Byggtråden 2 stegfram 1 stegbak

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har du orkat med att göra en magnaflux på dem?

Nope. Har ingen tillgång till sån utrustning:gnissla

Men jag tror att jag kanske vet en som har det på sitt jobb. Tex den lokale flygmotorfabrikanten, så det kan nog gå att ordna
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har du orkat med att göra en magnaflux på dem?

Btw. När du ändå kikar in i tråden, har jag en undran.

Jag misstänker starkt att oljebrist har orsakat mina senaste haverier. Det verkar inte som bladeoljesystemet klarar att blöda av olja till turbosmörjning utan att gå oljesnålt, iaf med dåligt tryck på lågvarv.
Jag tänkte möta detta problem med att dreva om oljepumpen så den går 18% snabbare och gå upp från 10-40w till 15-50w i viskositet samt att skaffa oljetrycksmätare så jag får koll på vilka förhållanden som faktiskt råder i motorn.

Då är frågan vad är ett minimikrav gällande oljetryck vid lågvarv:va

0.5bar, 1.0bar eller vad då?:va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om man har dubbla pumpar som t.ex. gixxern är det nog bäst att åderlåta toppkylningen/växellådspumpen istället för vevaxel/kamaxelpumpen. Men största orsaken till lagerhaverier är väl en klen vevaxel som flexar med ökad belastning på primärtransmissionen tillsammans med veka motorblocksbultar. Billetvev möjligen och ett stiffare bigblock, men 50k är ju lagom roligt att pynta. Oljetryck vid låga varv är väl av mindre intresse, däremot mängden ZDDP i oljan. Bilentusiasterna t.ex. gamla Porschar kör gärna med SJ-specad MC-olja som har dubbla mängden zddp jämfört med en SM-specad (zddp är inte snällt mot kat'en).
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Om man har dubbla pumpar som t.ex. gixxern är det nog bäst att åderlåta toppkylningen/växellådspumpen istället för vevaxel/kamaxelpumpen. Men största orsaken till lagerhaverier är väl en klen vevaxel som flexar med ökad belastning på primärtransmissionen tillsammans med veka motorblocksbultar. Billetvev möjligen och ett stiffare bigblock, men 50k är ju lagom roligt att pynta. Oljetryck vid låga varv är väl av mindre intresse, däremot mängden ZDDP i oljan. Bilentusiasterna t.ex. gamla Porschar kör gärna med SJ-specad MC-olja som har dubbla mängden zddp jämfört med en SM-specad (zddp är inte snällt mot kat'en).

iom att jag endast har en pump kan jag inte unna mig lyxen att åderlåta växellådspump:gnissla

Jag har 2km grusvägstransport till och från körning och med varm motor på återresa så flämtar oljetryckslampan vid tomgång dvs ca 1500varv

Effekt uttaget har inte varit över 200hk sedan motorn var isär senast pga inkörning av kolvar samt strul med tändning etc. så veven bör ju inte ha flexat pga klen konstruktion, men jag kan ju inte veta:gnissla

Det där med zddp måste jag kolla upp!
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hej Jon hittade detta på nyteknik, kanske lösningen för dej???


Kalenderbitaren kan nu föra ytterligare ett rekord till sina annaler. Världsrekordet i snurr ar nu noterat till 1,2 miljoner varv i minuten
Det var en luftlagrad sexmillimetersaxel som kom upp i rekordvarvtalet med hjälp av en heliumdriven peltonturbin. Axeldiametern innebär att axelns hastighet är snabbare än ljudhastigheten i luft; hela 377 meter i sekunden eller Mach 1,1. Det var därför helium, som leder ljud med 1 007 meter i sekunden, användes som drivgas,

Enligt de belgiska ingenjörerna bakom rekordet, kan turbinen användas för turboaggregat, gasturbiner och mikrofräsar. Och den oljefria lagringen tillåter turbinen att användas i medicinska och livsmedelstekniska sammanhang.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
I helgen är det tänkt att rovan skall skruvas ihop igen.
Men några uppstarter känns fortfarande långt bort.

Dels så har jag inte hunnit fixa ett mindre drev till oljepumpen.
Dessutom så har jag inte fixat oljetrycksgivarfäste till mätarn.
Dessutom så måste en styvare kopplingsplatta svarvas fram så transmissionen avlastas så det går att växla utan att sabba lådan.
Blocket hade varit fint om man hade hunnit decka o oringa.
Oljefilterflyttarn borde göras om från scratch för hur havererad motor jag än har med svartkläggig olja så är alltid oljan i filtret hur fräsch som helst så det verkar inte funka nå vidare

Alternativt skulle man ju gå direkt på med torrsumpstråg och extern oljepump med separat utgång för turboolja. det hade varit jävligt najs:gnissla

Hej Jon hittade detta på nyteknik, kanske lösningen för dej???


Kalenderbitaren kan nu föra ytterligare ett rekord till sina annaler. Världsrekordet i snurr ar nu noterat till 1,2 miljoner varv i minuten
Det var en luftlagrad sexmillimetersaxel som kom upp i rekordvarvtalet med hjälp av en heliumdriven peltonturbin. Axeldiametern innebär att axelns hastighet är snabbare än ljudhastigheten i luft; hela 377 meter i sekunden eller Mach 1,1. Det var därför helium, som leder ljud med 1 007 meter i sekunden, användes som drivgas,

Enligt de belgiska ingenjörerna bakom rekordet, kan turbinen användas för turboaggregat, gasturbiner och mikrofräsar. Och den oljefria lagringen tillåter turbinen att användas i medicinska och livsmedelstekniska sammanhang.

Intressant, då blir det åka av så fort nån gjort ett aggregat med denna teknik:D
 
Last edited:

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Intressant, då blir det åka av så fort nån gjort ett aggregat med denna teknik:D[/QUOTE]

Du slipper ju olja till lagren:tummenupp

Du får höraav dej om du behöver någon som garvar lite åt dej och kommer med dumma idéer i garaget till helgen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Peter would bring me pain, since i lack that, but i already got the flu!:D

Kom bara, pain skulle hjälpa mig mecka ihop rovan på lörda dan, sen blir det nog ölning medelst hasning på kvällen:yoparty
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
In my quest for oilpressure and glory. Så tillverkades denna lilla detalj i natt.
DSC01932.JPG
It was a small step for baltazarmaskinen and a huge leap for surblade maskinen! ...Eller kanske inte....

Det är ett mindre drev till oljepumpen och med den borde jag få 18% högre oljetryck, enligt egna beräkningar, och för hoppningsvis ska detta kompensera för att jag åderlåter smörjsystemet på turboolja.

Dessutom borrades ett hål rätt in i oljegalleriet för oljetrycksgivare. Det tog ca 4timmars funderande, 10sekunders borrande!

...För det är jävligt svårt när man håller i en lös blockhalva att veta var man kan borra utan att givaren sitter ivägen för övrig utrustning när hojen är ihopskruvad:gnissla
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Dessutom borrades ett hål rätt in i oljegalleriet för oljetrycksgivare. Det tog ca 4timmars funderande, 10sekunders borrande!

Bra jobbat idiot! den sitter ju ivägen för vattenpumpsslangen:mad:

:hihi:hihi

Igår var det daxs att skohorna ner stakarna i blocket, till min hjälp hade jag Mr pain o herr Flu trodde jag......
....I själva verket var det farbror barbro, farbror bertil, lasse kongo, leifi plomeros och tolvans dvärg.
Lasse kongo hade nämligen en sortimentsbox med metriska smådvärgar och även decimaltumsdvärgar på löpmeter.:va
DSC01933.JPG
Dessa hoppade ur mun o låda redan efter en endaste 5,2:a innanför västen. Därefter ökade vi med ett flak öl en låda vin samt vapen o skarp ammunition.
För att undvika deliriumtomtar på loftet iförda kilt och blåsandes i nån gammal fårmage så skrinlades planerna på 12åriga tjärdekokter.
Otroligt vad det går att veva igång en sån gammel pungkulemotor med hjälp av lite pilsner o en blåslampa!

Men hur gick mecket då??
ömsom vin ömsom vatten. oljepumpsdrevet passade bra och det blev perfekt med två länk kortare kedja.
Men framför allt passade stakarna utan att ta i nånstans i blocket.
DSC01934.jpg
Men när vi drog ihop blockhalvorna så blev veven stum. Vid 25nm snurrade den jättelätt vid 39nm var den helt låst. Mätte upp kastet i vevaxeln till nånstans mellan 0.00 o 0.03mm vilket får anses ok. men när jag mätte lagerhalvorna med kulmikrometer, så visade det sig att alla halvor var av samma tjocklek oavsett färgmärkning!!

grön brun o svart var alla 1.51:va
DSC01935.jpg
DSC01936.jpg
DSC01937.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En pilsnerskruvning minsann! Du hade besök av kopparslagarna idag då alltså?:smasha

Fick du mod till dig att bränna av bomben vi byggde sist, eller är grannsämjan viktigare än kratrar i trädgården?:rolleyes:

Ska bli kul att höra vad oljepumpsdrevningen gör för trycket, förhoppningsvis är det slut med blinkande oljetryckslampor nu.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Otillräcklig mätmetod

det borde skilja ca 1,25 hundradelar mellan tjocka å tunna lagerhalvorna

Plastigauge Is tha kit
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Otillräcklig mätmetod

det borde skilja ca 1,25 hundradelar mellan tjocka å tunna lagerhalvorna

Plastigauge Is tha kit

mja.. Om veven är stumm så är spelet noll/minus.
Men jag skulle ju kunna stoppa i halvorna från blocket som veven härstammar ifrån, för i det blocket är det mindre lagerhål(tunnare halvor), och mäta med plastigauge därifrån till vad som skulle kunna passa.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Bra jobbat idiot! den sitter ju ivägen för vattenpumpsslangen:mad:

:hihi:hihi

Igår var det daxs att skohorna ner stakarna i blocket, till min hjälp hade jag Mr pain o herr Flu trodde jag......
....I själva verket var det farbror barbro, farbror bertil, lasse kongo, leifi plomeros och tolvans dvärg.
Lasse kongo hade nämligen en sortimentsbox med metriska smådvärgar och även decimaltumsdvärgar på löpmeter.:va
View attachment 311871
Dessa hoppade ur mun o låda redan efter en endaste 5,2:a innanför västen. Därefter ökade vi med ett flak öl en låda vin samt vapen o skarp ammunition.
För att undvika deliriumtomtar på loftet iförda kilt och blåsandes i nån gammal fårmage så skrinlades planerna på 12åriga tjärdekokter.
Otroligt vad det går att veva igång en sån gammel pungkulemotor med hjälp av lite pilsner o en blåslampa!

Men hur gick mecket då??
ömsom vin ömsom vatten. oljepumpsdrevet passade bra och det blev perfekt med två länk kortare kedja.
Men framför allt passade stakarna utan att ta i nånstans i blocket.
View attachment 311872
Men när vi drog ihop blockhalvorna så blev veven stum. Vid 25nm snurrade den jättelätt vid 39nm var den helt låst. Mätte upp kastet i vevaxeln till nånstans mellan 0.00 o 0.03mm vilket får anses ok. men när jag mätte lagerhalvorna med kulmikrometer, så visade det sig att alla halvor var av samma tjocklek oavsett färgmärkning!!

grön brun o svart var alla 1.51:va
View attachment 311873
View attachment 311874
View attachment 311875


Jag ser inte på bilderna om mikrometern har plan eller välvd yta på skruven. Omden är plan så mäter du ju i princip även radien på lagerhalvan och i och med att tjockleksskillnaden är liten kanske det är förklaringen.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Men när vi drog ihop blockhalvorna så blev veven stum. Vid 25nm snurrade den jättelätt vid 39nm var den helt låst. Mätte upp kastet i vevaxeln till nånstans mellan 0.00 o 0.03mm vilket får anses ok. men när jag mätte lagerhalvorna med kulmikrometer, så visade det sig att alla halvor var av samma tjocklek oavsett färgmärkning!!
]

Jag ser inte på bilderna om mikrometern har plan eller välvd yta på skruven. Omden är plan så mäter du ju i princip även radien på lagerhalvan och i och med att tjockleksskillnaden är liten kanske det är förklaringen.

Sfär på båda sidor alltså..
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det finns väl även ett radiallager - som iaf jag fått bråkat en del med vid moteringen av gixxer-motorer.

Jag blev upplyst om detta mystiska gixxerlagers existens av peterpain men jag har aldrig sett nått i blademotorn.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
[YOUTUBE-ID]JDL3NPPDR2Q&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Ta da!!

I min kamp mot tryckplattor gjorda av blöt wettex, spottade baltazar ur sig den här idag
DSC01939.jpg

DSC01945.jpg

DSC01946.jpg


Den iofs lite tyngre men den kanske klara jobbet att koppla ur vid växling istället för att böja sig som en 14årig flickgymnast vid belastning.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top