Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Om du ordnar med dokumentationen/servicehandboken så kan vi göra det tillsammans.
Jag vill dock inte sätta igång och meka med en för mig främmande motor utan dokumentation, sånt gjorde jag när jag var 18 och "visste allt" :död

No probs! "hittade" verkstadshandboken i piratbukten för ett tag sedan...:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack Jörgen och tack GuW. Filen hette sportster.pdf.html fick jag se nu så det var bara att radera html så funkar den.

Hur som helst var kurvorna värda att kolla på. Måste vara en mycket speciell känsla att köra en hoj med ett så våldsamt vrid från tomgång.

Kan få köpa en fin 883 Sportster nu men den kanske är för liten att börja med eller är botten samma på den som på 1200?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack Jörgen och tack GuW. Filen hette sportster.pdf.html fick jag se nu så det var bara att radera html så funkar den.

Hur som helst var kurvorna värda att kolla på. Måste vara en mycket speciell känsla att köra en hoj med ett så våldsamt vrid från tomgång.

Kan få köpa en fin 883 Sportster nu men den kanske är för liten att börja med eller är botten samma på den som på 1200?

Ja det är sjukt kul, men skillnad mellan driv och motorbroms är svårfunnen i svängarna. Åas släpper det kolvslagsvis i början.:näsblod

Bottendel är samma. Är den äldre än -04 så kan originalburkarna borras till 1200 cc. Max volym i det blocket är 1440 cc (3 13/16" borr), Cylinderfot är begränsning för borr. Man kan komma upp i 103" eller 1689 cc mha 3 13/16" borr och S&S strokervev.
På en en välbyggd 1200cc gatmotor är 120 Nm och ca 100 rwhp helt möjligt att åka med på gatan (hade jag i min gamla originalmotor) och ca 115-120 rwhp och 140Nm för 1440. Rådgör med Tassen http://www.tassenracing.se/
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
........
När vi i slutet på dagen sedan körde ur den på 5:an så gav den kurvan på med maxeffekt på 142.7 Hk och 181.2 Nm enligt ovan.

En heldag i bänken mao:tummenupp Bra att den börjar den komma i toppskick inför sommarens drabbningar. Skall bli spännande att se vad enbart kambyte för med sig.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En heldag i bänken mao:tummenupp Bra att den börjar den komma i toppskick inför sommarens drabbningar. Skall bli spännande att se vad enbart kambyte för med sig.

/Ingvar

Tappar jag för mycket bottendrag kommer jag nog att föredra min nuvarande S&S600-kam.

Men en mellanväg isf är ju att köra med nya kammarna på insug och S&S600-kammarna på avgas. Då skotar man förmodligen hem lite bottenvrid igen. Många bänkpengar blir det dock...
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Tappar jag för mycket bottendrag kommer jag nog att föredra min nuvarande S&S600-kam.

Men en mellanväg isf är ju att köra med nya kammarna på insug och S&S600-kammarna på avgas. Då skotar man förmodligen hem lite bottenvrid igen. Många bänkpengar blir det dock...

Haaalllåå. Säger mannen med 100nm utan att ens röra rullen :D

Vi får styra upp lite klippning och filmning, nu lever qvarnan, 31 maj har jag bestid!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haaalllåå. Säger mannen med 100nm utan att ens röra rullen :D

Vi får styra upp lite klippning och filmning, nu lever qvarnan, 31 maj har jag bestid!

Ja det har du ju rätt i, kanske kan offra lite... :gnissla


Vad kul att qvarnan är ihop! Kör med diskbollar framför ståltrådskors om du tror den kan bullra för mycket, så surt att få behöva ombesiktiga för buller. Jag håller tummarna!
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Ja det har du ju rätt i, kanske kan offra lite... :gnissla


Vad kul att qvarnan är ihop! Kör med diskbollar framför ståltrådskors om du tror den kan bullra för mycket, så surt att få behöva ombesiktiga för buller. Jag håller tummarna!

Tror det är lugnt, den är tyst för att vara motard, orginalen stryper bra. Senaste godkända besiktning, 03 :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I lördagskväll monterade jag nya kammarna, var ute och provkörde lite i söndagskväll. Går snällare i botten, inte så brutal på låga varv, vilket faktiskt är skönt, men kan ju också bero på att den nu råkar gå fetare i botten. Hojen blir mer lättkörd.

Svårt att säga ngt om hur effektutvecklingen kan skilja på höga varv. Testade att dra ur den några gånger, bla mot en sporthoj jag hittade på Bergslagsvägen.

Men för tidigt att dra några slutsatser ang toppeffekt eftersom hojen inte är mappad mot nya kammen än. Får återkomma när jag bänkat.

Eftersom jag redan kollat klarningarna ventil/ventil samt ventil/kolv med lera i vintras så gick bytet fort. Först bort med tank, sadel, batteri och avgassystem. Sedan bort med ventilkåpor samt lätta på vipparmsbryggorna efter att ha ställt resp cylinder i tdc med båda ventilerna stängda, för att få bort fjäderkraften. Innan jag lättade på vipparmarna demonterade jag även stötstångsrören samt skruvade ihop de ställbara stötstängerna maximalt. Standard HD-procedur mao.
IMG_1738.JPG
IMG_1739.JPG
IMG_1740.JPG

Sedan bort med stötstänger, stötstångsrör, tändkåpan, tändplatta och triggerhjul samt sist själva kamaxelkåpan. Sedan provade jag för säkerhets skull kuggspelet igen, genom att montera de nya kammarna i kamaxelkåpan och kolla att de snurrar lätt. För litet kuggspel är no good. Allt var dock ok.
IMG_1742.JPG
IMG_1746.JPG
IMG_1749.JPG

Sedan sattes de nya kammarna på plats och timades, sedan samma väg ihop igen. Man måste tima tändplattan när man byter kammar på sporster, efterssom triggerhjulet drivs av 2:a cylinderns insugskam. Sitter kilspåret ngn grad annorlunda så stämmer annars inte timingen. Denna gång skiljde det ca 2 kamaxelgrader, så tändplattan hade hamnat snett om jag gått på min gamla märkning för de förra kammarna.
IMG_1751.JPG
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ser lika fint ut som alltid =)
Hoppas den går som du har tänkt dig.

Tack. Ja jag ska kolla tändtimingen en sista gång ikväll efter jobbet. Läste på en extra gång imorse och jag kan ha ställt tändningen några grader fel, hade den rätt dokumentationen hemma, inte i garaget.:huvet
Men men, det är snabbt kollat ikväll.
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött med nya kammarna :)
Hade vart kul att se dig på Kjula. Lördagens väder var underbart, söndagens inte lika bra men det bjöds på ett par kanonrepor ändock. Följde dina "kollegor" som körde amerikanskt med stort intresse!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gött med nya kammarna :)
Hade vart kul att se dig på Kjula. Lördagens väder var underbart, söndagens inte lika bra men det bjöds på ett par kanonrepor ändock. Följde dina "kollegor" som körde amerikanskt med stort intresse!

Ja det var ju några kändisar där, en viss 47:a Knucklehead anmäld bla :D

Själv var jag i lördags ute med båten, körde Tarmac plus tjej på en tändkulesightseeingtur i stan, de var på Sthlmsbesök denna helg.

Ja dragrejsing är kul, inte minst att gå och kolla/lyssna på alla sjuka hembyggda maskiner. Dragrejsning och Tractorpulling är skönt "Flåklypa" jämfört med annan motorsport tycker jag, man kommer inte så långt med köpehästar där. Själv vill jag dock inte köra min hoj i ngn klass, då är det raskt slut med gat-/banåka. Jag skulle inte orka hålla på och byta till långsving, stumstag, lågsadel och korta gaffelfjädrar varje gång. Utan hojen skulle få vara orörd mellan rejshelgerna, i synnerhet om den gått snabbt. Vips har jag ingen gathoj längre. Äkta gathojsdragrejs är roligast att hålla på med tycker jag.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Säger han som byter kammar efter jobbet bara för att testa. Ovanstående lät ju betydligt smidigare att kasta om än kammarna :)

Men byta kammar är ju kul! Inte som att hålla på med kletiga kedjor, bänglande nitlås och oljiga gaffelfjädrar :gnissla

Hur är framgaffeln efter att Kumlins grottat i den?
Gaffeln håller upp mycket bättre nu, det yttersta beviset var att halvljuset fick omjusteras på besiktningen i april, stod plötsligt för högt. :D Dock måste jag nog ha lite hjälp att lära mig justera in bump och rebumben. Den sväljer inte riktigt när det börjar gå fort, framhjulet blir alltmer i luften, jag tror det är justering.

Tackar och bockar än en gång. Kul att se sthlm från vattnet, ackompanjerat av tändkuledisco :)

Tack själva! Skönt med lite kultiverat båtsällskap som omväxling :D


Ikväll ställde jag om kamtimingen, jag hade kommit ihåg proceduren fel vad gäller att nolla sprutet mot triggerhjulet, jag hade avancerat 10 kamaxelgrader på plattan när det var 10 vevaxelgrader som var grundinställningen. 10 grader för tidigt mao :näsblod. Men hon gick ju rätt bra ändå.

Senare ikväll for jag ut och provkörde, nu vart det skillnad, käns som att hon drar betydligt bättre nu än med gamla kammen.
Stannade på mack och kollade stiften. Såg fint knäckebrödsbruna ut trots att hojen inte ännu är mappad mot nya kammen. Så mappen ligger nog inte helt fel.

IMG_1757.JPG

Övergav sedan nötandet på Drottningholms/Bergslagsvägen och for sedan ut mot Ekerö för att på kvällstomma mer öppna landsvägar kunna köra hårdare och prova att höja och sänka mappen i 2%-inkrement mha ratten på ECU.n.

Jag har just ändrat blandningen vid Kanton vid Drottningholm för att prova en ngt fetare mapp, jag fortsätter på den nu mörka landsvägen mot Ekerö och låter hojen dra upp till ca 140-150 och släpper sedan gasen i vanlig ordning för att låta farten sjunka medan jag utvärderar om jag tycket den senaste pullen gick bättre eller sämre.

Då händer det. Ca 500 meter före Lindötunneln, när hojens hastighet dalat till ca 90 km/h lösgör sig plötsligt en oformlig gestalt ur diket och vräker sig upp på vägen där den träffas av hojens strålkastarkägla. Reflexmässigt bromsar jag så hårt att framhjulet skriker till för en bråkdel, sedan får jag ordning på bromsningen. Urtidsgestalten som yr av lervatten från diket har nu ökat farten över vägen. Med en hårsmån hinner den över min körbana. Jag och hojen sveper förbi med ngn meter tillgodo och jag träffas av flera gyttjedroppar som fortfarande är i luften när jag passerar den plats där min hojs gaffelvinkel hade kunnat ändras radikalt och byggtråden fått en helt ny dimension.

Jag hade missat ett stort vildsvin med ngn meter. Chockad stannar jag på Statoil i Träkvista och betraktar hojen och mina braller, prickiga av gyttjedroppar från urtidsdjuret. Det här var mitt värsta close call vad gällar djur/mc sedan jag tog hojkortet 1985 :brinnerup

IMG_1758.JPG
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag hade missat ett stort vildsvin med ngn meter. Chockad stannar jag på Statoil i Träkvista och betraktar hojen och mina braller, prickiga av gyttjedroppar från urtidsdjuret. Det här var mitt värsta close call vad gällar djur/mc sedan jag tog hojkortet 1985 :brinnerup

View attachment 310134

Målande bra beskrivet.
Jag har också haft möte med urtidsdjuren när jag kört hoj. iofs inte närmare än på tjugo meters håll och det var ingen stor gris men man tänker onekligen på vad som skulle kunna hänt om man kört ihjäl lillgrisen och mamma o pappa gris kommer fram o frågar
"-Och hur var det här då!"
Brrrr! :medeltid(
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag hade missat ett stort vildsvin med ngn meter. Chockad stannar jag på Statoil i Träkvista och betraktar hojen och mina braller, prickiga av gyttjedroppar från urtidsdjuret. Det här var mitt värsta close call vad gällar djur/mc sedan jag tog hojkortet 1985 :brinnerupView attachment 310134

Aj fan, nära ögat. Risk att det kan bli lika skitigt på insidan hojbrallorna som utanpå...:gnissla
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Eftersom jag redan kollat klarningarna ventil/ventil samt ventil/kolv med lera i vintras så gick bytet fort.

Först bort med... Sedan bort med... samt lätta på... för att få bort... Innan jag lättade på... demonterade även... skruvade ihop de...
Sedan bort med...
Sedan provade jag...
Sedan sattes... sedan samma väg ihop igen.

Öööööh... :va

Just ja, en riktig baggis då! Fort gjort! Sådär bara, över en kaffepaus. :D

För övrigt Jörgen, inte skrämmas sådär. När jag läste om ditt close call med en av Moder Jords fulare skapelser steg min puls märkbart och jag blev nervös att jag skulle få läsa om någon kollision eller omkullbromsning eller liknande. Du får fan BÖRJA med en disclaimer där det står att du varit med om en incident där dock inget hände, SEN får du beskriva händelseförloppet. :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top