Cbr600F(ighter)

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda
Hey, inga kåpor på baken! Perfekt som det är, bara du fixar lyset. Framlyset är dock prio...

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
hmm, har faktiskt inte tänkt i de banorna. Du har gett mig ny och fräsch inspiration :tummenupp . Är lite för mycket kåpa på sidorna på de bilderna för min smak, men jag förstår hur du menar. Kan bli bra riktigt bra det. Har photoshoppat lite förslag (med annat lyse fram). De förslagen med originalsätet är nog lättast att genomföra, medan gsxr-baken kräver lite mer ombygge. Tycker gsxrbaken ser mest "modern" ut, men de andra mer fighter. Sista bilden med kåpor innanför ramen känns rätt bra och samtidigt lite annorlunda.

Sista bilden :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp - passar hojen mycket bättre än gsxr-baken.

Edit: iof är 2:a och 3:e bild utan sido paneler också rätt sköna - då man kan se stötdämparen osv....

Last edited:

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Jag såg det sen .. Fy fan, imponerande arbete du har gjort. Jag skulle aldrig vetat var jag ska börja ens...
Hehe, nej det tog ett tag innan jag visste vad jag skulle börja med. Inte helt lätt heller när man är nybörjare, blev en hel del fotografering för att man inte skulle sätta allt bakåfram.

Hey, inga kåpor på baken! Perfekt som det är, bara du fixar lyset. Framlyset är dock prio...
Framlyset kommer inte att åka på igen, var bara en nödlösning förra året i brist på tid o pengar. Samma sak med baklyset. Har två olika modeller som jag väljer mellan, beroende på vilken bakdel det blir.

Sista bilden :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp - passar hojen mycket bättre än gsxr-baken.

Edit: iof är 2:a och 3:e bild utan sido paneler också rätt sköna - då man kan se stötdämparen osv....

Jepp gillade också den sista. Måste till garaget o måtta o känna efter, blev ju helt :3freak nu...

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Jepp gillade också den sista. Måste till garaget o måtta o känna efter, blev ju helt :3freak nu...

Haha - hur går det - varit till garaget o "måttat" nå än? :hihi

Här kommer ett till litet kåp-förslag......

Bifogat

• 35.jpg
    35.jpg
    180.6 KB · Visningar: 233

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
måtta o måtta... råkade göra lite mer :tungan
använde plaströr till en liten modell, nu ska jag bara hitta nå fina rör att bygga med. Original bakram är 23mm x 2mm så blir nått liknande

alltid bra med fler förslag!

Bifogat

• 38.JPG
    38.JPG
    175.7 KB · Visningar: 90
  • 39.JPG
    39.JPG
    179.3 KB · Visningar: 176

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
försöker just nu hitta rätt sorts rör samt dimension, inte helt lätt i lilla norrtälje. Kanske får bege mig till storstan...

22x2mm ska de vara, och gå att svetsa i utan större möda

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Rör funna! blev 22x2.5mm, sömlösa precisionsstålrör, DIN 2391. Hittade dom hos Bengtssons smide, utanför Täby Kyrkby. Robban där var en hyvens kille ;)

Bifogat

• 40.JPG
    40.JPG
    174 KB · Visningar: 67

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Passade på att klä om sadeln. Före och efter:

Bifogat

• 41.JPG
    41.JPG
    143.5 KB · Visningar: 72
  • 42.JPG
    42.JPG
    156.5 KB · Visningar: 95

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Ramen omsvetsad! jäklar vad nervös man var (trots att jag inte ens höll i svetsen). Verkar ha blivit rätt bra iaf, nu ska man bara fixa några fästen för sadeln också...och lösa placering av el, batteri och skylt. jaja, det går nog :rolleyes:

Bifogat

• 43.jpg
    43.jpg
    156 KB · Visningar: 95
  • 44.jpg
    44.jpg
    142.3 KB · Visningar: 84

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Blir riktigt bra det där. :tummenupp

Bygger fighter av min CBR600 också. Kolla länk om du vill se.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=201163&page=4

Bygger alldelese för långsamt och e lika dlålig på att uppdatera. Där av uppdaterar jag i klubbens mecktråd istället för ingen byggtråd i detta forum.

Tackar! Man gör sitt bästa. Tog mig faktiskt en titt på tråden igår, har inte upptäckt din innan det. Blir lite fetare stuk med kylarvingar, ser bra ut :) Är det en monster-sadel? Passar riktigt bra iaf.

Har börjat montera ihop allt nu. Man är ju inte alls så sugen på att få ihop den när man hör en massa motorcyklar komma åkandes utanför garaget... Slängde på tanken och sadeln lite snabbt för att se nya stuket (och få en känsla av att man faktiskt kommer nån vart). Känns bra än så länge! Passade på att göra en ventiljustering och grotta ner mig i elsystemet för att försöka få nån ordning på det. Hittar ingen bra plats för regulator och cdi, tips på var man kan göra av dom? Finns lite plats under luftburken vid styrhalsen eller mellan motor och tank, men känns som att just cdin och reggen kan behöva lite kylning (kan bli lite väl varmt vid motorn).

Bifogat

• 47.JPG
    47.JPG
    168.6 KB · Visningar: 141
  • 45.JPG
    45.JPG
    180.5 KB · Visningar: 60
  • 46.JPG
    46.JPG
    162.2 KB · Visningar: 76

X3M

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
28 May 2003
Hoj
CBR600 fighter-ratbike
Tackar! Man gör sitt bästa. Tog mig faktiskt en titt på tråden igår, har inte upptäckt din innan det. Blir lite fetare stuk med kylarvingar, ser bra ut :) Är det en monster-sadel? Passar riktigt bra iaf.

