CB 600 Hornet 2007-

Strandiz

#99 Team LB Racing
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R Ninja 2006
Hur gammal är du? Lät billigt faktiskt :)

Köper antingen i höst eller nästa vår, måste ju hinna njuta av den här maskinen också :tungan

jajaja ......... nu ska du inte va sån, såååå jävla gammal e ja inte:D ....... de e ifs en 40+ försäkring men jag tror inte den sjönk så mycket med åldern, däremot att jag står skriven i Trelleborg gör ju lite skillnad.

ha de bästa
//Patrik

Satte på ett bredare styre nästan direkt, kört med det 2 år nu, inte märkt något vobbel, dock inte fatbar utan vanligt 22 mm, typ 80 cm brett (sågade av det liet var ännu bredare).

Till den här säsongen har jag även monterat en höjningssats för att få upp baken lite, ska bli intressant att se om det gjort hojen "oroligare"...

Gjorde du det för bredden i styret eller sänkte det samtidigt för att få en mer liggande o sportig körställning?

ska bli kul att höra hur höjningen påverkar sen !!

ha det
//Patrik
 
Last edited:

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Gjorde du det för bredden i styret eller sänkte det samtidigt för att få en mer liggande o sportig körställning?

ska bli kul att höra hur höjningen påverkar sen !!

ha det
//Patrik

Gjorde ingenting med höjden i samband med styret.... Nu har jag höjt den lite för att förhoppningsvis göra hojen lite "större" och för utseendet, "pimpar lite":tummenupp

Blir omlackering av belly-pan, kåpor mm,
Ny hugger,
Ny "tail"
Fälgtape

Slänger upp lite bilder när det är klart:tuttar
 

Strandiz

#99 Team LB Racing
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R Ninja 2006
Gjorde ingenting med höjden i samband med styret.... Nu har jag höjt den lite för att förhoppningsvis göra hojen lite "större" och för utseendet, "pimpar lite":tummenupp

Blir omlackering av belly-pan, kåpor mm,
Ny hugger,
Ny "tail"
Fälgtape

Slänger upp lite bilder när det är klart:tuttar

ser fram emot att få se lite bilder sen ....... jag skall montera mina grejer nästa vecka så efter det blir det nya bilder hos mig oxå :yoparty
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Vad ger ni i försäkring för era Hornetar?

Är sugen på en sån som mellanklasshoj, de ser riktigt fina ut och det känns som att det är mycket körglädje i dem :)


Jag är 24 och betalar 8000:- för min hel/helår I Uppsala.
IF har märkesförsäkring på Honda och inga som kommer i närheten av dom, iaf i unga åldrar(vet inte hur det är med äldre som kan ha 40+ försäkringar och dyligt). Alla andra som jag ringde till: Länsförsäkringar, Folksam, Mc-bilsport.....skulle ha mellan 23000-35000. Så det va lite skillnad med IF xD

Bara att köpa! Underbar hoj!
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Jag är 24 och betalar 8000:- för min hel/helår I Uppsala.
IF har märkesförsäkring på Honda och inga som kommer i närheten av dom, iaf i unga åldrar(vet inte hur det är med äldre som kan ha 40+ försäkringar och dyligt). Alla andra som jag ringde till: Länsförsäkringar, Folksam, Mc-bilsport.....skulle ha mellan 23000-35000. Så det va lite skillnad med IF xD

Bara att köpa! Underbar hoj!

Precis som ovan sagt. Märkesförsäkring, samarbete mellan Honda och IF är det man ska köra på. Det finns tabell för priser att ladda ned på hondamc.se. De huvudsakliga parametrarna är såklart ålder, stad men även ålder på hojen vad jag förstod. Jag är 36 och bor i Solna utanför Stockholm och betalar 8000 ca hel/hel för en Hornet 08. Dock tyckte jag mig höra av handläggaren på IF att premien skulle sjunka till 6-någonting vid nästa helårsbetalning. Otrolig premie hur som helst för denna typ av cykel. Förvisso min första mc sen kortet togs förra året men jag vägde länge mellan Kawa ER6-F och KTM 690/990. Hade i det läget inte upptäckt märkesförsäkringen och i princip sållat ut Hornet som alternativ pga dyr försäkring jämfört Bilsport & Mc:s offroadförsäkring. När jag upptäckte IF/Honda-lösningen gick allt fort därefter till köp :).

Förresten. Ingen som har en strålkastare till Hornet med årsm 07-10? Jag behöver en för ombygge till mitt bixenonprojekt/projektor. Kontakta mig isf. Min säsong började i måndags. Så himla skönt att sitta i sadeln igen efter lång vinter. Igår fick jag paket från Touringbutiken med en sadelväska Bags-Connection RacePack. Ganska stor men ändå smidigt utformad. Premiärtur Stockholm-Thn T/R nästa helg.:banana
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Min premie är redan nu 6000 ^^ tecknade försäkringen förra veckan :)

Angående strålkastare, kolla med Patrik på racerepairs i Uppsala :) Han har lite reservdelar till Hornet verkar det som, va ut dit i helgen och då trollade han fram lite saker till mig ganska på direkten. Skadar inte att slå han en pling :) tror hemsidan är racerepairs.se annars finns den länkad här på sporthoj ...eller googla :p
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Min premie är redan nu 6000 ^^ tecknade försäkringen förra veckan :)

Angående strålkastare, kolla med Patrik på racerepairs i Uppsala :) Han har lite reservdelar till Hornet verkar det som, va ut dit i helgen och då trollade han fram lite saker till mig ganska på direkten. Skadar inte att slå han en pling :) tror hemsidan är racerepairs.se annars finns den länkad här på sporthoj ...eller googla :p

Tusen tack för tips. Har letat i timtal på nätet efter ställen med delar. Inte helt lätt. Jag har kontaktat dem via deras webb. Annars slår jag en signal vid tillfälle. Tänkte att jag moddar strålkastaren på en extra så jag slipper bli stående under säsongen bara för ett ombygge :D. Petat in leds i positionsljus och skyltbelysningen bak. Blev riktigt clean tyckte jag. :tummenupp
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Ska köpa nya däck till min hoj och funderar på vilka? Har fått förslag och bra pris på power one street, någon som testat? Någon som har andra förslag? :) är bakdäcket främst som måste bytas men även fram så småningom :) Alla tips är välkomna!
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Ska köpa nya däck till min hoj och funderar på vilka? Har fått förslag och bra pris på power one street, någon som testat? Någon som har andra förslag? :) är bakdäcket främst som måste bytas men även fram så småningom :) Alla tips är välkomna!

Själv nytte jag till Michelin Pilot Road 2CT för ett år sedan. Kallas för touring men funkar toppen tycker jag, har även varit på bana (Broms o Kurvkurs) utan problem.
 

Strandiz

#99 Team LB Racing
Gick med
17 Mar 2011
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R Ninja 2006
tjenare, har en fråga till alla er som har satt på effektblås på era hornetar. Har hört att det inte spelar så stor roll på ljudet om man byter eftersom catten ligger under motorn och är väldigt effektiv så e de marginell skillnad även om man plockar bort blåset helt och hållet. Vad tycker ni? måste jag rensa catten oxå för att få bättre sound?
Ha det bäst
Kom ihåg att vägen är målet :)
 

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
tjenare, har en fråga till alla er som har satt på effektblås på era hornetar. Har hört att det inte spelar så stor roll på ljudet om man byter eftersom catten ligger under motorn och är väldigt effektiv så e de marginell skillnad även om man plockar bort blåset helt och hållet. Vad tycker ni? måste jag rensa catten oxå för att få bättre sound?
Ha det bäst
Kom ihåg att vägen är målet :)

Så här låter min, "catten" kvar: http://www.youtube.com/watch?v=Nqui368wHNs
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Ring istället :) världens shysstaste snubbe, svarar typ jämt :p

Fick kontakt men ingen lycka. Tack för tips dock. Det enda jag kommit i närheten av är en hårt repad strålkastare som påstås ligga på en demontering i Örebro men åka x mil för en repad var inget kul. Honda vill ha 1500kr för en ny beställd/levererad och då växer projektkostnaden en del men jag får väl ta det. Vill ju gärna få bygget klart :). Går långsamt dock eftersom man är upptagen av att köra nu.

En annan fråga till. Jag har ju den blåa horneten från 08 och har funderat länge på vilken färg på fälgtejp som skulle vara snygg. Visst original tejp är dyr men jag föredrar nog den. Röd, vit, blå, silver finns. Självklart är det en smaksak men vad passar av dessa till den blå? (CB600FA82) Bör man färgmatcha hojen i övrigt eller bryta av med röd eller vit? Är det något man monterar själv eller är risken att det blir skräpresultat? Eller är fälgtejp rentav en dålig ide? :confused:
Om man skulle köra röd/vit funderar jag på att köpa puckar med matchande färgstänk.

Ska leta runt lite i trådarna efter lämpligt medel att göra rent fälgar från oljestänk och annat klet. Bilschampoot tar ju inte denna smuts och avfettning är ju no no no.

Termignoni Rostfri, utan db-killer :yoparty

Oschysst att visa den, nu blev jag köpsugen. Undrar om det är värt eller bara onödig lyx att köra titanvarianten gentemot rostfri. Lätt att montera? Såg att du bytt blinkers också? LED med ditlödda motstånd eller färdig out-of-the-box?
 
Last edited:

Horn1

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Hornet 600, LS650
Oschysst att visa den, nu blev jag köpsugen. Undrar om det är värt eller bara onödig lyx att köra titanvarianten gentemot rostfri. Lätt att montera? Såg att du bytt blinkers också? LED med ditlödda motstånd eller färdig out-of-the-box?

Tokenkelt att montera, typ en bult... Vad gäller titan är det väl mest för att spara vikt, tror man att man kommer köra mycket snabbare med 0,5 kg lättare slip-on är det väl bara att slå till!

Måste tillägga att om jag köpte en ny hornet skulle min högst prioriterade ändring vara att sätta på Termi-sliponet:tummenupp

Blinkerserna är rizomas, kom i kit med lämpliga motstånde men till bakblinkererna fick jag byta motstånd då de skulle paralellkopplas med de som är integrerade in i undertrayen. Lite räknande var det allt...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top