Byggtråd: "Jörgens Sportster"

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Tack för kaffet! Säg inte till någon att jag provgränslade en hd och avslöja inte att jag gillade de.. :mad:

Men det var lite gött ljud i den :D

-@
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
tack för uppstarten när farsan ringde på mobilen :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för kaffet! Säg inte till någon att jag provgränslade en hd och avslöja inte att jag gillade de.. :mad:

Men det var lite gött ljud i den :D

-@
Tack själv!
Ja brollans nighttrain låter nästan för mycket.

tack för uppstarten när farsan ringde på mobilen :tungan

Får inte jag några telefonsamtal ska ingen annan få prata i telefon heller...

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ja de är väll så med -> :6surkart :tungan

farsan fråga va de var för maskin rum vi va i när jag kom hem :tungan

Säg honom att vårt motorcykelgarage är mc-världens svar på Beckomberga sjukhus gamla stormavdelning.

Jag är stormufti för oss i garaget med (AD)HD-diagnos.

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hon lät fint...

Allt verkar ok, alla växlar funkar, laddar bra, högre oljetryck än jag sett i ngn HD, nära 100 Psi nystartad, runt 70 när jag stängde av. Proflow-pumpen har ett helt sanslöst flöde både på läns- och trycksidan jämför med original. Oljan skummer nästan i tanken. Verkar enormt rapp, hela cykel tiltar bak nar man ruppar till.

Vi ska försöka göra ngn kort uppstartsvideosnutt imorgen.

Trött och hemkommen från 8-timmars pass i garaget

/J
 

fille

stängt för Gotland:)
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Solna
Hoj
GSXR 1000 K4 + CBR 1000 RR
Hon lät fint...

Allt verkar ok, alla växlar funkar, laddar bra, högre oljetryck än jag sett i ngn HD, nära 100 Psi nystartad, runt 70 när jag stängde av. Proflow-pumpen har ett helt sanslöst flöde både på läns- och trycksidan jämför med original. Oljan skummer nästan i tanken. Verkar enormt rapp, hela cykel tiltar bak nar man ruppar till.

Vi ska försöka göra ngn kort uppstartsvideosnutt imorgen.

Trött och hemkommen från 8-timmars pass i garaget

/J

Strålande Jörgen:tummenupp Vi saknar sothorans sång i Stockholm med omnejd:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Strålande Jörgen:tummenupp Vi saknar sothorans sång i Stockholm med omnejd:)

Tack!

Ja nu gäller det bara att hitta ngn kunnig som kan göra om den bakre cylinderns avgaskröken så att mitt system passar. Annars kan jag inte åka.
Working on it.

Mvh
J

Skall trycket vara så högt?
Ställbar övertrycksventil?
Bara undrar..

Det finns ingen övertryckventil förutom den i filterhuset för filter clogging.
Men pumpen är avpassad mot denna motorn. Jag har kollat med S&S-kunniga och de säger att det är precis som det ska vara, det är detta man betalar för när man köper en Proflow-pump menar de.

En originalsportster med originalpump har varmkörd ca 15 psi i 110 km/h

/J
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag minns rätt, så finns det ställbara sådana också.
Ställskruv som förspänner fjädern som trycker på kulan.
Säger dom det, så är det nog så.
Tyckte bara att det lät mycket.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag minns rätt, så finns det ställbara sådana också.
Ställskruv som förspänner fjädern som trycker på kulan.
Säger dom det, så är det nog så.
Tyckte bara att det lät mycket.

Jo det finns en sådan regulator:http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=827&prod=1298

Men en sådan har jag mest sett monterade på fullrejs dragbikes. Det ska inte vara növändigt på en vanlig gatsportster tycker jag. Men vi får se. Jag ska forska vidare lite i det här. Vad S&S rekommenderar för tryck osv. Det var ju iaf bra att jag installerade min mätare iaf, hade jag som svensson bara kört med tryckvakten och oljelampan hade jag ju bara sett att jag hade tryck, inte hur mycket.

Sån här pump har jag, den ska ju kunna sitta även på ett originalblock utan regulator: http://www.zippersperformance.com/catalogue/showproduct.asp?cat=827&prod=1295

Mvh
J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Tycker oxå att 100 psi verkar onödigt högt.
Det ger ingen bättre smörjning iaf.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker oxå att 100 psi verkar onödigt högt.
Det ger ingen bättre smörjning iaf.

Vi får som sagt vänta och se vad trycket hamnar på när oljan är varm. Jag har bara sett det sjunka till 60 Psi, men då var oljetanken bara ljummen. Stoppade dock motorn vid detta läge ändå eftersom cylindertemperaturen springer ifrån oljetempen när man står still och kör.

Mvh
J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tycker oxå att 100 psi verkar onödigt högt.
Det ger ingen bättre smörjning iaf.

Skrotnisse och Dr Bike! Jag fann felet idag:
Den typ av filter jag hade monterat saknade, till skillnad från mot vad jag trodde, intern överströmmare. Så oljetrycket skenade helt naturligt mellan pump och filter när motorn var nystartad och oljan seg. Jag bytte till modernare filtar av annan typ jag hade i skåpet (där jag säkert visste att det fanns överströmmare). Då vart trycket helt normalt. Denna provkörning filmade fö Cyrén som var i garaget då. Så själva motorn blev tack och lov inte föremål för det höga trycket! Puh

/J
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jag undrar nog om hon inte kan starta redan imorgon! Jag ska bara fininställa tändläget. Sedan ska hon nog kunna gå att provstarta på lyften! Du är ju välkommen när du vill, bara att ringa! Men jag startar den igen för dig och din kamera när du har tid annars, så satsa på plugget du om du har mycket att göra!

Drar lite uppdatering för de övriga nedan!
/J


Jag körde upp oljetrycket på startmotorn ikväll, gnista hade jag också! Flummade på att snapsa henne så att jag fick höra hennes nya röst för första gången!:yoparty Men sedan tittade jag på klockan och behärskade mig, med tanke på att garaget ligger under ett bostadshus och det var 23 på kvällen så hade nog sothoran med raka rör blivit lite väl mycket girl power för de arma medborgarna. :näsblod

Så jag övergick till att montera även bakhjulet: monterade bakskivan, momentdrog framdrevet, lade på kedja och kedjeskydd, hängde upp bakhjulet med den nya shimsning från Sigge, monterade bakre bromsoket, spände kedjan och drog slutligen fast bakhjulet med 68 Nm vilket är optimalt för de koniska hjullagren. Allt vart perfekt, inget kännbart glapp varken i fram eller bakhjulet nu längre!

Idag var jag även förbi Jörgen B på Supertwin och köpte en ny oljetrycksvakt (fråga inte vem som knäckte den första nr han skulle skruva fast kabelskon) samt lämnade skiss och material till 4 nya aluminiumdistanser som lovade att svarva åt mig. När jag får dessa så är min nya monsterstora luftburk i princip klar att nomtera ihop! Komplett med extern vevhusventilation till catch-can (på samma vis som tidigare). Det gick lättare än jag trodde och blev riktigt bra flödesmässigt. Den enda stora olöst pucken som är kvar nu är avgassystemet. Men Jörgen B kan ev tänka sig att anpassa mitt befintliga system till min motor, så får jag ge mig på att hitta ngn som kan bygga ett nytt mer optimerat i vinter istället. Har haft korrespondens med URM i Sundsvall om detta.

Jag passar på att skicka med två av de bilder som Cyrén tog förra veckan. Den första bilden talar ju för sig själv, här ser ni dock att bakhjulet bara är löst påmonterat utan kedja, skiva och ok. Och skitigt och opolerat är det också ;)

Den andra bilden visar det nya fästet till tändlås, choke och startknapp som jag byggde för att lösa problemet med hur att integrera dessa tre delar i det nya grövre övre motorfästet från S&S.

Idag är även elkablaget plus tändkablarna som syns ovan ordentligt uppklammade. På bilden ligger de bara utlagda. Elsystem är fö helt klart nu, har provat blinkers och hela biddevitten.

Kvar är bla att lufta av bromsarna. Jag hoppas innerligt att motorn och alla växlarna går som de ska när jag startar den på lyften. Annars blir jag trött.

Mvh
J

Visst känns det skönt att inte ha en "turn key hoj" man har inte en aning om grejerna kommer att funka som det är tänkt, men jag antar att det är en del av resan, och det är defenitivt detta som skiljer din skapelse från andra.
Jag bytar gärna ljudfil med dig, när du känner att horan är gatfärdig:tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visst känns det skönt att inte ha en "turn key hoj" man har inte en aning om grejerna kommer att funka som det är tänkt, men jag antar att det är en del av resan, och det är defenitivt detta som skiljer din skapelse från andra.
Jag bytar gärna ljudfil med dig, när du känner att horan är gatfärdig:tungan

Tack! Ja det är kul med saker man satt ihop själv!
Vi ska lägga upp Cyréns uppstartsvideosnutt någonstans (om den blir acceptabel) och länka den till denna tråd. Så du kommer att får se och höra! :)

/J
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Tack! Ja det är kul med saker man satt ihop själv!
Vi ska lägga upp Cyréns uppstartsvideosnutt någonstans (om den blir acceptabel) och länka den till denna tråd. Så du kommer att får se och höra! :)

/J

AAhhh! Det kommer att bli vederkvickelse för själen:cool:
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top