Har börjat montera ihop allt nu. Man är ju inte alls så sugen på att få ihop den när man hör en massa motorcyklar komma åkandes utanför garaget... Slängde på tanken och sadeln lite snabbt för att se nya stuket (och få en känsla av att man faktiskt kommer nån vart). Känns bra än så länge! Passade på att göra en ventiljustering och grotta ner mig i elsystemet för att försöka få nån ordning på det. Hittar ingen bra plats för regulator och cdi, tips på var man kan göra av dom? Finns lite plats under luftburken vid styrhalsen eller mellan motor och tank, men känns som att just cdin och reggen kan behöva lite kylning (kan bli lite väl varmt vid motorn).

Stämmer bra att det är en Ducati Monster sadel. Planen är att höja bakramen lite för att få rätt vinkel på sadeln. Den blir lite för flack som det är nu.

Hade en byggtråd på www.sfsmc.se men vi beslutade att flytta forumdelen till SH igen pga enklare administration. An den anledningen har det inte blivit några bilder på hojen tidigare här på SH.

Om jag vore du skulle jag sätta på ett cross styre eller raka clip-ons. Då kommer hojen bli riktig fet. Men det är vad jag tycker, bygg efter egen smak. Det gör jag. :banana

Har inte sett någon här på SH eller i sverige med samma lyse som jag ännu. :yoparty Kanske för att det är fult :död :rofl Eller så är det som jag tycker asgrymt men ingen annan som fattat det än. :tuttar

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Kommer att slänga på ett fatbar lite senare, men nu ligger fokus på att få igång den för säsongen. DVS: nya däck och nytt framlyse. Sen kommer resten att byggas på eftersom. Ska ut till den i helgen, mer update då.

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Har äntligen kunnat provköra bågen! Allt är inte helt hundra, men den rullar iaf. Lödde lite kablar till blinkers och fäste upp en massa andra kablar och batteriet provisoriskt. Måste köra iväg hojen för att kunna svetsa den, har ingen mig-svets där den står. Förhoppningsvis gör jag det på söndag. Kommer också att blästra och lacka om avgassystemet, koppla in ny fram- och baklampa och byta däck rätt så snart. Det börjar närma sig :yoparty

Bifogat

• 48.jpg
    48.jpg
    182.3 KB · Visningar: 192

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Snyggt byggt:D Vart i Norrtan bor du?;)

inte så långt från lommarskolan.. själv?

lite mer gjort idag: börjat på en plåt för regskylten som ska hålla baklyset och skylten. Tillverkas av en dörr till ett gammalt plåtskåp :D . Har köpt ett "mini-led-bakljus" och lite regskyltsbelysningsskruvar som ska dit, tillsammans med blinkers.

Fick ta lös och sätta tillbaka grenröret igen. En liten springa vid infästningen till motorn gjorde att det trycktes ut avgaser, lite jobbigt i längden. Snurrade bara lite på tätringen vid utloppet, gjorde susen.

Provkörde igen, känns så jäkla skönt att få röra på sig lite. Lite oroad över ett vinande ljud som blir när man motorbromsar. Vad kan det vara?
Sen tickar den på tomgång, trots att jag justerat ventilerna. Någon som har en aning om vad det kan bero på? Kan tilläggas att den tickade även förra säsongen och att jag kör med manuell kamkedjesträckare.

over and out

redhat

Medslem
Gick med
16 Jan 2008
Hoj
Honda Hornet 900F -2002
GAH! Förlåt Locke! Hur i h-vete har jag kunnat missa den här tråden? :6surkart

Najs bygge för övrigt! Känner mig själv rätt så inspirerad! :tummenupp

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Mjaadu, du får väl hålla bättre koll i framtiden ;) se nu till att få ordning på din (om du nu inte redan är ute o åker)

Locke

Medlem
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
CBR600F -93
Update!

Har gjort klart och svetsat fäste för regplåten och bakre fästen för sadeln, löst placering av regulator/cdi (under tanken vid bensinkranen), lött lite kablar till hastighetsmätare och elsystem och troligtvis löst problemet med det tickande ljudet. Efter lite sökning på sporthoj så kom jag fram till tre troliga scenarion till ljudet:

fel på ventilerna/kammarna
trasigt lager i motorn
läckande/skramlande grenrör.

Började med att kolla det lindrigaste, grenrören. Efter att jag rengjort och flyttat om packningarna vid grenröret så slutade tickningarna! Fyfan vad lättad, drömde mardrömmar om att riva hela motorn hehe. Får väl se om det håller i sig...

Efter det fick sig förgasarna en omgång, tyckte den gick lite ojämt när jag provkörde. Var ett tag sen nån rengjort dom, var grön gegga lite överallt. Blev stor skillnad, jämn och fin tomgång!

Shit, vilken wall of text, soz.

bar en grej till: den sista bilden visar ett extra luftfilter som sitter vid förgasarna. Varför ett till, utöver det i luftburken?

Bifogat

• 49.JPG
    49.JPG
    155.3 KB · Visningar: 62
  • 50.JPG
    50.JPG
    154.5 KB · Visningar: 46
  • 51.JPG
    51.JPG
    160.8 KB · Visningar: 54
  • 52.JPG
    52.JPG
    179.3 KB · Visningar: 59
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping