Blecket mellan främre kammarna är det original s&s ?
Har inte sett den detaljen i H-D orginal.
Kul med super twin kammarna
har en i min race motor designad av Jörgen också dock känner jag bara till lyftet, resten är väl lite hemlig tror jag
Ljudet i min motor är väldigt hårt o aggressivt , Carla va lite nyfiken om vad det va för något o hans kommentar va att andra ptb låter som mopeder jämfört med min
Nu åter står det bara till att lära mig köra skiten.. vilket inte alltid är så lätt. bara dom som kört på klistrad bana har en aning om hur det kan vara med i testosteron hingst mellan benen
// Lasse
Blecket är det yttre kamshimset, sitter ett likandan på insidan, finns i olika tjocklekar. På bilden sitter dock inte det bakre shimset på plats än. Det är samma på HD-original. Men trots att denna S&S-motor är en 07.a ska komma ihåg att S&S använder sportster 86-90'-designen på kamhuset, tack vare att man här har lösa lyftarhus och storhjuliga lyftarna. Kraftigare design.
Jajag är nyfiken på Redshift-kammen, jag tror den passar min motor bättre, eftersom jag har så fint avgassystem, beräknat för just min motor, med steppade krökar, megafoner med stor volym osv.
RS-kammen håller ju igen rätt bra på avgas vilket är bra, 11 grader mer insugsduration men bara 4 grader mer på avgas, dessutom öppnar den avgas rätt sent, 59-grader.
Jag tror att ST-kammens generositet på avgas gjorde att jag tappade mycket tryck, mycket avgaskam kan ju dock funka bättre på hojar med trånga avgassystem, vilket ju tyvärr är vanligt på HD (tänker på alla dessa kromade dragpipe-system med insatser och med liten volym) . Kort och gott så tror jag att om man nu öht ska prova ngn mer dual pattern-kam på den här motorn så ska det isf vara med mer kam på insug och mindre på avgas, inte tvärtom. Eftersom jag tror att min hoj med sina portade toppar och fina avgas tömmer burkarna rätt bra.
RS-kammen har ju dessutom rätt bra med overlap vilken jag tror är bra, just för att det hjälper till att stoppa studs mot insugsventilen innan den hunnit öppna ordentligt. Och framförallt så har RS-kammen mer duration på insug, samtidigt som den inte stänger insug senare än att jag klarar mig bra med mitt CR på 10.7:1.
Från landspeed-internetkontakter i USA med likadana S&S-1640sportstermotorer så har jag dessutom blivit rekommenderad denna RedShift-kam, de ska vara mycket bra i denna motortyp. (RS 643 finns ju inte slipad till 86-90'. 86-90' har ju offset-lyftare samt större lyftarrullar, så annan geometri.)
Så det gör att det känns rätt att montera i denna kam nu, ty skulle även denna redshift-kam ge sämre effekt än bänkningen av S&S600-kammen i somras, ja då kan jag vara rätt säker på att det är ngn skillnad i bänkens programvara som påverkat även bänkningen av supertwin-kammen.
God jul, god fortsättning och gott nytt år på dig! Önskar dig all lycka med nya kammarna och sedermera lösningen på problemen du stötte på vid senaste bänkningen
Tack, ja det hoppas jag med. Denna gång har jag ju ett oprövat vapen om det är stor skillnad i Afr mellan cylindrarna, då ska vi ge oss på pulstimingen.
God jul och kör försiktigt
Tack! Gott slut och gott nytt år i förskott.