Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo då dom har ett 24 kuggars med offset till 5 petarn.
Det var ett sånt jag hade som svarvarn satte stålet i från fel håll!!!
Ska ev in till Ståkkholm på tisdag!

Det var fanken! Så Roffes har grejer till er som kör med vulgobakpuppa men inte till oss puritaner som använder originaldrev för kristen bakhjulsbredd! :mad:

Jag ska tracka Anders för denna populism! :D

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu blev jag glad!
Visste inte att det gick att få plats med 4" borr med den vinkeln.
Trodde att storkubikarna var felkonstruerade, långslagiga, svårkörda tramskonstruktioner.
Dåligt insatt.
Kvadratiska motorer ROCKAR!
Men, hur långa stakar har du?
Lamba?
Toppvarv?
Återstår det några HD-delar i motor/kringutrustning?

Avundsjuk som fan!
Väntar på att HD och Buell ska göra en hoj ihop.
Utseende som en pruttster, men kortare och stadigare ram.
Orkar inte bygga om sportster (krävs rambyte).
Tycker bullarna ser väl pubertala ut.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.

Ditt gubbsjuka as! :FU

/J

TakC! Jag gör mitt bästa för att upprätthålla min image. Den delen som innebär att jag är hård och farlig är det däremot sämre bevänt med. :näsblod

Och jag är inte ett dugg avis på ditt bygge. Kan ju sitta o titta bara för tittandets skull på bilderna. Pôrr! :D

Bottendraget är hårt beroendeframkallande men jag får nöja mig med att åka metric-twin ett tag till. Passar på att skylla på att jag slipper köpa nya verktyg :D

Måste bara få kolla o klämma på Sothoran i närbild snart. Pretty pretty please with sugar, sprinkles and a cherry on top?! :Bugar

Har ju bara sett henne på Sveavägen en gång :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man kan tom bygga rejält överkvadratiskt. Det är ju så Dux gör sina jättemotorer. Min stakar är S&S Supreme rods med samma längd som original. Cylinderhöjden är alltså ca 3/32" högre eftersom original 1200 har 3 13/16" i slag och 3½" i borr.

På min trimmade 1200 hade jag varvstoppet på 7000, det är vad en obalanserad sportster 1200:a originalvev anses tåla. Original sportster 1200:a har varvstoppet vid 6000.

Denna S&S lär tåla 8500 rpm fast den är så mycket större, den är mycket kraftigare byggd i vev och block mm. Jag kommer dock bara att dra min till 7000, ty min "snälla" kam peakar nog redan vid 6000.
Man kan skaffa S&S-stakar eller en hel S&S-vev till 1200 original och då varva ännu mer. I världen av HD-konfigurerade motorer finns det små begränsningar, man kan bygga cross-citchen-motorer med delar från olika tillverkare. Bara man är tillräckligt duktig motorbyggare. Mycket som säljs är halvfabrikat och fodrar mycket mer erfarenhet än jag har för att få ihop. Man kan tex köpa toppar eller kolvar med helt obearbetade förbränningsrum/fireface.

Jag har ju tex delar från tex Proflow, Dynatek, Barnett, NHRS, Mikuni, Spyke och HD-original i min S&S. Annars skulle den inte fungera.

HD äger ju Buell. Och beträffande "bygga en hoj ihop" så har det ju till viss del redan skett i form av den nya XR-1200:an. Den är ju en lite flattrackinspirerar nakenhoj som har bättre ram och gaffel än traditionella sportsters. Min ram: sportster 1993 var fö den sista ram Eric Buell ritade på HD innan han startade Buell.

Nackdelen med HD är att det kostar pengar. Och S&S-grejer och S&S-motorer är ca dubbelt så dyra som HD-original motordelar och HD-tillverkade motorer.
Vad tex en proflow-oljepump kostar över disk i Sverige är pinsamt.
Hittills så har min hoj kostat mer än den dyraste gatDuccen. Det är DET som är problemet för många och har varit för mig tidigare. Nu har jag dock gnetat och sparat ett tag till det här projektet: "Skämma bort ponny-HD:n som ingen vill ha med jättemotor och schyssta bromsar och fjädring"

Jag har fö en lika skadad kompis som har en sleeper-sportster med 116 hk på bakhjulet. Komplett med Sissybar och sidoväska :hihi Den kallas fö ponnyexpressen på strippen när han kör Harley Drags.

/J




Nu blev jag glad!
Visste inte att det gick att få plats med 4" borr med den vinkeln.
Trodde att storkubikarna var felkonstruerade, långslagiga, svårkörda tramskonstruktioner.
Dåligt insatt.
Kvadratiska motorer ROCKAR!
Men, hur långa stakar har du?
Lamba?
Toppvarv?
Återstår det några HD-delar i motor/kringutrustning?

Avundsjuk som fan!
Väntar på att HD och Buell ska göra en hoj ihop.
Utseende som en pruttster, men kortare och stadigare ram.
Orkar inte bygga om sportster (krävs rambyte).
Tycker bullarna ser väl pubertala ut.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
TakC! Jag gör mitt bästa för att upprätthålla min image. Den delen som innebär att jag är hård och farlig är det däremot sämre bevänt med. :näsblod

Och jag är inte ett dugg avis på ditt bygge. Kan ju sitta o titta bara för tittandets skull på bilderna. Pôrr! :D

Bottendraget är hårt beroendeframkallande men jag får nöja mig med att åka metric-twin ett tag till. Passar på att skylla på att jag slipper köpa nya verktyg :D

Måste bara få kolla o klämma på Sothoran i närbild snart. Pretty pretty please with sugar, sprinkles and a cherry on top?! :Bugar

Har ju bara sett henne på Sveavägen en gång :gnissla

Tack. Ja, jag är rätt förtjust i henna jag med :näsblod
Det är lite jobba kvar innan du får se mig på gatan med henne dock. Jag väntar på lite delar som ska svarvas innan jag kan skruva ihop min nybyggda luftburk. Sedan måste jag ha audiens hos ngn som kan TIG:a om mitt avgaseri. Så jag sitter i knäet på andra som vanligt. Annars hade jag varit ute och kört in henne varenda solig dag. :)

/J
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visst har du rätt.
Men det jag menar är att cyklarna är för extrema åt var sitt håll.
Eric slutade väl som chassietekniker på HD för att han inte fick genomföra förbättringar (som inte hade förstört utseendet) pga. merkostnaden för omställningar i produktionen.
Vad skall man då med en chassietekniker till?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Visst har du rätt.
Men det jag menar är att cyklarna är för extrema åt var sitt håll.
Eric slutade väl som chassietekniker på HD för att han inte fick genomföra förbättringar (som inte hade förstört utseendet) pga. merkostnaden för omställningar i produktionen.
Vad skall man då med en chassietekniker till?

Ja precis, men nu är ju allt gott för HD iaf då eftersom HD äger Buell. Docke verkar det ju tyvärr vara den konservativa linjen (kromtyngda bigtwins) som säljer minst lika mycket som det moderna: V-rod och Buell.

Sporster är och har dock länge varit den dolda kassakon, HD.s mest sålda modell. Så vill man bygga billigt ska man bygga på sportster. Det finns många delar. Kolla på annonsserna på Harleyportalen eller blocket efter en fempetad 1200-motor med ram och papper! Det är ju en bra start den dagen su bestämmer dig för att bygga ngt. Eller en hel hoj!

sbsl.jpg


/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
...Återstår det några HD-delar i motor/kringutrustning?
De HD-originaldelar som krävdes för att få ihop min motor var bla. Generator med svänghjul, transkedja, kopplingskorg, växlingsmekanismen (växelpetarm, shift pawl, samt detent arm och detent spring) transkåpa (komplett med inkrom), drevkåpa mm.

Sedan finns det en massa annat i en sån här motor där man KAN handla HD-original (tex startmotor, oljepump, växellåda, koppling, tändning etc) men där jag valde att handla de bästa perfomance-delarna istället. Jag hade ett ledord den här gången: när jag byggde den här motorn skulle jag skulle inte ta några genvägar i motorn, (dvs inga originaldelar eller begagnade delar på de ställen i motorn där jag ens misstänkte att de skulle vara skulle vara på gränsen trill för klena och därmed kunna riskera att ha sönder alltihop)

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja! var ju just den posthornskröken jag dreglade över...;)

...förstås :gnissla. Du för sublim för tröga mig.

Har för mig att HD:s egen banracer hette "Lucifers Hammer"
Här är Sundance modernare tolkning. Sportstermotor.
AHRMA06%20(105).JPG


Apropå Hammer så är det svårt att undanhålla denna bild på flattrackharley-esset Dick Hammer. Man undrar om han redde upp det... :näsblod

hammer2SM.jpg
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
...förstås :gnissla. Du för sublim för tröga mig.

Har för mig att HD:s egen banracer hette "Lucifers Hammer"
Här är Sundance modernare tolkning. Sportstermotor.

Apropå Hammer så är det svårt att undanhålla denna bild på flattrackharley-esset Dick Hammer. Man undrar om han redde upp det... :näsblod

Du håller på att leda in mig i ett begär jag lovat mig själv att aldrig få... Men det finns helt klart porriga amerikanska prylar, helt klart. :)

Sneglat lite på Buell annonser, en xb12s vore fan inte helt fel. :näsblod

-@
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du håller på att leda in mig i ett begär jag lovat mig själv att aldrig få... Men det finns helt klart porriga amerikanska prylar, helt klart. :)

Sneglat lite på Buell annonser, en xb12s vore fan inte helt fel. :näsblod

-@

Eller kanske en äldre Buell, före 2003. Ty de har den äldre typen av sportstermotor som jag har. Den har kasettväxellåda mm godis. Dessa klassiska sporstermotorer är mycket mer lättmekade och till dessa finns det mycket mer trimdelar. Du kan alltså tom sätta i en sån S&S-motor som jag har i en sån Bulle. En kompis gjorde just det för snart 10 år sedan, den Bullen var helt omöjlig att hålla på två hjul enligt honom. Buell har ju ännu kortare hjulbas än sportster.

/J
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Eller kanske en äldre Buell, före 2003. Ty de har den äldre typen av sportstermotor som jag har. Den har kasettväxellåda mm godis. Dessa klassiska sporstermotorer är mycket mer lättmekade och till dessa finns det mycket mer trimdelar. Du kan alltså tom sätta i en sån S&S-motor som jag har i en sån Bulle. En kompis gjorde just det för snart 10 år sedan, den Bullen var helt omöjlig att hålla på två hjul enligt honom. Buell har ju ännu kortare hjulbas än sportster.

/J

Ja... Nä, det här är begär som får ta sitt utlopp när jag är gammal som bara den och har råd.

Svänger ev. in till stan imorgon. Ringer isf!

-@
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja... Nä, det här är begär som får ta sitt utlopp när jag är gammal som bara den och har råd.

Svänger ev. in till stan imorgon. Ringer isf!

-@

Gör så! :) Jag ska pyssla med båten och premiärstarta tändkulan om det är sol, annars är jag i garaget.

/J
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top