Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Jag tror personligen inte att man ska behöva gå upp så mycke i storlek,
det ska sköta sig själv med trycksättningen av flotörhusen.
Går den bra som sugmotor så borde man inte behöva byta munstycken.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är det normalt att behöva gå upp från 115 till 140 i munstycke för att man byter till större turbo??

Kör du med Mikuni originalmunstycken så att det inte är pirat eller annat eftermarknadsskräp? Alla Mikuni-munstycken har den däringa dubbla fyrkanten instämplat på sig.

Om du verkligen kör med Mikuni-munstycken har du tänkt/byggt lite fel med trycksättningen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Kör du med Mikuni originalmunstycken så att det inte är pirat eller annat eftermarknadsskräp? Alla Mikuni-munstycken har den däringa dubbla fyrkanten instämplat på sig.

Om du verkligen kör med Mikuni-munstycken har du tänkt/byggt lite fel med trycksättningen.

Det är keihin brygga och munstyckena är bike's eftermarknadsskräp.

Trycksättningen skiljer faktiskt lite i o med jag BTR o waste får tryck i från samma slang det fick de inte förra året då waste fick från separat.

I Dr bike's luftburksmod för blade hävdade han att man skulle gå på 140 munstycke eftersom orginalets 120 var en underbestyckning när man öppnat upp luftvägarna.

Men o andra sidan funkade 115 ifjol. blir tiil och testa separat BTR slang o 140 munstycke ikväll
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Det är keihin brygga och munstyckena är bike's eftermarknadsskräp.

Trycksättningen skiljer faktiskt lite i o med jag BTR o waste får tryck i från samma slang det fick de inte förra året då waste fick från separat.

I Dr bike's luftburksmod för blade hävdade han att man skulle gå på 140 munstycke eftersom orginalets 120 var en underbestyckning när man öppnat upp luftvägarna.

Men o andra sidan funkade 115 ifjol. blir tiil och testa separat BTR slang o 140 munstycke ikväll

Om Dr bike´s hoj var en sugis så e jag med på resonemanget med 140munstycken, med öppna filter så måste du öka storleken pga minskat vakuum. Jag tror att du & Peter har samma problem.
Lycka till
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om Dr bike´s hoj var en sugis så e jag med på resonemanget med 140munstycken, med öppna filter så måste du öka storleken pga minskat vakuum. Jag tror att du & Peter har samma problem.
Lycka till

Det är där jag villar bort mig lite.
Öppnare andningsvägar på sugisar = större munstycken.
Öppnare andningsvägar på turbosar pga större kompressorhus = större munstycken oxå?

"-Jo, men turbosar suger ju inte, de trycker ju!

Men det är väl ändå hur turboinstallationen funkar i sugutförande som avgör hur den funkar vid ladd

Jag tror att peter har ett membran som stänger vid ladd problem.
Mina problem är i ordningsföljden

1.Hojen går piss och det är lilla turbomeet på söndag
2.Jag tappade en laphroig i asfalten imorse, detta kompenserades av chefens lessna min när han insåg att jag åt hans matlåda.
6. fotsvett
9.begynnande övervikt
8.Dålig spännst i kasongresåret
5.Svensk bilprovning
4.En felsynkad menstruationscykel
7.Glapp i bakvagnen på ådin
3.Bombnedslag i garaget av ordningskaraktär ,dvs inte av väteperoxid o siliconkaraktär
samt analklåda


Dr bikes hoj mod var för sugisar. han menade oxå att helt orginal var hojen underbestyckad pga utsläppskrav etc.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Det är där jag villar bort mig lite.
Öppnare andningsvägar på sugisar = större munstycken.
Öppnare andningsvägar på turbosar pga större kompressorhus = större munstycken oxå?

"-Jo, men turbosar suger ju inte, de trycker ju!

Men det är väl ändå hur turboinstallationen funkar i sugutförande som avgör hur den funkar vid ladd

Jag tror att peter har ett membran som stänger vid ladd problem.
Mina problem är i ordningsföljden

1.Hojen går piss och det är lilla turbomeet på söndag
2.Jag tappade en laphroig i asfalten imorse, detta kompenserades av chefens lessna min när han insåg att jag åt hans matlåda.
6. fotsvett
9.begynnande övervikt
8.Dålig spännst i kasongresåret
5.Svensk bilprovning
4.En felsynkad menstruationscykel
7.Glapp i bakvagnen på ådin
3.Bombnedslag i garaget av ordningskaraktär ,dvs inte av väteperoxid o siliconkaraktär
samt analklåda


Dr bikes hoj mod var för sugisar. han menade oxå att helt orginal var hojen underbestyckad pga utsläppskrav etc.

Faan åkte laphroigen i backen,då kan man ju lugnt säga att helgen är förstörd de är ju inte direkt billiga heller men man får vad man betalar för ,hoppas att det löser sej med bladisen/wachen

Det är keihin brygga och munstyckena är bike's eftermarknadsskräp.

