om vi ändrar till billigare än en bil från 90-talet nån gång då
?
billigt anser jag allting under 0.8-1l milen, och det gör väll dem flesta hojar vad jag vet ^?
edit: f.ö drar nog min 125a runt 1.2 men inte klagar jag
!
tänkte väl mer på oljebyten, däck, drivpaket, fortkörningsböter och liknande
Min drar runt 0.7/mil, plus/minus någon/några deciliter beroende på körstil. 1.2 lät väldigt mycket för en 125:a i mina öron. RD:n drog 0.5 om jag minns rätt.
Tog en titt in under ventilkåpan sist jag var ute hos hojen. Toleransen för insugsventilerna är 0.16mm (+-) 0.03mm. För avgasventilerna 0.22mm (+-) 0.03mm. Har aldrig mätt ventiler innan, men verkstadshandboken förklarade rätt bra. Här är vad jag fick fram:
Insug
1cyl: 0.12 & 0.13 - byta en (båda?)
2cyl: 0.14 & 0.16 - ok
3cyl: 0.17 & 0.16 - ok
4cyl: 0.13 & 0.11 - byta en (båda?)
Avgas
1cyl: 0.21 & 0.23 - ok
2cyl: 0.25 & 0.22 - byta en?
3cyl: 0.24 & 0.24 - ok
4cyl: 0.22 & 0.18 - byta en
Är det värt att byta shims även för de som är precis inom toleranserna, t.ex 0.13 på insugsidan och 0.25 på avgassidan?
Bifogar en bild på planerna med bakdelen. Får ursäkta den dåliga kvalitén, en gammal mobil ger inte bättre. Ska försöka ta lite mer och bättre bilder längre fram.