Byggtråd: "Jörgens Sportster"

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Men det kanske är ngt med avgassystemet
som du tycker kan göras bättre?

:rodnar Ehhh, tänkte mest på ytfinishen. :rolleyes:

Jag tror inte att jag slår dig på fingrarna
vad gäller det tekniska i detta bygge. :Bugar

Det kommer nog mer värme innan det blir kallt på riktigt.
Så det blir säkert fler mil innan jul. Biltema har styrmuffar
och nej, de är inte snygga, men varma. :)

Man blir dock väldigt mekasugen när man läser tråden...
(och påmind om att noggrannhet är en dygd.:tummenupp)
Dags att brumma hem innan det blir för frostigt.

/e
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Får du det inte att lira med nya burkarna har du en ersättningsmotor här :tummenupp

http://www.blocket.se/goteborg/Stor_tandkulemotor_raoljemotor_28944770.htm?ca=15&w=1

Dääär snackar vi järncylinder! :D

:rodnar Ehhh, tänkte mest på ytfinishen. :rolleyes:

Jag tror inte att jag slår dig på fingrarna
vad gäller det tekniska i detta bygge. :Bugar

Det kommer nog mer värme innan det blir kallt på riktigt.
Så det blir säkert fler mil innan jul. Biltema har styrmuffar
och nej, de är inte snygga, men varma. :)

Man blir dock väldigt mekasugen när man läser tråden...
(och påmind om att noggrannhet är en dygd.:tummenupp)
Dags att brumma hem innan det blir för frostigt.

/e

Ok, då är jag med. Mitt avgassystem är tillverkat av rostfritt, SS 304. Jag har ska borstad yta på det. Dvs när jag fräshar upp det emellanåt så skurar jag det med brun skotteduk och lite vatten med diskmedel. Rostfritt blir dock gyllenbrunt när det hettats upp. Jag brukar bara fräscha upp det när det bränts fast däckssprut eller stövel på det. Så denna gång gnodde jag inte av det med ngn skotteduk så att det vart silverfärgat innan jag monterade det, ty det gjorde jag i våras innan jag bänkade. Det är därför systemet är ömsom silver omsom gyllenbrunt på olika bilder i tråden.

Apropå avgassytemet så kan jag visa en bild på min mod jag gjorde av dämpardelarna tidigare i veckan.

Dels har jag sedan tidigare perforerat även den oborrade sektorn av perfrören där sömmen går, men jag borrade nu även upp en stor del av de ursprungliga 1.5 mm.s hålen till 3 mm. Den ökade arean av detta motsvarar ca 50 mm.s förlängning av perfröret areamässigt. Kunde dock inte höra ngn skillnad. Hojen bullrar lika okristligt som innan :D
Absorbtionsljuddämpare är nog inte så effektiva på större twinnar, absorbtionsljuddämpare tar ju mest högfrekvens.

Ikväll körde jag ToR Västerås, vart 20 mil. Så nu har hojen gått 50 mil inkörning med de nya cylindrarna och kolvarna. "Pelle" här på forumen siktade mig tydligen på E18 ser jag i min gästbok.

När jag kom hem passade jag på att göra ett första komprov med de nya cylindrarna. Fick 13 Bar på främre burken och 12 Bar på bakre.
 

Bifogat

  • IMG_1981.jpg
    IMG_1981.jpg
    247.4 KB · Visningar: 162
  • IMG_1997.jpg
    IMG_1997.jpg
    180.5 KB · Visningar: 164
  • IMG_1995.jpg
    IMG_1995.jpg
    191.5 KB · Visningar: 161
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Ok, då är jag med. Mitt avgassystem är tillverkat av rostfritt, SS 304.

Inte mitt.

Apropå avgassytemet så kan jag visa en bild på min mod jag gjorde av dämpardelarna tidigare i veckan.

Dels har jag sedan tidigare perforerat även den oborrade sektorn... där sömmen går, men jag borrade nu även upp en stor del av de ursprungliga 1.5 mm.s hålen till 3 mm. Den ökade arean av detta motsvarar ca 50 mm.s förlängning av perfröret areamässigt. Kunde dock inte höra ngn skillnad.

AJ! Hur jävla högt måste man skrika??? :mad:

När jag kom hem passade jag på att göra ett första komprov. Fick 13 Bar på främre och 12 Bar på baken.

