Tack alla. Här är TomToms byggtråd på ducati.ms för intresserade. Bara här i Sverige har hans bygge och kunskap gett upphov till flera andra liknande konverteringar.
http://www.ducati.ms/forums/56-superbikes/84253-996sps-1198-engine-project.html
Notera de sjuuukt fina TIG-fogarna på avgassystemet vi byggde
Tom kör också en hel del med sin twin och har också ägt och prestandaförbättrat sin hoj länge. Han är dock betydligt vassare än jag på att köra. Här är han och och hybriden på Fivers arrangemang på Mugello i våras, inte många gattwinnar som håller jämt med en BMW S1000RR på rakan. Bla så kör även Tom med med samma cylinderfilosofi, omfodrat till tjockväggiga gjutjärnsfoder för maximal styvhet och minimalt ringläckage/kolvspel. Produktionsmässigt dyrt och väl värt mervikten, men kräver exakta toleranser och geometri. Sätt på lurarna och vrid upp, så hör den motorintresserade hur vridkurvan ser ut som ett bord, precis som det ska va. Killer garage build.
http://www.youtube.com/watch?v=LNlWlPpH5OA
Här är två bilder på en av de scuffade framkolvarna som visar den assymetri jag tidigare nämnde, vilket alltså gett upphov till att nu fokus är riktat mot veven/stakar.
Här nedan syns trycksidan igen
Har är samma kolvs framsida.
Notera hur man alltså kan se att det är assymetri, scuffmärkena är inte diametralt (tex kl.1 och kl.7) positionerade.
Man kan även på bild 2 se hur kolvens ovankant visar tecken på att ha rubbat mot cylinderväggen till höger i bilden.
Sådant kan uppträda vid snusdoseplatta kolvar i fram- och bakkant, pga kolvspel/-vick. Men det som är alltså är misstänkt stakpåverkan här, är att det är på sidan av kolven. Det tyder på att kolven varit orolig i sidled, vilket den inte ska vara. Ytterligare ett bevis som pekar mot stakpåverkan är att det var just åt motorns vänstersida som lilländan var sned på främre staken vid "alingment tool"-testet.
Jag tror att symptomen börjat i ringlandet (kl 7 och 11) , staken har tryck kolven till vänster i motorn. Sen värmer kolven tills den andra sekundärskadan uppstår, kolven nyper/scuffar i kjolen.
De andra kolvarna hade lindrigare skador, men samma assymetriska mönster.
Nåväl, facit på om veven och den sneda frontveven är orsaken, kommer kommer när motorn är ihop igen med den Karlingbyggda veven.