Byggtråd: "Jörgens Sportster"

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Det var ett tag sedan med updates, är det båtbyggartider?
Intressant vad nästa bänkning kan tänkas avslöja.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var ett tag sedan med updates, är det båtbyggartider?
Intressant vad nästa bänkning kan tänkas avslöja.

Gissar på båten, det har inte hänt nåt på ett tag nu i garaget.

Hej
båten är i sjön, men jag har en del arbeten kvar på den innan allt är klart. På hojen har jag tragglat vidare med felsökningen kring varför den bakre cylinderns AFR magrar ur helt urartat vid 100% trottel. Ett led i detta har bla varit att jag demonterat sprutet och satt tillbaks HSR48-förgasaren samt dyntek 2000i-tändningen. felet kvarstår dock. Så sannolikt kan jag nu utesluta att det är ngt fel på sprutet.

Har provat en massa saker, tex bytt tillbaks till de tidigare kopparstiften (BPR7ES) istället för dess iridiumekvivalent jag kört med sedan felet uppstod, har även hittat en liten sugläcka i insuget vilken jag åtgärdat med nya o-ringar mellan insug och toppar. Inget av detta löste dock problemet.

Har kört ett 100-tal loggningar och provat en massa olika saker, bla olika trånga ändrör för att se om det skull kunna vara ngt backpulsfenomen som uppstått. Felet är dock konsistent. Dvs cylindrarnas AFR ligger lika och bra vid alla trottelpositioner tom 75% trottel, men vid 100% trottel så magrar den bakre cylindern ur. Samma med förgasare såväl som med sprutet.

Härnäst ska jag nu plocka ur S&S-lyftarna (hydrauliska lyftare på denna motor) och byta dessa till ett set nya Jims Hydrosolids som jag har liggandes. För att utesluta att det skulle ha uppstått ngt fel på ngn av S&S-lyftarna i den bakre cylindern. Jag och Tassen har en teori som är värd att prova, det skulle kunna vara fel på hydrauliken i tex den bakre cylinderns lyftare som gör att den pumpar upp sig, då att den bakre cylinderns avgasventil inte stänger ordentligt. Då läcker det ut en massa syrerik ingas i avgasröret under kompressionstakten. Men det är ju fortfarande inte helt självklart varför detta isf bara skulle märkas på fullgas, annat än att fyllnadsgraden då är högre och att insugsvakumet som håller tillbaks korsdraget är mindre.
Men men, man ska inte utesluta ngt när man felsöker. I synnerhet inte eget arbete. Därför ska jag även än en gång kolla timingen på originalkammarna som nu sitter i, när ändå stötstängerna åker ur för lyftarkollen/bytet. Men skulle jag lyckats pilla in säg bakre avgas kammarna en kugg fel skulle motorn inte gå bra på ngn trottelöppning, så det är bara en koll för att kunna vara helt säker.

Nedan är lite bilder på motorn först med sprut och loggern påkopplad efter en tur. Sedan konverteringen tillbaks till förgasare och dynatek-tändningen.
 

Bifogat

  • IMG_2645.jpg
    IMG_2645.jpg
    248.5 KB · Visningar: 219
  • IMG_2683.jpg
    IMG_2683.jpg
    237.2 KB · Visningar: 202
  • IMG_2681.jpg
    IMG_2681.jpg
    243 KB · Visningar: 191
  • IMG_2675.jpg
    IMG_2675.jpg
    234.1 KB · Visningar: 195
  • IMG_2673.jpg
    IMG_2673.jpg
    246.1 KB · Visningar: 193
  • IMG_2660.jpg
    IMG_2660.jpg
    248.2 KB · Visningar: 192
  • IMG_2649.jpg
    IMG_2649.jpg
    249.8 KB · Visningar: 1,012
  • IMG_2646.jpg
    IMG_2646.jpg
    246.7 KB · Visningar: 514
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...och här är de sista bilderna på återmonteringen av förgasaren och dynatektändningen sedan åter på med loggern inför de tester jag kört de senaste två veckorna.

Har valt att inte rapportera alla saker jag provat i felsökningen eftersom det är tidskrävande nog bara att jobba med felsökningen. Bättre att knäppa läpp och jobba på tills jag hittat felet och rapportera då.
 

Bifogat

  • IMG_2695.jpg
    IMG_2695.jpg
    240.5 KB · Visningar: 179
  • IMG_2698.jpg
    IMG_2698.jpg
    233.8 KB · Visningar: 168
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har länge varit irriterad på växlingsmekanismen till mina Storz rearsets. Dess fäste utnyttjar nämligen två av de fyra skruvhålen till derbykåpan. Syns på bild #2. Detta blir inte styvt nog, vilket gör att jag får kolla och ibland dra åt skruvarna efter några turer, trots loctite.

Hittade en växlingsmekanism från Sato-racing i Japan Vilken istället utnyttjar de 2 st lediga och grövre skruvhålen från originalfotpinnarna. Så jag handlade och installerade Satos växlingsmekanism istället. Satos pedal är dessutom kullagrad på axeln istället för teflonbussningen på Storz-pinnen. Vart mycket stadigare och glappfriare att köra med. Nu kan jag dessutom lossa derbykåpan utan att först behöva ta bort växelpedalen. Genom derbykåpan kan jag tex justera fjädertrycket på banditkopplingen, så det är en förbättring vad gäller underhållsmässighet.

Har även passat på att demontera sprutets ecu när nu ändå sprutet är avmonterat. Ska skicka detta till tillverkaren i USA, PerformanceFI. De ska kolla att allt är ok i hårdvaran samt flasha om kortet så att jag kan använda deras senaste programvara, vilken är lite kraftfullare än min nu över 5 år gamla programvara.
 

Bifogat

  • IMG_2703.jpg
    IMG_2703.jpg
    135.4 KB · Visningar: 181
  • IMG_2707.jpg
    IMG_2707.jpg
    243.1 KB · Visningar: 223
  • IMG_2710.jpg
    IMG_2710.jpg
    245 KB · Visningar: 214
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Förgasare e HåtRodd!:yoparty :banana

Tråkigt att det bråkar, hoppas att du hittar felet snart!

Och jag är som vanligt sjukt imponerad över graden av perfektion i ditt arbete. och du har verkligen en ängels tålamod. En annan hade tröttnat på bråket och låtit skiten vara, eller hämnats och sänkt hojen i närmsta insjö:gnissla
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är bara att kämpa på! Förmodligen finns det en rimlig förklaring till varför du får konstiga värden men det gäller ju som sagt att hitta det. :tummenupp

Bushido: När man börjar ha lagt ner så pass många timmar så förvånas du av vad man kan göra för att få allting som det ska vara. :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Bara en dum tanke angående afr:et. Det är inte så att krökningen på avgaset luras?
Den främre burken ser ju ut att träffa rakt på lamdan så att säga , medans bakre kan gå ytterkurva.
Bara spånar eftersom den inte reagerar med gasarn heller. Kanske kan modda med brickorna i dämparn eller mäta temporärt i dämparna.
Vilda gissningar har ju träffat ibland.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bushido: När man börjar ha lagt ner så pass många timmar så förvånas du av vad man kan göra för att få allting som det ska vara. :)

Självklart, och jag hade knappast sänkt hojen i någon sjö:D Men man hade blivit bra trött när det jäklas som det gör för stackars Jörgen...:huvet
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Självklart, och jag hade knappast sänkt hojen i någon sjö:D Men man hade blivit bra trött när det jäklas som det gör för stackars Jörgen...:huvet

Förmodligen går 90% eller mer av alla hojar fel, men det är bara jörgen som verkligen vet.
Vilken annan chaufför som helst hade bara tyckt att hojen är bra för den går som ett sköllat ......

När den sen rasar skulle de flesta trött konstatera, -Jävla amerikanska skit.
Medans jörgen hade konstaterat, efter ett halvår, att en avvikelse i radierna på benen i y-korsinsuget på 12.3% gjorde att bakre cylindern leanade ur till 14.5AFR vid 100% trottel, vilket orsakade överhettning o skuffing på kolvkjolen.

