Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Sitter inte oljetrycksmätaren efter filtret?
Aldrig monterat någon.
Trycket innan filtret ser jag som ointressant.
Bättre tryck ju mer filtret blir igensatt.
Inbillar jag mig.
Vet inte.

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Nu är filmen godkänd av maestro, ljudet saknar lite bas men skruvar ni upp volymen får ni nog lite yrsel ändå! :yoparty Jörgen står för musikval och till stor del för filmideén. Det kommer nog lite fler filmer framöver när sothoran är redo för gatan!

http://rapidshare.com/files/31995677/JK_s_s_s_1640.wmv

De som vill donera pengar till en bättre mikrofon kan skicka PM! :tummenupp

Meeeennne! Harrejavvlar! Det låter ju som en top-fuelmotor... Jösses! :skrämd

Saataan krapparna. Ren säärleek o pårr! :tummenupp :D:klappar :hojraket

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nu är filmen godkänd av maestro, ljudet saknar lite bas men skruvar ni upp volymen får ni nog lite yrsel ändå! :yoparty Jörgen står för musikval och till stor del för filmideén. Det kommer nog lite fler filmer framöver när sothoran är redo för gatan!

http://rapidshare.com/files/31995677/JK_s_s_s_1640.wmv

De som vill donera pengar till en bättre mikrofon kan skicka PM! :tummenupp

Mumma:tummenupp

Har äntligen börjat pilla ihop mitt kadaver.... Ser fram mot första starten jag med... Fast det är ju lite mer av typen dovt uuuuiiiiiiiii .....
/Uffe

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den är ond den cykeln, skulle inte vilja hamna vid rödljusen med den....:yoparty

Mvh Pepe

Tack!
Ja det var lite skön känsla att testa att lägga i sjätte och sista växeln på lyften. Inte många som kan göra det på en sportster! ;)
/J

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Nu har jag inte följt hela tråden... Men jag gillar att det fortfarande står 883 på tanken. Borde ju kunna krossa en del egon vid stadens rödljus. :tummenupp

Men kommer grussprättardäcket räcka för att få ner någon effekt i backen? Eller är det valt enbart för att kunna rita långa lakritsränder så lätt som möjligt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sitter inte oljetrycksmätaren efter filtret?
Aldrig monterat någon.
Trycket innan filtret ser jag som ointressant.
Bättre tryck ju mer filtret blir igensatt.
Inbillar jag mig.
Vet inte.

Oljetryckvakten sitter så på sportster. HD är ju helt rullningslagrade motor. Så "trycket" i motorn brukar vara väldigt lågt. Det man vill åt med denna montering är en kvittens på att oljepumpen går som den ska, att man har ett flöde. Olje"trycket" på en HD säger inget om motorns skick (som på en glidlagrad motor), endast om flödet och därmed funktionen på smörjsystemet.

Skulle tryckvakten sitta i motorns stamledning nedströms filtret skulle oljelampan lysa på låga varv när motorn är varm. Så för att slippa ha så avancerade givare gör man så här.

En kompis skulle vara seriös och satte en mätare i vipparmshuset på sin knöl. Det var inte så kul att titta på den berättade han, den visade.....0 :D

Tassen sätter ibland mätarna på returern på trimmade järnsporters, ty dessa har filtret på returen.

/J

Härligt Cyren, mustigt ljud :tummenupp

Ja jag är imponerad jag med. Han satt mer eller mindre och bekantade sig med videokameran innan han satte igång och filmade. :)

/J

Meeeennne! Harrejavvlar! Det låter ju som en top-fuelmotor... Jösses! :skrämd

Saataan krapparna. Ren säärleek o pårr! :tummenupp :D:klappar :hojraket

Tack!

Ja ändå är ju motorn otrimmad, sitter ju S&S-originalkammarna i. :va Det enda som är gjort är att Jörgen B på Supertwin har snyggat till jätteportarna samt bytt till rejsigare vinklar på ventiler och säte.
Men S&S har ju förvisso lite högre ambitionsnivå vad gäller effekt än HD. :hihi

Sedan är ju denna motor helt fyrkantig jämfört med de långslagiga bigtwinnarna. Min motorn har 4" i både borr och slag.

/J

Mumma:tummenupp

Har äntligen börjat pilla ihop mitt kadaver.... Ser fram mot första starten jag med... Fast det är ju lite mer av typen dovt uuuuiiiiiiiii .....
/Uffe

Tack!

Det ska bli kul att höra när du petar igång den! :yoparty

/J

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Nu har jag inte följt hela tråden... Men jag gillar att det fortfarande står 883 på tanken. Borde ju kunna krossa en del egon vid stadens rödljus. :tummenupp

Men kommer grussprättardäcket räcka för att få ner någon effekt i backen? Eller är det valt enbart för att kunna rita långa lakritsränder så lätt som möjligt?

