Byta oljefilter CBR600 99/00

"Förövrigt så har diskutionen inte rört bultar eller muttrar ..."
Fritt saxat ur dina inlägg:
Ja om du vet vad du har för bult och vilken stigning den har så är det väl inga problem.
Och naturligtvis dras inte topplocksbultar på känn...
Eller ramlager överfall och annat.

oj simpsons!
EDIT: puh om en timme
 
freddexwing skrev:
"Förövrigt så har diskutionen inte rört bultar eller muttrar ..."
Fritt saxat ur dina inlägg:
Ja om du vet vad du har för bult och vilken stigning den har så är det väl inga problem.
Och naturligtvis dras inte topplocksbultar på känn...
Eller ramlager överfall och annat.

oj simpsons!
EDIT: puh om en timme

jag bara måste (fast jag inte borde):
"Ja om du vet vad du har för bult och vilken stigning den har så är det väl inga problem."

Har det inte mer att göra med friktion, förspänning och vridmoment?
 
freddexwing skrev:
jag bara måste (fast jag inte borde):
"Ja om du vet vad du har för bult och vilken stigning den har så är det väl inga problem."

Har det inte mer att göra med friktion, förspänning och vridmoment?


(Jag borde inte jag heller men nu pissas det revir om sista ordet....)

Varför frågar du mig?
Vet du inte bäst själv??? :va

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 
Nää jag behöver inte pinka, det var du som inte ville snacka mer, jag snackar gärna åtdragning. Men som jag skrivit innan så är det mest av intresse om man kan underbygga sina argument med någon form av fakta och inte som i ditt fall mest grunda det på att jag gjort på samma sätt i 25 år och kommer alltid göra så. Varför inte satsa på att insupa lite nya kunskaper och inse att det kan hända lite på teknikfronten vad gäller oljefilter också...?

Att säga typ "du har alltid rätt och jag har alltid fel" är i mina ögon ett tydligt (och beklagligt) sätt att visa sin inifantilitet på.

Jag får uppfattningen att du verkar tro att detta är någon pajkastning och att du är ute efter någon form av kraftmätning? Själv ser (såg) jag detta som en möjlighet till en intressant diskussion om åtdragning där man kan lyssna på andra och ta del av andras åsikter och funderingar, kanske utveckla sina egna och få delge dem till andra.

Handen på hjärtat är det du skriver föga intressant att läsa då det mest är fråga om irrelevant ordbajsande.

Som jag skrev innan, har du någon fakta för dina påstående mer än "att du gjort så i 25 år" så ut med språket!
 
freddexwing skrev:
Jasså?
Just oljefiltret är väldigt viktigt att man inte drar för hårt inte för lätt.
Har haft "momentnyckel-disskussion" 1000gånger och ja, man ska använda den. :)

Har du oljefilter på tezzern? :D
/fredde


Inte för jag är särskilt erfaren men har väl dragit 100 filter eller så och de har suttit fast och inte har jag dragit sönder nåt heller..

Sålänge mina filter sitter tänker jag inte använda momentnyckel

Alla utbildade mekar jag frågat har bara sagt att man ska dra det med handen eller dra en liten sista bit med verktyg om man känner sig osäker.
 
Last edited:
cRoC skrev:
Inte för jag är särskilt erfaren men har väl dragit 100 filter eller så och de har suttit fast och inte har jag dragit sönder nåt heller..

Sålänge mina filter sitter tänker jag inte använda momentnyckel

Alla utbildade mekar jag frågat har bara sagt att man ska dra det med handen eller dra en liten sista bit med verktyg om man känner sig osäker.

Ja så är det oftast,
Nybörjade = momentnyckel
Mellan = "jag kan själv"
Proffs = momentnyckel.

Det är ju en väldig skillnad att dra ett filter för hand jämnfört med att dra det med ett verktyg (oavsett om det är en m-nyckel eller inte).
Handkraft + 1/3 - 1/2 varv brukar duga gott.

Det är väl bättre att läsa i boken, på filtret än att fråga någon annan, om filtret lossnar är det rätt skönt att säga ja inte är det mitt fel jag drog det med 16Nm...

EDIT: stauvfel
 
Jag litar mer på mig själv än dessa "proffs" ni pratar om. Mina erfarenheter av mekare på verkstäder är inge vidare.
 
cRoC skrev:
Hur många "proffs" (mekar som byter 5-50 filter/dag) drar med momentnyckel? :)

Ingen aning, beror väl på hur noga man vill vara. På "vanliga" verkstäder är det få, men det ökar ju såklart ju större kraven är.

Skillnaden är:
Har du en korrekt kallibrerad momentnyckel och drar ett filter som ska sitta med 20Nm så det sitter med 20Nm kan du säga. "Jag har dragit det rätt" och du har bevisligen fakta för ditt påstående.

Drar du på frihand med en nyckel kan du inte garantera noggrannheten på samma sätt, du kan säga att du drog fast den efter så som du alltid gjort.

En liknande jämförelse, testa att måtta hastigheten utan att kolla på hastighetsmätaren, det är samma sak, visst är man van vid hojen är det enklare, men ibland går det uppför, ibland nerför, någonannans hoj osv osv..
Jag tittar hellre på mätaren om jag vill veta hur fort det går.

Som jag ser det finns ingen nackdel med m-nyckel, inte en enda mer än att den måste kalibreras en gång om året, annars bara fördelar.
 
HanneZ skrev:
Jag litar mer på mig själv än dessa "proffs" ni pratar om. Mina erfarenheter av mekare på verkstäder är inge vidare.

Kan ju tillägga att med proffs menar jag inte yrkesutövare såsom servicetekniker / reservdelsbyte utan mer de som jobbar i en miljö som ställer lite kvalitetskrav.

Kanske tillskillnad från ordets proffs normala betydelse "att man tjänar pengar på det man gör".
 
freddexwing skrev:
Ingen aning, beror väl på hur noga man vill vara. På "vanliga" verkstäder är det få, men det ökar ju såklart ju större kraven är.

Skillnaden är:
Har du en korrekt kallibrerad momentnyckel och drar ett filter som ska sitta med 20Nm så det sitter med 20Nm kan du säga. "Jag har dragit det rätt" och du har bevisligen fakta för ditt påstående.

Drar du på frihand med en nyckel kan du inte garantera noggrannheten på samma sätt, du kan säga att du drog fast den efter så som du alltid gjort.

En liknande jämförelse, testa att måtta hastigheten utan att kolla på hastighetsmätaren, det är samma sak, visst är man van vid hojen är det enklare, men ibland går det uppför, ibland nerför, någonannans hoj osv osv..
Jag tittar hellre på mätaren om jag vill veta hur fort det går.

Som jag ser det finns ingen nackdel med m-nyckel, inte en enda mer än att den måste kalibreras en gång om året, annars bara fördelar.


Du inser att praoelever från årskurs 7 får dra oljefilter på en verkstad själva va?

Jo det är jävligt klumpigt att dra fram en momentnyckel och verkstadshandbok för att kolla åtdragningsmomentet. Knappast nåt man gör för varje hoj/bil
 
cRoC skrev:
Du inser att praoelever från årskurs 7 får dra oljefilter på en verkstad själva va?

Jo det är jävligt klumpigt att dra fram en momentnyckel och verkstadshandbok för att kolla åtdragningsmomentet. Knappast nåt man gör för varje hoj/bil

Nä inte alls, efter ett år så kan du varje åtdragningsmoment på varje hoj du meckar med, dessutom lär du sig skillnaderna mellan olika fabrikat på liknande bultar. När det sen kommer en bult som du är osäker på har du ett ganska bra hum om vad du ska dra av din erfarenhet. Dessutom är det läckert att kunna åtdragningsmoment i huvet! :)
Min m-nyckel brukar jag bara ställa på direct-mode så visar den digitalt hur hårt jag drar och jag behöver aldrig ändra inställning på den utan drar och tittar på displayen. Har man en crap-nyckel är det som med andra crap-verktyg, de ligger längst ner i lådan eftersom man inte orkar mecka med dem.

På något sätt minns man bättre "om man drog fast den där bulten" om man sett värdet när man drog man liksom minns detaljerna bättre och det är bra om man som jag är lite paranoid... :)
 
freddexwing skrev:
Nä inte alls, efter ett år så kan du varje åtdragningsmoment på varje hoj du meckar med, dessutom lär du sig skillnaderna mellan olika fabrikat på liknande bultar. När det sen kommer en bult som du är osäker på har du ett ganska bra hum om vad du ska dra av din erfarenhet. Dessutom är det läckert att kunna åtdragningsmoment i huvet! :)
Min m-nyckel brukar jag bara ställa på direct-mode så visar den digitalt hur hårt jag drar och jag behöver aldrig ändra inställning på den utan drar och tittar på displayen. Har man en crap-nyckel är det som med andra crap-verktyg, de ligger längst ner i lådan eftersom man inte orkar mecka med dem.

På något sätt minns man bättre "om man drog fast den där bulten" om man sett värdet när man drog man liksom minns detaljerna bättre och det är bra om man som jag är lite paranoid... :)

Äsh dettta kan fortsätta i all evighet, vi drar som vi vill ok? :) Vad kostar en digital momentnyckel? (gärna som går från 0- till 250+)
 
cRoC skrev:
Äsh dettta kan fortsätta i all evighet, vi drar som vi vill ok? :) Vad kostar en digital momentnyckel? (gärna som går från 0- till 250+)

Ja visst får man dra som man vill sålänge man inte påstår att man kan dra ett filter med handkraft. :)
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top