Och det är det som gör den här tråden så fantastisk!
Keep digging jörgen:yoparty
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
När den sen rasar skulle de flesta trött konstatera, -Jävla amerikanska skit.

Det behövs kanske en träbåtskille för att
verkligen gå till botten med problemen? :rolleyes:

Det där med att skylla på skitgrejer känner man ju igen.

ot:
Vi hade J´s kusin(kvinna 30-ish) över på lunch. Hon fick hjälpta till att steka köttfärs.
Efter 2 minuter:
-"De här plaststekspadarna från IKEA är verkligen helt värdelösa! De smälter ju alltid."
Jag tittar på den gravt deformerade spaden och lyckas genom
att bita mig hårt i tungan undvika att säga henne sanningen.
Att den utan minsta tendens till smältning fungerat alldeles
utmärkt som stekspade i minst 10år.

Tills hon försökte.
:huvet Klåpare!

Därför är denna tråd så oerhört upplyftande! :tummenupp

/e
 

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Riktigt fränt bygge! som jag påpekat på andra forum (läs harleyportalen)
har du satt någon tid på strippen??
håller själv på lite med shoveln den är också lite "tjurig"...
keep up the good work!

//Fredrik
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förgasare e HåtRodd!:yoparty :banana

Tråkigt att det bråkar, hoppas att du hittar felet snart!

Och jag är som vanligt sjukt imponerad över graden av perfektion i ditt arbete. och du har verkligen en ängels tålamod. En annan hade tröttnat på bråket och låtit skiten vara, eller hämnats och sänkt hojen i närmsta insjö:gnissla

Det är bara att kämpa på! Förmodligen finns det en rimlig förklaring till varför du får konstiga värden men det gäller ju som sagt att hitta det. :tummenupp

Ja den har ju gått bra tidigare, så egentlöigen ska det ju inta vara såå svårt att hitta vad som ballat ur sedan 143-hästarsbänkningen i maj/juni förra sommaren. Jag hittar säkert felet vad det lider.


Bara en dum tanke angående afr:et. Det är inte så att krökningen på avgaset luras?
Den främre burken ser ju ut att träffa rakt på lamdan så att säga , medans bakre kan gå ytterkurva.
Bara spånar eftersom den inte reagerar med gasarn heller. Kanske kan modda med brickorna i dämparn eller mäta temporärt i dämparna.
Vilda gissningar har ju träffat ibland.

"Problemet" är bara att den gått bra med detta avgassystem sedan jag byggde det. Även med sonder i båda rören. Men jag har också varit inne på en liknande detalj, att det skulle kunna vara tungt strömningsmässigt förbi sonderna. Den främre sonden sitter ju strömningsmässigt i vad man skull kunna kalla ytterradie, även om det bara är en liten krökning. Så att det skulle kunna tänkas att det flödar sämre i den främre headerns när sonderna är monterade än det gör i den bakre.

Jag har därför för ngn månad sedn provat att logga med bara sond i den bakre headern samt sedan med bara sond i den främre headern. Och sedan jämfört fullgaskurvorna med hur det ser ut när jag har båda sonderna i. De visar då samma resultat. Så jag tror inte att sonderna sabbar flödet så mycket att de kan orsaka denna obalans.

Men som sagt så har den ju gått bra med detta systemet innan, dvs även vid bänkning hos Supertwin så har den gått med två sonder igängade.

Vid vanlig körning med denna hoj så sitter det ju dock inga sonder i, uttagen används bara vid loggning och bänkning.


Förmodligen går 90% eller mer av alla hojar fel, men det är bara jörgen som verkligen vet.
Vilken annan chaufför som helst hade bara tyckt att hojen är bra för den går som ett sköllat ......

När den sen rasar skulle de flesta trött konstatera, -Jävla amerikanska skit.
Medans jörgen hade konstaterat, efter ett halvår, att en avvikelse i radierna på benen i y-korsinsuget på 12.3% gjorde att bakre cylindern leanade ur till 14.5AFR vid 100% trottel, vilket orsakade överhettning o skuffing på kolvkjolen.

Och det är det som gör den här tråden så fantastisk!
Keep digging jörgen:yoparty

Tack för uppmuntran! :D Jag läser en del i gubbfläsktråden också. Kul att du fått igång hojhen, vart riktigt snygg tycker jag!

