Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Händer det något på cylinderfronten då? Fått järnklumparna ännu eller fortfarande i posten?

Ska nog åka ner till Stockholm imorn för en liten längre höst-tur. Vore kul att titta förbi i garaget hos dig. Kanske Ingvar eller någon annan vän med radfyra får guida mig. :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Händer det något på cylinderfronten då? Fått järnklumparna ännu eller fortfarande i posten?

Ska nog åka ner till Stockholm imorn för en liten längre höst-tur. Vore kul att titta förbi i garaget hos dig. Kanske Ingvar eller någon annan vän med radfyra får guida mig. :)

Ja idag fick jag äntligen ett efterlängtat samtal att de är på väg. Förde just över 19 kkr från mitt konto för kolvar och cyllar :gnissla Bara hoppas att inte ngt mått är missuppfattat/feltillverkat.

Väl hemma så ska cylindrarna/kolvarna sedan mockas upp på motorn så att jag kan kolla mått, squish, ventil/kolvklarningar och att notchen i spigot och kolvar stämmer etc. Sedan blir det att markera plats utvändigt på cylindarna för anslutning av de externa oljereturerna från topparna till cylinderfoten. Sedan av med cyllarna igen och fara till Karling för att få cylinderfötterna borrade och gängade för rörnipplar och sedan vidare till hydroscand eller MBN för att få slangar tillverkade. Sedan kan motorns ovandel sättas ihop igen.

Så med lite flyt så kanske jag hinner köra in hojen och bänka innan staten börjar hälla ut korrosionsmedel på vägarna.

Flummar även på att beställa ytterligare ett kamset, RedShift 615V2. Ty isf skulle jag kunna mäta in den med lera nu på en gång, när ändå topparna är av. Så sparar jag en topplocksdemontering ifall jag inte skulle bli nöjd med bänkningen av mina nuvarande kammar. Men det får ekonomin avgöra.

Du kan ju pm.a när du är i stan så kan du få mitt nr, borde kunna gå att att kolla lite.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja idag fick jag äntligen ett efterlängtat samtal att de är på väg. Förde just över 19 kkr från mitt konto för kolvar och cyllar. Bara hoppas att det nu inte är ngt feltillverkat.

Härligt! :tummenupp

(bortsett från utgiften då, jäkla dyra järnklumpar måste jag säga...)

Håller tummarna att allt stämmer.

Jag skickar ett PM. Var även tal om att eventuellt dra ihop ett gäng med likasinnade och kanske ta en tur imorgon afton om det passar alla.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt! :tummenupp

(bortsett från utgiften då, jäkla dyra järnklumpar måste jag säga...)

Håller tummarna att allt stämmer.

Jag skickar ett PM. Var även tal om att eventuellt dra ihop ett gäng med likasinnade och kanske ta en tur imorgon afton om det passar alla.

Fast det var totalt, alltså inte bara Axtell-cylindrarna utan även nya S&S kolvar och ringar samt Axtells race-kolvbultar i verktygsstål.

Ang åka så har ju min hoj sina cyllar och toppar avplockade, så den är lite svårstartad. Men det finns säkert andra stockholmare här som vill ut och åka!
 
Last edited:

sportbike

Guest
Fast det var totalt, alltså inte bara Axtell-cylindrarna utan även nya S&S kolvar och ringar samt Axtells race-kolvbultar i verktygsstål.

Ang åka så har ju min hoj sina cyllar och toppar avplockade, så den är lite svårstartad. Men det finns säkert andra stockholmare här som vill ut och åka!

Jag kan skjutsa dig Jörgen, Duccen har cyllar :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fast det var totalt, alltså inte bara Axtell-cylindrarna utan även nya S&S kolvar och ringar samt Axtells race-kolvbultar i verktygsstål.

Ang åka så har ju min hoj sina cyllar och toppar avplockade, så den är lite svårstartad. Men det finns säkert andra stockholmare här som vill ut och åka!

Jaha. Då var det ju inte så farligt ändå. :tummenupp

Angående åka så var det jag som massuppfittade lite vem en av GSX-kompisarna syftade på. Trodde han menade dig (Jörgen) men han syftade egentligen på en annan Jörgen. Naturligtvis hade du varit välkommen att åka med. Men som du säger, med motorn i bitar kan det vara svårt. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Perfekt, då är du redo för "Jurassic Battle" direkt på första test'n tune i vår:tummenupp

/Ingvar

Ja det är målet! :D
I vinter blir det ju inte så mycket tråkunderhåll som byte av däck och drivpaket etc. Hojen har ju bara rullat ca 100 mil i våras och förhoppningsvis ca 100 mil nu i höst. Skönt med ngt positivt som följd av denna segdragna cylinderfråga iaf! :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har hört talas om "Golden Shower" och "Tower of Power" men "Jurassic Battle" låter som nåt som kommer att göra grymt ont i arselet!? :gnissla

:D
Under somrarna med Stunt&Street-kvällarna på Barkarby på onsdagar så körde jag och Ingvar (plus några fler "gammelhojsägare" här på SH) en intern och återkommande kraftmätning på strippen. Eftersom vi har fossilhojar jämfört med snittet här på SH så döpte vi våra återkommande sammandrabbningar till "The Jurassic Battle".

Nu har ju dock Ingvar monterat bigborekit och portat toppen och kom i somras ner på 9:eek:r. Så han är lite svårslagen nu den kanaljen :mad:

Men det är ju det som är så skönt med en sportster: man behöver inte skämmas om man blir ifrånåkt av en sporthoj, men kan smälla med hängslena och vara olidligt jobbig om man vinner! :D
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
:D
Under somrarna med Stunt&Street-kvällarna på Barkarby på onsdagar så körde jag och Ingvar (plus några fler "gammelhojsägare" här på SH) en intern och återkommande kraftmätning på strippen. Eftersom vi har fossilhojar jämfört med snittet här på SH så döpte vi våra återkommande sammandrabbningar till "The Jurassic Battle".

