Byggtråd: "Jörgens Sportster"

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det var lajbans att snikkesnakkas, synd att jag tog en sådan lobotomifylla bara. Mer stillbilder än film s.a.s :död
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag har inte uppdaterat på ett tag, det beror dels på att jag haft mycket att göra, dels att jag väntat på bilder från Karling som han tagit i sin verkstad under bygget av motorn. Jag har känt att jag vill ha in dessa bilder i tråden innan jag börjar skriva om installationen av motorn i min hoj. Så att det blir rätt ordning.
Men nu har jag laddat ned bilderna från Karling i min dator och kommer att visa ett urval av detta digra bildmaterial från Karlings precisionsjobb.

Tar 8 bilder i stöten och här är de första.
De beskriver arbetet med att integrera trefasgeneratorn från Suzuki Hayabusa i sportsterns primärtransmission. Köpte en ny transkåpa och ett nytt HD-original sportstermotordrev samt en ny hayabusaladdning. Lika bra att utgå från fräscha bitar.

För att visa tänket, så ligger här hayabusa-laddningen ovanpå sportsterns motordrev, ännu obearbetade delar.
IMG_0601.JPG (2).jpg

Här har Karling skrotat bort centrum i Hayabusans rotor.
IMG_0604.JPG (2).jpg

Här syns det härdade sportsterdrevet efter ursvarvning.
IMG_0606.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg

Här syns drev och rotor sammanfogade via en aludistans. Denna styr utvändigt mot motordrevets ursvarvning, och invändigt via fläns mot Hayabusarotorn.
IMG_0630.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg

Här syns ytterligare en orsak till att Karling valde att använda en distans: det måste finnas plats för de yttre länkplattorna i primärens triplexkedja.
IMG_0631.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg

Här syns att det finns tillräckligt med plats för hylsa i mutterbrunnen. Jag kan även säga att denna enhet blev mycket lätt. Det moddade motordrevet, distans, plus den moddade hayabusa-rotorn, väger tillsammans mindre än sportsterns originalrotor. som därtill har mycket större diameter. Så det här blev även en smart form av vevaxellättning.
IMG_0632.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg

Eftersom det är ett väldigt ringa spel mellan stator och rotor, så valde Karling att kassera transkåpans original styrhylsor av modell slitsat rör, dessa var för glappa för den precision som nu krävs när det ska sitta en stator i transkåpan. Karling svarvade nya styvare styrhylsor, så att transkåpans läge dikteras bättre.
IMG_0634 - Kopia - Kopia.jpg

IMG_0636.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg

Fortsättning på laddsystemet följer!

/Jörgen
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag måste bara säga att jag är förundrad, och tillfredsställd över all den porr som vi hojnördar serveras i den här tråden, jag får kramp i fingret efter att ha tryckt gilla på alla dessa inlägg!!!:tummenupp:)

Jörgen, att du kallar dig "amatör" är ren hädelse...:)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jörgen, att du kallar dig "amatör" är ren hädelse...:)

Tvärt om, i det här fallet är amatör en fin hedersbetygelse: Hade Jörgen gjort detta bygge för att tjäna nog med pengar för att kunna leva på det hade han aldrig kunnat lägga ner all tid, kärlek och ett mindre afrikanskt lands BNP på på det, det hade inte blivit prisvärt.

Ett proffs måste alltid kompromissa, Jörgen kan vara hur underbart galen som helst.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tvärt om, i det här fallet är amatör en fin hedersbetygelse: Hade Jörgen gjort detta bygge för att tjäna nog med pengar för att kunna leva på det hade han aldrig kunnat lägga ner all tid, kärlek och ett mindre afrikanskt lands BNP på på det, det hade inte blivit prisvärt.

Ett proffs måste alltid kompromissa, Jörgen kan vara hur underbart galen som helst.

Vi kallar honom "galet professionell..." :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja, Ditt projekt är lika imponerande som tänkvärt, Jörgen.

I tråd efter tråd, inlägg efter inlägg frågar många av oss efter specifikationerna på senaste uppgraderingen av ZXGSXRRettsexsjuttiofemåttahundran, vi jagar provkörningar, dreglar över jotjoobklipp och hänger på låsen hos handlarna för att låta ögon och vår ändalyft smeka nykomlingen medan vi frenetiskt försöker övertyga oss själva om att den är värd fighten med sambon om semesterresan, att barnen klarar sig på fjolårscyklarna och att husfasaden minsann stoppar något år till.

I stället jobbar Du år ut och år in med Din ögonsten, förfinar, förbättrar, detaljstuderar och kompromissar aldrig med det Du vill uppnå. Därefter genomför Du med en ängels tålamod och en urmakares precision Dina uppgraderingar, tar hjälp av de bästa och underhåller dessutom oss andra med Ditt verk.

Ser man sedan Dina andra projekt, vid sidan av Sportstern, innefattande rykande Mercadieslar, tändkulemotorer och träskrov börjar man kanske ana någon form av sensmoral i Ditt agerande. Det känns som att det kanske kunde säga oss andra något?

Nu är frågan bara - vad?

Schnyggt jobbat, som alltid Jörgen. Imponerande :)
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Ser man sedan Dina andra projekt, vid sidan av Sportstern, innefattande rykande Mercadieslar, tändkulemotorer och träskrov börjar man kanske ana någon form av sensmoral i Ditt agerande. Det känns som att det kanske kunde säga oss andra något?

Nu är frågan bara - vad?
EN medicinsk diagnos? :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En fråga. varför vill du göra den snäll ? Skräck är en del av njutningen

Jag menar mest att med ännu mer slagvolym i en liten sportster än jag hade i gamla motorn, så blir det ännu viktigare att den trottlar fint. Här hoppas jag mycket på S&S/Delphi motorstyrningen.
Tänk dig ett förgaseri i samma kaliber, typ två st Super D, och sen tråckla hojen hem till Vasastan med rödljus och bilköer. Och detta utöver den KingKong-tunga koppling såna här motorer kräver.
Även vid bankörning är det inte kul med en motor som trottlar inkonsistent, en stor HD-motor utan slipper clutch, blir ju lite farlig om den tex inte går att väcka ryckfritt från motorbroms.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack Josef, Niklas och Roffe!

Egentligen är jag ju proffs, i den mening att jag är ingenjör. Men jag är inget proffs på motorcykelbygge, jag tjänar ju inte mitt upphälle på det. Jag jobbar med fartyg och deras framdrivningsanläggningar.
Ej heller är jag jag i närheten av den djupa fackkunskap inom tex maskinbearbetning och design av mc-motorer som tex Karling har.

Men i min professionella roll som ingenjör, så blir det ju ofta kompromisser, precis som många av er är inne på. Man tvingas ta genvägar man inte är bekväm med, oftast pga av kundens budget. Kvalitén ska vara good enough, inte 100%.
Samma på min fritid, jag får ju ofta frågor om motorer, båtar och hojar från andra människor.

"Hej! Du som kan det här med träbåtar! Kolla på den här rötskadan i mitt bord. Hur ska man fixa det?"
Ja jag skulle byta bordet i sin helhet, det är ju det som är fördelen med träbåtar, att det är ett makro av delar, bara att byta.
"Jamen ja vill inte lägga så mycket jobb och pengar. En kompis har sagt att det går bra med epoxy, eller bara byta en liten del av bordet"
Ja men då blir det ju inte lika starkt som det var när båten var ny. En båtbyggare kan nog byta det där bordet för 8-10kkr om du inte vill göra det själv.
"Määh! De e ju mer än jag gett för hela båten!!1!"

Så där håller det på. Och det är samma med många hoj- och bilfrågor.

Då kan det vara ganska skönt att med sina egna grejer göra tvärtom:
Inte skaffa sig mer grejer än man klarar av att förvalta. Se till att de grejer man ser som intressanta passionsföremål, är av en typ och grunddesign som man gillar. Det är ingen idé att lägga ner jobb och kapital på ngt man inte tycker är vackert.
Men sen(!) kan man med gott samvete göra det man tycker är roligt. Eftersom man ändå inte kommer sälja inom överskådlig framtid, så blir ju arbete och investerat kapital avskrivet. Man tar ut investeringen i form av njutning.

Jag har inget budskap kring detta, annat än att jag för egen del ogillar överkonsumtion och köp&släng resp köp&sälj.

Många människor idag tycks styrda av att via just köp&släng resp köp&sälj, ständigt omge sig med nya accessoarer som ska förstärka deras image eller attityd. Såna tycker jag inte om att hjälpa, iaf inte gratis. Det känns bara trist att lägga ner jobb på en fin lösning åt ngn som jag vet kommer sälja sin "grymma badass bobber" eller "Bratstyle" redan inom ett år. När det istället ska köpas en fixie eller longboard... eller ngt annat vansinnigt som hippstersarna i "Flippin Burgers"-kön tycker är receptet för att sticka ut ur mängden nästa sommar.

Dessutom lär man sig ju inget av att trendängsligt hatta runt så där. Det blir bara en massa rudimentär kunskap utan djup.

Men som sagt, jag pysslar med min båt, bil och båge för att det är kul. Inte för att sända ngt budskap.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag har inget budskap kring detta, annat än att jag för egen del ogillar överkonsumtion och köp&släng resp köp&sälj...

...Dessutom lär man sig ju inget av att trendängsligt hatta runt så där. Det blir bara en massa rudimentär kunskap utan djup.

Men som sagt, jag pysslar med min båt, bil och båge för att det är kul. Inte för att sända ngt budskap.
Nej, Du har eller sänder inget budskap, det ser vi nog alla. Men det är kanske därför det blir så intressant att lyssna och själv filosofera kring det... ;)

Ha en trevlig helg nu!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mera bilder från Karlings generatorinstallation.

Efter att med tomma blockhalvor utnyttjat ramlagergången för att indexera upp vevaxelcentrum i transkåpan. Kunde Charley nu fräsa upp ett hål i transkåpan mha av sin NC-fleroperationsmaskin.
IMG_0642.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg


Charley fräste så att en bädd med centrerande fläns sparades.
IMG_0646.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg


Mot detta säte centrerade sedan den ring som Charley tillverkat av alumec...
IMG_0649.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg


...som sedan svetsades fast.
IMG_0650.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg


Efter svetsningen planfräste Karlin både ringen samt packningsplanet på kåpan, för att kompensera för svetsdeformationer. Ringen fick sedan gängade bottenhål, för att kunna ta emot statorkåpan som Karling ska fräsa. Denna kåpa ska i sin tur alltså hålla den i rotorn stillastående statorn.
IMG_0668.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg


Nästa set bilder blir på vevaxelmonteringen!

Nu tänkte jag vara i garaget några timmar

/Jörgen
 
Last edited:

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Och vi då, ska vi bara sitta här och vänta på att du ska uppdatera ikapp tråden så vi får se när skönheten blir monterad i ramen?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...En massa Roffetext...

...Ser man sedan Dina andra projekt, vid sidan av Sportstern, innefattande rykande Mercadieslar, tändkulemotorer och träskrov börjar man kanske ana någon form av sensmoral i Ditt agerande. Det känns som att det kanske kunde säga oss andra något?

Nu är frågan bara - vad?

Schnyggt jobbat, som alltid Jörgen. Imponerande :)

Sensmoral? Snarare besatthet i en positiv mening. Det finns säkert en vetenskaplig förklaring till fenomenet och förmodligen betydligt fler än en diagnos... med det menar jag att jag önskar att vi andra hade en diagnos som åtminstone var i närheten av din Jörgen, då skulle världen se väldigt mycket bättre ut!!!!:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lite OT här:

Mäste ju även framhålla Charley Karling här, det blir fantastiskt det han bygger!! Jag har sett honom på dragstripen flera gånger i mitten-slutet av 90-talet när han körde sina så kallade "Harley" motorer... fanns nog inte en skruv från HD i dessa byggen.
V2 på 2,1 liter med kompressor och nitro, han körde 200 meter på 4.49 med en sluthastighet på 249 knutar...på 200 meter!!!!!
Västerås 1996 tror jag det var, han grillade en GIK turbo Suzuki så det stod härliga till i finalen, grymt häftigt!!!

Något år senare var han i Piteå och körde på 400 meter. Första repan stannade motorn efter 250 meter, han hade glömt sätta i 400-meters tanken så han fick soppatorsk, likfrb....at så hade han en slutfart på över 250 blås!! Mäktigt!!! :):tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för berömmet Stålis.
Ja Karling är imponerande på många sätt, en av de noggrannaste konstruktörer/tekniker jag träffat. Inte minst vad gäller materialkunskap, samarbetet med Uddeholm har nog varit givande för båda parter.

Mer Karling-bilder från motorbygget.

Här nedan syns delarna i vevpartiet.
Från vänster:
Pinion shaft (ramlagertappen på kamsidan på HD-språk)
De 8" långa Carrillo stakarna, .927" i lilländan och 1.250" i storändan.
Karling Racings egen press fit Crank Pin i Uddeholms "Orvar Supreme".
S&S vevskivor med 4.125" slag och 7.875" diameter har i specialversion med paddlar för crank sensor.
Lagerrullar och korgar
S&S Pro Stock Sprocket Shaft, 1.250" diameter
IMG_0697.JPG (2).jpg

Karling visar här "spread limiter"-lagret, det är ett axiallager av nållagertyp som stöder vevskivan på kamsidan och därmed förhindrar sk. spreading på höga varvtal. En påkostad lösning som Karling ofta inkluderar när han bygger en vev.
IMG_0679.JPG (2) - Kopia - Kopia.jpg

Här nedan har Karling fräst ett säte i pinion shaft-vevskivan för detta lager.
IMG_0682.JPG (2) - Kopia.jpg

Sätet är fräst så att lagret har ett litet utstick, syns på den sista av de 2 bilderna nedan.
IMG_0685.JPG (2) - Kopia.jpg

IMG_0683.JPG (2) - Kopia.jpg


Bilderna nedan visar när Karling borrar oljekanalerna i pinion shaft-vevskivan. Dessa kanaler måste borras från två håll, så att de möts mitt i materialet. Hålen ska sedan förstås matcha hålen från pinion shaft resp vevtappen. Så borrningen kan inte göras förrän alla inbördes positioner i vevpartiet är bestämda. Ngt som Karling beräknat mha av CAD-ritningen han gjort innan han skred till verket.
IMG_0690 - Kopia.jpg

IMG_0691 - Kopia.jpg

Här nedan är en annan detalj, en svarvad distansring på sprocket shaft. Den är en delmängd i ett större system av optimeringar som karling bygger in i sina vevaxellösningar, som gör bottendelen mycket styv och robust. Det handlar i bla. om smart lagerpositionering som supportar veven maximalt. Att packa vev och lager på ett sätt som utnyttjar blocket maximalt.
IMG_0698.JPG (2).jpg
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top