Cake el-motorcyklar

Jag har ingen aning om vad ”Carup” är för en publikation, men skribenten påstås vara ekonomijournalist. I så fall märkligt att inte kunna hålla isär termer som värde och försäljningspris…

Det rätta värdet just nu är väl snarare skrotpriset för stora delar plast och lite aluminium. Minus miljöavgift för batteriets mysiga kemikalier…
 
Många glada själar att ett bolag går i konkurs o lite fler människor hamnar i arbetslöshet. Personligen skulle jag inte betala en krona för en Cake men att frossa i andras olycka känns småsint.
 
Många glada själar att ett bolag går i konkurs o lite fler människor hamnar i arbetslöshet. Personligen skulle jag inte betala en krona för en Cake men att frossa i andras olycka känns småsint.


Oh, det kan jag enkelt svara på!

What goes around comes around!

Ytterborns bristande kommunikationsförmåga fick motorcyklister runt om i världen att vända sig bort från företaget genom hans thrashtalkande av traditionella motorcyklar. Hans idiotiska uttalanden gjorde att motorcyklister - som förstod konceptet och hade behörighet att köra produkterna inte var villiga att handla.

Istället för att sälja sina tvåhjulingar till redan övertygade genom produktförsäljning tvingades man istället gå den mycket längre vägen över idéförsäljning.

Alltså först övertyga folk om att sitta ute i väder och vind för att transportera sig själv oskyddad bland övrig trafik på ett självbalanserade fordon som kräver motstyrning skulle vara en bra idé.

...och sedan sälja själva produkten.

Ett övermänskligt åtagande.

Själva idén är inte fel. Det var genomförandet som var så bottenlöst uselt. Lekstugan med andras pengar.

Dom hade 180 anställda, och tänkte öka.
Utan att någon gång sälja hojar som gav någon vinst.

Vi som hade ögon att se med såg Tulpankrasch, Ponzi och Fermenta. Andra öste glatt in mer pengar - somliga bara glada att hitta avsättning för medel som redan fonderats för "hållbara satsningar inför omställningen."

Ah! "Hållbara"...
Kommer ni ihåg när "Statens Provningsanstalt" faktiskt betydde något och förde respekt med sig? Nå, dom kallar sig RiSE numera och hjälper till att fylla varmluftsballongen långt efter det att någon ryckt kalotten och hela skiten ligger död på marken.

Så, kolla vad som ligger uppe på ri.se dagen som idag är!

CAKE har totalt 180 anställda och planen är att växa ytterligare under 2023 då tillväxten är stark.

Företaget grundades 2016 av den framgångsrike entreprenören Stefan Ytterborn. Efter en global succé med företaget POC och mer än 3 decennier som en inflytelserik kraft inom design, produktutveckling och kommunikation startade han sitt nya företag - CAKE.

Hållbarhet och produkter med lång livslängd är synonymt med CAKE och då passar Certified to LAST och Omställningslyftet oss väldigt bra. I dag har vi inget konkret bevis på exakt hur lång livslängden är på våra produkter.

Med Certified to LAST kan vi komma så nära det går att få det svart på vitt, berättar Isabella Pehrsson, Hållbarhetsansvarig på CAKE.



"Certified to last"

Ha ha - vilken svidande ironi.
Och RiSE smutsar ner sig själva genom att fortsätta tralla med i lovsångerna långt efter det att musiken slutat spela.

Det är detta vi flabbar åt!
Fårskocken som sprang med Ytterflarn och hejade på, vräkte pengar över honom och kände sig goda, företag och institutioner som banade väg och krattade manegen.

I förlängningen skrattar vi åt alla dom som fortfarande tycker att det är bra att vårt födointag numera baseras på pakistanier som kör på tvärs med ALLT och ränner upp i trappor med mat vi borde kunnat laga själva - eller åtminstone kunnat gå ut och hämta med egna ben.

All jävla dumhet som drabbat oss det senaste decenniet manifesterar sig i Cake och deras konkurs - och det är sannerligen något att skratta åt.

För, vad skall man annars göra? Gråta?
Tar man det hela på allvar så rullar depressionen in på bred front och man slås ner till plymånivå i en soffa man aldrig kan ta sig upp ur.
 
Många glada själar att ett bolag går i konkurs o lite fler människor hamnar i arbetslöshet. Personligen skulle jag inte betala en krona för en Cake men att frossa i andras olycka känns småsint.

Efter att fjanten Ytterborn deklarerat att han hatar "trimmade italienska motorcyklar" så frossar jag gärna i hans olycka.
 
De som sitter högst upp på pyramiden klarar sig ju oftast. Det är de vanliga knegarna som får ta smällen. Så visst är det lite bitterljuvt.
 
För den som orkar läsa, en av de tidigare högre cheferna ger sin analys av vad som gick fel:


Sammanfattningen nedan:

From an Internal standpoint the company faced a number of issues

1. No clear focus on customers needs​

  • Qualification issues of product market fit across product range
  • Week understanding of how products are operating in the marketplace
  • No development of relevant post purchase revenue streams
  • CAKE not customer centric enough. Purpose and Design was the priority

2. No clear Sales & Marketing strategy​

  • Unclear communication of our value proposition per platform
  • Issues in improving qualified leads to the sales funnel
  • No company and product awareness outside of home market (Sweden)
  • Week activation of wholesale and export partners true potential

3. Inefficient internal operations​

  • Managing orders to delivery processes manually avoiding scaling
  • Week automation of both internal and customer facing processes
  • Issues in managing and improving quality of our products and services
  • A true lack of maturity in CAKE being data driven

4. No mature proposition for service and maintenance​

  • Unable to provide cost effective service for our existing D2C fleet
  • Issues in creating and scaling our wholesale partner offering
  • Issues in providing service based post purchase revenue streams
 
För den som orkar läsa, en av de tidigare högre cheferna ger sin analys av vad som gick fel:


Sammanfattningen nedan:

CAKE not customer centric enough. Purpose and Design was the priority
Design kan de fan inte ha lagt så mycket tid på.
 
Det är enheten i vilken livslängden på aktuellt företag mäts.
Samma här jävla sopa helt ärligt. Kan man inte skilja på weak och week på den nivån verkligen?

Notrightrider sammanfattade som vanligt ypperligt.

Att börja med att visa avsky för stora delar av den möjliga kundkretsen innan man ens sålt en enda skitful moppe för 150kkr är så jävla otroligt dumt att varenda kotte som finansierat dårskapen förtjänar att förlora sina pengar.

A fool and his money…
 
För den som orkar läsa, en av de tidigare högre cheferna ger sin analys av vad som gick fel:


Sammanfattningen nedan:
Så, allt var fel då, ungefär?
 
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top