Cbr600F(ighter)

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
You tell me, har ingen aning. Finns det olika lösningar på det, eller är det standard med ett separat filter? Nyfiken :)

På min leds vevhusvent. in i luftburken. Har sett flera hojar med endast en slang hängandes undertill, och några med separata filter, så jag vet inte vad som är "standard".

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Lite bilder på nya looken (inte helt färdig än, saknar flyscreen och en hel del annat).

Tyvärr så går den inte helt bra. Det tickande ljudet är tillbaka, tillsammans med ojämn gång över 100km/h. Upp till det drar den jämnt och fint, både på låga och höga varv. Fick tips om att det eventuellt kunde vara bränslefiltret eller stiften som orsakade den ojämna gången, så det ska jag kika på. Tickandet känns iaf mest akut, och där vet jag inte vad det är. Antar att jag får riva och kolla ventilerna igen, om nått blev knas vid justeringen. Börjar bli rätt less, vill bara köra nu...

Bifogat

• 53.JPG
    53.JPG
    172.4 KB · Visningar: 138
  • 54.JPG
    54.JPG
    165.5 KB · Visningar: 120
  • 55.JPG
    55.JPG
    167.1 KB · Visningar: 189
  • 56.JPG
    56.JPG
    169.5 KB · Visningar: 158

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Déjà vu... Drog åt bultarna till grenröret - tror ni inte att tickandet försvann? Förhoppningsvis för gott den här gången. Känner mig som en idiot, borde ju dragit åt för fullt sist jag kollade det. Ska ut o provköra lite idag o se om nått förbättrats. Den taskiga gången över 100km/h är nog kvar, men det känns inte lika akut att göra nått åt. Blir o inhandla nya stift och filter när skattepengarna kommer bara ;).

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Eyo.. Hade fel, den taskiga gången berodde tydligen på läckage vid grenröret. Skumt att det kan påverka så mycket. Samma hastighet som innan, men nu gick den hur bra som helst. :banana

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
jag tror ett Fatbar styre hade passat grymt bra på den :) annars jävligt rå och snygg hoj!

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
På väg hem, stannar vid ett rödljus. Känner att det luktar jäkligt illa, undrar vad man håller på med i Norrtälje som luktar så. Kör sista kilometern hem, hoppar av hojen... shit, batteriet ryker! Tar löst det (varmt!), och begrundar. Härlig utbuktnad på sidorna :)

Är det här ett klassiskt "biltema-fel" eller har jag nått annat skumt med elsystemet? Är ett gel-batteri som jag köpte förra året, körde hela förra säsongen utan problem.

Bifogat

• Bild001.jpg
    Bild001.jpg
    162.4 KB · Visningar: 68

X3M

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
28 May 2003
Hoj
CBR600 fighter-ratbike
På väg hem, stannar vid ett rödljus. Känner att det luktar jäkligt illa, undrar vad man håller på med i Norrtälje som luktar så. Kör sista kilometern hem, hoppar av hojen... shit, batteriet ryker! Tar löst det (varmt!), och begrundar. Härlig utbuktnad på sidorna :)

Är det här ett klassiskt "biltema-fel" eller har jag nått annat skumt med elsystemet? Är ett gel-batteri som jag köpte förra året, körde hela förra säsongen utan problem.

Laddregulatorn är troligtvis trasig. De brukar tydligen gå sönder på dessa hojar. Min bajade i början på förra säsången Köpte ny på tycka e-bay. Kostade typ halva priset mot ny original, men kändes som mycket bättre kvalitet.

Bifogar några bilder på min CBR600 som den serut för tillfället. :banana
IMG_0115.jpg
IMG_0105.jpg
IMG_0108.jpg

farbror mumma

Medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Cbr600rr yzf750r

Vart har du monterat regulatorn. Den behöver ordentligt med kylning annars brinner den upp och överladdar batteriet. Original kyler den med hjälp av en metallplatta och ramen under sig.

You tell me, har ingen aning. Finns det olika lösningar på det, eller är det standard med ett separat filter? Nyfiken :)

Det lilla luftfiltret går till flottörhusen i förgasarna. Varför dom har satt det vid sidan om vet jag ej.:va

Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Laddregulatorn är troligtvis trasig. De brukar tydligen gå sönder på dessa hojar. Min bajade i början på förra säsången Köpte ny på tycka e-bay. Kostade typ halva priset mot ny original, men kändes som mycket bättre kvalitet.

Bifogar några bilder på min CBR600 som den serut för tillfället. :banana

Hmm ska kika på det. Kändes inte särskilt varm efteråt (hade iofs fått svalna lite). Låter troligt att det kan vara den.

Tycker det du gjort med bakdelen passar riktigt bra, flyter bra med linjerna och den runda tanken. Högljutt avgassystem? Ser ut att låta rätt mycket :D. Hur ser planerna ut för framtiden?

