Pallade dom inte trycket den här gången heller?
Det är tydligt att ska man ha något gjort ordentligt så ska man se till att få det gjort på hemmaplan av kunnigt hantverksfolk!
Blir det svarvade eller gjutna cylindrar?
Det som har hänt är att jag i vanlig ordning körde in hojen 100 mil på mineralolja enligt S&S modell som är erkänt för HD och andra långslagiga hojmaskiner.
http://www.sscycle.com/techtips/tech_tipslist.php?x_catagory=2
Sedan bänkades hojen med de portade och ventilbytta topparna. Då gav hon 142 rwhp och 181 Nm. Nästa steg var att jag skulle montera och bänka de nya kustomslipade kammarna som Supertwin designat och Andrews slipat. Men vid den tidpunkten var både Supertwin och Proservice på Santa Pod.
Så jag hade en vecka för mig själv. Då körde jag lite tillståndskontroller på den inkörda hojen . Bla Leak-down-test och kompprov. Jag fann då att avgasstyrningen på 1:a cylinderns avgas släppt och förflyttad sig uppåt 5 mm. Men det var inga problem, Proservice som portat topparna och bytt styrningar och ventiler till Kibblewhite fixade detta som garanti. Men då jag hade av topparna så såg jag orsaken till min dåliga leak-down-värden. Scuffing på tryck- och dragsidan i båda burkarna.
Mina nya S&S kolvar och burkar var således lika kass som de förra. Jag kontaktade då Charlie Karling för en analys. Efter att han fått betrakta mina samtliga burkar och kolvar samt även hört mina misstankar till mitt roterade kolvbultslager förra säsongen så bad jag honom om en totallösning. Så nu kör jag efter det koncept som Charlies föreslagit som lösning: Nya S&S-kolvar fast med nitrokolvbultar i verktygststål och Axtells svarvade cylindrar i segjärn. Charlie misstänker precis som jag att jag krökt mina kolvbultar och att mina järnfodrade alucylindrar inte är styva nog att orka med att hålla rund- och rakhet när det går för fullt.
Dessa Axtell segjärnscylindrar (Ductile Iron) håller garanterat måtten då de blir stressade/varma, men nackdelen är att de är för hårda för att kunna borra returoljekanaler i, så nu får jag en hoj med externa oljereturer från topparna (AN-stålspunna) och några kilo tyngre cylindrar. Topparna måste borras och gängas för lämpliga nipplar. Men jag tror det blir bra. Karling har koll, han har ju gjort hela resan: från korvmojsmaskiner som min, till toppen i nitrocirkusen. Karling plus långa Lasse plus Wahlberg (Rip) var ju även ansvariga för designen på drivändan i min för min gamla 1200-snurra som Kamikaze-kid och hans mor här på SH äger nu, så nu är det tillbaks till mannen. Bäst att ty sig till proffsen när det trasslar.
[YOUTUBE-ID]LdSwNAdNfrs&feature=related[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]-aqqRCJDtrw[/YOUTUBE-ID]