Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sånt är roligt. Önskar själv att det fanns någon här uppe man kunde anförtro sig arbeten på sånt sätt. Det finns några men dom är lätt räknade på en hand. Sen handlar ju det givetvis om personkemi, inte alltid man är på samma våglängd med personen i fråga. :)

Vad gäller varför cyllarna inte håller måttet så låter det du säger vettigt.

Nåja, det är bara att skruva vidare. Skam den som ger sig. :tummenupp

Är inte Danne Sundström från Piteå. Han har fräst många delar till karling och Danne har själv en sportster med helt egentillverkad jättesportstermotor på 2 liter :Bugar

so10_71459d.jpg
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du har ju Danne Sundström. Är inte han från Piteå. Han har fräst många delar till karling och danne har själv en sportster med helt egentillverkad jättesportstermotor på 2 liter :Bugar

Jo, Danne är superduktig. Han har ju till på köpet en egen CNC-fräs i sin boda. Inte varit i kontakt med han då jag mest pillar med fyra cylindrar för närvarande (men farsgubben känner han sedan långt tillbaka). Men vem vet, kanske jag själv konverterar till en tvåcylindrig maskin vars främsta egenskap är att omvandla bensin till buller. Då kan ju hans expertis komma till nytta. :D:tummenupp

Han skulle egentligen ha fräst mina gaffelkronor men det blev så att en kompis åt mig gjorde det istället.

För radfyror här uppe finns en man vid namn Trydvall. Han är en hejjare på att porta toppar han. :)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ja
Ja jag blir inte klok på varför mina cylindrar inte orkat hålla måttet. Det är nog en kombo av dålig kvalite men även med 102 mm i borr och slag och 7000 rpm. Det som händer är att kolvarna kantrar för mycket och då blir det scuffing från ringarna på trycksidan och motstående sida i loppen varvid ringarna aldrig sätter sig och tätar ordentligt, varvid det blir mycket blowby och ännu varmare varvid cylindrarna formförändras ännu mer, en ond cirkel. Jag misstänkte först att jag har för låg rod-ratio, 1.78. Men det trodde inte Karling. BMW HP2 har ju tex 1.75. Så det var skönt att höra.

På bilsidan är det väl ovanligt med rodratio's nedåt 1.5?

Det låter som att det kan bli kustom kolvar med längre squirts oxå:D
Sen styvare billet block, vev,toppar och en biffigare impax supreme låda:banana
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
På bilsidan är det väl ovanligt med rodratio's nedåt 1.5?

Det låter som att det kan bli kustom kolvar med längre squirts oxå:D
Sen styvare billet block, vev,toppar och en biffigare impax supreme låda:banana

Honda XR600 (-80 tal) Har ett riktigt kort förhållande till sin stake. Kolvbulten når knappt över vevaxeln. Det rör sig om ca 1,5:1

Mats
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Honda XR600 (-80 tal) Har ett riktigt kort förhållande till sin stake. Kolvbulten når knappt över vevaxeln. Det rör sig om ca 1,5:1

Mats

Men den är väl hyfsat kortslagig?
Har även för mig att kolvarna är det första som tar stryk i dem pga kantring.
Utomordentligt trevliga motorer dock.
Korta stakar kräver korta kolvar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På bilsidan är det väl ovanligt med rodratio's nedåt 1.5?

Det låter som att det kan bli kustom kolvar med längre squirts oxå:D
Sen styvare billet block, vev,toppar och en biffigare impax supreme låda:banana

Kjolarna är redan maximala. Med det är ju detta som rod ration begränsar. Med längre stakar i förhållande till slaget så kan man ju både använda kolvar med längre kjol och få en längre dwell time vid öd samt mindre sidkraft på kolven.

På V-motorer så sätter ju även borret i praktiken höjden på kjolen, eftersom de då måste luckas ur högre upp på ena sidan. Dvs skulle jag tex välja att gå upp säg 1/4" i borr så skulle jag få kortare kolvar om jag inte skaffar längre stakar.

Men min motor är nog rätt sund som sagt. 4" square med 1.78 i rod ratio. Tycker det nog är en bra kompromiss, med längre stakar får man ofta backa lite på tänding och kammar, med lång dwell time vid ÖD måste man ofta ha snällare kammar.

Men men, det här vet ju du säkerligen.

Men den är väl hyfsat kortslagig?Har även för mig att kolvarna är det första som tar stryk i dem pga kantring.
Utomordentligt trevliga motorer dock.
Korta stakar kräver korta kolvar.

Rod ratio eller vevstaksförhållande är ju just vevstakslängd/slaglängd.
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kjolarna är redan maximala. Med det är ju detta som rod ration begränsar. Med längre stakar i förhållande till slaget så kan man ju både använda kolvar med längre kjol och få en längre dwell time vid öd samt mindre sidkraft på kolven.

På V-motorer så sätter ju även borret i praktiken höjden på kjolen, eftersom de då måste luckas ur högre upp på ena sidan. Dvs skulle jag tex välja att gå upp säg 1/4" i borr så skulle jag få kortare kolvar om jag inte skaffar längre stakar.

Men min motor är nog rätt sund som sagt. 4" square med 1.78 i rod ratio. Tycker det nog är en bra kompromiss, med längre stakar får man ofta backa lite på tänding och kammar, med lång dwell time vid ÖD måste man ofta ha snällare kammar.

Men men, det här vet ju du säkerligen.

Nu blir jag osäker om du är ironisk eller ej på slutet. skit samma.

Nu vet jag inte vad jag missuppfattat, men är det inte längre dwell time med lägre rodratio's?:va

När man läser denna tråden/ samt min egen börjar man förstå hur många kompromisser det är i en standard motor och hur väl avvägda dessa är.
När man börjar modda o trimma börjar kostnads och viktkompromisserna i standard motorn visa sina fula trynen:gnissla

Riktigt roligt med folk som är kompromisslösa i sitt byggande.
Hade varit kul o lärorikt med garagebesök. men det känns inte genomförbart
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nu blir jag osäker om du är ironisk eller ej på slutet. skit samma.

Nu vet jag inte vad jag missuppfattat, men är det inte längre dwell time med lägre rodratio's?:va

När man läser denna tråden/ samt min egen börjar man förstå hur många kompromisser det är i en standard motor och hur väl avvägda dessa är.
När man börjar modda o trimma börjar kostnads och viktkompromisserna i standard motorn visa sina fula trynen:gnissla

Riktigt roligt med folk som är kompromisslösa i sitt byggande.
Hade varit kul o lärorikt med garagebesök. men det känns inte genomförbart

Om du bara får på dig Graningekänorna och LRF-kepsen för att sen masa röven mot hufvudstaden så kan det ordnas med inkvartering.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om du bara får på dig Graningekänorna och LRF-kepsen för att sen masa röven mot hufvudstaden så kan det ordnas med inkvartering.

LRF??? Har du ALDRIG varit på landet bracka?
Föreningssparbankenkepa med genomskinlig grön skärm, ska det vara. Helst vikt 45grader upp:yoparty

Har faktiskt försökt få med tanten till Botkyrka hillclimb i år, men det verkar lika svårt att baxa upp henne dit som att baxa upp en hoj uppför backen:gnissla

Är det nåt att ha eller är det bara för korpulenta i barbröstadskinnväst?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hittade lite angående detta:

"The ratio of rod length to stroke length (usually represented by the symbol “n” ) is almost always between 2.1:1 on the “long” end, and 1.4:1 on the “short” end. 99% of all motors fall between these 2 extreme limits, with most standard production designs between 2.0:1 and 1.45:1.
An “n” value of 1.75 is considered “ideal” by some respected engine builders, if the breathing is optimized for the design. Except for purpose-built racing engines, most other projects are compromises where 1.75 may not produce the best results.
The percentage of mixture captured, compressed, and burned in the cylinder at a specific point of intake valve closure partially depends on the motor’s rod ratio. The piston’s motion during crankshaft rotation is not symmetrical: the piston speed before & after TDC is faster than before & after BDC, but the difference is not constant - it varies with the rod ratio. Two motors with the same stroke, but different rod lengths, will not have the piston in the same place at the same point of crankshaft rotation. The only 2 exceptions are 0° (TDC) where both strokes are zero, and 180° (BDC) where both strokes are equal & nominal.
.....
A better method of calculating maximum RPM is based on the point of fastest piston acceleration, and takes into account the rod length (longer rods improve the safe RPM slightly). The formula is:
Z = N2 × S (1 + (1 ÷ 2n)) ÷ 2189
where “Z” is piston acceleration in feet per second, per second, “N” is engine RPM, “S” is the stroke length in inches, “n” is the rod-to-stroke ratio (as described, supra), and 2189 is a constant. A safe limit for “Z” is about 100,000 f/s2, although this will cause ring flutter with 1/16” compression rings.
Long-rod motors (“n” = 1.75 to 2.1:1) will have the piston closer to TDC than the short-rod motor at any point between 90° BTDC & 90° ATDC. Short-rod motors (“n” = 1.4 to 1.75:1) will have the piston closer to BDC than the long-rod motor at any point between 90° BBDC & 90° ABDC.
Short-rod motors have slower piston movement upwards away from BDC on the compression stroke, and will capture more mixture at the same point of intake valve closure. This makes them more tolerant of extended (late intake closure) cam timing. "

http://victorylibrary.com/mopar/cam-tech-c.htm
Nu från bilsidan men funktion är samma.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej det är med långa stakar (inte missuppfatta) :gnissla som det blir längre dwell time. Dvs kolven befinner sig längre tid vid ÖD.

Gör ett tankeexprement att vrida svänghjulet +- 5 vevaxelgrader kring ÖD med urartat kort vevstake kontra urartat lång.

Med kort stake kommer kolven att befinna sig längre ned i loppet när vevslängen står +-90 grader från ÖD.

Så med kort stake blir det våldsammare för kolven vid ÖD och större sidkraft på kolven pga den större avvinklingen, men det effektiva slaget kommer igång tidigare. Kan man säga.

Ja samma här, respekten för många bruksmotorers originaldesign ökar med åren helt klart! Nästa gång tändkulan i båten ska sotas måste jag mäta upp vevstakslängden :D

Går säkert bra med ett garagebesök om du är i stan, men mitt garagebås är inte stort :D


/J
Nu blir jag osäker om du är ironisk eller ej på slutet. skit samma.

Nu vet jag inte vad jag missuppfattat, men är det inte längre dwell time med lägre rodratio's?:va

När man läser denna tråden/ samt min egen börjar man förstå hur många kompromisser det är i en standard motor och hur väl avvägda dessa är.
När man börjar modda o trimma börjar kostnads och viktkompromisserna i standard motorn visa sina fula trynen:gnissla

Riktigt roligt med folk som är kompromisslösa i sitt byggande.
Hade varit kul o lärorikt med garagebesök. men det känns inte genomförbart
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tycke väl att jag hade kläm på det.

Blir det inte rätt mycke våldsammare för vevstaken vid låga ratio's pga att det maximala förbränningstrycket kommer när vevstaken befinner sig mer i vinkel. I motsats till långa ratio's när trycket kommer mer rakt uppifrån?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Idag har jag hämtat mina toppar från Proservice. Nya gjutjärns-avgastyrningar (som inte sitter för lågt), samt med uttag för externa oljereturer. Segjärncylindrarna är tillverkade av Axtell och på väg hem från USA till Karling. Kommerblisåfint :banana
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Update update update:yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad blir viktskillnaden mellan original s&s och dessa nya järnklumpar? Betydande?
 
Gick med
4 Oct 2004
Ort
torpet
Hoj
jodå
Idag har jag hämtat mina toppar från Proservice.
En snabb fråga hur ser dina insugportar ut har ni opererat bort clitan.
Själv har jag precis vässat mina lite lite då dom var väldans trubbiga från s&s.
intakeclit.jpg

Jag vet att det ideala är att flödes mäta portar naturligtvis men får räcka med en enklare ytlig tillputsning denna gång.

Hur märkte ni att styrningarna satt fel. Ja måste ha missat i tråden.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top