Byggtråd: "Jörgens Sportster"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Högersidan blir sjukt ball med enorma kn, massivt insug och det läckra avgaset.

fan va fint och detta är nog den enda hd som jag skulle kunna ens tänka mig:banana

Håller helt med Boris JR. Få lite associationer till när Hulken spänner musklerna och spräcker tröjan, ren och skär kraft med andra ord :drool

Brutalt jörgen :D
Tack alla! Roligt med all positiv respons. Det ger energi.
Ja jag får erkänna att jag gillar utseendet jag också. Luftfiltrena blev som jag hade tänkt mig. Som jag ville, så harmonierar det med avgassystemet också, att intagssystemet påbörjas med samma formspråk (två parallella cylindrar) som avgassystemet avslutas med. Min fokus är ju mest på motorprestanda (funktion före form), men roligt när man kan få till ett fränt utseende på samma gång! Jag vill att hojen ska ska vara lite som en hotrod. Dvs att man fortfarande direkt ser att det är en sportster, men att det är en exponerad övermotorisering på hotrodvis.

Efter båtslipandet igårkväll hann jag lite längre med den elastiska upphängningen av ECM:en.

Bakstycket till ECM:en är grovtillverkad och bockad ur 1.5mm svartplåt. bredvid ligger ecm:en plus den typ av HD-dämpare jag tänkt använda. Det går alltså åt tre stycken.
IMG_5184.jpg

Det är här, på bakstänkan, under kutsen, som jag tänkt att det hela ska sitta.
IMG_5186.jpg
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Helt rätt modell på filter till en flat track aspirerande sporre!!
.....Men pekar dom inte åt fel håll?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack!
Nej nej.Det är framåt som gäller i det här projektet!:D
Målet är inte att det ska sneglas xr750 hela tiden.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min fokus är ju mest på motorprestanda (funktion före form), men roligt när man kan få till ett fränt utseende på samma gång!

Vet ej sanningshalten, men det påstås att Laverda fick ett designpris för Jotan.
Världspressen strömmade till för att intervjua formgivaren.
Det fanns ingen.
Funktion ger skönhet.

Rent estetiskt så förmodar jag att du får en överlastad och en naken sida.
Helrätt för en tracker.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vet ej sanningshalten, men det påstås att Laverda fick ett designpris för Jotan.
Världspressen strömmade till för att intervjua formgivaren.
Det fanns ingen.
Funktion ger skönhet.

Rent estetiskt så förmodar jag att du får en överlastad och en naken sida.
Helrätt för en tracker.
Tack!
Jag håller med. Funktionella lösningar blir inte sällan vackra. Iaf på maskiner.
Som streettracker har ju min hoj spårat ur för länge sen. Den är alldeles för övermotoriserad och svullig för att vara trackerstilens slanka ideal trogen. Men jag förstår vad du menar, och jag gillar också den atmosfär av rundbana som den här avgaslayouten skänker.

Vänstersidan är som du säger mycket mer ren. Men den blir tuff också tycker jag. Jag fernissar på båten nu men ska bygga ett tändspolefäste ikväll. Då kan jag ta bild på vänstersidan. Jag har ju inte visat så många bilder från den sidan. Det jag gillar med vänstersidan är att här skyms inte den massiva Karlingmotorn. Man ser verkligen hur stora topparna och cylindrarna är. Dessutom kommer det hamna en rejsig statorkåpa där. Som Karling håller på att fräsa ut.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Här är tändspolefästet jag byggde ikväll, som jag nämde i svaret ovan.
ECM-fästet är inte klart, eftersom jag har slut på 1/4" UNC-muttrar. Men jag ska försöka hinna förbi Sifverts Skruv efter jobbet imorgon och handla.

Så ikväll tillverkades det relativt enkla tändspolefästet istället.
Använde distansmuttrar med genomgående 1/4" UNC-gänga och 3/4" ytterdiameter (ca 19mm).
Använde smärgelhylsa på gummirulle för att få rätt radie som samma höjd på båda.
IMG_5187.jpg

TIG:ade fast varje mutter med 4 st punkter på ramen. Som alla andra fästen på ramen så helsvetsar jag sen, när jag strippat ramen. Får mycket bättre arbetsställning vid svetsningen då. Använde förstås tändspolen som jigg vid punktningen. Men tog bort den för bildens skull.
IMG_5188.jpg

Provmonterade sedan tändspolen med kablar. La även på tanken för att visa lite av snacket kring vänstersidan jag tog upp i svaret till Skrotnisse i inlägget ovan.
Bilden blev lite skum, blev lite komprimerad i sidled när jag vred den rätt under redigeringen, skulle vridit kameran 90-grader när jag tog bilden. Vet inte hur man fixar sånt.
IMG_5193.jpg
 
Last edited:

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Jörgen har inte sett denna tråd tidigare men blev intresserad då jag precis köpt en sporre med flattrack-stuk. Vart hittar man info om dessa STORA sportster-motorer du kör? S&S? Trodde bara det fanns big twin...

Min är borrad till 1200 cc... lite klent jmfr alla stor big twins....
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Alltid lika kul att slinka in här och läsa de senaste uppdateringarna! När din hoj äntligen blir klar (vilket den troligen aldrig blir vad det verkar) och tråden faller i glömska, så kommer anledningen till att gå in på SH att minska markant!

Jag kan dock inte riktigt komma överens med det blästrade insuget. Det sticker ut från resten av hojen enligt mitt tycke. Jag hade nog lagt på mattsvart skrynkelfärg. Men det var väl typ så det såg ut från början om jag minns rätt, :).
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen har inte sett denna tråd tidigare men blev intresserad då jag precis köpt en sporre med flattrack-stuk. Vart hittar man info om dessa STORA sportster-motorer du kör? S&S? Trodde bara det fanns big twin...

Min är borrad till 1200 cc... lite klent jmfr alla stor big twins....
Ja det är S&S Cycle, se deras hemsida! De har sportstermotorer och delar upp till 160". De flesta motorstarka harley dragbikes kör sportsterkonfiguration. Överlägsen ventilmekanism jämfört med bigtwin. Bl.a. pga att det är en kamaxel per ventil på sportster.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alltid lika kul att slinka in här och läsa de senaste uppdateringarna! När din hoj äntligen blir klar (vilket den troligen aldrig blir vad det verkar) och tråden faller i glömska, så kommer anledningen till att gå in på SH att minska markant!

Jag kan dock inte riktigt komma överens med det blästrade insuget. Det sticker ut från resten av hojen enligt mitt tycke. Jag hade nog lagt på mattsvart skrynkelfärg. Men det var väl typ så det såg ut från början om jag minns rätt, :).
Tack.
Gällande insuget så se inlägg 4326. Jag vill ha en mer rå yta på denna
motor. Ventilkåporna är tex beställda med helt orörd rå gjutyta utvändigt. Samma med cylindrar och toppar.Men insuget "självlyser" nästan lite på foto. Just för att det är så rent efter färgborttagningen. Borde trumlas eller korkblästas utvändigt. Men det får bli sen. Just nu måste hojen ihop, det är vår.
Nackdelen med svart rynklack på insuget är ju dessutom att folk kan tro att jag har ett insug av plast!:skrämd
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Då får nog jörgen ha med en sån här på bönpallen:
redkang.jpg

En fröjd att läsa denna tråd förövrigt! :Bugar

Jag trycker på den stora guvabraknappen! :tummenupp

:hej

/e
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Riktigt bra jobbat, det ser ut en Sportster på anabola!

Har följt ditt projekt ett par år och känner igen mig lite i hela arbetet. Först försöker man kompromissa med originaldelar, försöker få ihop en vettig motorkonfiguration med standarddelar, osv men man är medveten om att det inte är riktigt så man vill ha det.

Sedan tar man tag och bara tar ett blankt papper och börjar från scratch. Gör precis så man vill ha det.

Som sagt, fint hantverk och bra kämpat. Keep it up! :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Inte såå hårig tror jag :gnissla
Har lite för många bekanta med kick som gått gipsade efter mindre HD-snurror.:kryckor
Ja, gud förbjude!!! Så långt tänkte jag inte ;)
Trumling kan nog bli en höjdare.

Då får nog jörgen ha med en sån här på bönpallen:
View attachment 402719

En fröjd att läsa denna tråd förövrigt! :Bugar

Jag trycker på den stora guvabraknappen! :tummenupp

:hej

/e

Tack!
Ja en sån där får nog igång den här spisen med en tåfjutt


Riktigt bra jobbat, det ser ut en Sportster på anabola!

Har följt ditt projekt ett par år och känner igen mig lite i hela arbetet. Först försöker man kompromissa med originaldelar, försöker få ihop en vettig motorkonfiguration med standarddelar, osv men man är medveten om att det inte är riktigt så man vill ha det.

Sedan tar man tag och bara tar ett blankt papper och börjar från scratch. Gör precis så man vill ha det.

Som sagt, fint hantverk och bra kämpat. Keep it up! :tummenupp

Tack! Ja ibland är det roligt att inte ta några genvägar.

Båten har dock tagit mycket tid den här månaden, och kommer fortsätta att göra så till den 26:e då det är sjösättning. Men jag har fått in några timmar i garaget sedan sista uppdateringen. Det som hänt sedan sist är främst att jag kommit lite längre med fästet för ECM:en.

Började med att lägga igen ett oanvänt hål på den yta i bakskärmen över vilken ecm:en ska sitta. Jag hålsågade ut ett extra stort hål och tillverkade ett lock.
IMG_5194.jpg

Anledningen till att jag gjorde hålet så stort var för att jag ville ha mycket krympning från svetsen. Detta behövde jag för att kunna hamra stänkan plan där ecm:en ska sitta. Anledningen till att jag vill ha en plan yta är att jag vill ha ett lågt montage av ecm:en. Annars får den inte plats under kutsen. På bilden nedan syns hur jag svetsat igen locket och slagit plåten plan. Detta hade inte gått att göra utan att krympa plåten, som många säkert redan vet. Jag har även slagit 3 bulor för att några av svetsmuttrarna ska få plats. Allt för att spara på bygghöjden.
IMG_5198.jpg

Här nedan syns fästet. De fyra hålen för ECM:ens fästskruvar har fått 1/4" unc muttrar svetsade på undersidan. Gummidämpare och deras fästöron (som ska ska svetsas fast på skärmen) är påmonterade för att visa hur det kommer att se ut.
IMG_5195.jpg

Så här ser det ut på skärmen. Nu återstår att svetsa fast 1/4" muttrar även under fästöronen, sedan svetsa fast öronen på stänkan. Tog lite tid att få god passform på fästöronen, men nu ligget fästet på rätt höjd och ovansidan på ecm:en har lite mer än 1cm klarning mot undersidan av kutsen på det tightaste stället. Det är jag helt nöjd med. Krångligt fäste att bygga. Men det känns klokt att kosta på ECM:en en elastisk upphängning. Iom att det är en 2-cylindrig 2-litersmotor med hög kompression som sitter stumt monterad i en så här lätt liten hoj.
IMG_5200.jpg

IMG_5201.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej igen.
Denna vecka åkte jag på en jobbresa. Så jag tappade två kvällar. Men igårkväll kunde jag jobba några timmar på hojen efter att jag gick från träbåten vid 21. Hann med att svetsa fast 1/4"-muttrarna på fästöronen till ECM-fästet, samt även mäta in och svetsa dit dessa.

Fästöronen fastsvetsade och gummidämpare och hållare för ECM:n provmonterad.
IMG_5216.jpg

ECM:en med anslutningskontakt och kablage provmonterad.
IMG_5213.jpg

IMG_5214.jpg

IMG_5215.jpg

Nu är det bara ett fäste kvar att göra på ramen innan lack. Det är ett fäste för tre stycken elkomponenter. Dels originalhojens termosäkringar, dels motorstyrningens säkrings- och reläbox, dels startmotorreläet.

Hoppas hinna med det i helgen!
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top