Tack! Jo det är kul med sleepers! :)

Det ska ju vara en hoj med lite Flattrack-still detta. Jag satte på dessa däck för att får rätt stuk på bilderna när Bike gjorde sitt reportage förra våren.

Det är förvånande bra grepp i dem rakt fram och när det är blött. Kalla sportdäck är mycket halare. Så de har funkat rätt bra för mig som mest kör lungt och bara får ngt enstaka dampryck vid rödljusen då och då.

Men jag ska sätta på landsvägsdäck igen. Hojen börjer bli lite för het i motorn för att åka grus med nu iaf. Eftersom jag är snål så tänkte jag dock nöta på offroad-däcken under inkörningen samt bromsningen denna säsong. De har ju några hundra mil mönster kvar.

/J

Fan va trevligt det svarar Jörgen!:yoparty

Tack! Ja den är verkligen het på gröten :hihi

Det brukar ju bli så när man har mycket vrid i förhållande till svängmassan. Det är ju samma med motarder och sånt.

Blir det Motala i sommar också eller ska du vara hemma i Sthlm?
/J

Last edited:

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda

Tack! Ja den är verkligen het på gröten :hihi

Det brukar ju bli så när man har mycket vrid i förhållande till svängmassan. Det är ju samma med motarder och sånt.

Blir det Motala i sommar också eller ska du vara hemma i Sthlm?
/J

Motala is no more. Jag ska ner i slutet på Maj en vecka men sen är det slut. Vi får hoja en sväng i sommar!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Motala is no more. Jag ska ner i slutet på Maj en vecka men sen är det slut. Vi får hoja en sväng i sommar!

Krattis! Examen I presume!
Ja det var det jag tänkte, det vore kul. Jag håller ju inte ditt tempo i böjarna, men fikat vid uppsamlingsplatserna borde jag ju hinna ikapp till! :)

/J

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Trevligt att se att den går.
Kunde tyvärr inte njuta av ljudet pga hela amiljen skulle få fnatt!

Man får gratulera.

Själv så står jag med ett felaktigt svarvat drev för att mannen med svarven inge begrep vad som beställdes! :mad:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Trevligt att se att den går.
Kunde tyvärr inte njuta av ljudet pga hela amiljen skulle få fnatt!

Man får gratulera.

Själv så står jag med ett felaktigt svarvat drev för att mannen med svarven inge begrep vad som beställdes! :mad:

Tack!

Gör som lägenhetsboende jag: skaffa lurar! :D

Ja jag hörde det :( Det känns ibland som att det bara är varannan gång det blir som man vill ha det när man ska ha ngt tillverkat till en hoj.

Jo DrBike har frågat mig om jag har ngt slitet drev att använda som ämne. Men problemet är att jag bara har nya drev :gnissla

Jag har tre: 20, 21 och 22 kugg. Det enda som är ngt använt är det som sitter på hojen nu, 20-kuggarsdrevet. Det vill jag inte göra mig av med ty det är mitt favvodrev då det ger en behaglig launch för kopplingen vid rödljusen. Det är också det enda av mina tre drev som inte säljs på Bikeline. Så när jag ska ha ett nytt 20-kuggars får jag handla fullpris HD-original på Probike.

Bikelinedreven är dock rätt billiga. 250:-

Är det bara drivpaketet kvar på mödraraketen?

/J

Skall han få smaka andra bullar? :D

(sorry, kunde inte hålla mig, är för trött för att spärrarna skall slå till :D )

Ditt gubbsjuka as! :FU

/J

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tack!

Gör som lägenhetsboende jag: skaffa lurar! :D

Är det bara drivpaketet kvar på mödraraketen?

/J

Ja det är i princip det.
Och 3 kablar som ska lödas, ett fotpinnefäste som saknas, olja i motor och låda.
Skulle man kunna få låna 21 kuggars drevet och så beställer jag ett nytt till dig?
Annars så får jag handla ett 24 kuggars på Roffes på Tisdag. (blir förvisso inte klar tidigare för det om jag tänker efter)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja det är i princip det.
Och 3 kablar som ska lödas, ett fotpinnefäste som saknas, olja i motor och låda.
Skulle man kunna få låna 21 kuggars drevet och så beställer jag ett nytt till dig?
Annars så får jag handla ett 24 kuggars på Roffes på Tisdag. (blir förvisso inte klar tidigare för det om jag tänker efter)

Javisst kan du få det!

Roffes säljer inte drev till 5-peten. Dvs -91 och upp. De har bara till de 4-peten (86-90) med den klenare axel. Annars hade jag gynnat Roffes och handlat mina där, Stockholmare som man är! ;)
Men det kan ju hända att Roffes bestämt sig för att ta hem dessa drev from i år.. :va

Det brukar ta ca 4 dagar om man beställer från Bikeline. Det är ju dock bäst att ringa in beställningen så att man vet att de har dem på hyllan. Bikeline har mer i katalogen än på lagret till skillnad från Roffes...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati