Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De hade inget, bara induktiva ringgivare, men såna har Elfa också. De är inte öppningsbara som en klämma.

Ah, förstår. Ska leta vidare!

Men testa som sagt att ringa Elfa imorgon, om inte annat så kanske de kan ge ledtrådar om var man hittar det du söker:)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Tack! Utförligt svar. Det är bara en liten grej jag inte förstår. Du säger att avgaspulsen består av både under och övertrycksvågor (innan pulsen har nått en areaförstorning eller hur?). Vad kommer undertrycket ifrån då?

Är det för drygt att svara så kan du strunta i det. Lägg tiden på att pilla kammar ist :krama
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack! Utförligt svar. Det är bara en liten grej jag inte förstår. Du säger att avgaspulsen består av både under och övertrycksvågor (innan pulsen har nått en areaförstorning eller hur?). Vad kommer undertrycket ifrån då?

Är det för drygt att svara så kan du strunta i det. Lägg tiden på att pilla kammar ist :krama

Ljudvågor utbreder sig som longitudinalvågor i fluider, vågrörelsen består av under- och övertryck. Vid reflektion så blir det ett likadant pulståg fast som går åt andra hållet i röret. Precis som vattenvågor reflekteras mot en kaj.

Idag ska jag titta till Mercan i sitt vindetgarage, samt börja med vintens projekt på träbåten. På hojen är det bara att vänta på bänktid, hojen är körklar, fulltankad och laddad och provkörd med RS615-kammarna.

Ah, förstår. Ska leta vidare!

Men testa som sagt att ringa Elfa imorgon, om inte annat så kanske de kan ge ledtrådar om var man hittar det du söker:)

Jag provade att söka på inductive pickup, samt rpm pickup, då fann jag en del smidiga klämmor på Ebay. Nu återstår bara att utröna om det skiljer sig mellan klämmor avsedda för primär- resp sekundärsladdarna till tändspolen. Jag ska ju använda primärsladden, dvs den negativa lågspänningskabeln.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag provade att söka på inductive pickup, samt rpm pickup, då fann jag en del smidiga klämmor på Ebay. Nu återstår bara att utröna om det skiljer sig mellan klämmor avsedda för primär resp sekundär sladdarna till tändspolen. Jag ska ju använda primärsladden, dvs den negativa lågspänningskabeln.

Gott!
Det där är dock över min nivå, är dålig på det där med elektronik... Hoppas att du löser det:)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det fanns ju en tråd i en annan forumdel om försäkringar på sporthojar. Därför undrar man ju lite försynt:
Vad får du betala för din tro? Går den ens att försäkra på ett vettigt sätt?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det fanns ju en tråd i en annan forumdel om försäkringar på sporthojar. Därför undrar man ju lite försynt:
Vad får du betala för din tro? Går den ens att försäkra på ett vettigt sätt?

Har skrivit om det tidigare, jag betalar 3018:- hel/hel nu.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I onsdags förra veckan 19/1 var jag hos Proservice och bänkade hela dan.

Ngt visade sig vara mycket skumt även denna gång. Den kam som var monterad i motorn denna gång var alltså RedShift 615. Den är så pass beprövad i dessa motorer och ska ge minst lika hög eller högre toppeffekt än original S&S600-kammen som jag fick ut 142 hk och 182 Nm med.

Men även med Redshiftkammen saknades ca 20 hk jfm S&S600-kammen. Och dessutom nu när cylindrarna äntligen är täta och fina.

AFR beter sig märkligt, det är stor diff mellan cylindrarna, och hur vi än jobbar med att mappa cylindrarna individuellt så får vi inte ihop dem till målvärdet på ca AFR13.

Första PDF:n visar den "bästa" körningen med Redshiftkammen i förra veckan. Endast 126 hk.

Andra PDF:n visar redshift-kammen jmf med Supertwinkammen från förra bänkningen. Båda kammarna visar i stort sett samma låga resultat och fladder. RedShift är (passande nog) röda kurvan.

Tredje PDF:n visar samma körning med Redshift kontra Supertwinkammen fast med effekt resp AFR för cylinder 1 och 2. Man kan se vilken enorm skillnad och vilket fladder det är på AFR.

Fjärde PDF:n visar som jämförelse en körning med original S&S600-kammen från i maj. En hel del mer vrid och effekt med denna snällare kam.


Erik var lika förbryllad som jag, men Erik sparade ingen möda för att kolla om det var programvaruändringar i bändken som ligger bakom. Han laddade in så gammal programvara som han kunde i bänken och flashade om mm. Vi körde även samma programvaruversion som var i bänken i maj. Men ingen skillnad.

Felsökningen intensifierades.

Vi provade även att byta plats på sonderna (som nyss hade free air-kalibrerats), provade att ändra bränslepuls-timing och även tändtiming, men endast marginella skillnader. Dubbelkollade väderdata och provade även att simulera vädret i maj när vi körde med S&S-kammen. Försumbara skillnader i förh till de ca 20 häst som saknas.
Provade att byta stift, ingen skillnad.

Igår plockade jag ur spridarna hemma i garaget och skickade till Kenneth Andersson, har bett honom undersöka dem noggrant för att se om det kan vara här orsaken ligger.

Jag har även mailat alla data och mappar till PFI i USA, tillverkaren av sprutet. För att se om de kan gissa på ngt hårdvaru- eller programfel.

Jag har även beställt en transparent timingplugg av Tassen samt en Equus proffständinställningslampa med programmer advance. Så att jag kan kolla upp om sann tändvinkel och bränslepulstiming överenstämmer med mjukvaran eller om det ballat ur på ngt sätt.

Jag har även kollat in i cylindrar och förbränningsrum med boroskopet, ser perfekt ut.

Endast kondensvatten i catchtanken för vevhusventen trots 11 pullar i bänken, så motorn är onekligen tät över ringarna.

Så för närvarande klurar jag och felsöker.

En annan tanke jag har om inget fel hittast är att även att referensbänka hos Supertwin, för att kunna utesluta att ngt är skumt med bänken.

Jag ska ta om kolla ventilspel samt leak down, samt även kolla in i portarna med boroskopet för att se att epoxyn sittar kvar som den ska,


Men men, bara att klura vidare samt invänta svar från PFI samt Kenneth.

Det skumma är att motorn går fint och dånar på som vanligt, inte ett missat kolvslag under ngn pull.
 

Bifogat

  • 0121_9[1].pdf
    41.7 KB · Visningar: 313
  • Red_ST[1].pdf
    90.5 KB · Visningar: 252
  • red_ST_9[1].pdf
    46.5 KB · Visningar: 294
  • Sportster[1].pdf
    81.9 KB · Visningar: 218
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Om det vore så att det är insuget från ena cylindern som påverkar den andra, antingen med bensinskvätt, eller tryckpulser av luft, så borde det ju ändå gå att mappa bort så att AFR hamnar lika i en lastpunkt?

Hur sitter lambdasonderna i förhållande till kollektor och utblås? Inga luftläckor uppströms lambdauttagen eller nära nedströms?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan vad skumt, tråkigt att det fortfarande bråkar...:( Får hoppas att någon av människorna du kontaktat kan klura ut något.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Nu tänkte jag "äntligen får man se hur det gick i bänken", och så får man dåliga nyheter. Önskar jag kunde hjälpa till, men detta (som nästan allt annat med din motor) överstiger min kunskap. Håller tummarna att du får ett vettigt svar snart.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Helt makalöst hur mycket det verkar jävlas för dig med denna motor trots att du gör allt efter boken, hoppas verkligen att du får till den till sommaren så du hinner åka något.

Du som har lite kontakt med Karling, har du hört något om Tierp och om dom får köra europa-tävlingar i år? Mantorp sägs ju tappa licensen då dom inte är intresserade av att bygga en ny bana.

Sorry for OT...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Märkligt.:va Det kanske bara är något banalt fel. Mekaniskt går den ju bra säger du ju. Ska bli intressant o se vad det var.
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Sen (förhoppningsvis inom en snar framtid) när du fått ordning på hojen igen så måste du köpa en sån här och baka en Harley-etta-tårta :tummenupp

http://www.tartdecor.se/product.asp?product=4100

4100.jpg
4736036079_94346722be.jpg


Fast som den andra bilden då. (men det vet ju du som harley-etta-fetishist) :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du noen oversikt over "dutycycles" på injectorene?

Har ingen logg på duty cycle tyvärr. Men jag kollade på look-up-fönstret i min laptop under körningen. Det var långt ifrån 100%, dessa spirdare ska tillsammans klara 220 hk ungefär

Om det vore så att det är insuget från ena cylindern som påverkar den andra, antingen med bensinskvätt, eller tryckpulser av luft, så borde det ju ändå gå att mappa bort så att AFR hamnar lika i en lastpunkt?

Hur sitter lambdasonderna i förhållande till kollektor och utblås? Inga luftläckor uppströms lambdauttagen eller nära nedströms?

Ja precis! Det har alltid gått bra att mappa bort tidigare, just genom att ge ena cylindern mer eller mindre soppa i det varvtalsområdet. Men inte nu längre.

Mina lambda-bungar har jag svetsat i ca 100 mm nedströms på resp header.

Fan vad skumt, tråkigt att det fortfarande bråkar...:( Får hoppas att någon av människorna du kontaktat kan klura ut något.

Ja jag har bla en dialog med spruttillverkaren, ska ringa konstruktören himself nästa vecka. Nu behöver det ju inte vara sprutet, men jag har bestämt mig för att undanröja den misstanken först.

Tex kolla kam-trigger-sensorn, mäta bränsletryck etc.

Nu tänkte jag "äntligen får man se hur det gick i bänken", och så får man dåliga nyheter. Önskar jag kunde hjälpa till, men detta (som nästan allt annat med din motor) överstiger min kunskap. Håller tummarna att du får ett vettigt svar snart.

Jag med! :D

Helt makalöst hur mycket det verkar jävlas för dig med denna motor trots att du gör allt efter boken, hoppas verkligen att du får till den till sommaren så du hinner åka något.

Du som har lite kontakt med Karling, har du hört något om Tierp och om dom får köra europa-tävlingar i år? Mantorp sägs ju tappa licensen då dom inte är intresserade av att bygga en ny bana.

Sorry for OT...

Han är sugen men har åas mycket motorjobb, så han vet nog bäst själv om han anser sig ha tid att göra en säsong.

Märkligt.:va Det kanske bara är något banalt fel. Mekaniskt går den ju bra säger du ju. Ska bli intressant o se vad det var.

Ja jag klurar varje dag, ska göra lite enkla tester, tex förnyad koll av ventilspel, kompprov och leak-down. Men dessa saker har jag ju kollat så ofta lately tack vare kam och cylinderbyten mm. Så jag tror inte att det är ngt där. Allt detta var ju i vanlig ordning kollat innan sista bänkningen, och även före förra bänkningen med supertwin-kammarna

Sen (förhoppningsvis inom en snar framtid) när du fått ordning på hojen igen så måste du köpa en sån här och baka en Harley-etta-tårta :tummenupp


Fast som den andra bilden då. (men det vet ju du som harley-etta-fetishist) :)

Ja jag gillar ju den där gamla loggan som du vet, har ju tom en stor Harley-Etta på ryggen på mitt skinnställ :gnissla

Lite uppdatering.

Bild1
Fick tillbaks spridarna (Siemens Deka 60) från test.
De hade perfekt sprutbild, var täta och flödet skiljde bara 1%

Bild2 o 3

Jag har länge varit irriterad på hur dåligt min HD-original drevkåpa harmonierar med S&S-motorns kamkåpa. På bild 3 syns tydligt den fula glipan mellan kamkåpa och HD-originaldrevkåpan som jag hittills åkt runt med. Så när jag efter år av sök äntligen för 14 dar sedan hittade en liten firma i USA som tillverkar ett skydd för dessa S&S-motorer så beställde jag hem ett. (Skönt med lite terapimeck medan jag felsöker den plötsliga effektförlusten i bänken.)
När jag packat upp kåpan insåg jag att jag hade kunnat borra, sticksåga, fila ut och gänga den här NC-frästa detaljen själv. Men för $159 så var det helt klart värt att slippa. Såna köttarbeten har jag gjord så det räcker. Sist mitt handgjorda kedjeskydd.

Bild 4, 5 o 6

Provade det nya skyddet på plats och fann att det hänger ölite väl långt ut. Vart dessutom konflikt med mitt avgas. Det tar i headern från bakre burken.

Bild 7 o 8
Så bara att börja kapa distanserna. Som gammal svarvare på mekanisk verkstad så är det frustrerande att sakna svarv. Men att såga går det med. Sågar då intill min rits. Sedan använder jag min tallriksslip för att slipa bort den sista millimetern få det plant och vinkelrätt.
 

Bifogat

  • IMG_2239.jpg
    IMG_2239.jpg
    247.6 KB · Visningar: 143
  • IMG_2236.jpg
    IMG_2236.jpg
    141.3 KB · Visningar: 145
  • IMG_2211.jpg
    IMG_2211.jpg
    160.3 KB · Visningar: 158
  • IMG_2207.jpg
    IMG_2207.jpg
    244 KB · Visningar: 181
  • IMG_2206.jpg
    IMG_2206.jpg
    249.7 KB · Visningar: 188
  • IMG_2201.jpg
    IMG_2201.jpg
    243.5 KB · Visningar: 191
  • IMG_2199.jpg
    IMG_2199.jpg
    254.8 KB · Visningar: 143
  • IMG_2263.jpg
    IMG_2263.jpg
    224.6 KB · Visningar: 157
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bild1
Planslipar distanserna för att får dem till slutmått och med vinkelrät ände.

Bild2
Var även tvungen att planförsänka 1 av hålen i den nya drevkåpan för att kunna passa diametern på den distans som hör till mina den högra av mina Storz tillbakaflyttande fotpinnar.

Bild 3 o 4
En av de medföljande distanserna var jag även tvungen att borra ur för att kunna kliva på de styrhylsa (dowel pin) som sitter vid detta skruvhål i S&S-motorn.

Iom detta har jag nu flyttat in drevkåpan med 5 mm.

Nu återstår att spejsa ut fotpinne- och bromspumpsarrangenget med motsvarande 5 mm.
 

Bifogat

  • IMG_2249.jpg
    IMG_2249.jpg
    134.3 KB · Visningar: 113
  • IMG_2226.jpg
    IMG_2226.jpg
    190.1 KB · Visningar: 106
  • IMG_2229.jpg
    IMG_2229.jpg
    220 KB · Visningar: 105
  • IMG_2233.jpg
    IMG_2233.jpg
    241.1 KB · Visningar: 119
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, nu menade jag mer att han är i branchen och kanske har koll på var den Svenska europatävlingen kommer köras.

Kan fråga honom nästa gång vi pratas vid, om han vet och om det isf är offentligt.
Du skulle gilla hans hoj, en sån orgie i vackra maskinarbeten, allt är så perfekt ihopmatchat :Bugar
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Det kan inte vara ngt vaj med de nya stötstängerna? Har för mig att du bytte vid ngt tillfälle till några som skulle underlätta mek.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det kan inte vara ngt vaj med de nya stötstängerna? Har för mig att du bytte vid ngt tillfälle till några som skulle underlätta mek.

Att brantare ramper skulle flexa stängerna pga. ökad acceleration?
Med kralliga ventilfjädrar (som det är), så är det inte omöjligt.
Jag har alltid blivit varnad för att ta i för mycket med ventilfjädertrycket.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top