Hörru lillebror!! Det finns bara en Karlsson som är större än mig, och han bor också högt bland takåsarna i Vasastan i en liten lya full av ångmaskiner. Så det så!
/J
vadå Karlson på taket, Rally förarn?
Hörru lillebror!! Det finns bara en Karlsson som är större än mig, och han bor också högt bland takåsarna i Vasastan i en liten lya full av ångmaskiner. Så det så!
/J
tack för uppstarten när farsan ringde på mobilen
Tack själv!Tack för kaffet! Säg inte till någon att jag provgränslade en hd och avslöja inte att jag gillade de..
Men det var lite gött ljud i den
-@
tack för uppstarten när farsan ringde på mobilen
Får inte jag några telefonsamtal ska ingen annan få prata i telefon heller...
/J
ja de är väll så med ->
farsan fråga va de var för maskin rum vi va i när jag kom hem
Hon lät fint...
Allt verkar ok, alla växlar funkar, laddar bra, högre oljetryck än jag sett i ngn HD, nära 100 Psi nystartad, runt 70 när jag stängde av. Proflow-pumpen har ett helt sanslöst flöde både på läns- och trycksidan jämför med original. Oljan skummer nästan i tanken. Verkar enormt rapp, hela cykel tiltar bak nar man ruppar till.
Vi ska försöka göra ngn kort uppstartsvideosnutt imorgen.
Trött och hemkommen från 8-timmars pass i garaget
/J
Strålande Jörgen Vi saknar sothorans sång i Stockholm med omnejd
Skall trycket vara så högt?
Ställbar övertrycksventil?
Bara undrar..
Om jag minns rätt, så finns det ställbara sådana också.
Ställskruv som förspänner fjädern som trycker på kulan.
Säger dom det, så är det nog så.
Tyckte bara att det lät mycket.
Tycker oxå att 100 psi verkar onödigt högt.
Det ger ingen bättre smörjning iaf.
Tycker oxå att 100 psi verkar onödigt högt.
Det ger ingen bättre smörjning iaf.
Jag undrar nog om hon inte kan starta redan imorgon! Jag ska bara fininställa tändläget. Sedan ska hon nog kunna gå att provstarta på lyften! Du är ju välkommen när du vill, bara att ringa! Men jag startar den igen för dig och din kamera när du har tid annars, så satsa på plugget du om du har mycket att göra!
Drar lite uppdatering för de övriga nedan!
/J
Jag körde upp oljetrycket på startmotorn ikväll, gnista hade jag också! Flummade på att snapsa henne så att jag fick höra hennes nya röst för första gången! Men sedan tittade jag på klockan och behärskade mig, med tanke på att garaget ligger under ett bostadshus och det var 23 på kvällen så hade nog sothoran med raka rör blivit lite väl mycket girl power för de arma medborgarna.
Så jag övergick till att montera även bakhjulet: monterade bakskivan, momentdrog framdrevet, lade på kedja och kedjeskydd, hängde upp bakhjulet med den nya shimsning från Sigge, monterade bakre bromsoket, spände kedjan och drog slutligen fast bakhjulet med 68 Nm vilket är optimalt för de koniska hjullagren. Allt vart perfekt, inget kännbart glapp varken i fram eller bakhjulet nu längre!
Idag var jag även förbi Jörgen B på Supertwin och köpte en ny oljetrycksvakt (fråga inte vem som knäckte den första nr han skulle skruva fast kabelskon) samt lämnade skiss och material till 4 nya aluminiumdistanser som lovade att svarva åt mig. När jag får dessa så är min nya monsterstora luftburk i princip klar att nomtera ihop! Komplett med extern vevhusventilation till catch-can (på samma vis som tidigare). Det gick lättare än jag trodde och blev riktigt bra flödesmässigt. Den enda stora olöst pucken som är kvar nu är avgassystemet. Men Jörgen B kan ev tänka sig att anpassa mitt befintliga system till min motor, så får jag ge mig på att hitta ngn som kan bygga ett nytt mer optimerat i vinter istället. Har haft korrespondens med URM i Sundsvall om detta.
Jag passar på att skicka med två av de bilder som Cyrén tog förra veckan. Den första bilden talar ju för sig själv, här ser ni dock att bakhjulet bara är löst påmonterat utan kedja, skiva och ok. Och skitigt och opolerat är det också
Den andra bilden visar det nya fästet till tändlås, choke och startknapp som jag byggde för att lösa problemet med hur att integrera dessa tre delar i det nya grövre övre motorfästet från S&S.
Idag är även elkablaget plus tändkablarna som syns ovan ordentligt uppklammade. På bilden ligger de bara utlagda. Elsystem är fö helt klart nu, har provat blinkers och hela biddevitten.
Kvar är bla att lufta av bromsarna. Jag hoppas innerligt att motorn och alla växlarna går som de ska när jag startar den på lyften. Annars blir jag trött.
Mvh
J
Visst känns det skönt att inte ha en "turn key hoj" man har inte en aning om grejerna kommer att funka som det är tänkt, men jag antar att det är en del av resan, och det är defenitivt detta som skiljer din skapelse från andra.
Jag bytar gärna ljudfil med dig, när du känner att horan är gatfärdig
Tack! Ja det är kul med saker man satt ihop själv!
Vi ska lägga upp Cyréns uppstartsvideosnutt någonstans (om den blir acceptabel) och länka den till denna tråd. Så du kommer att får se och höra!
/J
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |