Jag har läst internetdiskussioner om att Hyperformance samt Axtell också ska använda 100-70-03 Durabar iaf till sina nitrocylindrar.
Men det är mig veterligen inte bekräftet av ngn de två av tillverkarna. Själv vet jag inte. Det jag vet är att problemet inte är mtrl-specen på papperet, det viktiga är att utgångsklumpen är fri från kaviteter (eller gjutmästarbostäder). I synnerhet på cylindrar till motorer med höga medeltryck och cylinder/däck och cylinder/topp-förband.
Ngt jag slipper iom att jag kör genomgående dragstänger.
Det är ju dock inte ngt som funkar på tex nitro-harleytwinnar. Där måste man ha många fler topplocksbultar (för att få tillräcklig tätning mot det höga förbränningstrycket) än de 4 bultar per cylinder som kan fästas i cylinderfotsdäcket i blocket. Härav måste cylindern ta upp hela dragkraften från förbränningen (Pga av att nitroharleys måste ha många fler topplocksskruvar än cylinderfotsskruvar). Då får det inte vara ngn imperfektion i gjutgodset. Det är nog därför det finns så tillverkare av dessa cylindrar.
Jag har ju dock en bensinmotor, så för mig är det ju bara overkill alltihop. Jag tvingades ju mer till dessa cylindrar pga av deras överlägsna formstyvhet. Det var därför jag gick till nitro-mäster Karling.
Det är ju (pga ovanstående) såna människor som kan speca såna här segjärnscylindrar. De vet skillnaden i temperatututvidgning etc jämfört med alu-cylindrar. Med järncylindrar så går tex kolvspelet mot minimum när motorn blir som hetast, ngt som inte gäller med alucylindrar. Järn-cylindrar ger hellar ingen "rabatt" på squishen när motorn blir het, vilket är bra. Dock gäller det ju dock att känna till hur tight man vågar sätta squishen med segjärncylindrar. Så jag vill ha allt rätt. Det var därför jag lät Karling sköta detta.
Segjärnsfoder har blivit på modet även inom hårdtrimmning av storstånkor där man bygger extrema bigbore på crossmotorer där kolvskirtarna redan från början är så små att kolven är färdigkantrad sas.
Jag kom i slang med han som bygger de värsta KTM motorerna i den branchen och han var kluven vilket som var bäst av 100-70-03 Durabar samt 65-45-12 HRDS. Jag saknar tyvärr kompetensen för att förstå skillnaden mellan dem...