Det är ju en dum fråga men du har naturligtvis kontrollerat så att lambdasonderna med tillbehör är väl fungerande?

Ja jag kalibrerar sonderna innan jag monterar dem i krökarna. Har även provat att switcha sonderna för att säkerställa att det inte är ngt fel på dem.

Det behövs kanske en träbåtskille för att
verkligen gå till botten med problemen? :rolleyes:

Det där med att skylla på skitgrejer känner man ju igen.

ot:
Vi hade J´s kusin(kvinna 30-ish) över på lunch. Hon fick hjälpta till att steka köttfärs.
Efter 2 minuter:
-"De här plaststekspadarna från IKEA är verkligen helt värdelösa! De smälter ju alltid."
Jag tittar på den gravt deformerade spaden och lyckas genom
att bita mig hårt i tungan undvika att säga henne sanningen.
Att den utan minsta tendens till smältning fungerat alldeles
utmärkt som stekspade i minst 10år.

Tills hon försökte.
:huvet Klåpare!

Därför är denna tråd så oerhört upplyftande! :tummenupp

/e

Ja tålamod får man ju från träbåteriet helt klart :D Brukar jobba med båten tills det blir mörkt och sedan en sväng i hojgaraget sedan hem.
Mitt försök till tätning av den felkonstruerade Tech Startern misslyckades. Efter att nu ha kört ca 20 mil så läcker den igen. Så efter 2 läckande Spyke som sedan pajade samt nu denna Tech-starter så har jag nu beställt hem en 1.5 kw starter från Accumax. Hoppas den håller bättre. Tänkte passa på att byta startmotorn när jag nu ändå ska ta av transkåpa för att sätta upp gradskivan. Sätter igång med lyftar- och startmotorbytet så fort startmotorn anlänt. Den lämnade USA idag. Hoppas jag får hem den tills helgen.

Jaadu, Jörgen. Hur många timmar har du lagt på hojen genom åren tro? :)

Ingen aning, men det är ju lite roligt också, även om vissa pass inte går framåt. Men såna stunder måste ju göras också brukar jag tänka, som när man pluggade ngt svårt ämne på kth.

Riktigt fränt bygge! som jag påpekat på andra forum (läs harleyportalen)
har du satt någon tid på strippen??
håller själv på lite med shoveln den är också lite "tjurig"...
keep up the good work!

//Fredrik

Tack, jag har kört lite på strippen och har visat tider i tråden menb sista var 2 år sedan. Så jag kommer inte ihåg. Men sök efter ngt inlägg med Malmby i, ty det var där jag körde 402 meter senast.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
"Problemet" är bara att den gått bra med detta avgassystem sedan jag byggde det. Även med sonder i båda rören. Men jag har också varit inne på en liknande detalj, att det skulle kunna vara tungt strömningsmässigt förbi sonderna. Den främre sonden sitter ju strömningsmässigt i vad man skull kunna kalla ytterradie, även om det bara är en liten krökning. Så att det skulle kunna tänkas att det flödar sämre i den främre headerns när sonderna är monterade än det gör i den bakre.

Jag har därför för ngn månad sedn provat att logga med bara sond i den bakre headern samt sedan med bara sond i den främre headern. Och sedan jämfört fullgaskurvorna med hur det ser ut när jag har båda sonderna i. De visar då samma resultat. Så jag tror inte att sonderna sabbar flödet så mycket att de kan orsaka denna obalans.


Mja tänkte närmast på om den pulsar "förbi" bakre lamdan på fullgas. Inte att lamdorna stör flödet nämnvärt.
Därför prova att mäta längst bak på båda burkarna eftersom avgaset inte bara är grymt snyggt utan verkar ju dessutom funka bra åxå:tummenupp
Som sagt bara en chansning från min sida.:confused:
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Är du säker på att din 143hk-mätning var korrekt?

Tänk om du aldrig haft den höga effekten som du efterstävar :(

Fast det här har du väl redan tänkt på några gånger och kommit fram till att det måste ha varit sant...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top