CB900 -80 Café racer

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Sen kom jag över denna film på youtube och tyckte det såg lite fränt ut, så jag kör på det. Original varvräknare och en cykeldator. Kostade dessutom mindre än tre miljoner kronor.

För att besiktningen ska vara nöjd så måste hastighetsmätaren/cykeldatorn vara belyst på ett eller annat sätt.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Jag haft beslutsångest, jag kollade på olika byggen, föll just för Duca sving eftersom vfr svingen jag köpte vart förlång, nu sitter jag med 4 olika svingar, från början ville jag börja med 748 (244mm), kom halvvägs, när jag upptäckte att 1098 sving skulle också få plats (246mm), och dessutom är den väldigt biffig, så jag ska försöka få till den om inte får det bli 748an. det är inte svingen i sig som jag har problem med utan original bussningarna/distanserna i svinglagerna då blir de några mm för bred, så jag måste hitta nån som kan stenslipa ner ena bussningen (härdad stål)och göra en ny till andra sidan
min bromskloss är att jag känner ingen som svetsar/svarvar/fräser, och i Stockholm kostar det skjortan för minsta lilla jobb. så jag förösker alltid kolla om jag hittar nån som kan ha tid och föröska hjälpa mig för en human peng, men de finnas inte alltid i stan, därför tar det sjukt lång tid få nåt gjort och dessutom får det och bli rätt 1a gången vilket vet vi att det aldrig blir, mycket mäta, kappa, svarva, testa, innan det blir rätt.
hinner kanske bli färdig innan pension :)
lägger upp en blid så fort dervet kommer. jag ville dessutom använda duca drevet bak och smalare kedja för och inte skrapa i ramen när man ska ha 15mm offset, och det var inga problem för de, så mitt kommer det vara för 520 kedja.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
LiFePo4 batterier kräver jämnare laddström- och det brukar inte stenålders elektronik fixa.
så skaffa en MOSFET laddregulator till en modern cykel (typ 2004-2005 eller nyare)
dom här nya batterierna är suveräna- små och lätta och bra malle i dom- men dom kräver RÄTT laddström (inte för lite- inte för mycket, för då slutar dom va suveräna..........:D)

BTW- blanda inte ihopa det här med LiPo med LiFePo4- helt skilda batterier, LiPo funkar INTE iom att 3 celler blir för lite kräm och 4 för mycket- samt att LiPo är en betydligt mer "instabil" teknologi.
LiFePo4 kan "misshandlas" utan spontan självantändning och annat spännande- tänk bara på att dom är ilskna små rackare iom att dom är oerhört energitäta.

//jj
 
Last edited:

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Backlight borda räcka

Ja, det känns även som den kommer vara mer exakt än original också om man lyckas ställa in den rätt. Dock blir den batteri-driven, det är lite tråkigt.
Jag funderade om man kunde bygga en egen strömförsörjning och koppla den på tändningen. Men det verkar som att den tappar klockan när batteriet tas ur, så det känns sådär drygt och ställa klockan varje gång man startar hojen. Men vi får se!


Jag haft beslutsångest, jag kollade på olika byggen, föll just för Duca sving eftersom vfr svingen jag köpte vart förlång, nu sitter jag med 4 olika svingar, från början ville jag börja med 748 (244mm), kom halvvägs, när jag upptäckte att 1098 sving skulle också få plats (246mm), och dessutom är den väldigt biffig, så jag ska försöka få till den om inte får det bli 748an. det är inte svingen i sig som jag har problem med utan original bussningarna/distanserna i svinglagerna då blir de några mm för bred, så jag måste hitta nån som kan stenslipa ner ena bussningen (härdad stål)och göra en ny till andra sidan
min bromskloss är att jag känner ingen som svetsar/svarvar/fräser, och i Stockholm kostar det skjortan för minsta lilla jobb. så jag förösker alltid kolla om jag hittar nån som kan ha tid och föröska hjälpa mig för en human peng, men de finnas inte alltid i stan, därför tar det sjukt lång tid få nåt gjort och dessutom får det och bli rätt 1a gången vilket vet vi att det aldrig blir, mycket mäta, kappa, svarva, testa, innan det blir rätt.
hinner kanske bli färdig innan pension :)
lägger upp en blid så fort dervet kommer. jag ville dessutom använda duca drevet bak och smalare kedja för och inte skrapa i ramen när man ska ha 15mm offset, och det var inga problem för de, så mitt kommer det vara för 520 kedja.

Aha, då förstår jag att det är ett långtidsprojekt :)
Haha, fyra svingar! Jag tyckte det skulle vara för jobbigt att byta ut den jag har! Fast och andra sidan har jag tidsaspekten :)

Interessant med svingmåtten! Jag tycker om smalare svingar. Jag funderar på att strunta i att sätta dit övre kedjesskyddet alternativt göra ett eget mindre. Jag tycker det förstör utseendet på min sving.

Okej, då byter du drev bak också? Jag såg det finns konverterings-kitt att köpa för 520-kedja. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra där än. Ducatis 525 som jag har på min eller 520. Troligtvis blir det 525, jag har svårt att se att jag kommer ändra drevstorlekar osv tillräckligt ofta för att det ska löna sig att byta till 520. Jag kommer nog köra så nära original som möjligt. Det som sitter på nu har 42 kuggar, när man räknar in nya däckstorleken skulle 41 vara så nära original som möjligt.


LiFePo4 batterier kräver jämnare laddström- och det brukar inte stenålders elektronik fixa.
så skaffa en MOSFET laddregulator till en modern cykel (typ 2004-2005 eller nyare)
dom här nya batterierna är suveräna- små och lätta och bra malle i dom- men dom kräver RÄTT laddström (inte för lite- inte för mycket, för då slutar dom va suveräna..........:D)

BTW- blanda inte ihopa det här med LiPo med LiFePo4- helt skilda batterier, LiPo funkar INTE iom att 3 celler blir för lite kräm och 4 för mycket- samt att LiPo är en betydligt mer "instabil" teknologi.
LiFePo4 kan "misshandlas" utan spontan självantändning och annat spännande- tänk bara på att dom är ilskna små rackare iom att dom är oerhört energitäta.

//jj

Super, tack! Det blir ett dyrt batteri-byte verkar det som! Det verkar dumt att förstöra ett nytt, dyrt batteri :)
Jag trodde regulatorerna var någorlunda modell-specifika, men så verkar det inte.
Mofset, är det top-of-the-line då!?
Det verkar relativt enkelt att modifiera regulatorerna dessutom. Matcha kontakterna och koppla ihop!

Mosfet Reg Rec Upgrade Wiring.jpg

Det verkar kunna skilja ganska mycket i pris på ebay.. Och andra sidan hong kong mot staterna och kanske medföljande kablar.

http://www.ebay.com/itm/MOSFET-REGU...Parts_Accessories&hash=item4ad56d18ce&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-M...Parts_Accessories&hash=item58a98eb297&vxp=mtr

Det verkar inte skilja så mycket i pris med mosfet mot t.ex. denna som ska passa rakt av, och denna kanske är sämre?

http://www.ebay.com/itm/111339076208?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
 
Last edited:

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
jag har också kollat på LITHIUM ION batterier, det finns en uppsjö där ute, men jag fastnade för detta: http://www.ebay.com/itm/300836559572?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2648
I beskrivningen påstår de att det även passer våra gamla cyklar, jag tror jag kommer och införskaffa ett sånt så fort jag är klar med sving och dämpar infästningen, i år hoppas jag. :rolleyes:

jag tror med min offset blir stor jakt efter mm för fripassage längst ramen, är du i Stockholm skulle du kunna låna drevet när jag får det för och kolla om det skulle funka för dig med de måtten, offset mässigt.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
en MOSFET regulator jobbar inom mycket snävare span jämfört med "old school" regulatorer- därav att dom är ypperliga tillsammans med LiFeP04 batterier.
tryckte på tjööp knappen och det bidde ett SHORAI batteri- känns som att det väldigt bra kvalitet på dom.
och nu efter 3 veckor monterat och nyttjat kan jag bara säga att det lirar perfa, kostade ca 1100 sek landat och klart från the staterna.

//jj
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
jag har också kollat på LITHIUM ION batterier, det finns en uppsjö där ute, men jag fastnade för detta: http://www.ebay.com/itm/300836559572?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2648
I beskrivningen påstår de att det även passer våra gamla cyklar, jag tror jag kommer och införskaffa ett sånt så fort jag är klar med sving och dämpar infästningen, i år hoppas jag. :rolleyes:

jag tror med min offset blir stor jakt efter mm för fripassage längst ramen, är du i Stockholm skulle du kunna låna drevet när jag får det för och kolla om det skulle funka för dig med de måtten, offset mässigt.

Haha, ingen tidspress!
Kalas, lite mer att välja på! Jag ska ta och mäta lite vad som får plats bakom sadeln, sen tar jag nog och bestämmer mig för något batteri.

Schysst! Jag ska ta och mäta lite vid svingen också, så får jag se hur orolig jag bör vara först :)

en MOSFET regulator jobbar inom mycket snävare span jämfört med "old school" regulatorer- därav att dom är ypperliga tillsammans med LiFeP04 batterier.
tryckte på tjööp knappen och det bidde ett SHORAI batteri- känns som att det väldigt bra kvalitet på dom.
och nu efter 3 veckor monterat och nyttjat kan jag bara säga att det lirar perfa, kostade ca 1100 sek landat och klart från the staterna.

//jj

Allright!
Som jag skrev till Albert, jag ska ta och mäta lite i kåpan som jag gjorde så får jag se vad som får plats. Shorai-batterierna verkar skilja sig i dimensionerna mot t.ex. antigravity, så någon modell måste väl passa :)
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det var nog kanske inte så bara och bara och montera en mosfet-regulator. Det går fler kablar än tre från altenatorn. Jag är inte helt bekväm med el, så jag är ute i vatten och vadar :gnissla
Det verkar sitta borstar på denna CB900f som som måste ha ström.
Så det blir totalt 5 kablar från alternatorn, mot tre som de flesta andra har.


Det står till och med i annonsen att jag inte kan använda mosfet till 5-kablad altenator.
http://www.ebay.com/itm/SHINDENGEN-...-RECTIFIER-KIT-REPLACES-FH012AA-/380704480069


Så nu blev jag osäker igen. Antligen köper jag en sån här som jag bara har hittat i annonstexten att den är förbättrad mot original:

http://www.ebay.com/itm/111339076208?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Eller fundera över denna lösning, som fanns som ett "alternativ" till mosfet på denna hemsida:

http://roadstercycle.com/Easy Mosfet Install.htm

http://roadstercycle.com/Five_wire_stator_setup.htm


Och jag har noll koll på vad som blir skillnaden. Jag får försöka läsa på lite mer :huvet
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
I helgen blev det lite fixat.

Distanser, lager osv från lelles dök upp, så det kunde monteras. Först nu fick jag det bekräftat svart på vitt att framhjulet/bromsskivor faktiskt passar rakt av! Mycket trevligt :yoparty

Fästen till stötdämparen tillverkades och punktades fast.

IMG_2003.jpg

IMG_2005.jpg

Hojjen kunde äntligen ställas på egna fötter. Den kommer bli låg! Ursäkta hållningen - jag är inte fotomodell :tuttar

IMG_2026[1].jpg

IMG_2027[1].jpg

Glasfibern snidades till lite. Det glipar fortfarande lite, men det får det göra tills jag har byggt fästen. Det kommer nog bli en gummilist mellan delarna som får förlåta kanterna.

IMG_2035.jpg

IMG_2030[1].jpg

IMG_2036.jpg


Jag har funderat vidare på regulatorn. Jag kör nog på ersättningsmodellen till original som ska vara uppgraderad. Så här står det på en ebay-annons. Skydd för regulatorn måste betyda skydd för batteriet! Skitbra!

This is a high quality regulator/rectifier that replaces the OEM Honda part. Power handling is superior, and the part is designed to be a plug in replacement. Electrosport's ESR210 regulator feeds the field coil in the alternator that is mounted behind the cylinder block. When the alternator field coil fails (which happens quite often actually) and its resistance drops to less than 1 Ohm it usually takes out the Honda OEM regulator/rectifier too. This new ESR210 has some advanced safety features, which include an over-temperature safety circuit which prevents regulator failure due to a bad stator or alternator field rotor. This is a major and important difference with the OEM regulator/rectifier. ESR210 also a modern design heat sink that gets rid of internal heat to the housing quickly and efficiently, making for a very reliable unit. Electrosport's ESR210 comes with a full one year manufacturer's warranty, just like all regulator/rectifiers manufactured by Electrosport.

Det får också bli det minsta batteriet från anti-gravity. Bakdelen blev liten :hihi


Sen mätte jag kedjelinjen en gång till. Tur jag gjorde det, det skillde ett par milimeter nu när jag var mer noggrann. Så nu kan jag beställa framdrev/bakdrev och kedja!
Kedjan kommer gå fri från ramen med ett par mm. Men vi kommer plocka ner hojen igen för att svetsa allt som bara är punktat, så vi kan lika gärna öppna upp det röret också och skapa lite mer utrymme för kedjan.

Jag mätte även gaffelvinkel och försprång. Jag får det till ca 27- 28 grader och ca 95 mm. Det går dock att vara mycket noggrannare på den mätningen. Men jag är inte orolig att något skulle ha gått på tok där i alla fall!
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
lilla julafton
äntligen kom drevet, ser jätte fint ut, återstår och kolla om mina mätningar stämmde.
så här ser det ut

20140604_175039.jpg20140604_175049.jpg

som sagt, vill du låna är du välkommen och hämta det för och testa.
/A
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
lilla julafton
äntligen kom drevet, ser jätte fint ut, återstår och kolla om mina mätningar stämmde.
så här ser det ut

View attachment 406931View attachment 406932

som sagt, vill du låna är du välkommen och hämta det för och testa.
/A

Det ser väldigt trevligt ut!
Tack, men jag tror inte det behövs nu! Jag har redan mätt och har försökt beställa drevet i en dag nu, men de verkar vara sega på att låta mig betala så de kan börja tillverka drevet.. :mad:

Jag kör på 525-kedja i alla fall. Men det var inte helt lätt att hitta bakdrev märker jag. Det flesta verkar bara sälja "race"-drev som man måste ha en adapter för att kunna montera. Mycket märkligt.

Riktigt fint bygge! Kör hårt!

Will do! :tummenupp
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Jag tyckte också det var svårt fast när jag skulle gå ner till 520, men jag gjorde det jag aldrig trodde skulle göra och ringde AWA, där kunde de beställa hem ifrån Italien. Aluminium visserligen.
Haha, min glädje var kortvarigt, var nere och satte dit drevet och nu med nya svingen nästan på plats visade sig att jag hade för brottom och beställde efter 1a svingen och nu har drevet 2 mm för lite offset, så det är bara beställa ett till.:huvet
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag tyckte också det var svårt fast när jag skulle gå ner till 520, men jag gjorde det jag aldrig trodde skulle göra och ringde AWA, där kunde de beställa hem ifrån Italien. Aluminium visserligen.
Haha, min glädje var kortvarigt, var nere och satte dit drevet och nu med nya svingen nästan på plats visade sig att jag hade för brottom och beställde efter 1a svingen och nu har drevet 2 mm för lite offset, så det är bara beställa ett till.:huvet

Kan du inte "shimsa" innanför med ett par låsbleck eller bricka? Shimset/n behöver ju inte nödvändigtvis matcha splinesen då det bara ska lyfta ut drevet ett par mm. Vet inte om du behöver plana av från yttersidan på drevet då, kanske värre. Drevet går, som de säger...
 

Albert

Albert
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
V-max, Dr 750, cb900, katana
Kan du inte "shimsa" innanför med ett par låsbleck eller bricka? Shimset/n behöver ju inte nödvändigtvis matcha splinesen då det bara ska lyfta ut drevet ett par mm. Vet inte om du behöver plana av från yttersidan på drevet då, kanske värre. Drevet går, som de säger...

Hej
I min förtvivlan inatt (för och inte slänga ytterligare en lax down the drain), gjorde jag faktiskt som du skriver, hittade en bricka på 2mm som tur var:), annars har man aldrig det man behöver i lådorna, filade och hade mig, och satte dit den bakom drevet. Det lilla erfarenhet jag har av framdrev är att de aldrig sitter som gjutet på axeln, det är alltid ett litet glapp kanske nån tiondels/några hundradels mm, och jag har aldrig förstått varför, är det för att det ska kunna röra sig lite när kedjan rör sig, eller kanske för att jag alltid ägt gamla cyklar och axeln har alltid varit lite slitet. Men nu med brickan har jag ett framderv som inte rör sig ens nån hundradels mm åt nåt håll. Vet inte om det är bra eller dåligt men det lär väl visa sig. Tack.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top