Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Öööööh... :va

Just ja, en riktig baggis då! Fort gjort! Sådär bara, över en kaffepaus. :D

För övrigt Jörgen, inte skrämmas sådär. När jag läste om ditt close call med en av Moder Jords fulare skapelser steg min puls märkbart och jag blev nervös att jag skulle få läsa om någon kollision eller omkullbromsning eller liknande. Du får fan BÖRJA med en disclaimer där det står att du varit med om en incident där dock inget hände, SEN får du beskriva händelseförloppet. :gnissla


Precis :brinnerup
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Helvete, nära minsann... Tur att ni klarade er helskinnade, du och hojen. Kul med uppdateringar, ser fram emot ny bänkning:tummenupp
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag hade missat ett stort vildsvin med ngn meter. Chockad stannar jag på Statoil i Träkvista och betraktar hojen och mina braller, prickiga av gyttjedroppar från urtidsdjuret. Det här var mitt värsta close call vad gällar djur/mc sedan jag tog hojkortet 1985 :brinnerup

Hur såg det ut i byssorna?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
För övrigt Jörgen, inte skrämmas sådär. När jag läste om ditt close call med en av Moder Jords fulare skapelser steg min puls märkbart och jag blev nervös att jag skulle få läsa om någon kollision eller omkullbromsning eller liknande. Du får fan BÖRJA med en disclaimer där det står att du varit med om en incident där dock inget hände, SEN får du beskriva händelseförloppet. :gnissla

Precis!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Måste bara visat min amerikanske väns Flattrack/RR-inspirerade Sportser. 88" ca 120 hk på hjulet. Notera uppochnergaffeln och X-pipen. Sjukt fin hoj.
Men jag slår honom i effekt! :D
Jag ska redogöra för vad som är på g med min hoj framgent. Väntar på delar, Nya cylindrar mm
/J
 

Bifogat

  • 100_1450.jpg
    100_1450.jpg
    240.5 KB · Visningar: 1,620
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En sån där "tjock-sving" måste du skaffa :mattias

Jag har ju redan en minst lika fet swing från Metmachex, men Steve har ju en X-pipe, jag kör med H-rör :mad:


Tack för fint lack- och plåtjobb på stortysken, vissa saker ska jag lämna bort helt klart :Bugar
 

Bifogat

  • 16402kh6 (Medium).jpg
    16402kh6 (Medium).jpg
    100.2 KB · Visningar: 542

sportbike

Guest
Jag har ju redan en minst lika fet swing från Metmachex, men Steve har ju en X-pipe, jag kör med H-rör :mad:
Tack för fint lack- och plåtjobb på stortysken, vissa saker ska jag lämna bort helt klart :Bugar

Din sving duger den här säsongen, men nu har du ju fått nåt att fundera på och då kan vad som helst hända :hihi

Varsågod, och tack för förtroendet.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
...Cylindrar...??
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ska redogöra för vad som är på g med min hoj framgent. Väntar på delar, Nya cylindrar mm
/J

Pallade dom inte trycket den här gången heller?

Det är tydligt att ska man ha något gjort ordentligt så ska man se till att få det gjort på hemmaplan av kunnigt hantverksfolk!

Blir det svarvade eller gjutna cylindrar?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Pallade dom inte trycket den här gången heller?

Det är tydligt att ska man ha något gjort ordentligt så ska man se till att få det gjort på hemmaplan av kunnigt hantverksfolk!

Blir det svarvade eller gjutna cylindrar?

Det som har hänt är att jag i vanlig ordning körde in hojen 100 mil på mineralolja enligt S&S modell som är erkänt för HD och andra långslagiga hojmaskiner.http://www.sscycle.com/techtips/tech_tipslist.php?x_catagory=2

Sedan bänkades hojen med de portade och ventilbytta topparna. Då gav hon 142 rwhp och 181 Nm. Nästa steg var att jag skulle montera och bänka de nya kustomslipade kammarna som Supertwin designat och Andrews slipat. Men vid den tidpunkten var både Supertwin och Proservice på Santa Pod.

Så jag hade en vecka för mig själv. Då körde jag lite tillståndskontroller på den inkörda hojen . Bla Leak-down-test och kompprov. Jag fann då att avgasstyrningen på 1:a cylinderns avgas släppt och förflyttad sig uppåt 5 mm. Men det var inga problem, Proservice som portat topparna och bytt styrningar och ventiler till Kibblewhite fixade detta som garanti. Men då jag hade av topparna så såg jag orsaken till min dåliga leak-down-värden. Scuffing på tryck- och dragsidan i båda burkarna.

Mina nya S&S kolvar och burkar var således lika kass som de förra. Jag kontaktade då Charlie Karling för en analys. Efter att han fått betrakta mina samtliga burkar och kolvar samt även hört mina misstankar till mitt roterade kolvbultslager förra säsongen så bad jag honom om en totallösning. Så nu kör jag efter det koncept som Charlies föreslagit som lösning: Nya S&S-kolvar fast med nitrokolvbultar i verktygststål och Axtells svarvade cylindrar i segjärn. Charlie misstänker precis som jag att jag krökt mina kolvbultar och att mina järnfodrade alucylindrar inte är styva nog att orka med att hålla rund- och rakhet när det går för fullt.

Dessa Axtell segjärnscylindrar (Ductile Iron) håller garanterat måtten då de blir stressade/varma, men nackdelen är att de är för hårda för att kunna borra returoljekanaler i, så nu får jag en hoj med externa oljereturer från topparna (AN-stålspunna) och några kilo tyngre cylindrar. Topparna måste borras och gängas för lämpliga nipplar. Men jag tror det blir bra. Karling har koll, han har ju gjort hela resan: från korvmojsmaskiner som min, till toppen i nitrocirkusen. Karling plus långa Lasse plus Wahlberg (Rip) var ju även ansvariga för designen på drivändan i min för min gamla 1200-snurra som Kamikaze-kid och hans mor här på SH äger nu, så nu är det tillbaks till mannen. Bäst att ty sig till proffsen när det trasslar.

[YOUTUBE-ID]LdSwNAdNfrs&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]-aqqRCJDtrw[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kommer ihåg när man åkte med farsan på dragracing i Långnäs (Midnight Sun) som liten när Karling var där. Överlägset fränast maskin.

Måste ju säga att det har blivit en imponerande maskin du byggt (på gott och ont) när inte konventionella cylindrar räcker till för att tygla krafterna. :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Hur får man till kylflänsar på dessa svarvade cylindrar, är det så att allt tillverkas från en homogen bit och håller dem ganska korta eller pressar ni över ett "flänspaket" i lättare material?

Eller är det så att motorn nu blir mer raceanpassad för styrlåsracing, du talade om att han själv gjort hela resa. Förmodar att man vid exempelvis bankörning vill använda stor kylarea även på en sådan motor. :)

Lycka till med bygget.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Heeeelfvete vad det mekas med bojsänket Jyrgen! :hihi ...lider lite med dig, men hoppas det blir :metal nu när Karling pillar, men du lär hitta något mer att "förbättra" vad det lider, kan det där... ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur får man till kylflänsar på dessa svarvade cylindrar, är det så att allt tillverkas från en homogen bit och håller dem ganska korta eller pressar ni över ett "flänspaket" i lättare material?

Eller är det så att motorn nu blir mer raceanpassad för styrlåsracing, du talade om att han själv gjort hela resa. Förmodar att man vid exempelvis bankörning vill använda stor kylarea även på en sådan motor. :)

Lycka till med bygget.

Cylindrarna maskinberabetas ut från en massiv klump av centrifugalgjutet segjärn. Så kylflänsarna svarvas. Nej jag ska fortsätta ha hojen som gathoj. När de tillverkar såna här cylindrar för dragbikes så skippar man att svarva kylflänsar, då är de helt släta.
Så nu blir det runda cylindrar och fyrkantiga toppar. Cylindrarna pulverlackas med svart rynklack för att inte rosta. Tycker det är coolt med runda cylindrar och externa oljereturer, men nackdelen är ju att man tappar lite av sleeper looken. Blir svårare att lura ngn att tro att det är en from sportster 883 vid ett rödljus.

4.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kommer ihåg när man åkte med farsan på dragracing i Långnäs (Midnight Sun) som liten när Karling var där. Överlägset fränast maskin.

