonneville och Le Mirage etc, både nitro och bensin.

Men jag var tveksam i början om detta verkligen är bra på en gathoj, just den lägre värmeledningsförmågan järn gjorde att jag frågade flera i USA samt Karling mfl här i Sverige
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Satan va koola de var!

kul också att du hakar på vintagetrenden o bygger järnsportster!:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är inte så orolig nu längre, har fått försäkringar från många kunniga (bla landspeed-killar i USA jag chattat med, en amerikan som jag mailväxlar en del med har även kört med axtell:s järncylindrar på sin 1440 cc gatsportster i 10 år http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=312794&d=1276925437) att jag inte längre känner ngn oro med anledning av segjärnets betydligt sämre värmeledningsförmåga. Bla är det i praktiken ofta dålig värmeöverföring mellan det igjutna gjutjärnsfodret och aluminumet i alucylindrar bla beroende på skillnaden i värmeutvidgningskoefficient mellan de två metallerna, järncyllarna är ju ett enda stycke.

Det andra är att tack vare segjärnets stora styvhet och lägre värmeutvidgningskoefficient så blir järncyllarna mycket tätare tack mindre kolvspel när motorn är varm (med järncyllar så minskar kolvspelet med ökande motorbelastning) samt att loppet håller sig runt och rakt. Så allt detta sammantaget verkar göra att det inte är några värmeproblem. Såna här cylindrar är ju tex vanliga på landspeedsportsters som körs på Bonneville och Le Mirage etc, både nitro och bensin.

Men jag var tveksam i början om detta verkligen är bra på en gathoj, just den lägre värmeledningsförmågan järn gjorde att jag frågade flera i USA samt Karling mfl här i Sverige

Synd på vikten.
Men järncyllarna ser hot-rod ut!
Skall du hänga dit oljekylaren igen?
Kan tänka mig att värmen som leds från cylindrarna till blocket behöver evakueras.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyfan vad snygga de var Jörgen, grattis!:tummenupp

Nu får vi fan hoppas att saker och ting funkar som de ska:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Satan va koola de var!

kul också att du hakar på vintagetrenden o bygger järnsportster!:D

Precis! Varför nicasil när det finns segjärn!:D
Aluminium verkar ju dessutom lite farligt, ett tu tre brister ngn fördämning osså blir det kemikaliekatastrof :gnissla

Synd på vikten.
Men järncyllarna ser hot-rod ut!
Skall du hänga dit oljekylaren igen?
Kan tänka mig att värmen som leds från cylindrarna till blocket behöver evakueras.

Ja jag håller med, det vart ballt med runda svart cyllar och fyrkantiga toppar.
Jag tänkte kolla vad jag får för oljetemp, jag har ju mätare i oljetanken.
Men vad jag har hört så ska det inte behövas, men det är ju snabbt gjort att sätta dit kylaren igen om tempen blir hög.

Fyfan vad snygga de var Jörgen, grattis!:tummenupp

Nu får vi fan hoppas att saker och ting funkar som de ska:D

Tack! Ja det hoppas jag med kan jag säga. Har just ätit lunch och gjort iordning en termos kaffe. Så nu ska jag kvista iväg till garaget och fila kolvringar och mäta in squish mm. :banana
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har du haft två dagar på dig, är motorn inkörd ännu?:D
 

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Ort
Norrtälje
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Jäklar vad tjusigt Jörgen. :tummenupp, även fast det är en HD :D

Ska bli kul att se den på Kjula eller något till sommaren.

Mvh
Patrik
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top