Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var i vintras som två andra kamset provades. Nu sitter som sagt originalkamaxlarna i.Nja, en korrekt fungerande lambdasensor ska hålla sådan temp att även oförbrända kolväten oxiderar i sensorn och därmed blir det indirekt samma som lambda i insuget.
Bytte du inte kamaxlar också? För i så fall ändrar du ju periodtiderna.
Räkna på det manuellt så ser du snabbt ungefär vid vilka varvtal pulsationerna från den ena cylindern stör den andra. Det korta avstånden gör väl att man rimligtvis kan anta att det är cylindrarna som stör varandra.
Det är ju inte konstigare än att räkna på ljudhastigheten och längden på insug från ventiler till luftfilter till ventiler.
Det är ju ljudhastigheten relativt insugsgasens hastighet som är den viktiga men ljudpulsen jobbar ju i motvind halva sträckan och medvind den andra halvan så det jämnar ju ut sig.
Jag tror du sätter för stort hopp till gymnasiefysiken och strömmek 1 och 2. Jag sätter större hopp till erfarna portare att sia om ev fenomen som kan ha uppkommit i insuget. Bara en sån sak som S&S hajfena i insugen, har ingen ännu teoretiskt kunnat förklara vad den gör för nytta, men tar man bort den så är det helt klarlagt att dessa toppar tappar sina goda prestanda direkt, många som har provat att ta bort den. Det är bara att inse att att man får ty sig till de som har empisrik kunskap om denna typ av topplock och insug om man vill ha några vettiga uppslag på om tex portningen kan ha ngn negativ effekt på detta annars välprovade insug/toppar.
Om man gör en så våldsamt förenkling att man bekränsar sig till att räkna på ljudhastighetens frekvens mellan insugsventil till insugsventil är jag rädd att det inte säger någonting. Det skulle ta mig alltför lång tid bara att räkna upp alla uteblivna parametrar som tillsammans gör att resultatet av frekvensberäkningen sannolikt inte säger ngt om vad lösningen på problemet är. Däremot är jag som sagt stark anhängare till hypotesen att det är ett resonansfenomen av ngn form som orsakar problemet.
Med luftmassemätare kommer man väl ganska nära en sådan givare? Åtminstone så länge spridarna är nya och kalibrerade...
Till Jörgen: har du haft möjlighet att mäta avgastemperaturen vid samma punkt som du mäter lambda? Jag gissar bara, men om högt AFR beror på något annat än snål förbränning borde väl avgastemperaturen kunna indikera detta (dvs att den inte stiger proportionellt mot lambda). Du har kanske redan passerat det stadiet då det kan vara intressant iofs.
Ja det var det resonemnaget jag förde i mitt svar till Johansson.
En sann mager förbränning ger högt egt.
Men mina sonder sitter så långt uppströms att de motorbyggare jag konsulterat utesluter air reversion. Och jag tror dem. Den enda "finten" som sonderna kan få i min installation är som sagt om ngn avgasventil inte stänger, tex pga ventilfladder/lift off eller negativt ventilspel.
Så jag tror inte att det rör sig om ett "falskt" magert värde. Min tes styrks av att den sond som går magrast överhettas mer frekvent och då företrädesvis på fullgas.
ikväll kollade jag ventilerna en extra gång och körde sedan en förnyad loggning på de vanliga positionerna. 25, 50 75 och 100% trottel. Alltid två löpor på varje trottelläge. Stannade och skruvade ur stiften efter 100%, och den främre burken så ngt ljusare ut, det var ocks den som gick magrast på fullgas idag. Endast på 25% trottel gick den bakre cylindern magrast idag, alla de övriga (större) trottelöppningarna gick den främre magrast.
Last edited: