Byggtråd: "Jörgens Sportster"

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Min vev är fortfarande hos Karling. Lättning och "oil squirters". Vi flummar på att ändra lite i förbränningsrummen. Ja du fattar, det kommer ta tid det här.....

Tar det så mycket tid att du inte hinner ner till Kjula nästa helg? Twinnarna har väl sammankomst vid just detta tillfälle?

/Ingvar
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
All respekt åt ett tekniskt intresse men jag är inte så övertygad att den är så mycket att ha eller har Jörgen bara väldig otur med sin motor :rolleyes:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tar det så mycket tid att du inte hinner ner till Kjula nästa helg? Twinnarna har väl sammankomst vid just detta tillfälle?

/Ingvar

Det är rätt kört att hinna dit. Nu är blocket och veven iaf isär. Första gången sedan motorn lämnade S&S.
Orsak och skadebilden är nu iaf identifierad. Det som hänt är att reedventilsanslaget (den böjda plåten ni vet) har gått av pga egensvängning/utmattning. Anslag plus trasiga reeds låg i sumpen, mindre lagerskador på på både vev, ram och pinionlager pga av partiklar från reed-raset. Ett par tiondelar för stort axialspel i veven av samma orsak. Det blir helrenovering av vev: nya tappar, rundslip av storändor byte av samtliga lager, plus genomgång av oljepump och byte av kamnållager för säkerhets skull. Riktning och ombussning av stakar. Utöver detta är det även nu konstaterat att den främre staken är sned, förmodligen från fabrik eller så har den relaxerat. Så där har vi förmodligen framkolvsproblemen, dvs den assymetriska scuffingen var mycket riktigt stakpåverkan.

Karling har i likhet med mig aldrig varit med om eller hört talas om ngt fall där reedventilerna skakat sönder på detta vis. Fråga är ställd till S&S. Jag vill inte sätta in ett likadant reedventil-assy igen, eftersom detta skakat sönder på bara ca 1700 mil. Det måste endera finnas en förbättrad lösning eller så får vi bygga en bättre lösning här i Sverige.

Känns skönt att vi hittade detta nu, ty det hade kunnat bli riktigt dyrt om man kört vidare.

Sen tillkommer ju som sagt ev lättning, balansering, montering av oil squirters osv. Plus att jag ska ihopmontera motorn, montera densamma i hojen, sedan inkörning, oljebyte efterkontroller osv. Så jag tror inte att att jag gjort fel som tackat nej till alla race jag fått inbjudningar till det här året.

Jag ser mer fram emot att noggrant och i lugn och ro få börja återuppbygga motorn och sedan köra in den.

Har seglat skuta i några dagar, har mycket att göra i maskin på T46, samt vill hinna ut en hösttur med båten i skärgården. Så vill inte forcera ihop hojen bara för att hinna till en stripdag som lika gärna kan regna bort.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Känns skönt att vi hittade detta nu, ty det hade kunnat bli riktigt dyrt om man kört vidare.

Definitionen på positiv grundsyn:
-"Jätteras, visst. Men det kunde varit värre,
till exempel är ventilhattarna helt oskadda!"

:hihi
Blir spännande att följa återuppbyggnaden! :tummenupp

:hej

/e
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Definitionen på positiv grundsyn:
-"Jätteras, visst. Men det kunde varit värre, till exempel är ventilhattarna helt oskadda!"

Blir spännande att följa återuppbyggnaden! :tummenupp

:hej

/e

Jag tror du missförstått, det här är inget ras öht. Vad gäller lagren är det mikromärken i rullarna tillföljd av partiklar från reedsen. Sånt kan leda till ytutmattning av härdskiktet, så att rullar och banor skalar och lagren går utanför tolerans. Så hade man hade fortsatt köra hade det kunnat bli ett ras. Reedventildelarna låg ju tex löst i sumpen, de kan de ha gjort i flera år.

När man gör iordning en vevav HD-typ så byter man alltid tex vevtapp mm, veven är uppbyggd på ett sånt sätt. Likaså passar man på att rundslipa stakarnas storändor första gången de är ur, ty då är de färdigsträckta, sedan nya lagerbanor i dessa. Tar lång tid att förklara. Sen är det ju annat som ska passa på att göra när det nu ändå är i sär, Karling har ju sina tricks vilka jag inte ska sprida ut.
Har man isär block och vev och bor i samma stad som Karling är det ju dumt att inte låta honom göra allt han föreslår och kan om man har råd. En karlingbyggd bottendel/vev är ju top of the line.

Vill du veta vad ras är ska du fråga PTB59 ovan, hur hans korta protwinbike-projekt slutade. Google-bildsök på PTB59 så kommer det upp en fin bild på resterna.
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Vill du veta vad ras är ska du fråga PTB59 ovan, hur hans korta protwinbike-projekt slutade.

Tyvärr var den botten delen byggd o svetsad av Karling också men jag kan inte lasta honom för det raset utan snarare utmattning och av ett antal missade växlingar gjorde att bakre staken gick av, tyvärr är inte min ekonomi så stark att jag kan lägga 100,000 tusen för en ny motor, har pratade med Karling precis efter det hade hänt.
Annars hade jag nog stått på startlinjen för intresset finns ju kvar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I lördags var jag och kikade lite på Kjula, bla vår Peter Andersson var ju där, plus Twinbike-gänget. Var kul att kvista runt i depån och glutta på balla motorbyggen. Tyvärr vart det bara två rejs per ekipage eftersom banan torkade upp först vid 17-rycket.

Gällande min hoj så har jag nu lite av beslutsläge. Å ena sidan har ju nu Karling hittat orsaken till de sista bekymren, delarna är hemma för att fixa och förbättra veven, plus nytt reedventil-assembly. Å andra sidan är det nu höst. Jag har under senaste året umgåtts altmer med tanken att bygga en "drömmotor" till min cykel. Enligt den kristna trosföreställningen lever man ju bara en gång, och jag redan haft den här motorn i min hoj sedan 2007, jag har sedan dess hunnit bli 45. Dessutom är kronan fortfarande stark mot dollarn.

Drömmen är att strunta i ramens begränsning av motorhöjden. Att bygga en övervadratisk större motor, och ta säg 7.660-8" staklängd isf som nu 7.113, samt stora TC-kolvbultsdiametern. Och när man ändå ändrar ramen: passa på att ge plats för de högre B2-topparna. En annan fördel med detta är om den större bygghöjden även gör det möjligt att få plats med S&S separata insug, ngt som bara får plats på riktigt höga stora motorer.

Detta innebär förstår att speca och beställa ett nytt block, ny vev, nya större och längre cylindrar, B2-toppar, nytt insug och därmed nytt sprut.

Jag har redan lagt undan en del pengar, men måste nog isf sälja min befintliga motor. Det är ju bra läge att sälja den nu, eftersom jag då kan visa att alla delar är i toppskick. Axtell segjärnscylindrarna är ju nyhonade och uppmätta av Karling, nya kolvar. Topparna har bara gått obetydligt sedan Proservice gjorde iordning och portade dem osv. Dessutom har jag Certificate of origin på motorn, så den är helt möjlig att sfro-besiktiga in. Plus mycket extra delar, sprut, förgasare, tändning, extra cylindrar etc.

Känns dock lite trist att behöva skiljas från snurran nu när jag fått till allting som jag vill ha det, tex sprutet, med ombyggnaden till portinsprut, nya ställbara bränsletrycksregulatorn, cylinderbalansen, styva segjärnscylindrar osv.

Skulle därför vara roligast om ngn ville ta över den som helhet. Isf att jag säljer den i delar.

För tillfället är dock inget klart, det beror en del på vilket pris jag får på den sammanlagda orden till S&S. Hade möte med Karling idag. Vi diskuterade olika intressanta geometrier för den nya drömmotorn och enades om en intressant kombo som det visade sig att vi båda hade tänkt på.

Karling ska speca upp denna kombination och begära offert från S&S. När jag får kostaden för detta så får jag bestämma mig vilken väg jag ska gå. Blir det att bygga drömmotorn så tänker jag isf flytta över min banditkoppling, Baker XL6-växellådskasset, ProFlow-oljepump och laddning. Dessa motorer säljs normalt utan dessa delar. Har man en original Buell eller Sportstermotor från 91-03 (-02 om Buell) kan man flytta över dessa delar från den. Min nuvarande motor passar ju rakt in i röramsbuell resp sportster 86-03.

I preliminära drag skulle den nya motorn bli på 124" slagvolym, 4 3/8" borr, B2-toppar, och 4 1/8" i slag. Förhoppningsvis S&S Dual bore insug (insugsseparerade cylindrar) Ramen får höjas av tex UCC, så att det blir med papper som SFRO har förtroende för.

Blir det stormotorprojektet jag väljer, är jag nog dumt optimistisk som tror att jag hinner få hojen på gatan till i vår, men det kan ju gå. Bla måste jag ju bygga ett nytt avgassystem. Men jag har kommit fram till att om det här ska göras så är det bra läge nu: Det är höst, min nuvarande motor är nollad och helt åtgärdad, samt isär så att en köpare kan se att allt är tiptop innan den monteras ihop, samt bestämma vilka kammar han/hon vill köra med, eller om han/hon vill ha förgasare eller sprut osv. Vill köparen sätta samma veven i egen regi kan denne få göra det osv. Alla nya delar till veven och reedventilhuset har kommit från USA och Karling vet vad som var galet och vet hur veven ska bli tiptop och stark. Jag har all dokumentation till alla delar i motorn plus sprut.

Men som sagt, beslut om jag ska ge mig på att bygga den nya motorn beror lite på pris på motorn och rammodifiering, och till viss del även om jag hittar ngn som är villig att ta över 100"-motorn. Jag isf tänkta prova här i Sverige först, och hålla ned priset. På ebay är det förvisso stor marknad och jag kan ta mer betalt, men det är ett sånt bök att sälja där, då bör jag nog sälja delarna separat, och det känns ju synd när allt i denna motor är så ihopmatchat. Roligare att sälja till ngn i Sverige där jag kan supporta med all pappersdokumentation och info jag har innan köp.

Nåväl, jag får börja med att avvakta S&S kostnadsuppskattning från Karling, drömmotorn kanske skjuts i sank/eller på framtiden redan där.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Wow, det var en vändning jag inte väntat mig... Men ack så coolt det vore med Drömmotorn! I say do it! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Wow, det var en vändning jag inte väntat mig... Men ack så coolt det vore med Drömmotorn! I say do it! :)

Ja såna här kortslagiga motorer är ovanligt på gatan ( I harleyvärlden alltså), men blir allt vanligare på Harley dragbikes.
Det jag vill göra är att bygga en motor som har förhållandesvis låg trimningsgrad/kammar, lite som min befintliga motor, men som tack vare det stora borret tillåter ännu större insugsventiler. Och som tack vare i princip samma slag som min befintliga motor, fortfarande har lika brett register, typ max 7000 rpm.Dvs att jag slipper de normala nackdelarna med stor motor (tex kort register och ohanterligt mycket bottenvrid) , men bara får fördelarna. Iom att 4 3/8 borr tillåter 2.2" insugsventiler isf 2" som i min befintliga, så ökar tex ventilarean med 21% redan där. Det blir ngt helt annat jämfört med att som brukligt i gat-HD-världen, göra motorn större genom att öka på slaget.

För att jämföra med sporthojar så skulle man kunna likna det med en sorts Neandertahl-panigale. Dvs man går lite åt samma håll som Ducati, fast inte så extremt, och med mycket större rod-ratio (staklängd/slag) för lång livslängd.
 
Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag säger som ovan, bygg den !
Man lever bara en gång, passa på om du kan.
Baksidan är att jag återigen hamnar i träsket att sitta kutryggig över dumburken och trycka F5 kontinuerligt, men det får det vara värt.
Sjuka intressen man har... :crash
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Det här låter skitfräckt Jörgen, hur du än bestämmer dig för att göra, så hoppas jag att vi här i tråden hålls uppdaterade. Jag följer utvecklingen spänt.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Självklart ska du bygga, Jörgen...jag ser fram mot god vinterläsning!!!
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Jag har B2 toppar med 2,1" titanventiler till min (trasiga) 127" racemotor du kan få köpa billigt, men skall jag vara ärlig så har dom inget att göra i en gatmotor.
Visst respekterar ditt teknik intresse som sagt tidigare men det låter som en rätt oklok ide' tycker jag, dom flesta brukar skryta om en massa hk men du verkar vilja ha största ventilstorleken på korvmojs parkeringen.
satsa på gamla motorn och plocka ur den ca 130-140 rwhk och du har en vinnar hoj i TB klassen och fortfarande en lättkörd landsvägshoj. 124 " = problem, du känner ju en del race folk, hör med dom om startmotorer o batterier osv...bara som ett tips från min sida, om det är värt något får du avgöra själv.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har B2 toppar med 2,1" titanventiler till min (trasiga) 127" racemotor du kan få köpa billigt, men skall jag vara ärlig så har dom inget att göra i en gatmotor.
Visst respekterar ditt teknik intresse som sagt tidigare men det låter som en rätt oklok ide' tycker jag, dom flesta brukar skryta om en massa hk men du verkar vilja ha största ventilstorleken på korvmojs parkeringen.
satsa på gamla motorn och plocka ur den ca 130-140 rwhk och du har en vinnar hoj i TB klassen och fortfarande en lättkörd landsvägshoj. 124 " = problem, du känner ju en del race folk, hör med dom om startmotorer o batterier osv...bara som ett tips från min sida, om det är värt något får du avgöra själv.

Vill inte ha titanventiler. Kass på en gatmotor. Tror det blir bäst med nya grejer så att det blir rätt förbränningsrum.
B2-toppar sitter på flera av S&S-gatmotorer. Det jag däremot inte vill chansa på i en gatmotor är prostocktopparna.

Mitt ventilarearesonemang har inget med korvkiosker att göra, det är elementär motorlära om man vill ha effekt utan onödigt aggressiva kammar. Ventilarean i förhållande till slagvolymen är det väsentliga för hur lätt motorn producerar effekt, om allt annat är korret. Och ventilarean på en given cylindervolym styrs av borret.

Ang startmotorer så är just en fördel med B2 att de går att speca med S&S elektriska pysare. Jag tror inte att du gör klokt i att jämföra din rasade rejsmotor med denna. Som sagt så ska kompression, lyft mm läggas på en sund nivå. Ska gå knackfritt på 95, precis som min nuvarande motor. B2-topparna är ju utvecklade just för att funka bra på gatmotorer, uttag för tempsensor osv. Insug etc anpassat för Delphi VFI. Det är ju det som är grejen. De sitter ju därför på S&S starkare gatmotorer.

Jag vill inte köra i ngn klass, tycker tävlingar är trist. Det är många från twinbike-communityt som genom åren uppmanat att köra i klass. Men jag känner ingen dragning till det, jag gillar mer strippen för att studera alla balla byggen och njuta av ljudet. Anpassar jag min hoj till klass blir den dålig som gathoj.

I nuvarande TB-klassen tror jag dessutom att jag redan nu har motor stark nog att breaka ut mig redan nu. Den effekten du nämner har den ju redan. Så då blir det ju inte så kul, jag vill ju bara "tävla" mot mig själv.

Jag tycker mest det är roligt att köra på strippen ngn gång då och då för att se hur hojen går. Det har jag gjort av och till sedan 1985.

Ang "korvmojs parkeringen": Det är ofta en retligt och osympatiskt ton i många av dina inlägg här på SH, harleyforum samt harleyportalen. Jag tror att du personligen skulle ha mycket att vinna på att ändra din stil.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förutom väl stor volym, så låter det som en motor i min smak.
Dubbla insug är hotroddigt.

JA den stora fördelen är ju också att kunna mappa in cylindrarna utan att behöva ta hänsyn till utbytet i det gemensamma insuget. Jag vet ju av egen erfarenhet hur trixigt det är om man vill ha bägge cylindrarna på samma AFR. Det gick ju tillslut på mit nuvarande motor, men det fodrade ju ett specialbyggt insug och cylinderindividuell mappning.

Jag säger som ovan, bygg den !
Man lever bara en gång, passa på om du kan.
Baksidan är att jag återigen hamnar i träsket att sitta kutryggig över dumburken och trycka F5 kontinuerligt, men det får det vara värt.
Sjuka intressen man har... :crash
Ja, jag hoppas att det blir av redan denna vinter. Det blir nog mycket en ekonomisk fråga.

Det här låter skitfräckt Jörgen, hur du än bestämmer dig för att göra, så hoppas jag att vi här i tråden hålls uppdaterade. Jag följer utvecklingen spänt.

Självklart ska du bygga, Jörgen...jag ser fram mot god vinterläsning!!!

Den är inte lång - men BRED!

Tack alla för stödet! Ja jag lovar att hålla tråden uppdaterad när det händer ngt, men man får nog vara beredd på att det blir mycket waiting game. Många minns ju hur jag fick vänta 6 månader (en hel sommar) på mina 17 000-kronors segjärnscylindrar från axtell. Det kan bli liknande inslag i det här bygget, det är bara att vara beredd på. Så inte ens om det visar sig att jag är nog solvent att beställa alla delar på en gång, så är det ngn garanti för att det kommer gå fort.
 

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Ang "korvmojs parkeringen": Det är ofta en retligt och osympatiskt ton i många av dina inlägg här på SH, harleyforum samt harleyportalen. Jag tror att du personligen skulle ha mycket att vinna på att ändra din stil.
Lite kul tycker jag då jag är en mycket försynt och ödmuk person men som gillar att skriva lite provocerande, trodde du genomskådat det genom åren vi har "känt" varandra genom olika forum.
Om jag skall ge dig ett tips då tycker jag du är duktig med tekniska formuleringar men tagit på dig en allt för stor stöddig roll typ jag är bäst vet allt mest erfaren osv...pinsamt ibland men men sån är väl du ;)

Störst ventiler på korvmojs parkeringen var tydligen känsligt hahaha

jo då du behöver inte heller vara orolig över mina kunskaper om skillnader mellan en gatmotor respektive race motorer.
Ja än vad du gör Jörgen så önskar jag dig lycka till och jag tycker det är kul att läsa tråden :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top