Checklista uppkörning...

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Ulukai skrev:
Någon som kan svara på ovanstående om vänstersväng?


Man kan också åka till närmaste höger sväng och vända där sen köra tillbaka dit man skulle.
 

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
GiX 750
Ja det kan man oxå. Det är helt rätt. Har jag läst i boken precis. :)
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Ulukai skrev:
Någon som kan svara på ovanstående om vänstersväng?


En mc syns i regel alltid dåligt. Stillastående mitt på en 90-väg är man mycket oskyddad med stor risk för att bli påkörd.

1. sväng vänster om inga fordon finns frmför eller bakom

annars

2. stanna vid vägkanten och släpp förbi trafik
3. alt. åk till närmaste korsning (till höger) för att vända och åka tillbaka.
4. alt. Finns en sådan "avfart" till höger som leder till att man korsar 90-vägen via en korsning med stopplikt, använd den i första hand.
 

ThomasN

Guest
Efter att ha läst hela tråden så blir man ju mest bara jävligt osäker på allt, alla säger mot varandra :va

Enklas just för själva körningsbiten är ju att helt enkelt köra med sunt förnuft, jag var inte det minsta nervös för det trots att jag inte kört så mycket MC innan min uppkörning. Kör man bara lugnt och säkert klarar man sig. :fakta
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Låter bra :)
Frågan angående visir kvarstår: Måste man ha klarglas? Eller kan man köra på ett iridium?
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
En fråga.
Hur gör man vid vändning med MC? nån speciell procedur där eller?
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
#2 skrev:
En fråga.
Hur gör man vid vändning med MC? nån speciell procedur där eller?

Garage-sväng typ :) Fast ute i trafik kan man ju göra det mkt snabbare och använda utrymmet som behövs.
 

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
GiX 750
#2 skrev:
En fråga.
Hur gör man vid vändning med MC? nån speciell procedur där eller?

Du håller hårt i frambromsen, gasar på rejält, släppet upp koplingen och till sist lutar hojen något. Då svänger du snabbt :D
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Ulukai skrev:
Du håller hårt i frambromsen, gasar på rejält, släppet upp koplingen och till sist lutar hojen något. Då svänger du snabbt :D


Aha så han mena. Haha precis, gör så på uppkörningen.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Om han ber en att stanna på 90-väg med väggren, ska man stanna ute på vägrenen då? Och ska man inte blinka ut på vägrenen heller?
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Kay skrev:
Om han ber en att stanna på 90-väg med väggren, ska man stanna ute på vägrenen då? Och ska man inte blinka ut på vägrenen heller?

Som sagt tidigare, man ska inte blinka när man stannar längs vägen. Blinkar gör man endast om man avser svänga av eller åka in på vägen (ex. vid en korsning). Undanag: då du står still vid vägkanten blinkar man för att göra andra trafikanter uppmärksamma på att man kör ut från kanten.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Kay skrev:
Låter bra :)
Frågan angående visir kvarstår: Måste man ha klarglas? Eller kan man köra på ett iridium?

Jag hade tonat visir när jag körde upp -96, och det var ingen som gnällde över det. Kan väl ha ändrats, men jag tror inte det.
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
Ulukai skrev:
Du håller hårt i frambromsen, gasar på rejält, släppet upp koplingen och till sist lutar hojen något. Då svänger du snabbt :D

:D Bjäbb bjäbb!!
Jag håller även på med bilkörkortet nu. å då ska man ju köra in på en väg å backa ut. om det är mycket trafik.
Men det är bara vanlig vändning som gäller då..
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag fick göra en fullständig säkerhetskontroll av hojen när jag körde upp, så det nån sa ovan stämmer inte.
Du ska skära kurvor, det var min körskolelärare mkt hård på. Är det fri sikt i en kurva ska du köra som rossi (men i laglig fart ;)) Glöm vägstrecken såvida det inte är heldraget vid fri sikt.
Varför köra med iridiumvisir? De är mörka och kanske inte godkända.
 

Ulukai

Livet slutar vid 200
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Malmö
Hoj
GiX 750
-PLM- skrev:
Varför köra med iridiumvisir? De är mörka och kanske inte godkända.

Det är bra om solen är uppe. Men så pass tidigt på morgonen står väl solen ganska högt redan?
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Tänk på att använda både fot- och handbroms när du bromsar (både under bromsprov och uppkörning) Annars godkänner de inte dej!

Men det kommer gå fint! :tummenupp

Ang. visiret. Om du har original kvar så är det kanske säkrast att slänga på det eller ha med sej så att du kan byta det ifall de skulle gnälla? :)
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
TheDude skrev:
Tänk på att använda både fot- och handbroms när du bromsar (både under bromsprov och uppkörning) Annars godkänner de inte dej!

Men det kommer gå fint! :tummenupp

Ang. visiret. Om du har original kvar så är det kanske säkrast att slänga på det eller ha med sej så att du kan byta det ifall de skulle gnälla? :)

Japp!
För övrigt när jag testade bromsningarna idag i hamnen så låser sig bakhjulet skitlätt... så pass hårt bromsar jag med frambromsen... jag lättar även lite på rumpan, kanske där felet ligger? :va LIte stoppie-gener i mig :lol
Räcker jag har foten på bromsen så kan den låsa sig ibland käns det som, men men, bara att träna på att visuellt bromsa med bakhjulet också, men i praktiken inte göra det :p
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Kay skrev:
Japp!
För övrigt när jag testade bromsningarna idag i hamnen så låser sig bakhjulet skitlätt... så pass hårt bromsar jag med frambromsen... jag lättar även lite på rumpan, kanske där felet ligger? :va LIte stoppie-gener i mig :lol
Räcker jag har foten på bromsen så kan den låsa sig ibland käns det som, men men, bara att träna på att visuellt bromsa med bakhjulet också, men i praktiken inte göra det :p


Tryck bena mot tanken och lägg bara foten på bromsen. Bestämmt blick och rak i ryggen.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
En fråga till, hur sakta ska det gå? Jag kan göra garagesvängen så sakta att jag nästan står still emellanåt.. vi snackar 2 km/h... sen ibland gör jag det i promenadtakt... Hur fort får det gå?
Sen; Huvudet och blicken... ska jag fästa den lite över axeln eller vrida huvet så mycket jag kan typ? Just nu tittar jag lite snett åt det hållet jag ska, och har ögonen på horisonten, jag tycker det funkar bäst...
Har övat garagevändningar ett par timmar idag. Går bra tycker jag. Lättare till höger än vänster dock :huvet men framförallt;

-Hur sakta måste det gå?
-Får jag varva hojen mycket? Ligger på 4000 rpm ibland och lirkar mellan koppling och fortbroms
-Vart ska jag fästa blicken? Finns det bestämmelser (Vet att man inte ska ha den ner i marken)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top