Det var faktiskt ganska längesedan jag var inne på SH nu men jag har kollat igenom det jag missat i din tråd nu lite snabbt och självklart kollat på filmsnutten.. Det ser bra ut som fan tycker jag!
Tack! Editerade in lite bilder från gårdagkvällen/natten i mitt inlägg ovan!
Hur är det med dig och läkningen? Hur går det med hojen?
Jag har faktiskt knappt rört mitt eget bygge på flera månader nu men det börjar bli dags att ta tag i det igen. Jodå kroppen läker men det tar tid..
Ta en vanlig digital badrumsvåg, de är mycket exakta. Mät höjden på vågen, tillverka en platta med samma höjd, tex av lite plywoodlappar. Ställ vågen under ena hjulet och den jämnhöga plattan under det andra hjulet. Fäll upp stödet och håll cykeln med lätt hand så att den balanserar rakt, läs av vågen. Skifta nu plats på våg och platta, gör om enligt ovan och läs av vågen igen och addera värdena (om du väljer att vända på hojen istället för att switcha våg/platta så måste golvet vara plant). Det blir mycket exakt, dessutom får du reda på viktfördelningen mellan hjulen.
/J
En 45x95 regel (45 mm x 95 mm planka för icke-byggare) som är lite längre än hojen hjulbas funkar också bra. Rulla upp hojen på regeln, sätt badrumsvågen framför regeln och rulla ut framhjulet på vågen, avläs och rulla tillbaka hojen på regeln. Flytta vågen till regelns andra ände, backa ut bakhjulet på vågen, avläs och så är det klart.
Det är dock en parantes med den metoden: Om inte plankan inte är lika hög som vågen så kommer hojens lutning vid båda mätningarna att ge ett ngt felaktigt värde än hojen sanna vikt.
/J
Nu är vi lite VÄL teoretiska...
piconewton på DE komposanterna hörru Ingenjör´n
Eller så lägger man sig under och bänkar hojen och uppskattar vikten på så sätt?
Bänkar är en bromsbänk för mig
Inte konstigt att du inte har koll på hojens vikt då Det är ju det bästa och mest manliga sättet
Skulle behöva göra armhävningar dygnet runt för att bli trött ju!Djefla gymråtta. Armhävningar är för män!
Jag ska väga henne när jag fått på avgasrören nu på onsdag. Ska även passa på att tillverka ett bättre fäste till styrdämparen och låta Jörgen på Supertwin svetsa fast det när hojen ändå är i närheten av TIG-svetsen.
Jörgen har fått mina kamtider och övriga motordata så han räknar lite påev möjliga förbättringar som kan göra på mitt gamla supertrappsystem när vi ändå ska bygga om det. Supertrappsystemet är förmodligen inte helt perfekt för min större motor.
Hoppas fotandet gick bra! Träbåtsträffen på Djurgården vart lyckad.
/J
Skulle behöva göra armhävningar dygnet runt för att bli trött ju!
Låter bra det där, styrdämparfästet var lite väl vekt! Blir det första provkörningen 1 juni?
Oj, mäter du så noga. Förmodar att du då använder två plattor med höjd1 = vågens komprimerade höjd belastad med framhjulet resp. höjd2 = vågens komprimerade höjd belastad med bakhjulet...
Eller har du exakt 50/50 viktfördelning?
Oj, mäter du så noga. Förmodar att du då använder två plattor med höjd1 = vågens komprimerade höjd belastad med framhjulet resp. höjd2 = vågens komprimerade höjd belastad med bakhjulet...
Eller har du exakt 50/50 viktfördelning?
D )
Bänkar är en bromsbänk för mig
Hur vet ...yada yada..Jag vill ha en noggrannhet på ca +-0 g annars kan jag inte sova... osv
/J
Bänkar är en VTR-åkande Rapidogubbe för mig!
Jag trodde det var underförstått* att inte pallningen skulle vara högre eller lägre än vågen..
*ord som hatas av exakta ingenjörer...
Oj, mäter du så noga. Förmodar att du då använder två plattor med höjd1 = vågens komprimerade höjd belastad med framhjulet resp. höjd2 = vågens komprimerade höjd belastad med bakhjulet...
Eller har du exakt 50/50 viktfördelning?
Ah! Broder bgix! Du förkom mig!
Dels hade jag tänkt RÄKAN ut vad en nivåskillnad på säg 5 mm skulle göra (uppskattningsvis 25 gram...)
MEN!
Så kom jag att tänka på en helt ANNAN inflytelse som den slarvige Jörgen helt ignorerat! *tada*
Tyngdkraften fördelar sig som alla vet olika över jordytan...
Och variansen är störst i nord-syd riktningen pga jordens ändrade radie.
(alla vet att jorden inte är rund? Bra.)
Så det innebär dels att när Jörgen väger så måste hojen stå orienterad i öst-västlig riktning! *haha*
Och inte nog med det!
Mätningen gäller BARA den platsen!
Så det blir till att göra upp ett nomogram, där Jörgen kan (när någon frågar lite slarvigt: Vavägerden...) slita fram detta, kolla sin DGPS, sätta av i nomogrammet och sedan ge ett halvnoggrant svar till personen i fråga!
Efter att ha knappat in hojens längdaxel så kan han oxå ge svaret på vad hojen väger fram respektive bak, just nu!
I know what you've been smoking!!
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |