Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Utsikterna för att få mina vevstakar slipade var av slaget"det kan du fetglömma grabben". Då fyrades en 7stegsraket av mitt i verkstan:yoparty
Steg
1. jobbet i jiggslipmaskinen blev klart
2. maskinisten återanställdes
3. maskinisten rev femtielva ledighetsansökningar
4. verkstans flaskhals vidgades med hundrafemtielva%
5. maskinist o arbetsledare blev glada
6. arbetsledaren ville att jag skulle jobba lördag...
7. jag vägrade,om inte.....

-Han tar dina vevstakar som nästa jobb!!!:banana:banana

Så nu kan jag beställa staklager och sen kan motorn börja skruvas ihop igen om nån vecka eller två, med mina egna hempulstakar:yoparty:yoparty


Hur kommer det sig att du vet vad som visas på dumburken egentligen? Du ska ju vara ute i garaget och skruva, inte slösa bort kvällarna med navelpillning i tvsoffan!:7peta

-VeM vARe, VEm vaRE sOm pLUSsA faKKiNg iNläGGet!!??
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Utsikterna för att få mina vevstakar slipade var av slaget"det kan du fetglömma grabben". Då fyrades en 7stegsraket av mitt i verkstan:yoparty
Steg
1. jobbet i jiggslipmaskinen blev klart
2. maskinisten återanställdes
3. maskinisten rev femtielva ledighetsansökningar
4. verkstans flaskhals vidgades med hundrafemtielva%
5. maskinist o arbetsledare blev glada
6. arbetsledaren ville att jag skulle jobba lördag...
7. jag vägrade,om inte.....

-Han tar dina vevstakar som nästa jobb!!!:banana:banana

Så nu kan jag beställa staklager och sen kan motorn börja skruvas ihop igen om nån vecka eller två, med mina egna hempulstakar:yoparty:yoparty




-VeM vARe, VEm vaRE sOm pLUSsA faKKiNg iNläGGet!!??

hehe vem var det som filmade då,skönt att höra att du även får ha lite flyt i bygget snart kan det roliga börja igen,:krama
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Det går trögt nu...:gnissla

Den 2 maj skar den lilla bladen enligt gamalt vanemönster och sin vana trogen.
Skuren på 4 ramlager och 2 vevstakslager varav ett staklager var av det liiiiiiiiiiiite sämre laget. Det hade lämnat detta jordelivet och lämnat mig en rasad vev:gnissla .
Inte så mycket att lyfta på ögonbrynen för det. Värre saker händer dagligen i darfur eller abu ghraib.

Motorn skulle ändå rivits för montering av de nya stakarna och en schysst vev har jag liggandes på hyllan. Däremot hade jag inte räknat med att de nya kolvarna jag monterade i höstas på något vis har lyckats snurra motsvarsnde 6000mil i en stillastående motor:va

Detta kan nog tillskrivas kolvkylningen som har sprutat lagermetallgrus mot kolvskirtsen vilket accelererat slitaget 1000 fallt:rolleyes:

Jag har inte mätt upp loppen men om det inte räcker med en lättare honing så har jag ett borrbart block att borra:rolleyes:

Men det sura i sammanhanget är att stakarna är inte riktigt klara. Det blev bakslag i maskineriet. Jag pressade i bussningar i lillände hålen och honade.
Det blev riktigt dåligt timglasformat o koniskt. Ingen fara bara pressa ur o stoppa i nya.
Men när jag lät en jobbarkompis jiggborra storändehålen meddelade han att lilländehålen var ovala på 0.1mm !! Det skulle han fixa när han hade tid.
Det har han ännu inte haft.
Efter nån vecka mätte jag upp storände hålen, då hade de också slagit sig, så jag släppte bultarna o efterdrog. då visade det sig att 3 stakar var ovala på 0.005mm, 0.01mm samt 0.03mm.
Det är fortfarande ingen ko på isen för största mått är fortfarande inom tolerans.
Men nu vill jag inte sätta upp dem i en jiggborr och försöka svarva bort 0.005mm eller 0.03mm. Det blir lite för osäkert speciellt i härdat.

Så då faller jobbet på jiggslipmaskinen en fantastisk maskin för håltoleranser ner till 0.001mm (obs! Lite tur krävs)
För detta jobb krävs lite god vilja från killen som spakar den maskinen så var jobbet gjort på en timme max.

MEN! icke sa nicke.
Killen som spakar den har fått sparken. Iom att han sparkats tänker han jävlas tillbaxs mot företaget genom att utnyttja sina rättigheter till max.
Detta innebär att han söker ledighet för jobbsök och kurser 4.5dagar i veckan vilket skapar en trång flaskhals vid den maskinen.
Han bränner givetvis sina chanser till återanställning vilken var näst intill given. Detta skapar en dålig stämning mellan honom och arbetsledaren som inte lyckas leverera sin grejer i tid.
Det gör att jag kommer i kläm och utsikterna att få mina stakar slipade ser mycket små ut.
Eventuellt fredag kunde det bli på tal men jag är skeptisk.

I väntan på att problemen ska lösa sig ägnas tiden åt vedhuggning. manuell huggning med yx är jävligt aggressionsförlösande men skogen tar snart slut!

Fröken lindsey har fyllt upp hela min sommar med snickring o trädgårdsarbete så sysslolös behöver jag inte vara:huvet:huvet:huvet:huvet

Bara att bita ihop, Elffors!
Tids nog får du nog din "gammelblade" att fungera åtminstone EN repa!
Lycka till! :)
 

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
-VeM vARe, VEm vaRE sOm pLUSsA faKKiNg iNläGGet!!??

Ehum...*med mössan i hand*...det var välan jag det...:gnissla
Skälet var egoistiskt eftersom jag vill läsa fler inlägg i din eminenta (och väldigt underhållande skrivna) tråd och därmed missunnar dej navelpill och dumburkstittande... :hihi Sorry :krama


Härlig läsning att det till synes "omöjliga" mission impossible fick sej en lösning! Grattis! :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ehum...*med mössan i hand*...det var välan jag det...:gnissla
Skälet var egoistiskt eftersom jag vill läsa fler inlägg i din eminenta (och väldigt underhållande skrivna) tråd och därmed missunnar dej navelpill och dumburkstittande... :hihi Sorry :krama


Härlig läsning att det till synes "omöjliga" mission impossible fick sej en lösning! Grattis! :tummenupp

Äsch, jag tyckte bara att det var åt helvete för lite skogsturksreferens just då:D
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Så här blev stakarna när de är färdiga.
Nu är det bara ett ynka litet moment kvar och det är att avmagnetisera dem. De har tillbringat ohälsosamt mycke tid på olika magnetbord o magnetchuckar på sista tiden, att de riktigt suger till sig järnspån.

Svarva bussningar som ska få rätt färdigmått när pressas i var inte jättelätt.
Skärtrycket och det tunna godset i bussningen gjorde att det ville kona invändigt och bli lite tjockare på mitten på utsidan.
I pressningen var mycket känslig för minsta tendens till att bussningen satt snett genererade ovalitet på några hundradels mm
Men nu är det klart!
DSC01925.jpg

:yoparty:yoparty:yoparty
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så här blev stakarna när de är färdiga.
Nu är det bara ett ynka litet moment kvar och det är att avmagnetisera dem. De har tillbringat ohälsosamt mycke tid på olika magnetbord o magnetchuckar på sista tiden, att de riktigt suger till sig järnspån.

Svarva bussningar som ska få rätt färdigmått när pressas i var inte jättelätt.
Skärtrycket och det tunna godset i bussningen gjorde att det ville kona invändigt och bli lite tjockare på mitten på utsidan.
I pressningen var mycket känslig för minsta tendens till att bussningen satt snett genererade ovalitet på några hundradels mm
Men nu är det klart!
View attachment 310643

:yoparty:yoparty:yoparty

Tjusigt! Onekligen ett arbete i den högre skolan. Hoppas de fungerar som de ska.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Din duktiga jefel !:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tack alla för den fina reponsen! :bockar o bugar


Du är sjukt duktig! :Bugar

Vad landade notan på? Både i kronor och timmar?

Anledningen till att jag gjorde egna var mest för att jag tyckte det var ett roligt projekt som utmanade mig lite som yrkesman och att folk inte trodde att det skulle gå, dessutom tillverkas inte h-profilstakar till min hoj vad jag vet.
Och för det tredje så vill jag ha lite kraftigare grejer när jag ska ladda på lite ordentligt med den större turbon. Hondas orginalgrejer är löjeväckande klena.
Om man rent teoretiskt skulle få ordning på skiten nån gång:gnissla

I timmar blev det nog ca 80st, lite dålig koll där. och i kronor vet jag inte riktigt.

1. material gratis
2. vevstaksbult och styrpinnar ca 1200kr
3. bussningsmaterial 625:- (har dock ej betalat än:brinnerup)
4. härdning - en smörgåstårta à 300
5. Ursvarvning storändar - 2st laphroigar varav en gick i asfalten + plus att arbetet blev tvunget att göras om:huvet
så nånstans runt 3000 spänn.

Tjusigt! Onekligen ett arbete i den högre skolan. Hoppas de fungerar som de ska.

Vem vet, de kanske tröttnar på att flytta kolvar och bestämmer sig för att leka pussel på anderssons bänkrumsgolv:D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fasen så snyggt!:yoparty Bra jobbat där:tummenupp
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Helt fantastiskt snyggt! :):tummenupp Jag höll på att skriva att det var synd att ingen skulle få se stakarna igen, men så kom jag på vem du har som sällskap ute i garaget: (Mr Murphy himself!)...
 

råttis

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Väröbacka
Hoj
HD Roadking Turbo 05
Mäktige mästare

jag tycker att dom stakarna borde sättas in i en monter med ett sånt där litet fint kort på både svenska och utrikiska
"yrkesskicklighet och jävlaranamma utöver det vanliga"
lite för fina för att gömmas inne i en motor:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har sagt det förr, men det är grymt imponerande. :)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top