Cbr600F(ighter)

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Välkomna till mitt lilla fighteräventyr! Lite förutsättningar:

Hoj: kåplös kraschad cbr600f -93
Kostnad för hojen: fyrsiffrigt :yoparty
Garage = stall
Mekaniker: glad amatör
Tidigare erfarenheter: lite småfix med olika bilar, pillat på en RD125
Plan: Omlackering ram + fälgar + sving + motor och alla smådetaljer mattsvart. Skärmar och tank har jag inte bestämt färg på än, har lite olika tankar kring det, men förslag mottages gärna :) . Nytt framlyse, blinkers och baklyse blir det. Ska byta belägg, oljor och vätskor och slipa upp det mycket rostiga grenröret. Sen blir det nog byte av bakdel till en CBR600RR eller liknande (kommer förmodligen bli senare under säsongen, måste ju hinna med att åka lite också)

Det hela började med en resa upp till dalarna där en något skamfilad cbr stod och väntade på mig. Motorn skulle vara sjysst, men säljaren fick inte igång den.. jaja tänkte jag och tog med mig den hem, kan ju inte vara så farligt (hojen hade startat för inte så länge sen). Kan berott på att den stått ute i en lada de senaste två åren... nåja, ett bensinbyte, rengöring av tank och lite startgas senare så brummade den som den skulle. Så grymt härligt att få höra den mullra efter att ha åkt ca 100 mil utan att veta om man kastade pengarna i sjön.

Har sen dess plockat lös allt för att kunna rengöra, blästra och lacka. Den har nog inte blivit rengjord de senaste 10 åren eller så :hihi
Så där sitter jag just nu, ska i helgen försöka hinna med att preppa och lacka motorn och ge mig på tanken och framskärmen. Det börjar klia i fingrarna nu när våren är här...

Målsättning: Lyckas jag få min att likna den här bilden så skulle jag helt klart vara nöjd (photoshopvarning!).
 

Bifogat

  • cbromgjord.jpg
    cbromgjord.jpg
    183.9 KB · Visningar: 769

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Lite bilder.. Startobjektet, lite grenrörslip, fiskeverktyg för tanken + fångst (bl.a en massa färgflagor, en liten metalldel och en mygga!) ..
 

Bifogat

  • 8.jpg
    8.jpg
    203.3 KB · Visningar: 126
  • 7.jpg
    7.jpg
    178.6 KB · Visningar: 142
  • 6.jpg
    6.jpg
    135.4 KB · Visningar: 179
  • 5.jpg
    5.jpg
    197.7 KB · Visningar: 200
  • 4.jpg
    4.jpg
    169.7 KB · Visningar: 115
  • 3.jpg
    3.jpg
    202.7 KB · Visningar: 113
  • 2.jpg
    2.jpg
    192.9 KB · Visningar: 276
  • 1.jpg
    1.jpg
    179.9 KB · Visningar: 179
Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
ska bli spännande att följa, har också en cbr 600 från början av 90-talet

Ska se vad jag kan göra, blir en jäkla utmaning iallafall. Har inte gjort något liknande innan.

Skickar med lite fler bilder. Föreställer min sjyssta upphängning, en skinande ren ram, motorn och mitt härliga styrlager
 

Bifogat

  • 12.jpg
    12.jpg
    162.9 KB · Visningar: 143
  • 10.jpg
    10.jpg
    185.3 KB · Visningar: 142
  • 9.jpg
    9.jpg
    172.7 KB · Visningar: 205
  • 11.jpg
    11.jpg
    225.1 KB · Visningar: 152

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag tror att en snygg Zard dämpare skulle göra sig bra på hojen.
Givetvis finns det andra liknande märken men du hajar vad jag är ute efter.
 

Bifogat

  • Zard_1.jpg
    Zard_1.jpg
    58 KB · Visningar: 112
  • Zard_2.jpg
    Zard_2.jpg
    64.1 KB · Visningar: 133

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Jag tror att en snygg Zard dämpare skulle göra sig bra på hojen.
Givetvis finns det andra liknande märken men du hajar vad jag är ute efter.

Det är mycket möjligt, den smala såg rätt sexig ut. MEN slip-on kostar pengar, och man kan få annat roligt för dom stålarna.. nytt slip-on ligger ganska långt ner på prio-listan (har ett slitet kolfiber som får duga tills vidare). Först o främst gäller att få den rullande :)
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Har nu hunnit med att slipa bort den gamla färgen på tanken.. tyvärr visade det sig att i princip hela tanken var spacklad med glasfiber, detta på grund av att någon tidigare ägare gravt våldfört sig på objektet i fråga. Funderar nu på om det är värt att göra något åt den, eller om jag helt enkelt borde köpa en ny (får nog tag på en för under tusenlappen från staterna). Ett tredje alternativ vore ju iofs om man bara slipade bort alla spackelrester och klarlackade den för en hyfsat rå look.

Har också fixat en blästrare och en lackare, måste bara vänta in löningen :rolleyes:
 

Bifogat

  • 13.jpg
    13.jpg
    163.7 KB · Visningar: 605

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
tyvärr visade det sig att i princip hela tanken var spacklad med glasfiber, detta på grund av att någon tidigare ägare gravt våldfört sig på objektet i fråga.
Holy shit, vad har dom gjort med den där tanken...:va

Jag hade nog försökt köpa nytt ifall jag hade möjligheten.
 
Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Holly shit, vad har dom gjort med den där tanken...:va

Jag hade nog försökt köpa nytt ifall jag hade möjligheten.

jaa du, säg det. Den var täckt med över en cm spackel och lackad med nån mattsvart, men såg inte alls så misshandlad ut innan jag tog bort allt. Eftersom den är svetsad vid tanklocket så skulle jag gissa på att de kapat upp för att kunna slå ut den med hammare (måste varit en rejäl buckla isf)

Får se hur jag gör, men en annan tank låter rätt lockande :D
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Uppdatering..

Har fått lite mer gjort nu innan löning (trots pengabrist ;))

detta har hunnits med:

  • Ram, sving och fälgar har blivit blästrade

  • Ny tank beställd för 500kr. Originallackad med mycket litet att fixa (till skillnad mot min frankentank)

  • Kapat framskärmen lite och slipat för att kunna lägga på epoxy. Är en 15cm lång spricka diagonalt över den främre delen som måste lagas. Fick tips om att sandpappra in epoxy o låta det härda, sedan skulle det bara vara att slänga på lite mer epoxy så skulle det fästa finfint. Får se om det fungerar som utlovat *hoppas*

förhoppningsvis kan jag lämna in för lackning någon gång de närmsta veckorna (lackeraren var lite upptagen just nu), men innan det antar jag att det blir till o slipa allt som blästrats och att laga framskärmen. Har en del roligt jobb framför mig alltså :rolleyes:

oh justja.. har nog bestämt mig för färg också: ljusgrå/silver metallic.. känns som att det passar med det svarta ypperligt


bild på det nyblästrade:
 

Bifogat

  • 14.jpg
    14.jpg
    206.9 KB · Visningar: 213

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Lite mer gjort i helgen.. hämtat nya tanken, lagat framskärm och pulat lite med lyset. Funderar på om det går att använda originallyset till att börja med, ser faktiskt inte så förskräckligt ut och det är ju godkänt. Passade på att lacka det svart också, dels för att testa tekniken, dels för att se om det blev någon förbättring. Och det blev det ;). Om någon annan har tips om framlyse så fram med det! (mt03 är skitsnyggt, men är ju inte så ovanligt längre)

För övrigt så går skicket på den nya tanken inte ens att jämföra mot min gamla, är helt enkelt outstanding. Bara att slipa ner och lacka nytt, ingen spackling behövs. Sen att det är från en 97:a är ju inget negativt det heller :D . Hoppas kunna lämna in allt för lackning inom 1-2veckor, bara lackeraren ringer upp. Motorn har jag inte hunnit med att lacka än...
 

Bifogat

  • 15.jpg
    15.jpg
    226.3 KB · Visningar: 231
  • 16.jpg
    16.jpg
    224.3 KB · Visningar: 84

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Lite funderingar kring lackering. Är detta rätt tillvägagångssätt för att förbereda för lackning? Till delarna som just blivit blästrade...

börjar med att slipa ner blästringen (240 + 400papper), på med tvåkomp epoxigrundfärg, slipa (400), på med tvåkomp slipgrund, slipa (400+800?), våtslip (1200). Rengöra med thinner innan grundfärg och slipgrund läggs på, samt innan allt åker iväg på lackning.

Kommer en lackerare att godkänna det underarbetet tror ni?

Vill även än en gång poängtera att jag famlar i mörkret när det gäller motorcyklar. Enda ljuset är den kunskap som inhämtas från allas vårt internet, och då i synnerhet Sporthoj.com. Vet inte hur jag skulle kunna ge mig på nått sånt här annars, inte många jag känner som mekar hoj.


En bild nedan på sidokåpor, sadel och tank provmonterat. Kommer jag att använda dom? Who knows :rolleyes:

PS. Något tips på hur man kan laga en reva i ett kolfiberslipon?
 

Bifogat

  • 17.jpg
    17.jpg
    207.3 KB · Visningar: 120
  • 18.jpg
    18.jpg
    174.5 KB · Visningar: 146

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lite funderingar kring lackering. Är detta rätt tillvägagångssätt för att förbereda för lackning? Till delarna som just blivit blästrade...
Enklast och bäst är at kolla med lackeraren.
Beroende lite på vem du har så är förarbetet lite olika. (Jag vet att det skall vara lika men dom gamla gubbarna har lite olika sätt att se på saken...)

PS. Något tips på hur man kan laga en reva i ett kolfiberslipon?
Ifall du inte är allt för känslig med hur fibrerna ligger så borde det gå (OBS!! har ej gjort liknande själv) att lägga på bara epoxy på den och sedan slipa ned det hela så att det blir jämnt.

Du kan inte kapa ned burken så att du får bort revan ?
 
Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Enklast och bäst är at kolla med lackeraren.
Beroende lite på vem du har så är förarbetet lite olika. (Jag vet att det skall vara lika men dom gamla gubbarna har lite olika sätt att se på saken...)

Har pratat med lackeraren och av vad jag kan förstå med min lilla lekmannahjärna så verkar det som att det ska fungera. Vill gärna ha flera åsikter i frågan, just på grund av att det finns så många olika gamla gubbar ;)

Ifall du inte är allt för känslig med hur fibrerna ligger så borde det gå (OBS!! har ej gjort liknande själv) att lägga på bara epoxy på den och sedan slipa ned det hela så att det blir jämnt.

Du kan inte kapa ned burken så att du får bort revan ?

Joo, det borde nog gå. Om jag kapar bort främre delen så blir det ca 15cm som försvinner, men det skadar väl inte? Vet inte hur man ska göra det på bästa sätt dock. Är också lite orolig om den går igenom besiktningen med slipon, och ljudet blir väl ännu högre om man kortar av det? Har inget original-system, så tänkte testa med det jag har (om ingen i norrtälje-trakten vill låna ut sitt).


Var och inhandlade lite grund-materiel alldeles nyss. Håll till godo:
 

Bifogat

  • 19.jpg
    19.jpg
    173.6 KB · Visningar: 110

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Joo, det borde nog gå. Om jag kapar bort främre delen så blir det ca 15cm som försvinner, men det skadar väl inte? Vet inte hur man ska göra det på bästa sätt dock. Är också lite orolig om den går igenom besiktningen med slipon, och ljudet blir väl ännu högre om man kortar av det? Har inget original-system, så tänkte testa med det jag har (om ingen i norrtälje-trakten vill låna ut sitt).
Ljudet blir rejält mycket högre. Finns nog inte en suck att komma igenom besiktningen med en kapad burk.

Båda mina kapade burkar skulla lätt ha hörts i en helikopter som hovrade 600 m över marken. Så ljudligt blir det.
 

Hoj Jocke

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TL1000R, Yzf750
Tja!

Min kolfiberframskärm sprack,
tog Polyester och lagade den, blev mycket bra.(biltemas)
Såg att dom har nåt nytt, Lamineringsepoxy, för kolfiberväv mm.

Vet inte hur mycket värme Polyestern tål bara.



PS. Något tips på hur man kan laga en reva i ett kolfiberslipon?[/QUOTE]
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
Ljudet blir rejält mycket högre. Finns nog inte en suck att komma igenom besiktningen med en kapad burk.

Båda mina kapade burkar skulla lätt ha hörts i en helikopter som hovrade 600 m över marken. Så ljudligt blir det.

Haha, ja då kanske det inte är någon idé att ens försöka :D

Tja!

Min kolfiberframskärm sprack,
tog Polyester och lagade den, blev mycket bra.(biltemas)
Såg att dom har nåt nytt, Lamineringsepoxy, för kolfiberväv mm.

Vet inte hur mycket värme Polyestern tål bara.

Polyester eller lamineringsepoxyn där såg rätt lovande ut. Annars kanske det fungerar med vanlig epoxy som Wiseguy nämnde, är ju genomskinligt så borde inte bli värre iaf. Tack för tipsen :)
 

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
CBR600F -93
*snörvel* .. argh... pollen!

kapa...slipa..slipa..slipa...spruta..torka..

tog tag i grundningen idag. Började med fälgarna för enkelhetens skull. Testade två metoder: slipa innan målning och slipa efter målning. Märktes helt klart skillnad efter jag målat, men hann inte slipa ned den andra fälgen så kan inte säga vilken metod som var bäst.

Kapade bort lite fästen på svingen o ramen också, för en renare look.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top