Mera uppdateringar
Efter att ha plockat isär oljefilterhuset och justerat upp öppningstrycket på tryckregleringsventilen, kunde jag i onsdagskväll göra en ny provtur. Nivåslangen fick sitta kvar. Nu är jag nöjd med oljetrycket, nu ligger det mellan runt 15-17 Psi vid 2500rpm och genomvarm motor och olja.
Stoppade motorn från olika varvtal och rullade in till vägkanten och spanade in nivåslangn. Motorn tycks inte våtsumpa. Så nu borde det vara klart för en förnyad bänkning.
Men jag upptäckte tyvärr en annan sak under provturen. Startmotorn hade börjat klicka. Och när jag kom tillbaks till garaget var det mycket riktigt en droppe transmissionsolja på golvet under hojen när den hade stått på stöden ngn minut...
Det här fenomenet känner jag till alltför väl. Det är startmotorns axeltätningen som inte håller tätt. Transmissionsolja fyller då startmotorn. Denna börjar då att klicka ibland.
Som en del kanske minns har jag ju avverkat 2 stycken Spyke startmotorer, 1 st Tech Starter, och nu denna Accumax. Samma felyttring på alla.
Så idag beställde jag en ny startmotor. Även den på 1.4kW, men denna gång provar jag All Balls. De verkar ha gott rykte. Hittade flera forumtrådar på nätet där ägare av större HD-motorer bytt till All Balls just efter att deras befintliga aftermarket starter börjar släppa in olja.
Denna Accumax har dock hållt längst av de startmotorer jag provat. Så jag ska nog försöka renovera och förstärka den, så kan jag ha den som reserv.
En orsak som jag tror förkortat livet för accumaxen är mina äventyr med Shorai. Jag har ju förbrukat 4 stycket Shorai-batterier i denna hojen. Först en med uppgivet CCA på 270. Sedan en större modell med angiven CCA på 450, som inte heller orkade starta motorn övertygande. Sedan gick jag direkt på Shorais största variant, som har en uppgiven CCA på 540 A. Första exemplaret sprack sönder. Andra exmplaret har gått ca 300 mil. Men inte ens denna största variant av Shorai orkar starta motorn med mindre än att man får köra startmotorn ca 4 sekunder, vänta, köra fyra sekunder igen. Ofta upptill 4 ggr. Först då är batteriet tillräckligt varmt för att orka starta motorn, och detta vid inomhustemperatur.
Så alla dessa torrstarter för att värma upp Shorai-batterierna har ju mångdubblat drifttiden på startmotorn per hojtur, detta har säkert plågat sönder Accumax-startmotorn ännu fortare
Så i samband med detta startmotorhaveri bestämde mig nu för att lämna lättviktsbatterierna tills det finns ngt som funkar på marknaden. Tekniken verkar inte vara riktigt mogen för stora twinnar än. Lättviktsbatteriernas uppgivna CCA verkar helt enkelt inte stämma när man kommer till de större varianterna, i synnerhet inte på Shorai. Jag har haft kontakt med säljare av flera konkurrerande märken av LiFePo, och ägare av stora H-D-twinnar verkar inte vara deras drömkunder heller. Som exempel så har Alien Motion ingen sida i Sverige längre, och återförsäljaren av Antigravity vill inte heller ta hem ngt batteri åt mig, utan råder mig att vänta.
Så idag gick jag ned till MC-Boden och köpte ett Yuasa YTX20H-BS, det är ett kraftigt blybatteri gjort i USA. Samma tillverkare som H-D oem-batterierna. Ett sånt har jag haft förut och det är en enorm startström i dessa jämfört med ngn av de shorai jag provat. Detta Yuasa har angiven kapacitet på 20Ah och CCA 310 och är populärt till H-D-twinnar i denna storlek. Efter alla dyra lättviktsbatterier plus dedikerade laddare som inte går att använda till ngt annat, var det nästan roligt att betala, 1395:- !
Och nu kan jag äntligen använda en av mina vanliga laddare och slipper hålla på med 60%-laddning vid stillestånd.
På bilden nedan syrafyller jag det nya Yuasa-YTX20H-BS-batteriet, bredvid står det pensionerade Shorai LFX36A3-BS12-batteriet, som synes så är de fysiska måtten desamma Det ska bli så skönt att ha ett riktigt batteri igen, där det bara är att trycka på startknappen ngn sekund så hoppar hojen igång.
Jag är glad att jag prioriterade att fortfarande få plats med ett batteri i full H-D-originalstorlek när jag byggde om hojen.
Nackdelen med blybatteriet är förstås vikten. Det väger 6.5 kg, jämfört med det 2.25kg för Shorai. Men en gathoj måste ju vara driftsäker.
På MC-boden köpte jag även ett par Arctic-Pro vinter-MC-handskar, det är kallt att köra hoj så här års. Om det blir torra vägar nästa gång jag får ett bänkdatum, så tänkte jag ev köra hojen till Tillberga. Jag minns att jag frös en del om händerna sist jag körde hojen dit för egen maskin i oktober förra året, det är ju 11 mil enkel resa.
Jag få se när Charley får hem startmotorn, den skickas från Motorcycle Storehouse i Holland och beställdes idag torsdag.
Har ingen lust att bänka med en startmotor som börjat klicka. Det kan bli en hel dag bortslösad om startmotorn väljer att lägga av totalt när hojen står på dynobänken.