Checklista uppkörning...

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
GiX 750
Ja, låter konstigt att man inte ska blinka när man stannar liksom... och det ska väl inte spela någon roll vilken fot man sätter ner liksom. Man sätter ner de som känns bekvämast för tillfället väl? hmmm

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Ulukai skrev:
Ja det måste vara det mest naturliga såklart. Det är bra tips för oss nubisar som ska ta kortet. :)
Jag fick lära mig att det snarare är för att om man skulle tappa fästet för foten så skulle man inte falla ut i det motgående körfältet, utan ut mot egna vägkanten. Om detta nu stämmer så borde man ju göra tvärtom om man ska svänga vänster vid tex. en refug el. liknande. Någon kan säkert detta bättre :confused:

Last edited:

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Neanderthalaren skrev:
Jag fick lära mig att det snarare är för att om man skulle tappa fästet för foten så skulle man inte falla ut i det motgående körfältet, utan ut mot egna vägkanten. Om detta nu stämmer så borde man ju göra tvärtom om man ska svänga vänster vid tex. en refug el. liknande. Någon kan säkert detta bättre :confused:

Jag sätter alltid ner höger fot så jag kan ha foten beredd under växeln när det är dags att dra iväg.

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Kay skrev:
Altså får man även komma över på "de andras körfält" (det är ju oftast inga mittmarkeringar på sånna vägar) så länge man har god uppsikt? Altså utnyttja hela vägens bredd, eller bara ens egna halva?

Det fick t o m jag lära mig när jag körde upp för bil, att fanns det möjlighet så skulle jag använda HELA vägen.

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Lånar tråden lite...
På vilken sträcka ska man bromsa på under bromsprov i 50, 70 och 90?
Någon sa att man bara skulle bromsa på så kort sträcka som möjligt...

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Itacha75 skrev:
Lånar tråden lite...
På vilken sträcka ska man bromsa på under bromsprov i 50, 70 och 90?
Någon sa att man bara skulle bromsa på så kort sträcka som möjligt...

Rätt. Inget uppmätt... Du ska bromsa hårt och bestämmt med hög blick och kontroll utan låsning av nåt hjul och bromsa med både bak och frambroms.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Fråga angående visir: Får man köra med iridium? Eller måste det vara e-märkt klarglas?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Ett tips !

Kör INTE för sakta på grusväg.

jag körde 70 på en grusad väg, fick bredställ i en kurva. trodde jag kuggat.
men inspektören (kallas det så?) sa "så länge du kan hantera hojen så"

om du fegkör på grusväg, kan det tydas som osäkerhet = kuggar

kanske be körskolan att ta en extra runda på grusvägar ?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
wonderwizard skrev:
Ett tips !

Kör INTE för sakta på grusväg.

jag körde 70 på en grusad väg, fick bredställ i en kurva. trodde jag kuggat.
men inspektören (kallas det så?) sa "så länge du kan hantera hojen så"

om du fegkör på grusväg, kan det tydas som osäkerhet = kuggar

kanske be körskolan att ta en extra runda på grusvägar ?

Ähh, grusvägar funkar, tack för tipset... Tar inte lektion för lite grus, nu blir det inte fler lektioner. 2x80 för lite tips och 100 privatmil får räcka... Hoppas jag. :)

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
GSX-R 600
Jaha! Jag trodde du hade kortet sedan tidigare kay! Eller har jag missförstått allt?

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
clark73 skrev:
Om du ska stänna på landsväg så använd Ej blinkers.

Detta låter fortfarande konstigast av allt. Nån som VET hur man ska bete sig om man ska stanna på landsväg? För jag antar att man ska stanna vid höger kant och inte mitt i vägen? (om man nu ska stanna...)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Ok, då ska jag fixa rätsida på lite saker:

1. Ang. vilken fot som ska sättas ner: Sätt alltid ner höger fot, då kan man vara berädd med växlarna (ettans växel). Undantag: Vid start i motlut på riktigt sätt, se till att ha ettan i med indragen koppling och sätt ner vänster fot för att kunna bromsa hojen med fotbromsen (jämför start med bil i motlut med handbroms).

2. På landsväg Ska man INTE blinka för att stanna vid vägkanten, däremot ska man blinka när man kör ut från vägkanten EFTER att man sett sig om bakåt.

Vid vänstersväng på landsväg kan man lägga sig till vänster i körfältet om det INTE finns några fordon framför eller bakom, annars gör man enligt ovan, åker in till kanten (höger) utan att blinka för att släppa börbi fordon. När kusten är klar tittar man sig om, blinkar och svänger.

Tänk också på (ni som tog körkort B för länge sedan och vant sig vid sin "stil") att släppa fram bussar som blinkar ut på 50-vägar och lämna företräde för gående vid övergångsställen (zebralagen). Torskade nämligen på det vitt första uppkörningstillfället mitt :kocko

Till sist KÖR DEFENSIVT OCH AVVAKTA I ALLA SITUATIONER, VAR ALLTID BERÄDD ATT KUNNA BROMSA. Kör däremot INTE under tillåten hastighet!

Lycka till!

/Jag

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Santo skrev:
Ok, då ska jag fixa rätsida på lite saker:

1. Ang. vilken fot som ska sättas ner: Sätt alltid ner höger fot, då kan man vara berädd med växlarna (ettans växel). Undantag: Vid start i motlut på riktigt sätt, se till att ha ettan i med indragen koppling och sätt ner vänster fot för att kunna bromsa hojen med fotbromsen (jämför start med bil i motlut med handbroms).

2. På landsväg Ska man INTE blinka för att stanna vid vägkanten, däremot ska man blinka när man kör ut från vägkanten EFTER att man sett sig om bakåt.

Vid vänstersväng på landsväg kan man lägga sig till vänster i körfältet om det INTE finns några fordon framför eller bakom, annars gör man enligt ovan, åker in till kanten (höger) utan att blinka för att släppa börbi fordon. När kusten är klar tittar man sig om, blinkar och svänger.

Tänk också på (ni som tog körkort B för länge sedan och vant sig vid sin "stil") att släppa fram bussar som blinkar ut på 50-vägar och lämna företräde för gående vid övergångsställen (zebralagen). Torskade nämligen på det vitt första uppkörningstillfället mitt :kocko

Till sist KÖR DEFENSIVT OCH AVVAKTA I ALLA SITUATIONER, VAR ALLTID BERÄDD ATT KUNNA BROMSA. Kör däremot INTE under tillåten hastighet!

Lycka till!

/Jag

BRA SVAR!
Bussar ska man släppa ut på 70-vägar också väl? Om jag inte mins fel?

Förresten; Varför ska man lägga sig vid höger vägkant och vänta på att trafik passerar om man ska göra en vänstersväng? För att det är för farligt att lägga sig i vänstersväng om det är trafik? Hänt mkt olyckor så vet jag...

Last edited:

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Tack för en superbra tråd, har sugit åt mig av varje värdefull grej och ska noggrannt ta del av detta tills jag ska börja övningsköra, ska besikta på torsdag sedan bär det av :banana hoppas bara man kan hålla sig upprätt! :lol

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Hoj
GiX 750
Kay skrev:
BRA SVAR!
Bussar ska man släppa ut på 70-vägar också väl? Om jag inte mins fel?

Förresten; Varför ska man lägga sig vid höger vägkant och vänta på att trafik passerar om man ska göra en vänstersväng? För att det är för farligt att lägga sig i vänstersväng om det är trafik? Hänt mkt olyckor så vet jag...

Någon som kan svara på ovanstående om vänstersväng?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln