Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Det var faktiskt ganska längesedan jag var inne på SH nu men jag har kollat igenom det jag missat i din tråd nu lite snabbt och självklart kollat på filmsnutten.. Det ser bra ut som fan tycker jag! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det var faktiskt ganska längesedan jag var inne på SH nu men jag har kollat igenom det jag missat i din tråd nu lite snabbt och självklart kollat på filmsnutten.. Det ser bra ut som fan tycker jag! :tummenupp

Tack! Editerade in lite bilder från gårdagkvällen/natten i mitt inlägg ovan!

Hur är det med dig och läkningen? Hur går det med hojen?
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Tack! Editerade in lite bilder från gårdagkvällen/natten i mitt inlägg ovan!

Hur är det med dig och läkningen? Hur går det med hojen?

Jag har faktiskt knappt rört mitt eget bygge på flera månader nu men det börjar bli dags att ta tag i det igen. Jodå kroppen läker men det tar tid..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har faktiskt knappt rört mitt eget bygge på flera månader nu men det börjar bli dags att ta tag i det igen. Jodå kroppen läker men det tar tid..

Det ser jag framemot!

Ok! Det var skönt att höra. :) Jag var orolig att orsaken till insomnandet av byggtråden var att det tillstött ngt problem!

/J
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ta en vanlig digital badrumsvåg, de är mycket exakta. Mät höjden på vågen, tillverka en platta med samma höjd, tex av lite plywoodlappar. Ställ vågen under ena hjulet och den jämnhöga plattan under det andra hjulet. Fäll upp stödet och håll cykeln med lätt hand så att den balanserar rakt, läs av vågen. Skifta nu plats på våg och platta, gör om enligt ovan och läs av vågen igen och addera värdena (om du väljer att vända på hojen istället för att switcha våg/platta så måste golvet vara plant). Det blir mycket exakt, dessutom får du reda på viktfördelningen mellan hjulen.


/J


:tummenupp
/U
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En 45x95 regel (45 mm x 95 mm planka för icke-byggare) som är lite längre än hojen hjulbas funkar också bra. Rulla upp hojen på regeln, sätt badrumsvågen framför regeln och rulla ut framhjulet på vågen, avläs och rulla tillbaka hojen på regeln. Flytta vågen till regelns andra ände, backa ut bakhjulet på vågen, avläs och så är det klart.

Det är dock en parantes med den metoden: Om inte plankan inte är lika hög som vågen så kommer hojens lutning vid båda mätningarna att ge ett ngt felaktigt värde än hojen sanna vikt.

/J
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Det är dock en parantes med den metoden: Om inte plankan inte är lika hög som vågen så kommer hojens lutning vid båda mätningarna att ge ett ngt felaktigt värde än hojen sanna vikt.

/J

Nu är vi lite VÄL :fakta teoretiska...

piconewton på DE komposanterna hörru Ingenjör´n ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är vi lite VÄL :fakta teoretiska...

piconewton på DE komposanterna hörru Ingenjör´n ;)

Hur vet du hur hög en slumpmässigt vald SH-medlemsbadrumsvåg är? Är de alltid i närheten av den plankan ni vill använda, dvs 45 mm? Med "er" mätmedtoden så kommer hojen att luta bort eller mot vågen vid bägge mätningarna vilket inte är bra. Det är väl mycket bättre att beskriva en metod för läsarna som funkar för alla höjder på vågen? Jag hade inget sagt om man hade sagt att plankan plus ev underlägg skulle vara lika tjock som vågen, då är det ju en smart metod för att slippa flytta platta och våg.

Jag vill ha en noggrannhet på ca +-0,5 kg annars kan jag inte se influensen av gjord lättningar. Så jag gör alltid mitt bästa med till buds stående medel om jag ska mäta. Annars känns det inte bra och jag kommer efter några kvällars grubblerier ändå göra om mätningen.

/J
 
Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Eller så lägger man sig under och bänkar hojen och uppskattar vikten på så sätt? :confused: :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Inte konstigt att du inte har koll på hojens vikt då :näsblod Det är ju det bästa och mest manliga sättet

Djefla gymråtta. Armhävningar är för män! ;)

Jag ska väga henne när jag fått på avgasrören nu på onsdag. Ska även passa på att tillverka ett bättre fäste till styrdämparen och låta Jörgen på Supertwin svetsa fast det när hojen ändå är i närheten av TIG-svetsen.

Jörgen har fått mina kamtider och övriga motordata så han räknar lite påev möjliga förbättringar som kan göra på mitt gamla supertrappsystem när vi ändå ska bygga om det. Supertrappsystemet är förmodligen inte helt perfekt för min större motor.

Hoppas fotandet gick bra! Träbåtsträffen på Djurgården vart lyckad.

/J
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Djefla gymråtta. Armhävningar är för män! ;)

Jag ska väga henne när jag fått på avgasrören nu på onsdag. Ska även passa på att tillverka ett bättre fäste till styrdämparen och låta Jörgen på Supertwin svetsa fast det när hojen ändå är i närheten av TIG-svetsen.

Jörgen har fått mina kamtider och övriga motordata så han räknar lite påev möjliga förbättringar som kan göra på mitt gamla supertrappsystem när vi ändå ska bygga om det. Supertrappsystemet är förmodligen inte helt perfekt för min större motor.

Hoppas fotandet gick bra! Träbåtsträffen på Djurgården vart lyckad.

/J
Skulle behöva göra armhävningar dygnet runt för att bli trött ju! :rolleyes:

Låter bra det där, styrdämparfästet var lite väl vekt! Blir det första provkörningen 1 juni?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skulle behöva göra armhävningar dygnet runt för att bli trött ju! :rolleyes:

Låter bra det där, styrdämparfästet var lite väl vekt! Blir det första provkörningen 1 juni?

Det beror på att du ingenting väger :rolleyes:

Ja dessutom så gör det befintliga LSL-fästet så att muttern till övre motorfästet inte har ingrepp i samtliga gängvarv. :näsblod Det nya fästet ska stumsvetsas i det övre motorfästet och helt enkelt bara bilda en förlängning av detta i vilket jag sedan fäster styrdämparen (som fö är i Düskland på reparation)

Ja Jörgen påstår att han ska bli klar med systemet på blott en arbetsdag. Om det stämmer blir så kan jag köra den den 1:a juni! Alltså vet vi att ett noggrant och veckolångt regnoväder parkerar sig över Sthlm from natten till den 1:a juni :hihi

/J
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo jag är nog lite av pedant :hihi
En modern digital badrumsvåg har en kraftcell och kompimeras inte nämnvärt.
Viktfördelningen har ju inget med noggranheten att göra, det viktiga är ju att hojen står i samma lutning när man mäter de respektive hjulen.

Vill man ha exakthet även vad avser vikfördelningen så ska den ju dock stå i våg.
Vill man ha exakthet vad gäller totalvikten så räcker det med att den står i samma lutning vid båda mätningarna.

Nåväl, jag bara redovisade för- och nackdelarna med båda metoderna.
Har man en våg som är ungefär 45 mm hög så är ju plankmetoden bra. Om inte golvet är i våg så bör man ju dock låta hojen stå kvar på plankan och bara flytta vågen till respektive ände på plankan när man rullar ut de respektive hjulen över kanten till vågen. ;)
Mvh
J

Oj, mäter du så noga. Förmodar att du då använder två plattor med höjd1 = vågens komprimerade höjd belastad med framhjulet resp. höjd2 = vågens komprimerade höjd belastad med bakhjulet...

Eller har du exakt 50/50 viktfördelning?





Oj, mäter du så noga. Förmodar att du då använder två plattor med höjd1 = vågens komprimerade höjd belastad med framhjulet resp. höjd2 = vågens komprimerade höjd belastad med bakhjulet...

Eller har du exakt 50/50 viktfördelning?

:)D )
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bänkar är en VTR-åkande Rapidogubbe för mig!




Jag trodde det var underförstått* att inte pallningen skulle vara högre eller lägre än vågen.. :tråkad




*ord som hatas av exakta ingenjörer... :hihi

Ja vi lägger ner det här innan ngn större mupp än jag kommer med ett inlägg kring behovet av konstant humiditet i rummet med tanke på trämaterials fuktarbete. :hihi
 

Dr.Bike

Guest
Oj, mäter du så noga. Förmodar att du då använder två plattor med höjd1 = vågens komprimerade höjd belastad med framhjulet resp. höjd2 = vågens komprimerade höjd belastad med bakhjulet...

Eller har du exakt 50/50 viktfördelning? :D

Ah! Broder bgix! Du förkom mig!
Dels hade jag tänkt RÄKAN ut vad en nivåskillnad på säg 5 mm skulle göra (uppskattningsvis 25 gram...)
MEN! :mattias
Så kom jag att tänka på en helt ANNAN inflytelse som den slarvige Jörgen helt ignorerat! *tada*

Tyngdkraften fördelar sig som alla vet olika över jordytan...

Och variansen är störst i nord-syd riktningen pga jordens ändrade radie.
(alla vet att jorden inte är rund? Bra.)

Så det innebär dels att när Jörgen väger så måste hojen stå orienterad i öst-västlig riktning! *haha*
Och inte nog med det!
Mätningen gäller BARA den platsen!
;)

Så det blir till att göra upp ett nomogram, där Jörgen kan (när någon frågar lite slarvigt: Vavägerden...) slita fram detta, kolla sin DGPS, sätta av i nomogrammet och sedan ge ett halvnoggrant svar till personen i fråga! :D

Efter att ha knappat in hojens längdaxel så kan han oxå ge svaret på vad hojen väger fram respektive bak, just nu!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I know what you've been smoking!! :hihi

Ah! Broder bgix! Du förkom mig!
Dels hade jag tänkt RÄKAN ut vad en nivåskillnad på säg 5 mm skulle göra (uppskattningsvis 25 gram...)
MEN! :mattias
Så kom jag att tänka på en helt ANNAN inflytelse som den slarvige Jörgen helt ignorerat! *tada*

Tyngdkraften fördelar sig som alla vet olika över jordytan...

Och variansen är störst i nord-syd riktningen pga jordens ändrade radie.
(alla vet att jorden inte är rund? Bra.)

Så det innebär dels att när Jörgen väger så måste hojen stå orienterad i öst-västlig riktning! *haha*
Och inte nog med det!
Mätningen gäller BARA den platsen!
;)

Så det blir till att göra upp ett nomogram, där Jörgen kan (när någon frågar lite slarvigt: Vavägerden...) slita fram detta, kolla sin DGPS, sätta av i nomogrammet och sedan ge ett halvnoggrant svar till personen i fråga! :D

Efter att ha knappat in hojens längdaxel så kan han oxå ge svaret på vad hojen väger fram respektive bak, just nu!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top