Trycksättningen skiljer faktiskt lite i o med jag BTR o waste får tryck i från samma slang det fick de inte förra året då waste fick från separat.

I Dr bike's luftburksmod för blade hävdade han att man skulle gå på 140 munstycke eftersom orginalets 120 var en underbestyckning när man öppnat upp luftvägarna.

Men o andra sidan funkade 115 ifjol. blir tiil och testa separat BTR slang o 140 munstycke ikväll

Tror iaf ang munstycken att man ska hålla sej till en sort och inte blanda orginal med pirat( vid ombestyckning) då de verkar flöda olika? borde de göra för att utformningen till nålsätet ser helt annorlunda ut. slälv åker jag orginal men de är ju dyra som faan, man kunde nog kört pirat vid bänkörningen och fortsatt att bestycka med dessa om behov fanns,men det blev ju aldrig så.../wachen
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Problem no.4 är enkelt åtgärdat, se bara till att få henne på smällen så har du åtminstone sju problemfria månader.:tummenupp

(sen börjar 18 års elände, men det är lååååångt tills dess...)
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Problem no.4 är enkelt åtgärdat, se bara till att få henne på smällen så har du åtminstone sju problemfria månader.:tummenupp

(sen börjar 18 års elände, men det är lååååångt tills dess...)

Det vore ju att bränna ner garaget för att det är stökigt.:fakta:D
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Men o andra sidan funkade 115 ifjol. blir tiil och testa separat BTR slang o 140 munstycke ikväll

Separat BTR slang och ingen slang till waste = skitsnabb spool up!:banana
Men hojen går piss efter att nålarna gjort sitt och huvudmunstycket tagit vid.
Nu sitter 140 i men när jag bultade tillbaks bryggan börja det ösregna. så det blev garagepilsner istället för provtur............

Faan åkte laphroigen i backen,då kan man ju lugnt säga att helgen är förstörd de är ju inte direkt billiga heller men man får vad man betalar för ,hoppas att det löser sej med bladisen/wachen

Nja den var inte till mig, utan betalningsmedel i den svarta ekonomin. Helt plötsligt ökade betalningen för tjänsten från 419kr till 838kr:huvet



Problem no.4 är enkelt åtgärdat, se bara till att få henne på smällen så har du åtminstone sju problemfria månader.:tummenupp

(sen börjar 18 års elände, men det är lååååångt tills dess...)

HRUMMPFF!

Det vore ju att bränna ner garaget för att det är stökigt.:fakta:D

True that!:yoparty
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Det är där jag villar bort mig lite.
Öppnare andningsvägar på sugisar = större munstycken.
Öppnare andningsvägar på turbosar pga större kompressorhus = större munstycken oxå?

"-Jo, men turbosar suger ju inte, de trycker ju!

Men det är väl ändå hur turboinstallationen funkar i sugutförande som avgör hur den funkar vid ladd

Jag tror att peter har ett membran som stänger vid ladd problem.
Mina problem är i ordningsföljden

1.Hojen går piss och det är lilla turbomeet på söndag
2.Jag tappade en laphroig i asfalten imorse, detta kompenserades av chefens lessna min när han insåg att jag åt hans matlåda.
6. fotsvett
9.begynnande övervikt
8.Dålig spännst i kasongresåret
5.Svensk bilprovning
4.En felsynkad menstruationscykel
7.Glapp i bakvagnen på ådin
3.Bombnedslag i garaget av ordningskaraktär ,dvs inte av väteperoxid o siliconkaraktär
samt analklåda


Dr bikes hoj mod var för sugisar. han menade oxå att helt orginal var hojen underbestyckad pga utsläppskrav etc.

HAha :skrattaåt
 

Kneedrag

Guest
Är det här den längsta turbobyggartråden i sporthojs.coms historia?

Och jag funderar om man får komma ut till Elfors med lite öl? , för jag tycker det är synd att han inte får igång surbladen. Lite vitaminkickdricka åt Elfors så han får nya krafter ;)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Lite OT, men om du går in med den knäckta laphroighen till bolaget med kvitto och kan uppvisa osprättad kork så får du en ny. :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Lite OT, men om du går in med den knäckta laphroighen till bolaget med kvitto och kan uppvisa osprättad kork så får du en ny. :)

Denna komentar på första Maj får mig att garva mig harmynt !:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
När man kört och står på tomgång med varm motor så flämtar oljetryckslampan. skulle det kunna avhjälpas med en strypning av oljetillförselen till turbon? ca 2mm?


Idag gick hojen rent i hela registret typ. laddtryck upp till ca kilot

lite klen i mellanregistret men det var bara 6grader varmt imorse.
däremot saknar jag ett spegelvänt laddtrycksmätarmärke i pannan efter färden.