Måste ju säga att det har blivit en imponerande maskin du byggt (på gott och ont) när inte konventionella cylindrar räcker till för att tygla krafterna. :)

Ja Karling är imponerande kunnig och förutseende. Varenda gång jag ringer ang ngt som jag glömt att ta upp gällande specningen av cylindrarna så har han redan tänkt på det och specat såsom jag ville ha det eller bättre.

Dessa cylindrar kommer tex att sättas utan cylinderfotspackning och endast o-ringas för returoljan, för maximal styvhet. Cylindrarna tillverkas därför några tiondelar längre för att kompensera för den uteblivna fotpackningen. Det är tryggt att veta att alla såna där överväganden, tex hur mycket en fotpackning sjunker etc, specas korrekt av Karling.

Ja jag blir inte klok på varför mina cylindrar inte orkat hålla måttet. Det är nog en kombo av dålig kvalite men även med 102 mm i borr och slag och 7000 rpm. Det som händer är att kolvarna kantrar för mycket och då blir det scuffing från ringarna på trycksidan och motstående sida i loppen varvid ringarna aldrig sätter sig och tätar ordentligt, varvid det blir mycket blowby och ännu varmare varvid cylindrarna formförändras ännu mer, en ond cirkel. Jag misstänkte först att jag har för låg rod-ratio, 1.78. Men det trodde inte Karling. BMW HP2 har ju tex 1.75. Så det var skönt att höra.

Järncylindrar är mycket styvare plus att de inte temperaturutvidgas lika mycket som alu, så det är viktigare med varmkörning och inkörning, men åas håller de formen samt även squishhöjden mycket bättre än alu när de är varma. Den stora styvheten hos järncylindrar ger också bättre stöd åt både toppar och även mot blocket vilket är bra.

En nackdel är sämre värmeavledning hos järn jmf med alu, men har man täta ringar så gör det att mycket mindre värme behöver tas upp av cylindern. Dessutom är det bara runt 20% av värmen som hamnar i cylindern jämfört med toppen
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja Karling är imponerande kunnig och förutseende. Varenda gång jag ringer ang ngt som jag glömt att ta upp gällande specningen av cylindrarna så har han redan tänkt på det och specat såsom jag ville ha det eller bättre.

Dessa cylindrar kommer tex att sättas utan cylinderfotspackning och endast o-ringas för returoljan, för maximal styvhet. Cylindrarna tillverkas därför några tiondelar längre för att kompensera för den uteblivna fotpackningen. Det är tryggt att veta att alla såna där överväganden, tex hur mycket en fotpackning sjunker etc, specas korrekt av Karling.

Ja jag blir inte klok på varför mina cylindrar inte orkat hålla måttet. Det är nog en kombo av dålig kvalite men även med 102 mm i borr och slag och 7000 rpm. Det som händer är att kolvarna kantrar för mycket och då blir det scuffing från ringarna på trycksidan och motstående sida i loppen varvid ringarna aldrig sätter sig och tätar ordentligt, varvid det blir mycket blowby och ännu varmare varvid cylindrarna formförändras ännu mer, en ond cirkel. Jag misstänkte först att jag har för låg rod-ratio, 1.78. Men det trodde inte Karling. BMW HP2 har ju tex 1.75. Så det var skönt att höra.

Järncylindrar är mycket styvare plus att de inte temperaturutvidgas lika mycket som alu, så det är viktigare med varmkörning och inkörning, men åas håller de formen samt även squishhöjden mycket bättre än alu när de är varma. Den stora styvheten hos järncylindrar ger också bättre stöd åt både toppar och även mot blocket vilket är bra.

En nackdel är sämre värmeavledning hos järn jmf med alu, men har man täta ringar så gör det att mycket mindre värme behöver tas upp av cylindern. Dessutom är det bara runt 20% av värmen som hamnar i cylindern jämfört med toppen

Sånt är roligt. Önskar själv att det fanns någon här uppe man kunde anförtro sig arbeten på sånt sätt. Det finns några men dom är lätt räknade på en hand. Sen handlar ju det givetvis om personkemi, inte alltid man är på samma våglängd med personen i fråga. :)

Vad gäller varför cyllarna inte håller måttet så låter det du säger vettigt.

Nåja, det är bara att skruva vidare. Skam den som ger sig. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top