Det har inte hänt så mycket under helgen. Jag har gjort ett hål för lyktan och kapat lite i kåpan för att jag ska få plats med mina knän. Sen har jag funderat en del hur jag ska göra med massa delprojekt. Bakre huvudbromscylindern passar inte fotreglagen jag har, hur jag ska montera instrumentering, om jag ska höja bakdelen osv.
Så här blev kåpan i alla fall.
Jag har funderat över ljuddämpare, och hur den bör se ut.
Jag skrev i första inlägget att jag ville ha en kort dämpare som går ut snett framför bakhjulet. Jag är mer och mer inne på att slopa den idén och köra på något liknande som detta istället:
Som jag fattar det kallas detta för GP-dämpare. Jag har försökt hitta något liknande, men alla jag hittar har för liten lutning. Typ GPR powercone eller liknande.
Så jag funderar på att ta ett rostfritt rör, kapa till de delar som behövs och låta någon TIGa ihop det. Problemet är att jag gärna vill ha dämparen laglig, så jag behöver göra en insats också och jag inte har någon aning hur man ska tänka kring denna. Jag ska försöka kika lite på hur dom brukar se ut och hoppas på att det blir bra?
Vissa är av nät, vissa är rör med hål borrade, vissa verkar vara olika rör i varandra. Är det någon som har koll på vilken modell som är att föredra? Olika modeller måste filtrera olika ljud/frekvenser olika bra. Hela idén måste väl gå ut på att skapa turbulens och minska hastigheten på avgaserna?
Bör jag vara orolig för motorn om jag bygger eget? Jag kommer ändå behöva bestycka om förgasarna i och med att jag plockar bort luftburken.
En liten höjning i bak kan väl vara att föredra? Men det är inte min hoj så du bygger precis som du tycker.
Fet som fan blir den iaf!
Ja, det får nog bli så.
Tack!