Mer effekt!!!

Är det här den absolut bästaste turbobyggartråden i sporthojs.coms historia?

Och jag funderar om man får komma ut till Elfors med väldigt stor mängd öl? , för jag har alldeles för många. Osså lite tjärdricka åt Elfors så han får yrsel o ledsyn ;)

Ja, det går bra!:yoparty

Lite OT, men om du går in med den knäckta laphroighen till bolaget med kvitto och kan uppvisa osprättad kork så får du en ny. :)

Läs om läs rätt. inte Rosita, Laphroaigh, FFS!!


Denna komentar på första Maj får mig att garva mig harmynt !:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Tycker du inte synd stackars arbetare som krälar på samhälletsbotten indränkt i laphroaigh!
Borgare!!:mad::D
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Denna komentar på första Maj får mig att garva mig harmynt !:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

Schyyysh!:D

Faktiskt är det delvis sant, om du tappar den när du är på bolaget så får du en ny direkt. Men tappar du den typ på väg till bilen, eller just utanför så brukar det inte vara nå problem att få en ny mot uppvisande av hel hals.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vi hade i alla fall tur med vädret #3

Det började illa redan på lördagen när farbror FLU kastade in handduken pga urkolning av svartstålsgrenrör vilket resulterade i en tokrasad turbo.
Jag hade sett flämtningar i oljetryckslampan på lördagen men trodde det skulle fixas sig med strypning av flödet till turbon.
-Det funkar inte så, ok?
-ok..

Mitt i panikmecket ringer johansson o säger -nu kommer jag!
shit,osså. ihop med möget och ut o möta upp.
Motorn kändes segare än vanligt. bakhjulet låste sig en mikrosekund men rullade vidare, när jag kommit ett par km dog motorn om den släpptes ner till tomgång. Några snärtningar med gasen innan man insåg det oundvikliga. -lagerras.:mad:
Inte så allvarligt iom att de nya vevstakarna snart skulle i i alla fall och då skulle alla lager ändå bytas:tummenupp

Men det var sista gången jag litade så pass på 17år gamla bladeoljepumpar att jag inte kände behov av oljetrycksmätare. Nu köper jag både mätare och helt ny pump.

Väl hemma efter en "ride of shame" på johanssons snorbusa så dyker pain upp i sin gamla buss. Han hade lämnat hojen i tryggt förvar redan dagen innan i mitt garage
DSC01907.jpg
Naivt!
johansson ville inte vara sämre så han ollade in sin egen hoj med sin 10mm crome vanadium pick
DSC01909.jpg
Efter att ha öppnat upp andningsvägarna på vattenbuffeln så gav vi oss ut på en liten tur.
Pains hoj rök värre en en 4 barns morsa i socialgrupp 3, men han var lika glad ändå. Effekten var ändå tillräcklig för att dra vattenbuffeln på bakhjulet i 230 blås som om den bestått av en blå kåpad betongsugga driven av en näshårstrimmer. fast värre!

I korset backamovägen, hjärtum var hans hoj mätt på olja och kastade in handduken.
Dagens andra "ride of shame" var ett faktum.
När man viker ihop en gubbe till 80% bestående av titan grade 5 till en spätta så titanet kikar ut genom knäskålarna så förvandlas han till en pojke som bara vill hem. -NU!
iofs förståligt.
Väl hemma gjorde vi misstaget att inte åka mer hoj utan bara dricka öl istället.
Då kan det gå så här, när man ninjar av tumtoppen
DSC01922.jpg
Och även så här:

[YOUTUBE-ID]M21u7dExMqs[/YOUTUBE-ID]

vi hade jävligt kul ändå, fastän kim jong lived to see another day.:yoparty
Jag bangade dock ur när johansson skulle spränga min eldningstunna med en vattenbomb. Det har sina nackdelar att vara 35:gnissla
 

Bifogat

  • DSC01908.jpg
    DSC01908.jpg
    232.3 KB · Visningar: 165
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ser ut som att ni verkar haft en bra helg trots de maskinella motgångarna :) Nästa gång hänger jag på, bara det inte blir för mycket löst sugmotorfolk...host,host. :D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ser ut som att ni verkar haft en bra helg trots de maskinella motgångarna :) Nästa gång hänger jag på, bara det inte blir för mycket löst sugmotorfolk...host,host. :D

Med tanken på maskinernas tillförlitlighet så platsar ju min också in för nästa träff.:yoparty

Fi fan nästan så man hör musiken från "Den sista färden" ända hit.
 

råttis

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Väröbacka
Hoj
HD Roadking Turbo 05
Hej maestro får en avfällning komma och kyssa den mark du gått på?
(före detta turboHD, fungerande, numera Sugumse (med små små turbotankar))
Fika medtages ev någon valium
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top