Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är du säker på att din 143hk-mätning var korrekt?
Tänk om du aldrig haft den höga effekten som du efterstävar
Fast det här har du väl redan tänkt på några gånger och kommit fram till att det måste ha varit sant...
Ja det var min första tanke i vintras när problemet uppstod, det var därför Proservice, som jag redogjorde för då, gick till botten med att felsöka bänken. Han laddade bla tillbaks till den programvaruversion som satt i bänken vid tiden för 143-hästarbänkningen halvåret innan. Proservice kontaktade även tillverkaren av dessa bänkar för att få edan på ev okänka uppdateringar. Han simulerade även samma väderförhållande som vi hade den sommardagen motorn gav 143 osv. Marginella skillnad. Sonderna kollades, vi har även jämfört med den körning jag gjorde i Supertwins bänk samma vecka som den gav 143 hk. Supertwins och Proservice bänk visar ganska lika (
I tillägg till detta så var ju även cylinderobalansen ngt som uppstod vid samma tillfälle som effekten sjönk till ca 126 hk.
Som du kanske kommer ihåg att jag skrev så trodde jag ju då att det var den specialslipade kammen som låg bakom effekttappet och cylinderobalansen. Jag bytte ju därför till den av mig oprövade RedShift615-kammen, men samma sak där, runt 126 hk och obalans, vilket jag fann märkligt eftersom den kammen brukar vara ett säkert kort i dessa motorer. Därefter bytte jag ju tillbaks till originalkammen, (som satt i när motorn gav 143 hk) och även då gav nu inte motorn mer än 125 hk och hade obalans som man inte kunde rätt till med sprutet trots att jag gav 13% mer till bakre cylindern (max vad man kan kompensera i programvaran.
Vid 143-hästarbänkningen låg cylindarna lika i AFr och som mest kompenserade jag bara 6% i rear cylinder trim vid vissa varvtal
Men men, det är delvis pga av såna här redogörelser som jag valt att inte skriva ngt under min felsökning, det blir för komplext för trådens läsare att komma ihåg allt som skett. Sen tillkommer nya läsare som kanske vill hjälpa till med att föreslå sånt jag redan testat för ett halvår sedan. Man får skriva saker om och om igen. Bättre att jag beskriver vad jag gör för stunden och rapporterar när jag hittat felet.
Nu är det alltså en extra koll av timingen samt koll och byte av lyftare på programmet.
Det är inte effektförlusten som är problemet, man kan ju faktiskt köra med 126 bakhjulshäst i en sportster, problemet är att det som regel inte är bra att ha AFR 11.5 på främre och 16.5 på bakre cylindern vid fullgas. I synnerhet inte för den bakre kolven. Så effektförlusten är mer ett symptom bland flera, på att ngt inte är 100 i motorn.
En positiv sak är iaf att järncylindrarna verkar funka perfekt, nästan enbart klart kondensvatten i catchtanken.
Så mtp skillnande mot de otäta alucylindrarna så ska ju motorn inte ge mindre effekt i samma bänk med samma originalkam idag. Jag tror det är ngt kam/ventilrelaterat som spökar.
Ingen plast har släppt i portarna, och komproven är ju bra.
Hittas ingen fel på tider och lyftare få jag plocka av topparna och se om ngn ventilfjäder har är mattats. Men vorde det lift off så skulle det först bara komma på höga varv, men den här cylinderobalansen etablerar sig redan från ca 3000 rpm.. och bara vid full trottel. Det talar emot fjädrarna. Dessutom har jag ju riktigt fina comp cams fjädrar som är uppsatta med över 200 lbs sätestryck, det ska klara betydligt värra kammar än de jag kör med.
Last edited: