Checa dissar Isle of Man TT

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu är jag ingen tävlingsmänniska och skulle inte kunna kvala in för att tävla på IoM men jag har kört motorcykel i många år.
Jag kunde köra med tvåhjulssladd utan problem men när jag blev förälder så började konstiga saker hända i mitt huvud...

Så jag kan förstå Carlos när han tycker det känns för farligt. Men att jag inte sladdar som förr ska väl inte betyda att yngre inte ska få min erfarenhet av att gå in i en ny dimension när båda hjulen släpper...:va

Bara för att jag inte klarar av att köra så längre...:rodnar

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Så jag kan förstå Carlos när han tycker det känns för farligt. Men att jag inte sladdar som förr ska väl inte betyda att yngre inte ska få min erfarenhet av att gå in i en ny dimension när båda hjulen släpper...:va

Bara för att jag inte klarar av att köra så längre...:rodnar
Nej, jag tror inte det är så enkelt - inte om och när vi talar busåka bland bebyggelse och medtrafikanter, även de har rätten att själva välja vilka risker de utsätter sig för och inte många tycker att det är okey att bli nedbombad av en hojåkare i warp speed som gjort en felaktig bedömning i jakten efter andra dimensioner.

Så att söka nya dimensioner är väl okey, så länge det inte riskerar att drabba oskyldiga som inte valt att utsättas för fara. Återgår vi till diskussionen kring RRR så är det inte många här som står på barrikaderna för att förbjuda IoM, det SMC Du försöker göra Dig lustig över anordnar ju till och med populära resor dit! Men det hindrar inte att man funderar genom argumenten för eller emot en företeelse, inför en eventuell debatt.

Jag har själv inte träffat Björn irl men följer hans mission med största intresse. Därför drog jag också en lättnadens suck när det bara var benet som rök under premiären. Att önska att någon överlever och helst når sina mål innebär däremot inte att man odelat behöver gilla dennes val i sig? Precis det jag tror att Mossberg försökte säga tidigare i tråden.

Du är fri att utan förbehåll älska RRR som företeelse, men det blir fel när Du försöker polarisera de av oss som ser vissa moraliska tveksamheter med arrangemangen. Det är långt ifrån en fråga om svart eller vitt, frågan är mer mångfacetterad än så för många av oss. Precis som det mesta i livet... :)

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Om du vill vinna poäng på att läsa mellan rader jag inte skrivit, så gärna för mig...:rolleyes:

Nej, jag tror inte det är så enkelt - inte om och när vi talar busåka bland bebyggelse och medtrafikanter, även de har rätten att själva välja vilka risker de utsätter sig för och inte många tycker att det är okey att bli nedbombad av en hojåkare i warp speed som gjort en felaktig bedömning i jakten efter andra dimensioner.
Var skrev jag att det var enkelt?:confused: Det var Mc-poliser och, i viss mån, SMC-instruktörer som lärde mig köra med tvåhjulssladd så det måste vara deras omdöme vi pratar om!:)

Så att söka nya dimensioner är väl okey, så länge det inte riskerar att drabba oskyldiga som inte valt att utsättas för fara. Återgår vi till diskussionen kring RRR så är det inte många här som står på barrikaderna för att förbjuda IoM, det SMC Du försöker göra Dig lustig över anordnar ju till och med populära resor dit! Men det hindrar inte att man funderar genom argumenten för eller emot en företeelse, inför en eventuell debatt.
Var gjorde jag mig lustig över SMC? Jag gillar inte Noll Vision men det är väl inte samma som SMC?
Eller är det Ogillar Noll Vision=förlöjliga Noll Vision=förlöjliga SMC? Men så kan det inte vara, då läser jag ju mellan rader du inte skrivit... :hihi
(F.ö. så är jag medlem i SMC och det i över 30 år...:tummenupp)

Jag har själv inte träffat Björn irl men följer hans mission med största intresse. Därför drog jag också en lättnadens suck när det bara var benet som rök under premiären. Att önska att någon överlever och helst når sina mål innebär däremot inte att man odelat behöver gilla dennes val i sig? Precis det jag tror att Mossberg försökte säga tidigare i tråden.
Mossbergs argument fick mig att minnas ett TV-reportage för massa år sedan där föräldrarna körde motorcykel och en av deras söner hade, några och tjugo, förolyckats på motorcykel. Där framförde reportern liknande resonemang där vi tittare skulle se föräldrarna som ansvarslösa som lät deras son köra motorcykel, men de ångrade inte att de lät honom ta körkort...

Du är fri att utan förbehåll älska RRR som företeelse, men det blir fel när Du försöker polarisera de av oss som ser vissa moraliska tveksamheter med arrangemangen. Det är långt ifrån en fråga om svart eller vitt, frågan är mer mångfacetterad än så för många av oss. Precis som det mesta i livet... :)
Var har jag sagt att jag älskar utan förbehåll? :va Om jag vill ha fram argument så är det att polarisera? Tänk om jag tycker som dig men saknar argument och vill ha riktiga argument istället för pajkastning?:rolleyes:

Det jag såg i trådens början var liknande argument men på olika nivåer.
Om vi kunde få fram argument för och emot IoM som var lika de för motorcyklismen som helhet kanske vi kunde lära oss något. Tyvärr verkar det inte så...:(

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Har aldrig haft något emot Checa men nu tappade jag fan respekten för honom. Gillar han inte IOM kan han hålla käften och fortsätta låta bli att köra där. Det där om att det ger en dålig bilden av sporten när någon lättar över ett krön var särskilt patetiskt.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
IOM TT är väl inte värre än många andra grejer.

Klättra upp på skithöga berg och fastna så att en hoper andra får riskera livet för att hämta ner en.

Dyka där det är skitdjupt med/utan tuber

Hoppa från /klättra upp i höga byggnader utan säkerhetslinor.

Cyckla på en lina mellan två skyskrapor.

Ta antibiotika för att man är snuvig.

Behandla kläder med giftiga grejer som dödar folk bara för att nya grejer ska se slitna ut så man är cool.

Fylla sin mat med kemikalier bara för att någon expert hävdar att det är ofarligt efter att ha låtit lite myror titta på kemikalien och inte dött direCkt.

Listan kan göras lång men IOM TT känns rätt ofarligt för mänskligheten jämfört med vardagen.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Om du vill vinna poäng på att läsa mellan rader jag inte skrivit, så gärna för mig...:rolleyes:

Var skrev jag att det var enkelt?:confused: Det var Mc-poliser och, i viss mån, SMC-instruktörer som lärde mig köra med tvåhjulssladd så det måste vara deras omdöme vi pratar om!:)

Var gjorde jag mig lustig över SMC? Jag gillar inte Noll Vision men det är väl inte samma som SMC?
Eller är det Ogillar Noll Vision=förlöjliga Noll Vision=förlöjliga SMC? Men så kan det inte vara, då läser jag ju mellan rader du inte skrivit... :hihi
(F.ö. så är jag medlem i SMC och det i över 30 år...:tummenupp)

Mossbergs argument fick mig att minnas ett TV-reportage för massa år sedan där föräldrarna körde motorcykel och en av deras söner hade, några och tjugo, förolyckats på motorcykel. Där framförde reportern liknande resonemang där vi tittare skulle se föräldrarna som ansvarslösa som lät deras son köra motorcykel, men de ångrade inte att de lät honom ta körkort...

Var har jag sagt att jag älskar utan förbehåll? :va Om jag vill ha fram argument så är det att polarisera? Tänk om jag tycker som dig men saknar argument och vill ha riktiga argument istället för pajkastning?:rolleyes:

Det jag såg i trådens början var liknande argument men på olika nivåer.
Om vi kunde få fram argument för och emot IoM som var lika de för motorcyklismen som helhet kanske vi kunde lära oss något. Tyvärr verkar det inte så...:(
Nej då, jag är inte ett dugg intresserad av att varken göra mig lustig på någons bekostnad, inte heller förvränga eller förlänga några argument. Detta är SH.com (som Du själv konstaterade några inlägg tidigare), och fatalistargumentet att var människa själv innehar rätten att leva och dö som den vill är flitigt förekommande när hastigheter bland folk och fä debatteras. Ditt inlägg kunde tolkas som ett stöd för det synsättet, när vi gled över på landsvägsparallellen, vilket fick mig att svara som jag gjorde. Det förefaller vara feltolkat av mig och då ber jag om ursäkt :)

På samma sätt tillskrev jag Dig T-bags parallell med Checas potentiella medlemskap i SMC, det var också fel! Och inte så lite pinsamt heller :rodnar

Mossbergs (liksom mitt) svar angående Björns körning innebär inte alls att vi försöker insinuera någon skuld, inte heller att vi vill skapa någon opinion. Men vi behöver lika fullt inte tycka att valet att delta i RRR är förnuftigt eller självklart utan att för den skull kunna önska honom allt gott i sin satsning! Så är det i livet, vi behöver inte vara överens om valen men kan ändå tillönska varandra lycka och framgång. Därför blir det lite orättvist när Du belastar Mossbergs åsikter med värderingar från ett tv-program. Till viss del förståeligt men ändå orättvist.

Jag påstod inte att Du älskade förbehållslöst, däremot att Du är fri att göra det. Det är en viss skillnad. Precis som Radare, Mossberg, Harmon m fl är fria att våra lite mer tveksamma, dessutom med olika grad av tveksamheter...

Därmed hoppas jag att vi klarat av de tidigare inläggen och nu är jag lite nyfiken på de paralleller Du tycker Dig se mellan IoM-debatten och den debatt som förs angående motorcykeln i trafiken. På vilket sätt tycker Du Dig se att argumenten är jämförbara?

Menar Du att dödsfallen på grund av hastigheten i kombination med taskiga säkerhetsförhållanden i RRR kan jämföras med motorcykeln klena skydd för sin förare och dess utsatthet i trafiken? Utveckla gärna, det är lite intressant!

När det gäller nollvisionen finns det för övrigt en lite intressant tråd då VBK bestämde sig för att kasta in ett par vedträn i den pyrande debattbrasan på SMC-forumet:
http://forum.svmc.se/showthread.php?8704-0-visionen-bra-eller-anus-f%F6r-oss-p%E5-hoj
http://forum.svmc.se/showthread.php?8773-0-visionens-delade-ansvar

Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Tror det framförallt är enkelheten som gör att jag gillar det. Den som vågar gasa mest vinner, men går du över gränsen dör du. För att citera Worlds Fastest Indian -

Tom: Aren't you scared you'll kill yourself if you crash?
Burt Munro: No... You live more in five minutes on a bike like this going flat out than some people live in a lifetime.

Alla har olika gränser för vad som upplevs spännande. För vissa räcker det att köra i 110 på motorvägen för att få en kick, andra måste ständigt utmana sig själva för att inte bli deprimerade.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Efter Checas ställningstagande ska Spies tydligen ha kommenterat Isle of Man TT:

”No I'm sorry but I'm completely against that race I can't even watch it. Would love to ask the promoter to let his kid race!”

”I'm a fan of all racing and it's not that I don't respect the guys I just think it's over the line.”

http://www.bennetts.co.uk/bikesocial

Bifogat

• spies.jpg
    spies.jpg
    92.1 KB · Visningar: 82

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Carlos skrev på sin twitter bara någon dag efter att det som superbikeplanet skrivit inte stämmer med vad han tycker och att meningarna var tagna ur sin mening och dom gjorde en höna av en fjäder och till dom som kör IoM skrev han: Gassss!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Carlos skrev på sin twitter bara någon dag efter att det som superbikeplanet skrivit inte stämmer med vad han tycker och att meningarna var tagna ur sin mening och dom gjorde en höna av en fjäder och till dom som kör IoM skrev han: Gassss!
Superbikeplanet förefaller mer och mer som en skitsajt.

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Gjorde han verkligen det? Är inte det också bara ett rykte? Vad skrev/sade han egentligen?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!