Cake el-motorcyklar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har ingen aning om vad ”Carup” är för en publikation, men skribenten påstås vara ekonomijournalist. I så fall märkligt att inte kunna hålla isär termer som värde och försäljningspris…

Det rätta värdet just nu är väl snarare skrotpriset för stora delar plast och lite aluminium. Minus miljöavgift för batteriets mysiga kemikalier…
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Många glada själar att ett bolag går i konkurs o lite fler människor hamnar i arbetslöshet. Personligen skulle jag inte betala en krona för en Cake men att frossa i andras olycka känns småsint.
 

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Ort
Roma
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Många glada själar att ett bolag går i konkurs o lite fler människor hamnar i arbetslöshet. Personligen skulle jag inte betala en krona för en Cake men att frossa i andras olycka känns småsint.
Min känsla är att Ytterborn & Co. inte gick lottlösa ur detta äventyr...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Många glada själar att ett bolag går i konkurs o lite fler människor hamnar i arbetslöshet. Personligen skulle jag inte betala en krona för en Cake men att frossa i andras olycka känns småsint.


Oh, det kan jag enkelt svara på!

What goes around comes around!

Ytterborns bristande kommunikationsförmåga fick motorcyklister runt om i världen att vända sig bort från företaget genom hans thrashtalkande av traditionella motorcyklar. Hans idiotiska uttalanden gjorde att motorcyklister - som förstod konceptet och hade behörighet att köra produkterna inte var villiga att handla.

Istället för att sälja sina tvåhjulingar till redan övertygade genom produktförsäljning tvingades man istället gå den mycket längre vägen över idéförsäljning.

Alltså först övertyga folk om att sitta ute i väder och vind för att transportera sig själv oskyddad bland övrig trafik på ett självbalanserade fordon som kräver motstyrning skulle vara en bra idé.

...och sedan sälja själva produkten.

Ett övermänskligt åtagande.

Själva idén är inte fel. Det var genomförandet som var så bottenlöst uselt. Lekstugan med andras pengar.

Dom hade 180 anställda, och tänkte öka.
Utan att någon gång sälja hojar som gav någon vinst.

Vi som hade ögon att se med såg Tulpankrasch, Ponzi och Fermenta. Andra öste glatt in mer pengar - somliga bara glada att hitta avsättning för medel som redan fonderats för "hållbara satsningar inför omställningen."

Ah! "Hållbara"...
Kommer ni ihåg när "Statens Provningsanstalt" faktiskt betydde något och förde respekt med sig? Nå, dom kallar sig RiSE numera och hjälper till att fylla varmluftsballongen långt efter det att någon ryckt kalotten och hela skiten ligger död på marken.

Så, kolla vad som ligger uppe på ri.se dagen som idag är!

CAKE har totalt 180 anställda och planen är att växa ytterligare under 2023 då tillväxten är stark.

Företaget grundades 2016 av den framgångsrike entreprenören Stefan Ytterborn. Efter en global succé med företaget POC och mer än 3 decennier som en inflytelserik kraft inom design, produktutveckling och kommunikation startade han sitt nya företag - CAKE.

Hållbarhet och produkter med lång livslängd är synonymt med CAKE och då passar Certified to LAST och Omställningslyftet oss väldigt bra. I dag har vi inget konkret bevis på exakt hur lång livslängden är på våra produkter.

Med Certified to LAST kan vi komma så nära det går att få det svart på vitt, berättar Isabella Pehrsson, Hållbarhetsansvarig på CAKE.



"Certified to last"

Ha ha - vilken svidande ironi.
Och RiSE smutsar ner sig själva genom att fortsätta tralla med i lovsångerna långt efter det att musiken slutat spela.

Det är detta vi flabbar åt!
Fårskocken som sprang med Ytterflarn och hejade på, vräkte pengar över honom och kände sig goda, företag och institutioner som banade väg och krattade manegen.

I förlängningen skrattar vi åt alla dom som fortfarande tycker att det är bra att vårt födointag numera baseras på pakistanier som kör på tvärs med ALLT och ränner upp i trappor med mat vi borde kunnat laga själva - eller åtminstone kunnat gå ut och hämta med egna ben.

All jävla dumhet som drabbat oss det senaste decenniet manifesterar sig i Cake och deras konkurs - och det är sannerligen något att skratta åt.

För, vad skall man annars göra? Gråta?
Tar man det hela på allvar så rullar depressionen in på bred front och man slås ner till plymånivå i en soffa man aldrig kan ta sig upp ur.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Många glada själar att ett bolag går i konkurs o lite fler människor hamnar i arbetslöshet. Personligen skulle jag inte betala en krona för en Cake men att frossa i andras olycka känns småsint.

Efter att fjanten Ytterborn deklarerat att han hatar "trimmade italienska motorcyklar" så frossar jag gärna i hans olycka.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
De som sitter högst upp på pyramiden klarar sig ju oftast. Det är de vanliga knegarna som får ta smällen. Så visst är det lite bitterljuvt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
För den som orkar läsa, en av de tidigare högre cheferna ger sin analys av vad som gick fel:


Sammanfattningen nedan:

From an Internal standpoint the company faced a number of issues

1. No clear focus on customers needs​

  • Qualification issues of product market fit across product range
  • Week understanding of how products are operating in the marketplace
  • No development of relevant post purchase revenue streams
  • CAKE not customer centric enough. Purpose and Design was the priority

2. No clear Sales & Marketing strategy​

  • Unclear communication of our value proposition per platform
  • Issues in improving qualified leads to the sales funnel
  • No company and product awareness outside of home market (Sweden)
  • Week activation of wholesale and export partners true potential

3. Inefficient internal operations​

  • Managing orders to delivery processes manually avoiding scaling
  • Week automation of both internal and customer facing processes
  • Issues in managing and improving quality of our products and services
  • A true lack of maturity in CAKE being data driven

4. No mature proposition for service and maintenance​

  • Unable to provide cost effective service for our existing D2C fleet
  • Issues in creating and scaling our wholesale partner offering
  • Issues in providing service based post purchase revenue streams
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
”Not customer centric enough.”
Jag trodde att det var det som själva grundbulten i deras affärsidé? :D
Känns lite som Steve Jobs wannabe, att genom sin briljans kunna förstå vad kunderna behöver bättre än kunderna själva. Den filosofin funkar bara när man faktiskt är briljant.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Känns lite som Steve Jobs wannabe, att genom sin briljans kunna förstå vad kunderna behöver bättre än kunderna själva. Den filosofin funkar bara när man faktiskt är briljant.
Och när man faktiskt levererar saker som kunderna tycker är rätt intressant när man väl skapat produkten som ingen bad om.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För den som orkar läsa, en av de tidigare högre cheferna ger sin analys av vad som gick fel:


Sammanfattningen nedan:

CAKE not customer centric enough. Purpose and Design was the priority
Design kan de fan inte ha lagt så mycket tid på.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är enheten i vilken livslängden på aktuellt företag mäts.
Samma här jävla sopa helt ärligt. Kan man inte skilja på weak och week på den nivån verkligen?

Notrightrider sammanfattade som vanligt ypperligt.

Att börja med att visa avsky för stora delar av den möjliga kundkretsen innan man ens sålt en enda skitful moppe för 150kkr är så jävla otroligt dumt att varenda kotte som finansierat dårskapen förtjänar att förlora sina pengar.

A fool and his money…
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
För den som orkar läsa, en av de tidigare högre cheferna ger sin analys av vad som gick fel:


Sammanfattningen nedan:
Så, allt var fel då, ungefär?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top