Byggtråd: "Jörgens Sportster"

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan fråga honom nästa gång vi pratas vid, om han vet och om det isf är offentligt.
Du skulle gilla hans hoj, en sån orgie i vackra maskinarbeten, allt är så perfekt ihopmatchat :Bugar

Jag är ett stort fan av Karlings hoj, har stått och dumglott i smyg på den flera kvällar i Mantorp utan att velat störa honom med massa frågor.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
En bakåtsträvande idé!

OM det inte fungerar tillfredställande vid nästa bänkning!

Anser du då att det kan vara värt att byta tillbaks och köra "flaskmatad förgasare" på dyno'n? (OM du har den kvar och som du vet fungerade tidigare, men med "rätt bestyckning!" mot aktuell kam och avgassystem!)

Då kan du fortfarande mäta upp den på lamdasonderna för att se om felet upprepas!

Uppträder samma fel då, så kan du i alla fall utesluta sprutet och insuget!
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Dum fråga kanske, men i vilken ordning sitter spridarna från pumpen? Det är inte tryckfall på spridare 2?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Man skulle kunna tro att det är Mantorp även 2011.

http://www.mantorppark.com/evenemang_veidec.html

/Ingvar

Mystiskt, jag har hört från flera håll att Mantorps licens gått ut och inte lär förnyas förrän dom fixat en bättre bana. Nåja det lär visa sig.

Sorry för spammet Jörgen. För att gå tillbaka till topic, har du dubbelkollat så någon av passagerarfotpinnarna inte är nedfälld? Toppfartsspärren, du vet.:mattias
 

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Apropå kåpan så går det ju att göra så här också:
!B0Rpynw!mk~$(KGrHqIOKi4EwvEtig4CBMZrhCyfg!~~_12.JPG
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad hette företaget du köpte drevkåpa av?

Crossroads performance.
http://www.crossroadsperformance.com/cp/
Part no X-3176.

Apropå kåpan så går det ju att göra så här också:

Maffig drag-sportster! Är den fortfarande till salu alltså? Så brutalt cool hoj med sin 120"-sportstermotor. Såg den på annons för ett år sedan.
Japp, det ser ut som en vinkelbockat lackerat bit svartplåt. Sedan LSL:s tilbakaflytt. Men jag tycker att Crossroads frästa kåpa var snyggare.

Ser ut som att han har samma kassa läckande Tech Starter som jag, för vilken man måste göra urtag i originaldrevkåpan pga längden.

Ska försöka packa om min Tech, blir det inte tät så köper jag en ny starter för 4.e gången.:gnissla
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte på min station... Samma slang/pistol på 95 som V-power. :va

Vilken station i solna är det? Den station jag brukar använda i Solna är Västravägen 12 (invid Solnavägen) Där har de V-power med egen slang.
Det är ju helt möjligt att det finns shellstationer med mixhandtag för V-power. Men jag kanske ska omformulera, anledningen att jag kör på V-power är att jag då tanka den med separat slang/pistolmunstycke.


En bakåtsträvande idé!

OM det inte fungerar tillfredställande vid nästa bänkning!

Anser du då att det kan vara värt att byta tillbaks och köra "flaskmatad förgasare" på dyno'n? (OM du har den kvar och som du vet fungerade tidigare, men med "rätt bestyckning!" mot aktuell kam och avgassystem!)

Då kan du fortfarande mäta upp den på lamdasonderna för att se om felet upprepas!

Uppträder samma fel då, så kan du i alla fall utesluta sprutet och insuget!

Ja det tanken har jag också som en plan, plockade fram HSR48.an och Dynatek-tändningen när jag kom hem från bänkningen för att se att jag hada alla grejer. Det är en metod jag har i baktanken om jag inte hittar ngt fel på sprutet. Om AFR-obalansen mildras med förgasaren är det sannolikt sprutet. Dock ger ju förgasaren lite lägre effekt än sprutet, och eftersom hojen inte bänkats med förgasaren med nuvarande avgassystem och portade toppar så går det inte att dra några slutsatser om motorn mekaniska hälsa om effekten inte kommer upp till vad jag hade i våras. Men för AFR-aspekten så är det en bra kontroll.

Även PFI (spruttillverkaren) samt Supertwin har kommit med samma idé om felsökningen i sprutet inte visar på några fel.

Det kan inte vara ngt vaj med de nya stötstängerna? Har för mig att du bytte vid ngt tillfälle till några som skulle underlätta mek.

Ja eftersom stötstängerna är en av förändringarna sedan bänkningen i maj så har jag kontemplerat kring dem också. Men stötstängerna har samma vikt, och de är inte krökta, så jag har svårt att tro att det skulle vara dem. Ventilerna var ju dessutom nyställda innan bänkningen eftersom jag hade bytt kam.
Men jag ska för säkerhets skulle ånyo kolla ventilspelet, det står på listan.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Långskott: Du kör inte med väldigt korta ventilstyrningar så insugsventil(er) oscillerar vid höga varvtal och inte ligger an ordentligt?

Vet att det har varit ett problem med äldre kawasakihojar.

Även nya zx10 blev återkallad där de bytte fjädrar, kam etc för pulsproblem.

"According to Kawasaki engineers, the proactive sales hold resulted from a finding that indicated possible surging of the intake valve spring when the unit is operated under unique riding conditions, such as on a racetrack. The surge could cause the intake valve to seat improperly, resulting in poor engine performance.

The camshaft, valve springs, and spring retainers are being replaced to prevent the valves from surging, without affecting engine performance."

Men det borde inte ha påverkat något med gamla kammarna i.
 
Last edited:

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Insjön, Dalarna
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Ja det tanken har jag också som en plan, plockade fram HSR48.an och Dynatek-tändningen när jag kom hem från bänkningen för att se att jag hada alla grejer. Det är en metod jag har i baktanken om jag inte hittar ngt fel på sprutet. Om AFR-obalansen mildras med förgasaren är det sannolikt sprutet. Dock ger ju förgasaren lite lägre effekt än sprutet, och eftersom hojen inte bänkats med förgasaren med nuvarande avgassystem och portade toppar så går det inte att dra några slutsatser om motorn mekaniska hälsa om effekten inte kommer upp till vad jag hade i våras. Men för AFR-aspekten så är det en bra kontroll.

Även PFI (spruttillverkaren) samt Supertwin har kommit med samma idé om felsökningen i sprutet inte visar på några fel.

Vill du låna en Super D är det bara att säga till, har ett par som ligger....

Maffig drag-sportster! Är den fortfarande till salu alltså? Så brutalt cool hoj med sin 120"-sportstermotor. Såg den på annons för ett år sedan.
Japp, det ser ut som en vinkelbockat lackerat bit svartplåt. Sedan LSL:s tilbakaflytt. Men jag tycker att Crossroads frästa kåpa var snyggare.

Ser ut som att han har samma kassa läckande Tech Starter som jag, för vilken man måste göra urtag i originaldrevkåpan pga längden.

Ska försöka packa om min Tech, blir det inte tät så köper jag en ny starter för 4.e gången.:gnissla

Den är fortfarande till salu!

Jag var bara cirka tre timmar i från var hojen finns för ett par veckor sen, gissa om jag var sugen att åka & titta på den!

Är faktiskt sugen att köpa den, men jag måste nog sälja en hoj först!

Någon som behöver en HD som har kapacitet på cirka 5,90 repor på åttondelen??

Jag har själv åkt 6,12 med tre repor i ryggen och 25 kg övervikt ;-)
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Men kan du inte utesluta bränslemängden eftersom en Dynokörning ger en fingervisning om HP, vrid , och fyllnadsgrad av bränslet vid olika vartal? Om bränslet var boven så borde ju kurvan efter ca 5500 varv vara farligt mager.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men kan du inte utesluta bränslemängden eftersom en Dynokörning ger en fingervisning om HP, vrid , och fyllnadsgrad av bränslet vid olika vartal? Om bränslet var boven så borde ju kurvan efter ca 5500 varv vara farligt mager.

Jag tror du måste redogöra tydligare för vad du menar, gärna med textcitat från det inlägg du svarar på.
 

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Vilken station i solna är det? Den station jag brukar använda i Solna är Västravägen 12 (invid Solnavägen) Där har de V-power med egen slang.
Det är ju helt möjligt att det finns shellstationer med mixhandtag för V-power. Men jag kanske ska omformulera, anledningen att jag kör på V-power är att jag då tanka den med separat slang/pistolmunstycke.

Jag jobbar på lite olika shell stationer ibland när det finns tid över utanför studierna och den jag menade var stationen i Täby. Ville inte låta som en besserwisser ville mest göra dig uppmärksam på det så du inte hade tankat fel bränsle av misstag :tummenupp

Ska för övrigt jobba på shell stationen i Solna imorn. Får vi se om du har rätt :D
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja menar, du har ju tappat 20 hk och om bränsletillförseln inte skulle vara tillräcklig
så borde bänkningen visa att bränslet inte räcket till.
När jag körde i bänk fick jag ett papper med hästkrafter vid de och de varvtalet.
Vrid vid de och de varvtalet.
Och hur Fett, Magert motorn gick från de och de varvtalet.
Allt på papper från firman som bänkade.
Ja menar rent allmänt, inget textcitat men kanske har missat nåt.
Har du testat att kompet nyligen är lika bra nu som motorn gick som bäst?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top