Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!

Så, nu har men oxå skådat monstret.
Ser ruggit cool ut med den lilla motorn.
Vad kommer hela ekipaget vägas in på?

// Linus

Den vägde 204kg fulltankad och ca 188kg torr i höstas med gamla motorn, som i sin tur vägde 83. Den nya motorn väger ca 88 kg. Mitt viktmål är som sagt att att hålla vikten oförändrad trots den kraftigare motorn. Jag har sparat en del kg iom lättningar samt tillverkning av kedjeskydd och momentstag i alu-Samt även den 1.7 kg lättare alusvingen. Vi får se om jag lyckas hålla vikten. Ska väga igen när hon är klar!

/J

Den har förhoppningsvis större flöde än ditt huvudmunstycke i förgasaren? :D

Ja HSR48:eek:rna har rykte om sig att behöva bensinpump. Så jag vill se till att ha gjort allt på bästa sätt innan jag låter mig tvingas till en ev bensinpump.

"Don't let your fuel valve be your main jet" som ngn ärrad motortrimmare sa :hihi

...eller Pingels mer amerikanska sätt att uttrycka sig: "Pass more gas!" :D

/J
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Tack du!

Jag önskar att jag kunde på ons. Men det återstår för mig att hitta gaswajrar som passar 48:an, lite svarvning av distanser till min nya luftburk, anpassning av mitt gamla supertrapp-avgassystem så att det passar till denna motorn.

Det två sistnämda sakerna ska Jörgen B på Supertwin göra åt mig, han har inte tid förrän den 30.e. Så jag jagar gasvajrar och en ny pingelsoppakran under tiden.

Men den ska onsdagsåkas! :)

/J

Man kan inte vänta för länge på något gott sägs det :)
Själv ska ny olja och lite saker uträttas, så som bromsvätska kanske nya bromsbelägg, nytt drev som du vet och funderar på en tvätt också faktiskt :tungan Ventilerna ska tittas till. Va billigt det blir :tummenupp
Motuls 300 10w40, är den bra för min hoj tro Jörgen, eller ska jag köra på 15w40 som ni talade om?

Mvh
Jonathan
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Undrar om någon på Sporthoj.com kommre våga rödljusrejsa mot en orange "sportster" alls i sommar.. I sure as hell won't.. :näsblod

Blir bara mer och mer imponerad av ditt bygge. :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Man kan inte vänta för länge på något gott sägs det :)
Själv ska ny olja och lite saker uträttas, så som bromsvätska kanske nya bromsbelägg, nytt drev som du vet och funderar på en tvätt också faktiskt :tungan Ventilerna ska tittas till. Va billigt det blir :tummenupp
Motuls 300 10w40, är den bra för min hoj tro Jörgen, eller ska jag köra på 15w40 som ni talade om?

Mvh
Jonathan

Sånt där ska man ju göra på vintern Jonathan! :tungan
Motuls 300 10w40 lär ju vara top off the line för en hoj som din. 10W-40 är bra, Ingen praktisk skillnad mot 15W-40. 10W-40 kan nog tom ge lite smidigare koppling när den är kall eftersom den är lite tunnare än 15W-40 då. Så unnar du dig den oljan så blir det svårt att skylla ngt på oljan.

Mvh
J

Jörgen skrev ju där upp att han gör ALLT för att inte behöva installera bränslepump!:tummenupp

Tack broder! Skönt med en vapendragare i kampen mot väderkvarnarna! :tummenupp

Undrar om någon på Sporthoj.com kommre våga rödljusrejsa mot en orange "sportster" alls i sommar.. I sure as hell won't.. :näsblod

Blir bara mer och mer imponerad av ditt bygge. :tummenupp

Det är å andra sidan bara vid rödljusen jag kan slå en sporthoj (om jag har flyt i starten) :hihi
Svänga är varken jag eller hon någe vidare värst på... :gnissla
Hon är som en hotrod att köra: en rå och för stor stötstångsmotor i ett sladdrigt chassie. :näsblod Så jag tuffar mest runt och njuter av att det finns där om jag gasar på, blir mest ngt enstaka rödljusdampryck per kväll. :hihi

Tack!

Mvh
J
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Sånt där ska man ju göra på vintern Jonathan! :tungan
Motuls 300 10w40 lär ju vara top off the line för en hoj som din. 10W-40 är bra, Ingen praktisk skillnad mot 15W-40. 10W-40 kan nog tom ge lite smidigare koppling när den är kall eftersom den är lite tunnare än 15W-40 då. Så unnar du dig den oljan så blir det svårt att skylla ngt på oljan.

Mvh
J

I know, men blev lite knas :rolleyes: :)
Var i thailand i ca 2 mån, så missade besiktningen också hehe, vilket jag fixade at once när jag kom hem.
Men då kör vi på den! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som uppdatering så kan jag säga att jag tragglar med en massa småsaker nu i väntan på att avgassystemet ska krökas om den 30:e.

Jag har bla letat efter gasvajrar som passar på HSR48.an. Hittills har de jag frågat sagt: "bygg egna", jag var på vippen att plocka fram lödkolv och nipplar mm. Men idag pratade jag med Motospeed om bla detta. De sade att vajrar från Evo -96 och upp ska passa på min gasare. Det är dock ingen som vet om de vajrarna i sin tur passar på mitt befintliga gashandtag. En djungel det här.... Jag beställde iaf Evo -96-vajrar idag från Bikeline. Beställe även en ny kopplingsvajer ty min befintliga har alltid varit 20 irriterande cm för lång.

Jag letar även efter en annan pingelkran ty min befintliga har nippeln vänd mot hojens centerlinje. Slangen krockar då med övre ramröret Jag vill ha en kran där nippeln är vänd akterut, som min originalkran.

Jag har även beställt nya packningar från ISR till bromsvätskebehållarlocken på fram- och bakbromsen. Jag upptäckte att de var dåliga när jag luftade av de nyrenoverade bromsarna.

Vidare har en lång brevkonversation med Bikeshop äntligen burit frukt. Jag ska skicka in min läckande LSL-styrdämpare och få den reparerad på garanti hos LSL. Bikeshop har ställt upp bra! Ska skicka dämparen imorgon.

Jag är optimistiskt till att ha all detta fixat till den 30:e (utom dämparen, men den kan jag ju köra utan tillsvidare). Isf kan jag ju ställa på och påbörja inkörningen efter den 30/5 om mina skorstenar blir klara då! :banana

Mvh
Jörgen
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Hon är som en hotrod att köra: en rå och för stor stötstångsmotor i ett sladdrigt chassie. :näsblod Så jag tuffar mest runt och njuter av att det finns där om jag gasar på, blir mest ngt enstaka rödljusdampryck per kväll...
Förmodligen tur att det här med enstaka inte var ett löfte, för ett sådant understatement lär nog spricka Direkct!! :D

Bilder så Andreas fattar nåt tack!..
Nu har ju Cyrén fixat en hel filmsnutt åt dig din girigbuk! ;)

Jo, men fler bilder och movies har ju ingen dött av ännu, så mata på bara :)

Riktigt gött sound i den förresten, fick nästan ståpäls som Gunde hade sagt :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förmodligen tur att det här med enstaka inte var ett löfte, för ett sådant understatement lär nog spricka Direkct!! :D



Jo, men fler bilder och movies har ju ingen dött av ännu, så mata på bara :)

Riktigt gött sound i den förresten, fick nästan ståpäls som Gunde hade sagt :tummenupp

Det ska bli fler bilder förstås. Fast soppakran, gas- och kopplingsvajer är ju inte mycket att dokumentera förstås. Jag väntar nog med nya bilder tills dess
avgassystemet kommer på den 30:e. Sedan ska hon köras in iaf 100 mil. Därefter blir det nog vidoe eller bilder från bromsningen, samt lite åkvideo.

Lyckades ta isär Pingelkranen samt bygga om detn så att jag fick nippeln akterut som jag ville ha nu ikväll. Så nu är soppakransproblemet löst.

Vajrarna och packningarna jag nämde får jag nu i veckan. Får se om vajrarna passar, jag tror att jag kommer att få bygga om vajrarna så att de passar mitt befintliga gashandtag. De kommer dock att passa gasaren. Kopplingsvajern kommer att passa rakt av.

Natti
/J
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Sjysst!
Det märks att du lagt tanke på fotot. Det blev bra. Jag förvånas faktiskt över hur mycket skönare det är att se på jämfört med dom skakigt filmade provstartsvideorna jag sett tidigare.

Tack tack!:tummenupp Det krävs så väldigt lite för att tänka igenom vad man vill visa, vissa youtubefilmer är helt sanslösa :gnissla
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Nej,nej, nej!
Apselut ingen soppapump!
Nästan lika ghey som insprutning!


SOPPAPUMP!!!! :gnissla
Du ska väl ändå "Pingla" lr har jag missat något viktigt här:va
/Uffe


Ja Ja det är ju bra om man läser hela tråden innan man utrycker sin förvåning:tummenupp
Sorry


Apropå vikt, har du tillgång till våg? Vore kul med svart på vitt då man är klar. Frågade ju Skägget förra säs men han hade inget vidare förslag. Trodde nog att han borde ha kontakten! Men den gamla setupen är ju ändå historia nu så där får man väl gå på uppgiven vikt från tillverkaren.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SOPPAPUMP!!!! :gnissla
Du ska väl ändå "Pingla" lr har jag missat något viktigt här:va
/Uffe


Ja Ja det är ju bra om man läser hela tråden innan man utrycker sin förvåning:tummenupp
Sorry


Apropå vikt, har du tillgång till våg? Vore kul med svart på vitt då man är klar. Frågade ju Skägget förra säs men han hade inget vidare förslag. Trodde nog att han borde ha kontakten! Men den gamla setupen är ju ändå historia nu så där får man väl gå på uppgiven vikt från tillverkaren.


Ta en vanlig digital badrumsvåg, de är mycket exakta. Mät höjden på vågen, tillverka en platta med samma höjd, tex av lite plywoodlappar. Ställ vågen under ena hjulet och den jämnhöga plattan under det andra hjulet. Fäll upp stödet och håll cykeln med lätt hand så att den balanserar rakt, läs av vågen. Skifta nu plats på våg och platta, gör om enligt ovan och läs av vågen igen och addera värdena (om du väljer att vända på hojen istället för att switcha våg/platta så måste golvet vara plant). Det blir mycket exakt, dessutom får du reda på viktfördelningen mellan hjulen.

Mvh
J

Dags för uppdatering. Kom just från garaget efter ännu ett långt pass:

Har monterat den moddade pingelkranen i tanken, samt oljefyllt och monterat gasvajrarna vilka jag efter mycket sökande fann idag på Probike. De satt perfekt och var (i likhet med den nya kopplingsvajern jag monterade igår) kortare än de gamla, så skönt och snyggt att slippa de sladdriga överlängder som tidigare vajrar gett upphov till ihop med mitt låga styre. Efter detta kunde jag slutligt montera fast tanken, med nya originalskruvar dagen till ära.

Har även kommit långt på luftburken, nu saknar jag bara två distanser som Jörgen på Supertwin svarvar åt mig. De ska vara klara imorgon. Då kommer jag att olja in 3 tums K&N-filtret samt slutligt dra fast den hilfestora luftburken.

Har även monterat på kutsen (samt provat av bakblinkers och bak- och bromsljus) då jag inte har ngt mer som jag behöver komma åt under sadeln innan provtur.

Tag även av hojen från lyften för första gången sedan den började montera efter pulverlacken!

Så efter jag är klar med luftburken kommer det att bli en lååång frustrerande väntan tills den 30:e då Jörgen på Supertwin har tid att kröka och svetsa om mitt avgassystem så att det passar den nya motorn. Hoppas jag kan hålla mig till 30:e från att ut och teståka med raka rör :gnissla

Lägger in några bilder från kvällen (tagna av en garagekompis) där man ser hur bakstycket på nya luftburken kommit på. På bilderna kan ni även se vilken liten hoj det här är när den nu fått komma av lyften och ner på golvet. En ponnyhoj med 1640-snurra! :)

/J
 

Bifogat

  • DSCF1937mindre.JPG
    DSCF1937mindre.JPG
    31.8 KB · Visningar: 250
  • DSCF1938mindre.JPG
    DSCF1938mindre.JPG
    31.2 KB · Visningar: 250
  • DSCF1939mindre.JPG
    DSCF1939mindre.JPG
    27.9 KB · Visningar: 173
  • DSCF1940mindre.JPG
    DSCF1940mindre.JPG
    29 KB · Visningar: 191
  • DSCF1941mindre.JPG
    DSCF1941mindre.JPG
    31.4 KB · Visningar: 256
Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top