Cbr600F(ighter)

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Har äntligen fått iväg allt på lack. Väntas tillbaka på senare i veckan, så då påbörjas monteringen. Ska bli kul att se om det blir lika bra som jag föreställt mig (skulle bli förvånad isf).

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Nu börjar man se lite skillnad..

Motor lackad. Blev riktigt bra måste jag säga. Stor skillnad mot tidigare.

Har också fått grejerna tillbaka från lackarn (stort tack till Tony på Hägernäs Billackering) så jag monterade ihop lite. Imorgon är det custom bike show, så då blir det lite ledigt för o skaffa sig lite inspiration :). Annars är tanken att slänga ihop den så fort jag kan o sen besiktiga.

Bifogat

• 20.jpg
    20.jpg
    162.3 KB · Visningar: 266
  • 21.jpg
    21.jpg
    177.1 KB · Visningar: 257

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Tackar tackar, man gör så gott man kan ;)

Har haft lite problem med styrlagren. Bytte till koniska som bygger på för mycket (eller så får jag inte i de ordentligt) vilket gör att jag inte kan dra åt den övre av de två muttrarna ovanför "halsen" (de som har en låsring mellan sig). Någon som har några tips på vad man kan göra? Slipa ner lagerbanorna eller lagren? Testade köra koniskt under och mitt gamla över och då gick det att gänga i båda muttrarna, så det rör sig om millimeter...

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Blästrade du själv eller lejde du någon firma? Isf vilken? Har du koll på någon som pulverlackar här i stan?

Ska följa bygget :) Lycla till! :tummenupp

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Tackar tackar, man gör så gott man kan ;)

Har haft lite problem med styrlagren. Bytte till koniska som bygger på för mycket (eller så får jag inte i de ordentligt) vilket gör att jag inte kan dra åt den övre av de två muttrarna ovanför "halsen" (de som har en låsring mellan sig). Någon som har några tips på vad man kan göra? Slipa ner lagerbanorna eller lagren? Testade köra koniskt under och mitt gamla över och då gick det att gänga i båda muttrarna, så det rör sig om millimeter...

Hmm, vet du vad det gamla lagret heter? Det skall ha ha ett nummer instansat i den yttre lagerbanan.

När du vet det och du vet ju vad det är för typ på det nya lagret så kan du kika på specen hos tillverkaren hur mycket det bygger på höjden och jämföra. Är det lika så ska det gå att få i lagret, då är det något annat tok. T ex. skit mellan eller nån skada på lagersätet.

Enklare är iof om du har ett skjutmått och kan mäta dig till om det är någon skillnad mellan lagren iof.

Ser bra ut annars! Fortsätt så! :tummenupp

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Tack för kommentarerna båda två, alltid kul med lite uppmuntran :)

Blästrade du själv eller lejde du någon firma? Isf vilken? Har du koll på någon som pulverlackar här i stan?

Ska följa bygget :) Lycla till! :tummenupp

Janne, kallar sig Blästrar'n, gjorde blästringen åt mig, mycket snabb o bra. Håller till utanför Norrtälje. Har tyvärr ingen koll på pulverlackning, blev vanlig lack för min del. Funkar det på bilar så borde det ju funka på hojar...

Hmm, vet du vad det gamla lagret heter? Det skall ha ha ett nummer instansat i den yttre lagerbanan.

När du vet det och du vet ju vad det är för typ på det nya lagret så kan du kika på specen hos tillverkaren hur mycket det bygger på höjden och jämföra. Är det lika så ska det gå att få i lagret, då är det något annat tok. T ex. skit mellan eller nån skada på lagersätet.

Enklare är iof om du har ett skjutmått och kan mäta dig till om det är någon skillnad mellan lagren iof.

Ser bra ut annars! Fortsätt så! :tummenupp

Har ingen koll på det gamla lagret, men jag beställde från Lelles, kollade bara i deras listor. Ska vara samma som för en hel del andra hojar, bl.a 900rr och de flesta F/FS-modellerna. Det jag beställde har måtten 47x26x16mm / 55x30x18mm och passar med lite fett o vilja i lagersätet, men sticker upp ca 2mm på båda sidorna om halsen. Problemet är att det inte går att få ner dom längre (har bankat på rätt bra).

Gjorde som du sade och jämförde lite mått. Hittade en annan sida som säljer koniska och där skiljer det 1mm på höjden och bredden (47x25x15/55x30x17 är de lagren). Kan det vara så enkelt att Lelles lager inte passar ordentligt? Känns ju konstigt isf. Får ta o ringa dom..

http://www.mc-online.se/shop/default.aspx?tillsida=dept&groupid=48351&lng=SWE

edit: ringde o snackade lite med dom. Gav mig rådet att värma halsen med värmepistol samt sätta de nya lagerbanorna i frysen. Får ta o testa det...

Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Funkade att värma o kyla. Lagersätet gick lättare i halsen, men inte långt nog. För att det inte ska bygga på för mycket måste jag ta bort lagersätena helt och hållet, och det kan jag inte tänka mig är någon bra idé.

Har gjort en liten bild på hela problemet, så ni förstår vad jag menar (sett framifrån i genomskärning). Måste ner med lagersätet även nedanför den sista "trappan". Är precis så att det går över den andra. Ska krympa bra mycket för att jag ska lyckas få ner det hela vägen.

eftersom styrlagret krånglar fixade jag lite annat: drog in kabelstammen igen, testade placering av batteri (under infästning för tank/sadel), monterade sving, bakre stötdämpare, kylaren och fotpinnarna. Var även och drog på sulorna på fälgarna hos däcksnubben (får nog ta o byta framdäcket snart, 2mm kvar längs kanterna).

Bifogat

• styrlager.jpg
    styrlager.jpg
    129.9 KB · Visningar: 67

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Någon som stött på liknande problem vid byte till koniska lager? Hur gjorde ni för att lösa det isf? Måste få dit det nu så man kan provköra (hade igång motorn igår, kändes ljuvligt efter allt slit)

Jackmeister

Jackmeister
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Stor och snabb
Den lär bli riktigt frän när den är klar :p Hur mycket kostar lackering typ tank och fälgar? Och räcker det inte med att bara blästra bort allt den gammla färgen? Ser med spänning fram emot uppdatering

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Den lär bli riktigt frän när den är klar :p Hur mycket kostar lackering typ tank och fälgar? Och räcker det inte med att bara blästra bort allt den gammla färgen? Ser med spänning fram emot uppdatering

Tack för berömmet, ska göra mitt bästa ;)

Med kompisrabatt blev priset 2000kr för mig, väldigt billigt känns det som. Efter blästringen blir det väldigt knottrig yta (ungefär som sandpapper) så slipning, rostskyddsprimer och sprutspackel är ett måste för att få det bra. Blev rätt många timmar med sandpappret, gissar på ca fem timmar totalt per del... Min ram är dessutom i stål så det blir rätt bra med rost om man inte lägger på en grund. Kan tilläggas att jag inte pulverlackade mina delar, så om man vill göra det kan man behöva göra saker annorlunda. Har faktiskt ingen aning om förfarandet i såna fall.

Har hittat en lösning på problemet med lagren... ganska pinsamt egentligen, men jag hade inte tagit bort de gamla lagerbanorna! Visste inte att de gick att ta bort, men nu har man lärt sig det. Nu ska de knackas bort och ersättas med de nya bara. Borde kunna få ut hojen på en provtur imorgon om jag jobbar på bra.

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Köpte mitt på mekonomen för i runda slängar 500kr. Använde Hagmans sprutspackel, epoxyprimer och sprutspackelförtunning. Måste dock ha kompressor och färgspruta för att få dit färgen på ett bra sätt. Annars kan du ju alltid överlåta den biten till en riktig lackerare, men då lägger dom på lite antar jag.

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Nu så.. ingen provkörning, men elen testad och färdigdragen (och allt fungerade, WOHO!), bakhjulet och kedjan ditsatt och min egenhändigt gjorda "instrumentpanel" ihopplockad.. Hade lyckats sabba styrlagren så blir till att beställa nya :huvet

Kassa mobilbilder (tjejen tog kameran och reste norrut) men det får gå för den här gången

Bifogat

• 22.jpg
    22.jpg
    232.7 KB · Visningar: 124
  • 23.jpg
    23.jpg
    210.9 KB · Visningar: 151

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jävlar det här ser ju lovande ut... :) Har du börjat bygga om röven eller tar du de sist?

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Haha, mjae hon måste ju också få komma iväg en stund ;).

Kommer nog köra en fuling den här sommaren. Bara korta av baken och ha ramen synlig (har sett det göras, ser rätt ok ut). Måste lära mig svetsa innan jag kan bygga om :rolleyes: ... Ska ta nån liten kurs senare är det tänkt.

Rooferman

Träsmakare
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Bara bil just nu
Mycket intressant att se hur det går för dig.
Ser ju fantastiskt ut hittils måste jag säga :)

P.S. Det var jag som lade omkull ditt objekt en gång i tiden :S D.S

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping