Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Segjärnsfoder har blivit på modet även inom hårdtrimmning av storstånkor där man bygger extrema bigbore på crossmotorer där kolvskirtarna redan från början är så små att kolven är färdigkantrad sas.

Jag kom i slang med han som bygger de värsta KTM motorerna i den branchen och han var kluven vilket som var bäst av 100-70-03 Durabar samt 65-45-12 HRDS. Jag saknar tyvärr kompetensen för att förstå skillnaden mellan dem...

Ifall man kikar i materialspecarna så förefaller det som att 100-70-03 är främst avsett för att motstå slitage och är specat till en brinellhårdhet mellan 241-329. 65-45-12 HRDS är mjukare och verkar vara tänkt för högtemperaturapplikationer med värmecykling (ska klara detta utan att distorsion), brinellhårdheten ligger här enligt spec mellan 167-229. Båda legeringarna tillverkas av durabar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hörrö din snedseglare, pallra dig hem och uppdatera hojen och tråden lite nu va?

Skärgården klarar sig utan säffle-disco ett tag nu, du måste ju tänka på ljudkulisserna på land också!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äähh fyfan, håller du fortfarande på och bygger på den där skiten?
Nä köp nytt istället som vi andra stekers kan göra.
Pengar är liksom ingen trång sektor utan sprutar som när Jenna Jameson får en fontänorgasm.

Köp en japs eller ännu hellre respektingivande tysk kvalitet så får du känna på rå power som funkar tusentals mil.

Kul att du är tillbaks!:kiss Felet med fritte-, nippon- och spagettiprylar är att de har förlorat för många världsakrig. Även om jag kan hålla med om att de kan tyckas attraktiva för den med liten plånka.
Ryss- och jänkeprylar är det som jäller.
 
Last edited:

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Kul att du är tillbaks!:kiss Felet med fritte-, nippon- och spagettiprylar är att de har förlorat för många världsakrig. Även om jag kan hålla med om att de kan tyckas attraktiva för den med liten plånka.
Ryss- och jänkeprylar är det som jäller.

Auch! Där satt den...:)

Nu fick man nåt att fundera på, undrar om det räcker med en jänkare med fyra hjul? Dylika håller nämligen på att slutgiltigt förpesta denne bilhandlares annars så rena sinne, och som vi alla vet finns det ju bara ett botemedel då febern slår till med full kraft!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har läst internetdiskussioner om att Hyperformance samt Axtell också ska använda 100-70-03 Durabar iaf till sina nitrocylindrar.

Men det är mig veterligen inte bekräftet av ngn de två av tillverkarna. Själv vet jag inte. Det jag vet är att problemet inte är mtrl-specen på papperet, det viktiga är att utgångsklumpen är fri från kaviteter (eller gjutmästarbostäder). I synnerhet på cylindrar till motorer med höga medeltryck och cylinder/däck och cylinder/topp-förband.

Ngt jag slipper iom att jag kör genomgående dragstänger.

Det är ju dock inte ngt som funkar på tex nitro-harleytwinnar. Där måste man ha många fler topplocksbultar (för att få tillräcklig tätning mot det höga förbränningstrycket) än de 4 bultar per cylinder som kan fästas i cylinderfotsdäcket i blocket. Härav måste cylindern ta upp hela dragkraften från förbränningen (Pga av att nitroharleys måste ha många fler topplocksskruvar än cylinderfotsskruvar). Då får det inte vara ngn imperfektion i gjutgodset. Det är nog därför det finns så tillverkare av dessa cylindrar.

Jag har ju dock en bensinmotor, så för mig är det ju bara overkill alltihop. Jag tvingades ju mer till dessa cylindrar pga av deras överlägsna formstyvhet. Det var därför jag gick till nitro-mäster Karling.
Det är ju (pga ovanstående) såna människor som kan speca såna här segjärnscylindrar. De vet skillnaden i temperatututvidgning etc jämfört med alu-cylindrar. Med järncylindrar så går tex kolvspelet mot minimum när motorn blir som hetast, ngt som inte gäller med alucylindrar. Järn-cylindrar ger hellar ingen "rabatt" på squishen när motorn blir het, vilket är bra. Dock gäller det ju dock att känna till hur tight man vågar sätta squishen med segjärncylindrar. Så jag vill ha allt rätt. Det var därför jag lät Karling sköta detta.

Segjärnsfoder har blivit på modet även inom hårdtrimmning av storstånkor där man bygger extrema bigbore på crossmotorer där kolvskirtarna redan från början är så små att kolven är färdigkantrad sas.

Jag kom i slang med han som bygger de värsta KTM motorerna i den branchen och han var kluven vilket som var bäst av 100-70-03 Durabar samt 65-45-12 HRDS. Jag saknar tyvärr kompetensen för att förstå skillnaden mellan dem...
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Nej men en rysk Svezda extruderad stjärnmotordiesel! :banana
Seriös kolvmotor. Servas alltjämt av Patria. Har still effekt/vikt-rekordet bland större dieslar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4269177#post4269177

Ural får du ta med Skrotnisse.

Mera offtopic, men detta platsar inte riktigt i dieseltråden heller så som inlägget Svezdan...men helt apråpå traktorpulling o motorporr:

Finns en typ här i finland som tävlar i minipulling -klassen med sitt hembygge, håll i er nu: en HALV Rolls-Royce Meteor, alltså med ena cylinderraden bortkapad (inalles 6 cylindrar på 13,5 liter), som körs på metanol med stor turbo o Autronic styrsystem. Kraften förs vidare till drivhjulen via egenkonstruerad centrifugalkooppling med direkt drift. Bakhjulen snurrar över 200 km/h på full kula så den är bra på att ösa sand o jord över sin förare...:) Effekten torde enligt byggherren ligga kring 1500 hk, den gav 950 i bromsbänk med vilt spinnande bakhjul...:tummenupp

http://contour.com/node/103175
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Såg en frän HD FlatTrack i Usa, Los Angeles på mc träff på ett hoj-café uppe i bergen!
Har tyvärr bara en bild på den.
 

Bifogat

  • IMG_4767.jpg
    IMG_4767.jpg
    242 KB · Visningar: 178

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hej Jörgen.
Hur gick det med din framgaffel, modifierade du den ? Vart köpte du delarna ?
Eller skaffade du nya gaffelben ?
Frågorna är många men jag står inför ett likvärdigt problem själv, därav frågan.

/ Peter
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej Jörgen.
Hur gick det med din framgaffel, modifierade du den ? Vart köpte du delarna ?
Eller skaffade du nya gaffelben ?
Frågorna är många men jag står inför ett likvärdigt problem själv, därav frågan.

/ Peter

Hej
Ja den vart genomgången och försedd med linjära racetech-fjädrar av Kumlins i vintras. Finns beskrivet i tråden.

/J
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top