I lördags var jag och kikade lite på Kjula, bla vår Peter Andersson var ju där, plus Twinbike-gänget. Var kul att kvista runt i depån och glutta på balla motorbyggen. Tyvärr vart det bara två rejs per ekipage eftersom banan torkade upp först vid 17-rycket.
Gällande min hoj så har jag nu lite av beslutsläge. Å ena sidan har ju nu Karling hittat orsaken till de sista bekymren, delarna är hemma för att fixa och förbättra veven, plus nytt reedventil-assembly. Å andra sidan är det nu höst. Jag har under senaste året umgåtts altmer med tanken att bygga en "drömmotor" till min cykel. Enligt den kristna trosföreställningen lever man ju bara en gång, och jag redan haft den här motorn i min hoj sedan 2007, jag har sedan dess hunnit bli 45. Dessutom är kronan fortfarande stark mot dollarn.
Drömmen är att strunta i ramens begränsning av motorhöjden. Att bygga en övervadratisk större motor, och ta säg 7.660-8" staklängd isf som nu 7.113, samt stora TC-kolvbultsdiametern. Och när man ändå ändrar ramen: passa på att ge plats för de högre B2-topparna. En annan fördel med detta är om den större bygghöjden även gör det möjligt att få plats med S&S separata insug, ngt som bara får plats på riktigt höga stora motorer.
Detta innebär förstår att speca och beställa ett nytt block, ny vev, nya större och längre cylindrar, B2-toppar, nytt insug och därmed nytt sprut.
Jag har redan lagt undan en del pengar, men måste nog isf sälja min befintliga motor. Det är ju bra läge att sälja den nu, eftersom jag då kan visa att alla delar är i toppskick. Axtell segjärnscylindrarna är ju nyhonade och uppmätta av Karling, nya kolvar. Topparna har bara gått obetydligt sedan Proservice gjorde iordning och portade dem osv. Dessutom har jag Certificate of origin på motorn, så den är helt möjlig att sfro-besiktiga in. Plus mycket extra delar, sprut, förgasare, tändning, extra cylindrar etc.
Känns dock lite trist att behöva skiljas från snurran nu när jag fått till allting som jag vill ha det, tex sprutet, med ombyggnaden till portinsprut, nya ställbara bränsletrycksregulatorn, cylinderbalansen, styva segjärnscylindrar osv.
Skulle därför vara roligast om ngn ville ta över den som helhet. Isf att jag säljer den i delar.
För tillfället är dock inget klart, det beror en del på vilket pris jag får på den sammanlagda orden till S&S. Hade möte med Karling idag. Vi diskuterade olika intressanta geometrier för den nya drömmotorn och enades om en intressant kombo som det visade sig att vi båda hade tänkt på.
Karling ska speca upp denna kombination och begära offert från S&S. När jag får kostaden för detta så får jag bestämma mig vilken väg jag ska gå. Blir det att bygga drömmotorn så tänker jag isf flytta över min banditkoppling, Baker XL6-växellådskasset, ProFlow-oljepump och laddning. Dessa motorer säljs normalt utan dessa delar. Har man en original Buell eller Sportstermotor från 91-03 (-02 om Buell) kan man flytta över dessa delar från den. Min nuvarande motor passar ju rakt in i röramsbuell resp sportster 86-03.
I preliminära drag skulle den nya motorn bli på 124" slagvolym, 4 3/8" borr, B2-toppar, och 4 1/8" i slag. Förhoppningsvis S&S Dual bore insug (insugsseparerade cylindrar) Ramen får höjas av tex UCC, så att det blir med papper som SFRO har förtroende för.
Blir det stormotorprojektet jag väljer, är jag nog dumt optimistisk som tror att jag hinner få hojen på gatan till i vår, men det kan ju gå. Bla måste jag ju bygga ett nytt avgassystem. Men jag har kommit fram till att om det här ska göras så är det bra läge nu: Det är höst, min nuvarande motor är nollad och helt åtgärdad, samt isär så att en köpare kan se att allt är tiptop innan den monteras ihop, samt bestämma vilka kammar han/hon vill köra med, eller om han/hon vill ha förgasare eller sprut osv. Vill köparen sätta samma veven i egen regi kan denne få göra det osv. Alla nya delar till veven och reedventilhuset har kommit från USA och Karling vet vad som var galet och vet hur veven ska bli tiptop och stark. Jag har all dokumentation till alla delar i motorn plus sprut.
Men som sagt, beslut om jag ska ge mig på att bygga den nya motorn beror lite på pris på motorn och rammodifiering, och till viss del även om jag hittar ngn som är villig att ta över 100"-motorn. Jag isf tänkta prova här i Sverige först, och hålla ned priset. På ebay är det förvisso stor marknad och jag kan ta mer betalt, men det är ett sånt bök att sälja där, då bör jag nog sälja delarna separat, och det känns ju synd när allt i denna motor är så ihopmatchat. Roligare att sälja till ngn i Sverige där jag kan supporta med all pappersdokumentation och info jag har innan köp.
Nåväl, jag får börja med att avvakta S&S kostnadsuppskattning från Karling, drömmotorn kanske skjuts i sank/eller på framtiden redan där.