Man kan tom bygga rejält överkvadratiskt. Det är ju så Dux gör sina jättemotorer. Min stakar är S&S Supreme rods med samma längd som original. Cylinderhöjden är alltså ca 3/32" högre eftersom original 1200 har 3 13/16" i slag och 3½" i borr.
På min trimmade 1200 hade jag varvstoppet på 7000, det är vad en obalanserad sportster 1200:a originalvev anses tåla. Original sportster 1200:a har varvstoppet vid 6000.
Denna S&S lär tåla 8500 rpm fast den är så mycket större, den är mycket kraftigare byggd i vev och block mm. Jag kommer dock bara att dra min till 7000, ty min "snälla" kam peakar nog redan vid 6000.
Man kan skaffa S&S-stakar eller en hel S&S-vev till 1200 original och då varva ännu mer. I världen av HD-konfigurerade motorer finns det små begränsningar, man kan bygga cross-citchen-motorer med delar från olika tillverkare. Bara man är tillräckligt duktig motorbyggare. Mycket som säljs är halvfabrikat och fodrar mycket mer erfarenhet än jag har för att få ihop. Man kan tex köpa toppar eller kolvar med helt obearbetade förbränningsrum/fireface.
Jag har ju tex delar från tex Proflow, Dynatek, Barnett, NHRS, Mikuni, Spyke och HD-original i min S&S. Annars skulle den inte fungera.
HD äger ju Buell. Och beträffande "bygga en hoj ihop" så har det ju till viss del redan skett i form av den nya XR-1200:an. Den är ju en lite flattrackinspirerar nakenhoj som har bättre ram och gaffel än traditionella sportsters. Min ram: sportster 1993 var fö den sista ram Eric Buell ritade på HD innan han startade Buell.
Nackdelen med HD är att det kostar pengar. Och S&S-grejer och S&S-motorer är ca dubbelt så dyra som HD-original motordelar och HD-tillverkade motorer.
Vad tex en proflow-oljepump kostar över disk i Sverige är pinsamt.
Hittills så har min hoj kostat mer än den dyraste gatDuccen. Det är DET som är problemet för många och har varit för mig tidigare. Nu har jag dock gnetat och sparat ett tag till det här projektet: "Skämma bort ponny-HD:n som ingen vill ha med jättemotor och schyssta bromsar och fjädring"
Jag har fö en lika skadad kompis som har en sleeper-sportster med 116 hk på bakhjulet. Komplett med Sissybar och sidoväska
Den kallas fö ponnyexpressen på strippen när han kör Harley Drags.
/J
Nu blev jag glad!
Visste inte att det gick att få plats med 4" borr med den vinkeln.
Trodde att storkubikarna var felkonstruerade, långslagiga, svårkörda tramskonstruktioner.
Dåligt insatt.
Kvadratiska motorer ROCKAR!
Men, hur långa stakar har du?
Lamba?
Toppvarv?
Återstår det några HD-delar i motor/kringutrustning?
Avundsjuk som fan!
Väntar på att HD och Buell ska göra en hoj ihop.
Utseende som en pruttster, men kortare och stadigare ram.
Orkar inte bygga om sportster (krävs rambyte).
Tycker bullarna ser väl pubertala ut.