Vart har du monterat regulatorn. Den behöver ordentligt med kylning annars brinner den upp och överladdar batteriet. Original kyler den med hjälp av en metallplatta och ramen under sig.

Det lilla luftfiltret går till flottörhusen i förgasarna. Varför dom har satt det vid sidan om vet jag ej.:va

Regulatorn sitter fäst under tanken. Har bockat en plåtbit som ett L, fäst originalplattan på den bockade delen (alupasta mellan reg. och plattan) och vinklat in allt under tanken. Pilen pekar på regulatorn. Borde ändå komma in lite luft där tycker jag. Original sitter den ju gömd bakom ena sidokåpan. Vet dock att anslutningen till regulatorn var lite bränd vid nått eller några av stiften när jag köpte hojen, så den kan ju varit på upphällningen ett tag.

Tack för infon om luftfiltret! Alltid kul och lära sig nått nytt. Kanske går att byta ut mot något lite finare, koniskt?

Lyckades du göra nått kreativt med franken-tanken förresten?

Bifogat

• 58.JPG
    58.JPG
    233.8 KB · Visningar: 91

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Har gjort en felsökning med min nyinköpta haynes-manual (399kr på mekonomen). Värden mellan jord och grön på kontakten stämmer (0,1 Ohm) och gul-gul på kontakten stämmer också (0,1 Ohm). Mellan grön och gul på regulatorn får jag korrekta värden (118-120 kOhm).

Felet verkar ligga på röda polen, då jag inte får några värden som helst mellan röd och gul (eller så ligger värdena över 2000 kOhm). Verkar alltså som att det är regulatorn som pajat. Beställer en ny asap, hittade en för 320kr från hongkong som såg bra ut.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=250452826454

farbror mumma

Medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Cbr600rr yzf750r
Regulatorn sitter fäst under tanken. Har bockat en plåtbit som ett L, fäst originalplattan på den bockade delen (alupasta mellan reg. och plattan) och vinklat in allt under tanken. Pilen pekar på regulatorn. Borde ändå komma in lite luft där tycker jag. Original sitter den ju gömd bakom ena sidokåpan. Vet dock att anslutningen till regulatorn var lite bränd vid nått eller några av stiften när jag köpte hojen, så den kan ju varit på upphällningen ett tag.

Tack för infon om luftfiltret! Alltid kul och lära sig nått nytt. Kanske går att byta ut mot något lite finare, koniskt?

Lyckades du göra nått kreativt med franken-tanken förresten?[/QUOTE]

Ja det borde helt klart räcka. Men dom brukar vara som x3m säger av dålig kvalitet. Jag har inte börjat med tanken ännu men det kommer. Håller på att montera en liten stressfläkt på hondan för tillfället men det har tagit lite längre tid än vad jag hadde räknat med.

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Mjo verkar som att fler har problem med regulatorn. Nån hade bytt ut mot en gsxr-regulator som funkade bra, men jag lär nog köra med den här tills den dör den med.

Låter riktigt intressant med turbo! Såg nån hint i en annan tråd om det hela. En projekttråd om det vore helt klart intressant.. turbo har man ju trots allt funderat på (även om det för min del nog är bättre att köra "vanlig" hoj ett tag till)

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Vann en auktion på ebay för nån dag sen, och nu är delarna på väg. Bilder kommer när grejerna är här!

Regulatorn har kommit, tog bara en vecka ända från hongkong. Inte illa med tanke på avståndet. Ska bara fixa ett nytt batteri nu... Väntar även på nya avgaspackningar, kan nog vara bra att byta med tanke på problemen jag haft med grenröret.

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Fått det jag beställde!:banana
En "ny" framgaffel från en 954rr. Kommer köpa på mig resten under höst/vinter (bromsar, hjul, styrlager), så än så länge kommer jag köra med den jag har.

Nya avgaspackningar ligger för avhämtning på posten, kommer slänga dit dom ikväll.

Har även haft en annan motor liggandes sen en tid tillbaka. Tanken är att sätta ihop den efter den här säsongen:

Motor från -93 borrad till 637cc, honad. Wiseco bigbore-kolvar. Undercuttade drev i växellådan. Planad topp med slipade ventiler och ventilsäten samt supersport-kam. Förgasare injusterad. Fick även med en oljekylare som jag nog kommer använda. Skrapringarna är dåliga, så de kommer bytas, annars ska det bara vara att köra. Har gått ca 150mil med wiseco-kolvarna, ca 300 mil efter totalrenovering (lager, kamkedja, undercuttning samt SS-kam).

Bifogat

• 59.JPG
    59.JPG
    174.7 KB · Visningar: 53
  • 60.JPG
    60.JPG
    152.3 KB · Visningar: 49
  • 61.JPG
    61.JPG
    151.2 KB · Visningar: 47
  • 62.JPG
    62.JPG
    164.5 KB · Visningar: 41
  • 63.JPG
    63.JPG
    137 KB · Visningar: 48
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping