Jag fick lära mig att det snarare är för att om man skulle tappa fästet för foten så skulle man inte falla ut i det motgående körfältet, utan ut mot egna vägkanten. Om detta nu stämmer så borde man ju göra tvärtom om man ska svänga vänster vid tex. en refug el. liknande. Någon kan säkert detta bättreUlukai skrev:Ja det måste vara det mest naturliga såklart. Det är bra tips för oss nubisar som ska ta kortet.
Neanderthalaren skrev:Jag fick lära mig att det snarare är för att om man skulle tappa fästet för foten så skulle man inte falla ut i det motgående körfältet, utan ut mot egna vägkanten. Om detta nu stämmer så borde man ju göra tvärtom om man ska svänga vänster vid tex. en refug el. liknande. Någon kan säkert detta bättre
Kay skrev:Altså får man även komma över på "de andras körfält" (det är ju oftast inga mittmarkeringar på sånna vägar) så länge man har god uppsikt? Altså utnyttja hela vägens bredd, eller bara ens egna halva?
Itacha75 skrev:Lånar tråden lite...
På vilken sträcka ska man bromsa på under bromsprov i 50, 70 och 90?
Någon sa att man bara skulle bromsa på så kort sträcka som möjligt...
Kay skrev:Rätt. Inget uppmätt... Du ska bromsa hårt och bestämmt med hög blick och kontroll utan låsning av nåt hjul och bromsa med både bak och frambroms.
wonderwizard skrev:Ett tips !
Kör INTE för sakta på grusväg.
jag körde 70 på en grusad väg, fick bredställ i en kurva. trodde jag kuggat.
men inspektören (kallas det så?) sa "så länge du kan hantera hojen så"
om du fegkör på grusväg, kan det tydas som osäkerhet = kuggar
kanske be körskolan att ta en extra runda på grusvägar ?
clark73 skrev:Om du ska stänna på landsväg så använd Ej blinkers.
Santo skrev:Ok, då ska jag fixa rätsida på lite saker:
1. Ang. vilken fot som ska sättas ner: Sätt alltid ner höger fot, då kan man vara berädd med växlarna (ettans växel). Undantag: Vid start i motlut på riktigt sätt, se till att ha ettan i med indragen koppling och sätt ner vänster fot för att kunna bromsa hojen med fotbromsen (jämför start med bil i motlut med handbroms).
2. På landsväg Ska man INTE blinka för att stanna vid vägkanten, däremot ska man blinka när man kör ut från vägkanten EFTER att man sett sig om bakåt.
Vid vänstersväng på landsväg kan man lägga sig till vänster i körfältet om det INTE finns några fordon framför eller bakom, annars gör man enligt ovan, åker in till kanten (höger) utan att blinka för att släppa börbi fordon. När kusten är klar tittar man sig om, blinkar och svänger.
Tänk också på (ni som tog körkort B för länge sedan och vant sig vid sin "stil") att släppa fram bussar som blinkar ut på 50-vägar och lämna företräde för gående vid övergångsställen (zebralagen). Torskade nämligen på det vitt första uppkörningstillfället mitt :kocko
Till sist KÖR DEFENSIVT OCH AVVAKTA I ALLA SITUATIONER, VAR ALLTID BERÄDD ATT KUNNA BROMSA. Kör däremot INTE under tillåten hastighet!
Lycka till!
/Jag
Nirre skrev:På 70 vägar har man ingen skyldighet att släppa fram bussar.
Kay skrev:BRA SVAR!
Bussar ska man släppa ut på 70-vägar också väl? Om jag inte mins fel?
Förresten; Varför ska man lägga sig vid höger vägkant och vänta på att trafik passerar om man ska göra en vänstersväng? För att det är för farligt att lägga sig i vänstersväng om det är trafik? Hänt mkt olyckor så vet jag...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |