CATALUNYAS Grand Prix. Gran Premi Aperol de Catalunya

MC Doktorn

Guest
Okej, ber om ursäkt om jag var otydlig :tummenupp

Och Stoner visar respekt för Rossi när han kör om på yttern. Det är precis det jag menar med att en del verkar ha lite svårt med att analysera och väga olika situationer mot varandra. Ingen knystade om bestraffningar på Laguna eller efter Japan förra året där Rossi och Grin-Jörgen fajtades precis på gränsen.
Såg du verkligen vad som hände? Det verkar inte så...

Zarco är inte förbi förrän han har puttat av Terol och de ser ut att ha exakt samma fart när det händer:
[YOUTUBE-ID]5UAmtq2RnSc[/YOUTUBE-ID]

Släpp taget och inse att du har fel nu.

0,55 in i klippet ser man att Zar är före Ter som är ute och balanserar på yttre Curbsen. Hans spår kommer leda utanför banan när han försöker köra om på yttern.
Tight hård racing ända in på mållinjen som vinnaren passerade först av alla.

Liknande incidenter har vi sett massor av utan reaktion.

Lor vs Dov, Fol vs Fau, Sim vs Bar, Ros vs Gib etc mm osv ....

Domarnas inkonsekventa beteende tyder bara på en sak att dom vill favorisera vissa förare.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Släpp taget och inse att du har fel nu.
0,55 in i klippet ser man att Zar är före Ter som är ute och balanserar på yttre Curbsen. Hans spår kommer leda utanför banan när han försöker köra om på yttern. Tight hård racing ända in på mållinjen som vinnaren passerade först av alla.
Jag tror att det är du som ska rätta till stringtrosan istället, den verkar skava och påverka ditt omdöme ;)

Terols linje är den ALLA kör varv efter varv, de går ut på curbsen för att behålla så hög hastighet som möjligt, dvs utnyttja banan till max. När han ska gå in i igen är Zarco där och kör ett onormalt spår och trycker dessutom till Terol när han vill tillbaka (fortfarande i det normala spåret).

Att han skulle få något annat än tidsbestraffning är ju bara nonsens. Ett par tusen euro i böter eller en varning skulle en seger vara värd för i princip alla förare i alla klasser.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bild från racet, detta är fanimej stört:
T2P1615-L.jpg

Stört är ordet! Helt djävla stört! Han HÅLLER IN armbågen för att inte skrapa den för mycket!!!:tummenupp

Jag har ändrat min åsikt en aning

:tummenupp

Det förekommer var och varannan F1-helg.

:confused: Vad är det som förekommer var och varannan helg? Att det är tre olika ledare på sista varvet? Som dessutom byter plats fem gånger?:confused:

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Det förekommer var och varannan F1-helg.
Den evige F1-optimisten har talat :D

Jag har sett ett par race i år och men tycker fortfarande att F1 är sövande trist, även om det har blivit lite bättre med de nya däcken och DRS.

Men som någon klok man en gång sa: Depåstopp har man bara om racingen är tråkig.
Stört är ordet! Helt djävla stört! Han HÅLLER IN armbågen för att inte skrapa den för mycket!!!:tummenupp
Äsch, det är bara höga curbs och vi kan göra likadant, om vi vill :D

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
0,55 in i klippet ser man att Zar är före Ter som är ute och balanserar på yttre Curbsen.

Problemet är ju att han (från högerkanten av kerbsen) gör en helt onödig förflyttning åt vänster på ca 3-4 decimeter; han har svängt färdigt, rätat upp, kör rakt, upptäcker att Ter fortfarande är med i matchen, och då flyttar sig åt vänster! Inte bara djävligt osportsligt utan även farligt!
Slappt och dåligt; Zarco borde få äta tyska EHEC-böngroddar i ett helt år!

Äsch, det är bara höga curbs och vi kan göra likadant, om vi vill :D

Om jag skulle skrapa kerb skulle den behöva vara 50 cm hög, och då skulle den troligen kallas mur! STÖRT är vad det är!!!

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Om jag skulle skrapa kerb skulle den behöva vara 50 cm hög, och då skulle den troligen kallas mur! STÖRT är vad det är!!!
Svenska curbs är ju tyvärr gjorda för stödhjulsracing och målet måste ha varit att få dem att helst undvika att köra på dem :död

Men du, nästa gång vi syns på någon tävling släpar vi ut våra hojar till närmsta kurva och fejkar bilder där de ser ut som att vi lägger ner lika mycket som Stacey. Vi kan nog lura barn under 10 år iaf :D

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,

:tummenupp

:confused: Vad är det som förekommer var och varannan helg? Att det är tre olika ledare på sista varvet? Som dessutom byter plats fem gånger?:confused:

Får vibbar av Jean Phillip Ruggia som hade puckar på armbågarna.

Skurken. Visst han var först över linjen fast kanske enbart pga avtryckningen av Terol. Då ahde som nån annan skitit i någar 1000 euro i böter för det hade visat sig att man får göra så.

Gör dopade Os guldmedaljörsliknelsen igen.
Fusk eller?

Sen har jag inte sett hela racet än, bara sista svängarna, får bli nattafilmen ikväll så kan jag uttala mig om Folger.
Men är det som du skriver så är det jävligt konstigt.

Svenska curbs är ju tyvärr gjorda för stödhjulsracing och målet måste ha varit att få dem att helst undvika att köra på dem :död

Men du, nästa gång vi syns på någon tävling släpar vi ut våra hojar till närmsta kurva och fejkar bilder där de ser ut som att vi lägger ner lika mycket som Stacey. Vi kan nog lura barn under 10 år iaf :D

Nästan så man skulle åka dit med lite rör och svetsen och hjälpa er lite;)

Last edited:

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Problemet är ju att han (från högerkanten av kerbsen) gör en helt onödig förflyttning åt vänster på ca 3-4 decimeter; han har svängt färdigt, rätat upp, kör rakt, upptäcker att Ter fortfarande är med i matchen, och då flyttar sig åt vänster! Inte bara djävligt osportsligt utan även farligt!
Slappt och dåligt; Zarco borde få äta tyska EHEC-böngroddar i ett helt år!

Du har helt rätt!! :fakta

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Jag tycker det är bra att de börjar ta till hårdhandskarna mot folkracefolket i Road racing.

Folkracefolket i Roadracing??? Är du från mars eller? Man har väl ändå rätt att kämpa om sin placering? Blir jag omkörd under race gör jag allt som står i min makt för att ta tillbaka den. Självklart trycker jag inte folk av banan medvetet men race är race. Ger man sig in i leken får man leken tåla, det lärde man sig på dagis.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Folkracefolket i Roadracing??? Är du från mars eller? Man har väl ändå rätt att kämpa om sin placering? Blir jag omkörd under race gör jag allt som står i min makt för att ta tillbaka den. Självklart trycker jag inte folk av banan medvetet men race är race. Ger man sig in i leken får man leken tåla, det lärde man sig på dagis.

Men helt okej att de trycker dig av banan då alltså!!!!!

Hallå alla som tävlar mot Söderer vet nu att det är okej att trycka honom av banan.
Nej jag är inte från Mars och har varit inblandad i RR i många år, dock ej som förare utan som mek och inte fan beter man sig på det viset.

Visst race är race men att medvetet trycka folk av banan är käpp rätt åt helvete.
Då sysslar man med fel sport.

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Men helt okej att de trycker dig av banan då alltså!!!!!

Hallå alla som tävlar mot Söderer vet nu att det är okej att trycka honom av banan.
Nej jag är inte från Mars och har varit inblandad i RR i många år, dock ej som förare utan som mek och inte fan beter man sig på det viset.

Visst race är race men att medvetet trycka folk av banan är käpp rätt åt helvete.
Då sysslar man med fel sport.

Vart skrev jag att det var ok att trycka av mig? Läs igen så ser du att jag skrev att ja INTE trycker av folk av banan. Lägg inte orden i mun på, mig kan tala för mig själv!

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Vart skrev jag att det var ok att trycka av mig? Läs igen så ser du att jag skrev att ja INTE trycker av folk av banan. Lägg inte orden i mun på, mig kan tala för mig själv!

Du skrev:Självklart trycker jag inte folk av banan medvetet men race är race. Ger man sig in i leken får man leken tåla, det lärde man sig på dagis.

Men du uttrycker dig som att det var helt ok att trycka Terol av banan.
Då borde du tycka det är fritt att trycka dig av banan också.
Har jag rätt eller fel?

Ge sig in i leken, visst men att fuska sig till en seger då ska man straffas.
Dopade OS guldmedaljören igen.
Eller en som åker 1000 i 600 måste ju också vara ok då.

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
QUOTE]

Vet nån helt 100 att Zarco tryckte av Terol medvetet eller är det rena gissningar? Har tanken slagit dig att Zarco kanske också blev stressad i den situationen och omedvetet vinglade till följd att Terol åkte av banan?

wahoo

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Hoj
Hornet 900 -05 såld :(
Någon som har koll på vad Iannone har för problem på kvalen. En snabb förare som har startat långt bak hela året.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Vill se!!! Har du ett klipp??

Jag kan inte se videon eftersom jag itne har MotoGP.com pass men man kan se bakgrunden bakom "Buy a pass" texten....

Du skrev:Självklart trycker jag inte folk av banan medvetet men race är race. Ger man sig in i leken får man leken tåla, det lärde man sig på dagis.

Då borde du tycka det är fritt att trycka dig av banan också.
Har jag rätt eller fel?

Ge sig in i leken, visst men att fuska sig till en seger då ska man straffas.
Dopade OS guldmedaljören igen.
Eller en som åker 1000 i 600 måste ju också vara ok då.

Du uttrycker dig som om det vore stenklart att Zarco "fuskade" och att han borde utplånas.

Ingen var dopad, ingen körde högre kubik än tillåtet och ingen fuskade.

Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
nu när jag tittar igen så ser det inte ut som vinglingen har något med avåkningen att göra...... rätt fult att inte släppa upp han på banan när kurbsen tar slut:D

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Klart är ju att citat som: " trycka honom av banan " nu fått delvis helt ny innebörd :krama

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
QUOTE]

Vet nån helt 100 att Zarco tryckte av Terol medvetet eller är det rena gissningar? Har tanken slagit dig att Zarco kanske också blev stressad i den situationen och omedvetet vinglade till följd att Terol åkte av banan?

Nej inte till 100% men han gör ett fel som kostar Terol en eventuell seger.

Klart är ju att citat som: " trycka honom av banan " nu fått delvis helt ny innebörd :krama

Nu handlar det om att märka ord.

nu när jag tittar igen så ser det inte ut som vinglingen har något med avåkningen att göra...... rätt fult att inte släppa upp han på banan när kurbsen tar slut:D

Var curbsen slut när Zarco "vinglade" åt vänster?

Du uttrycker dig som om det vore stenklart att Zarco "fuskade" och att han borde utplånas.

Ingen var dopad, ingen körde högre kubik än tillåtet och ingen fuskade.

Fusk är det väl när man på ett ojust sätt tar sig förbi.
Har aldrig påstått att han ska utplånas bara att han ska ha ett straff som märks.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...