andersbrink
hasenfrasen
Har du orkat med att göra en magnaflux på dem?
Om man har dubbla pumpar som t.ex. gixxern är det nog bäst att åderlåta toppkylningen/växellådspumpen istället för vevaxel/kamaxelpumpen. Men största orsaken till lagerhaverier är väl en klen vevaxel som flexar med ökad belastning på primärtransmissionen tillsammans med veka motorblocksbultar. Billetvev möjligen och ett stiffare bigblock, men 50k är ju lagom roligt att pynta. Oljetryck vid låga varv är väl av mindre intresse, däremot mängden ZDDP i oljan. Bilentusiasterna t.ex. gamla Porschar kör gärna med SJ-specad MC-olja som har dubbla mängden zddp jämfört med en SM-specad (zddp är inte snällt mot kat'en).
Hej Jon hittade detta på nyteknik, kanske lösningen för dej???
Kalenderbitaren kan nu föra ytterligare ett rekord till sina annaler. Världsrekordet i snurr ar nu noterat till 1,2 miljoner varv i minuten
Det var en luftlagrad sexmillimetersaxel som kom upp i rekordvarvtalet med hjälp av en heliumdriven peltonturbin. Axeldiametern innebär att axelns hastighet är snabbare än ljudhastigheten i luft; hela 377 meter i sekunden eller Mach 1,1. Det var därför helium, som leder ljud med 1 007 meter i sekunden, användes som drivgas,
Enligt de belgiska ingenjörerna bakom rekordet, kan turbinen användas för turboaggregat, gasturbiner och mikrofräsar. Och den oljefria lagringen tillåter turbinen att användas i medicinska och livsmedelstekniska sammanhang.
Dessutom borrades ett hål rätt in i oljegalleriet för oljetrycksgivare. Det tog ca 4timmars funderande, 10sekunders borrande!
Otillräcklig mätmetod
det borde skilja ca 1,25 hundradelar mellan tjocka å tunna lagerhalvorna
Plastigauge Is tha kit
Bra jobbat idiot! den sitter ju ivägen för vattenpumpsslangen
Igår var det daxs att skohorna ner stakarna i blocket, till min hjälp hade jag Mr pain o herr Flu trodde jag......
....I själva verket var det farbror barbro, farbror bertil, lasse kongo, leifi plomeros och tolvans dvärg.
Lasse kongo hade nämligen en sortimentsbox med metriska smådvärgar och även decimaltumsdvärgar på löpmeter.
View attachment 311871
Dessa hoppade ur mun o låda redan efter en endaste 5,2:a innanför västen. Därefter ökade vi med ett flak öl en låda vin samt vapen o skarp ammunition.
För att undvika deliriumtomtar på loftet iförda kilt och blåsandes i nån gammal fårmage så skrinlades planerna på 12åriga tjärdekokter.
Otroligt vad det går att veva igång en sån gammel pungkulemotor med hjälp av lite pilsner o en blåslampa!
Men hur gick mecket då??
ömsom vin ömsom vatten. oljepumpsdrevet passade bra och det blev perfekt med två länk kortare kedja.
Men framför allt passade stakarna utan att ta i nånstans i blocket.
View attachment 311872
Men när vi drog ihop blockhalvorna så blev veven stum. Vid 25nm snurrade den jättelätt vid 39nm var den helt låst. Mätte upp kastet i vevaxeln till nånstans mellan 0.00 o 0.03mm vilket får anses ok. men när jag mätte lagerhalvorna med kulmikrometer, så visade det sig att alla halvor var av samma tjocklek oavsett färgmärkning!!
grön brun o svart var alla 1.51
View attachment 311873
View attachment 311874
View attachment 311875
Men när vi drog ihop blockhalvorna så blev veven stum. Vid 25nm snurrade den jättelätt vid 39nm var den helt låst. Mätte upp kastet i vevaxeln till nånstans mellan 0.00 o 0.03mm vilket får anses ok. men när jag mätte lagerhalvorna med kulmikrometer, så visade det sig att alla halvor var av samma tjocklek oavsett färgmärkning!!
]
Jag ser inte på bilderna om mikrometern har plan eller välvd yta på skruven. Omden är plan så mäter du ju i princip även radien på lagerhalvan och i och med att tjockleksskillnaden är liten kanske det är förklaringen.
Sfär på båda sidor alltså..
Det finns väl även ett radiallager - som iaf jag fått bråkat en del med vid moteringen av gixxer-motorer.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|