Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej!
Nej fenan är inte borttagen. Den ska man passa sig för att ta bort på superstock-topparna. Den hjälper gasen att följa lilla radien (som egentligen är alldeles för brant på dessa toppar i likhet med OEM)
Det är ju därför race-toppar som tex S&S B2 har sina insug på en högre höjd från toppackningen, för att få snällare/större radie. Men nackdelen med dessa toppar är ju då att den större höjden ofta gör att övre ramröret måst höjas på en gatcykel. Det var därför jag valde att låta Erik svetsa och D-porta avgas samt plasta och porta mina insug. För att optimera topparna men ändå slippa högre toppar. Han öppnade även upp shrouden runt ventilerna i förbränningsrummet. Samt bytte till Kibblewhite 2" insug med mindre tulip är mina 2" S&S insug.
Jag märkte bara att främre avgasstyrningen släppt och skjutits upp några mm, Efter ca 100 mil inkörning och första bänkningen med originalkammen så passade jag på att göra lite tillståndskontroller på motorn när jag bytte till nya kammen, det var leak-down-test, komptest och lite okulär besiktning. När jag såg den rubbade främre avgasstyrningen så tog jag av topparna, och då såg jag att cylindrarna inte var så vackra som jag ville. Jag hade dock inte märkt ngt på gången i motorn, motorn var ju starkare än någonsin. 142 rwhp och 181 Nm med de portade topparna och original S&S 600-kammen.
Erik fick sedan topparna och såg då att orsaken var att han satt avgasstyrningen aningen lågt på främre toppen, den släppta främre avgasstyrningen hade alltså touchat tulipen på avgasventilen. Du kan se på sista bilden hur lågt den satt. Bilderna nedan är alltså på topparna direkt efter portningen i våras.
Nu är det nya styrningar som ånyo svarvats koniska men som satts på korrekt höjd.
Mycket står i tråden. De första 4 månaderna det här året.
Vad är det för givaruttag du har vid sidan om insugsportarna, knacksenseor, tempgivare?
Nej fenan är inte borttagen. Den ska man passa sig för att ta bort på superstock-topparna. Den hjälper gasen att följa lilla radien (som egentligen är alldeles för brant på dessa toppar i likhet med OEM)
Det är ju därför race-toppar som tex S&S B2 har sina insug på en högre höjd från toppackningen, för att få snällare/större radie. Men nackdelen med dessa toppar är ju då att den större höjden ofta gör att övre ramröret måst höjas på en gatcykel. Det var därför jag valde att låta Erik svetsa och D-porta avgas samt plasta och porta mina insug. För att optimera topparna men ändå slippa högre toppar. Han öppnade även upp shrouden runt ventilerna i förbränningsrummet. Samt bytte till Kibblewhite 2" insug med mindre tulip är mina 2" S&S insug.
Jag märkte bara att främre avgasstyrningen släppt och skjutits upp några mm, Efter ca 100 mil inkörning och första bänkningen med originalkammen så passade jag på att göra lite tillståndskontroller på motorn när jag bytte till nya kammen, det var leak-down-test, komptest och lite okulär besiktning. När jag såg den rubbade främre avgasstyrningen så tog jag av topparna, och då såg jag att cylindrarna inte var så vackra som jag ville. Jag hade dock inte märkt ngt på gången i motorn, motorn var ju starkare än någonsin. 142 rwhp och 181 Nm med de portade topparna och original S&S 600-kammen.
Erik fick sedan topparna och såg då att orsaken var att han satt avgasstyrningen aningen lågt på främre toppen, den släppta främre avgasstyrningen hade alltså touchat tulipen på avgasventilen. Du kan se på sista bilden hur lågt den satt. Bilderna nedan är alltså på topparna direkt efter portningen i våras.
Nu är det nya styrningar som ånyo svarvats koniska men som satts på korrekt höjd.
Mycket står i tråden. De första 4 månaderna det här året.
Vad är det för givaruttag du har vid sidan om insugsportarna, knacksenseor, tempgivare?
En snabb fråga hur ser dina insugportar ut har ni opererat bort clitan.
Själv har jag precis vässat mina lite lite då dom var väldans trubbiga från s&s.
Jag vet att det ideala är att flödes mäta portar naturligtvis men får räcka med en enklare ytlig tillputsning denna gång.
Hur märkte ni att styrningarna satt fel. Ja måste ha missat i tråden.
Bifogat
Last edited: