Det verkar som turboguden kräver yttreligare en offergåva i form av pengar, för att välsigna detta bygge.
Alla offergåvor han får från tillbedjande suzukiägare verkar ha fått honom att vända oss (jag o nån enstaka dumjävel till) honda ägare ryggen.
Enligt det gamla klyschmantrat "att mäta är att veta" attackerades problemet ordentligt idag.
Det visade sig att vevaxelhålen i blocket är lite ovala på ca 0.01mm men att blockhalvorna schuvs vid momentdragningen upp till 0.04mm. Förmodligen pga att styrstiften i blocket inte sitter tillräckligt tajt plus att spänningar i blocket efter 17års plågerier med lite turbovåldande som kräm på moset, tagit ut sin rätt.
Dvs daxs för linehoning av blocket.
och ett ypperligt tillfälle att gå upp ett snäpp i bultdimension o moment på ramlagerbultarna. Nu är de av m9x1.25 och dras med ynka 35nm.
Frågan är bara om det behövs?
Är stigs motormekaniska i axvalla en bra firma för detta jobb, och finns det nån som kan rekommendera dem.?