Ok, jag fick 19 på framslangen och 11 på baken.
41M7hT%2BBYHL.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
12 respektive 13 bar, är det bra med så stor skillnad?:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
12 respektive 13 bar, är det bra med så stor skillnad?:va

Nej det har du rätt i, det är ju acceptabel skillnad.

Ska försöka komma ihåg att låna hem ett boroskop och titta in hur cylindrarna ser ut nu när den iaf gått 50 mil. Vore skönt att se en fin honingsyta, utan de glasningarna som präglade aluminiumcylindrarna på framförallt trycksidan (baksidan) av cylindrarna. :gnissla
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Härligt att den gamla skökan är tillbaks på banan igen! Sommaren har inte varit sig lik utan Jürgen och Sothoran på vägarna...:krama
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Härligt att den gamla skökan är tillbaks på banan igen! Sommaren har inte varit sig lik utan Jürgen och Sothoran på vägarna...:krama

Tack! Ja jag är lite åksugen nu får jag erkänna, njuter faktiskt lite av inkörningen trots att det varit minusgrader de flesta kvällarna jag kört. Rätt tomt på hojar på vägarna nu, bara hårdingarna på budhoj.
Jag minns dock när ni körde till Sveavägen iförda tomte-outfit på Lucia, det var lite hårt :D
 

Bifogat

  • IMG_1991.jpg
    IMG_1991.jpg
    233.6 KB · Visningar: 613
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag var också en hårding och tog mig en tur igår. :D

Inte speciellt varmt dock... *brrr*
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej det har du rätt i, det är ju acceptabel skillnad.

Ska försöka komma ihåg att låna hem ett boroskop och titta in hur cylindrarna ser ut nu när den iaf gått 50 mil. Vore skönt att se en fin honingsyta, utan de glasningarna som präglade aluminiumcylindrarna på framförallt trycksidan (baksidan) av cylindrarna. :gnissla

Va? Nu blir jag förvirrad...:va

"12 respetive 13 bar, är det bra med så stor skillnad?"
- Nej det har du rätt i, det är ju acceptabel skillnad.

Är det acceptabelt, bra eller inte bra?:va :D

Gör det! Vi får hoppas på bättre resultat denna gång då:tummenupp
 

mbrannst

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Öja / Finland
Hoj
Suzuki SV 1000S -05
Tack! Ja jag är lite åksugen nu får jag erkänna, njuter faktiskt lite av inkörningen trots att det varit minusgrader de flesta kvällarna jag kört. Rätt tomt på hojar på vägarna nu, bara hårdingarna på budhoj.
Jag minns dock när ni körde till Sveavägen iförda tomte-outfit på Lucia, det var lite hårt :D

Haha...en modern Adam (inte Eva väl?) Naturen döljer... :D

Va e de fö hjälm? Jaja, jag ser att det är en arajj, men färgsättningen...?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Tack! Ja jag är lite åksugen nu får jag erkänna, njuter faktiskt lite av inkörningen trots att det varit minusgrader de flesta kvällarna jag kört. Rätt tomt på hojar på vägarna nu, bara hårdingarna på budhoj.
Jag minns dock när ni körde till Sveavägen iförda tomte-outfit på Lucia, det var lite hårt :D

Haha, ja, men jag jobbade så jag missade lusseracet...:mad:

SMHI spår hyggligt väder till helgen....Åka oss en liten sväng då? Räkmacka på rosenhill funkar alltid.:tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Kvartetten sommarpiloter halvsover sig fram i en kartong av Krupp-stål på frostbiten asfalt på sin färd österut. Det är lördagskväll och timman är sen. Ljuset från ensliga fönster minner om värme och vila. Ångande halvfrusna smådjurskroppar bryter monotonin av filmarkeringarnas bleka reflektioner i vindrutan. Det är tyst sånär som på dubbdäckens trummande. Horisontens mörka randning kröns av ett ensamt ljus som långsamt växer sig starkare.
En motorcykel, ropar någon. Det är en hoj!
Ensemblen väcks plötsligt till liv och trötta ögon stirrar ut mot den ilsket röda nyansen som annonserar den tvåhjuliga uppenbarelsen. En man, rak i ryggen och med fast blick frigör sig från skuggorna från det glödande skenet och passeras till synes helt oberörd av den ovälkomne gästen. Den eldfärgade maskinens taktfasta kolvrytm bryter vår dvala. Drömmen om sommaren, som nyss givit vika för höstens brunvåta grepp, tränger in i våra hjärtan som soluppgången över dagggvåt vägren. Längtan.
Det varar ett ögonblick, men följer oss hem.

Eller kort sagt: Vi såg dig på E18 på väg mot stan. Det såg kallt ut.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag var också en hårding och tog mig en tur igår. :D

Inte speciellt varmt dock... *brrr*
Ujuj, på dina breddgrader lär det ju vara snäppet kallare än här i Sthlm:Bugar

Va? Nu blir jag förvirrad...:va

"12 respetive 13 bar, är det bra med så stor skillnad?"
- Nej det har du rätt i, det är ju acceptabel skillnad.

Är det acceptabelt, bra eller inte bra?:va :D

Gör det! Vi får hoppas på bättre resultat denna gång då:tummenupp


Solly, jag läste visst som jag ville :D Jo jag tycker också att det är lite väl dålig cylinderbalans, men iofs under 10% diff. Men vad som bekymrar mig är att det just inte är högre komp än jag hade med de gamla cylindrarna.

Jag tror jag fick förklaringen ikväll. Jag inspekterade cylindrarna med boroskop genom tändsstiftshålen. Så inte så kul ut, bakre cylindern hade stråk av glasningar på trycksidan samt lite olja i avgasventilfickan. Samma typ av yta som jag haft med de gamla cylindrarna. främre såg bättre ut, men inte bra. Denna gång har jag till punkt och pricka följd S&S inkörningsinstruktion, dvs jag har ännu inte varit över 3500 rpm. Bytt olja och filter redan efter 30 mil osv.

De andra 3 gångerna har jag kört in denna motor på en crosskitchen av mototune/S&S. Dvs mittemellan-taktik

Jag tror att det nu blir att hona om burkarna köpa nya ringar och sedan släppa lös allt i bänken. Dvs full flavour mototune. Det kommer att kännas som att slå sin bäste vän :gnissla

Ska rådgöra med Karling, Proservice mfl imorgon. Det trista är att tiden rinner iväg. Kan inte ha mercan igång länge till, det är ju en sommarbil som aldrig ska se salt eller vinterdäck. Det krävs bil när det ska honas och fixas, mycket transporter som ska köras på lunchen osv.

Finns inga ju inga kvalitetsverkstäder kvar innanför tullarna, hela stadskärnan är ödelagd av livstilsmänniskorna: Bagels, fitness, gym, latte, solarier osv. Motorverkstäder ligger ett par mil från epicentrum.

Kanhända avbryter jag inkörningen och bänkar dessa kammar, sedan honar om och byter ringar i samma veva som jag installerar RedShift-kammen.

Kvartetten sommarpiloter halvsover sig fram i en kartong av Krupp-stål på frostbiten asfalt på sin färd österut. Det är lördagskväll och timman är sen. Ljuset från ensliga fönster minner om värme och vila. Ångande halvfrusna smådjurskroppar bryter monotonin av filmarkeringarnas bleka reflektioner i vindrutan. Det är tyst sånär som på dubbdäckens trummande. Horisontens mörka randning kröns av ett ensamt ljus som långsamt växer sig starkare.
En motorcykel, ropar någon. Det är en hoj!
Ensemblen väcks plötsligt till liv och trötta ögon stirrar ut mot den ilsket röda nyansen som annonserar den tvåhjuliga uppenbarelsen. En man, rak i ryggen och med fast blick frigör sig från skuggorna från det glödande skenet och passeras till synes helt oberörd av den ovälkomne gästen. Den eldfärgade maskinens taktfasta kolvrytm bryter vår dvala. Drömmen om sommaren, som nyss givit vika för höstens brunvåta grepp, tränger in i våra hjärtan som soluppgången över dagggvåt vägren. Längtan.
Det varar ett ögonblick, men följer oss hem.

Eller kort sagt: Vi såg dig på E18 på väg mot stan. Det såg kallt ut.

Vilken skaldekonst! :Bugar
Det tarvar en V-twinägares lugna och balanserade själ för att uppbåda en sån kontemplation över tingens natur :D

Ja det var lite kallt, vände strax före Västerås:gnissla

Haha...en modern Adam (inte Eva väl?) Naturen döljer... :D

Va e de fö hjälm? Jaja, jag ser att det är en arajj, men färgsättningen...?

Så du såg det diskret arrangerade höstlövet :D
Oklart kön på min hoj, men rätt säker på att det är en neanderthalare iaf :gnissla

Ja det är en Ajaj. En RX7 Edwards replica som jag köpte på Rollers av Mattias.
http://www.rollersmc.se/view.asp?a=1795

Eftersom den har stars&stripes så tyckte jag den passade americanalooken på min hoj. Rätt nöjd med den helmuten.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Solly, jag läste visst som jag ville :D Jo jag tycker också att det är lite väl dålig cylinderbalans, men iofs under 10% diff. Men vad som bekymrar mig är att det just inte är högre komp än jag hade med de gamla cylindrarna.

Jag tror jag fick förklaringen ikväll. Jag inspekterade cylindrarna med boroskop genom tändsstiftshålen. Så inte så kul ut, bakre cylindern hade stråk av glasningar på trycksidan samt lite olja i avgasventilfickan. Samma typ av yta som jag haft med de gamla cylindrarna. främre såg bättre ut, men inte bra. Denna gång har jag till punkt och pricka följd S&S inkörningsinstruktion, dvs jag har ännu inte varit över 3500 rpm. Bytt olja och filter redan efter 30 mil osv.

De andra 3 gångerna har jag kört in denna motor på en crosskitchen av mototune/S&S. Dvs mittemellan-taktik

Jag tror att den nu blir att hona om burkarna köpa nya ringar och sedan släppa lös allt i bänken. Dvs full flavour mototune. Det kommer att kännas som att slå sin bäste vän :gnissla

Ska rådgöra med Karling, Proservice mfl imorgon. Det trista är att tiden rinner iväg. Kan inte ha mercan igång länge till, det är ju en sommarbil som aldrig ska se salt eller vinterdäck. Det krävs bil när det ska honas och fixas, mycket transporter som ska köras på lunchen osv.

Finns inga ju inga kvalitetsverkstäder kvar innanför tullarna, hela stadskärnan är ödelagd av livstilsmänniskorna: Bagels, fitness, gym, latte, solarier osv. Motorverkstäder ligger ett par mil från epicentrum.

Kanhända avbryter jag inkörningen och bänkar dessa kammar, sedan honar om och byter ringar i samma veva som jag installerar RedShift-kammen.

Ok, då är jag med.

Fan vad tråkigt att det jävlas...:( Vet du om det här är något unikt, eller är det fler som råkar ut för samma typ av problem? Du är inte bara "för petig" så att säga, utan det du upplever är ett faktiskt och ovanligt problem?

Angående bilproblemen, du har inte funderat på att köpa en billig "vinterbil" och bara köra såna små skitturer med? Eller det kanske är svårt med parkering?

Tycker synd om dig, du har det inte lätt med dina cyllar...:(
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha, ja, men jag jobbade så jag missade lusseracet...:mad:

SMHI spår hyggligt väder till helgen....Åka oss en liten sväng då? Räkmacka på rosenhill funkar alltid.:tummenupp

Låter lockande! :tummenupp
Men jag får se vad som händer med motorn nu, måste hålla rent i almanackan så att jag använder tiden innan snön klokt. Kanske blir bänkning eller cylinderdemontering i helgen.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
lider med dig. Trist när du lägger ner så mkt tid och pengar och så blir det inte bättre.... Man undrar ju lite lätt om den så kallade expertis som ger råd har något vetenskapligt att tillföra. Inkörningstips verkar vara något som alla trimmare har något eget att komma med. Ofta med någon teori eller anekdot som är övertygande men likväl ovetenskaplig eller försumbar. Häng in there. Det är bara en tidsfråga innan du hittar EN "lösning".
Låter lockande! :tummenupp
Men jag får se vad som händer med motorn nu, måste hålla rent i almanackan så att jag använder tiden innan snön klokt. Kanske blir bänkning eller cylinderdemontering i helgen.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Låter trist som fasen att det inte verkar vilja bli riktigt bra. :(

Finns det några andra ringar du kan tillgå istället som kanske inte ger upphov till samma slitage i cylindrarna?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top