Nu har ju dock Ingvar monterat bigborekit och portat toppen och kom i somras ner på 9:eek:r. Så han är lite svårslagen nu den kanaljen :mad:

Men det är ju det som är så skönt med en sportster: man behöver inte skämmas om man blir ifrånåkt av en sporthoj, men kan smälla med hängslena och vara olidligt jobbig om man vinner! :D

Aha var det så..? Jag tyckte det va ett bra uttryck annars. Är det ok om jag snor det när jag raggar på nästa SH-Pub? Jag vet att det kommer att va en hit..!

- "Hänger du på mig hem så ska jag gå T-Rex på din fi*ta bébé?
- I'm THERE RuLLLarn! :pussa
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Aha var det så..? Jag tyckte det va ett bra uttryck annars. Är det ok om jag snor det när jag raggar på nästa SH-Pub? Jag vet att det kommer att va en hit..!

- "Hänger du på mig hem så ska jag gå T-Rex på din fi*ta bébé?
- I'm THERE RuLLLarn! :pussa

Den applikationen är utanför mitt kompetensområde, men jag ska med spänd förväntan och på tryggt avstånd iaktta resultatet från baren :gnissla
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Den applikationen är utanför mitt kompetensområde, men jag ska med spänd förväntan och på tryggt avstånd iaktta resultatet från baren :gnissla

Lugnt... Luta dig tillbaka bara och iakta en artist, en konstnär, en kvinnokonnässör i arbete. Det brukar alltid bli ett par-tre stycken mer än vad som får plats i taxin lindade runt lillfingret... e det nåt jag ska skicka hem till dig ist, eller klarar du dig?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den applikationen är utanför mitt kompetensområde, men jag ska med spänd förväntan och på tryggt avstånd iaktta resultatet från baren :gnissla

Funkar nog bättre än min modell.
Dra ner lantmännenkepsen över öronen för att dölja rodnaden, mummla något obegripligt och ångra att jag inte lade ner mer tid på att få bort koskitslukten.

Hoppas att cylindrar och kolvar passar nu.
Skulle vara kul att se effektkurvan när allt lirar.
Även om jag tror att en kam med längre duration skulle göra motorn mindre bockig (mindre vrid på låga varv) så är det lite kul med motorer som levererar från tomgång.

Nöjd snart?
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
:
.....
Nu har ju dock Ingvar monterat bigborekit och portat toppen och kom i somras ner på 9:eek:r. Så han är lite svårslagen nu den kanaljen :mad:

Men det är ju det som är så skönt med en sportster: man behöver inte skämmas om man blir ifrånåkt av en sporthoj, men kan smälla med hängslena och vara olidligt jobbig om man vinner! :D

Hmm sporthoj? Jag antar att det inte är min blytunga 83'a du menar:D

/Ingvar

Jag har hört talas om "Golden Shower" och "Tower of Power" men "Jurassic Battle" låter som nåt som kommer att göra grymt ont i arselet!? :gnissla

:D
Detta är ju sporthoj och jag borde insett att tolkningen skulle bli inom ett helt annat område än avsett:huvet

/Ingvar
 
Last edited:

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag hoppas alla mått stämmer, och att cylindrarna håller formen denna gång:tummenupp. Har du lyckats ta några bilder på dom nya prylarna än??:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hoppas att cylindrar och kolvar passar nu.
Skulle vara kul att se effektkurvan när allt lirar.
Även om jag tror att en kam med längre duration skulle göra motorn mindre bockig (mindre vrid på låga varv) så är det lite kul med motorer som levererar från tomgång.

Nöjd snart?

Ja det hoppas jag med, dels att de är rätt tillverkade efter den specning som Karling gjort. Dels att de håller formen när motorn går så att ringtätning och kolvspel blir korrekt.

Jo nöjd effektmässigt är jag nog redan nu. 142 bakhjulshäst och 182 Nm i en sportster är ju som bigblock i en T-balja: Helt oanvändbart om det inte är rakt och slätt och fint framför.

Men eftersom jag uppenbarligen lyckats optimera motorn till denna förhållandevis höga effekt med original S&S600-kammen, vars profil från början utvecklades av S&S till de långslagigare och lågvarvigare bigtwinmotorerna. Ja då kan jag helt enkelt inte låta bli att prova vad som händer om jag stoppar i en kam som från början utvecklats för just bigbore-sportstermotorer. De 4-kammade sportstermotorerna med sin rakare stötstångsgeometri är ju helt andra djur än bigtwin-evos med sin enkelkam och sneda stötstångsvinklar.

För den som är intresserad så är här kamdata för RedShift 615V2. Under "Description" längre ned under kamdatatabellen står användningsområden. Väskryckarkammar längst upp och seriöst skit längst ned.
http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=814&prod=1798


Nedan är en sammanställning jag gjort där man kan jämföra bla RS615 med S&S600. Jag har dock raderat data för den specialslipade Supertwinprofilen jag har i motorn nu, men som jag ännu ihunnit bänka på grund av cylindertrasslet. Aws=Andrews LS=Lobe Separation LC=Lobe Center
 

Bifogat

  • camsheetbild.jpg
    camsheetbild.jpg
    62.2 KB · Visningar: 105
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag hoppas alla mått stämmer, och att cylindrarna håller formen denna gång:tummenupp. Har du lyckats ta några bilder på dom nya prylarna än??:)

Hej
Nej jag har ännu inte fått hem den nya cylindrarna och kolvarna. De gick dock iväg igår. Så i början på nästa vecka hoppas jag att lådan anländer.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top