Checklista uppkörning...

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Kay skrev:
-Hur sakta måste det gå?
-Får jag varva hojen mycket? Ligger på 4000 rpm ibland och lirkar mellan koppling och fortbroms
-Vart ska jag fästa blicken? Finns det bestämmelser (Vet att man inte ska ha den ner i marken)


Så sakta du gör nu ungefär.

Ja du får varva hojen mycket, det är kopplingen som bestämmer farten inte gasen. Du får inte bromsa för mycket med fotbromsen, du ska bara göra det mitt i och i slutet så det går lika fort in som ut. Krypkör också in i svängen.

Du ska fästa blicken dit du ska inte nån annanstans. Titta också mot horisonten, ja. INTE ner som du sa. Det blir att du tittar ungefär vid axeln.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
DJM skrev:
Så sakta du gör nu ungefär.

Ja du får varva hojen mycket, det är kopplingen som bestämmer farten inte gasen. Du får inte bromsa för mycket med fotbromsen, du ska bara göra det mitt i och i slutet så det går lika fort in som ut. Krypkör också in i svängen.

Du ska fästa blicken dit du ska inte nån annanstans. Titta också mot horisonten, ja. INTE ner som du sa. Det blir att du tittar ungefär vid axeln.
Ok, tackar!
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
DJM skrev:
Så sakta du gör nu ungefär.

Ja du får varva hojen mycket, det är kopplingen som bestämmer farten inte gasen. Du får inte bromsa för mycket med fotbromsen, du ska bara göra det mitt i och i slutet så det går lika fort in som ut.


SKA jag använda fotbromsen, eller jag kan göra det "lite då och då" för att reglera framfarten och dämpa så det inte går fortare än nödvändigt? kollar de noga på hur jag använder fotbromsen? :va
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Kay skrev:
SKA jag använda fotbromsen, eller jag kan göra det "lite då och då" för att reglera framfarten och dämpa så det inte går fortare än nödvändigt? kollar de noga på hur jag använder fotbromsen? :va


Jag körde upp 27 aug förra året och använde då fotbromsen en hel del men fick bara kommentaren: hade du tänkt parkera eller, eftersom han tyckte det gick så pass sakta men att använda fotbromsen var ingenting som han/dem ska tycka är något negativt är ju samspelet mellan just Koppling, gas och broms som är det viktiga i den övningen
När har du uppkörning förresten?
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Mr.Dna skrev:
Jag körde upp 27 aug förra året och använde då fotbromsen en hel del men fick bara kommentaren: hade du tänkt parkera eller, eftersom han tyckte det gick så pass sakta men att använda fotbromsen var ingenting som han/dem ska tycka är något negativt är ju samspelet mellan just Koppling, gas och broms som är det viktiga i den övningen
När har du uppkörning förresten?

Ahh, låter bra! Jag har uppkörning på onsdag morgon :yoparty
Har hojen jag ska köra upp på hela dagen imorrn.. Är typ 80% säker på garagesvängarna om man nu kan skala upp det på nåt sätt... Så imorrn blir det träning tills jag kan blunda och utföra det. :)
 

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Malmö, Kirseberg
Hoj
Cbr 600f -99
Kay skrev:
Ahh, låter bra! Jag har uppkörning på onsdag morgon :yoparty
Har hojen jag ska köra upp på hela dagen imorrn.. Är typ 80% säker på garagesvängarna om man nu kan skala upp det på nåt sätt... Så imorrn blir det träning tills jag kan blunda och utföra det. :)


okej lycka till du klarar det i solskenet som dem lovat och då kan du ju köra direkt efteråt också :tummenupp
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Mr.Dna skrev:
okej lycka till du klarar det i solskenet som dem lovat och då kan du ju köra direkt efteråt också :tummenupp

Mm.... :)
Tack så mkt. Håll tummarna för mig! :tummenupp
 

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Kay, vad kör du upp på för hoj? Varför hyra/låna en uppkörningshoj om du klarar det på din egen? :)

Jag övningskör på min kawa ninja nu å det funkar med serpentinen och garaget. Visst äre lite knepigare än en offroadare tex. Men det går !!
Jag kör upp om 1 vecka på torsdag.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
BlueNote skrev:
Kay, vad kör du upp på för hoj? Varför hyra/låna en uppkörningshoj om du klarar det på din egen? :)

Jag övningskör på min kawa ninja nu å det funkar med serpentinen och garaget. Visst äre lite knepigare än en offroadare tex. Men det går !!
Jag kör upp om 1 vecka på torsdag.
Kör på en polares 700cc... min är 600, dvs inte tung hoj för uppkörning... Lycka till! :)
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Santo skrev:
Det ska gå så sakta att du inte lutar hojen, d.v.s. den ska hela tiden vara vinkelrät mot marken.

ok, men ibland kör jag sakta och har hojen lite innåtlutandes, men lutar överkroppen ut så att säga, hänger ut lite, då är det väl ok? Ä skitsamma, jag kör en halvcirkel jättesakta helt enkelt, svårare ska det väl banne mig inte behöva vara :fakta *ta i trä, ta i trä, ta i trä*
 

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
nej
Kay skrev:
ok, men ibland kör jag sakta och har hojen lite innåtlutandes, men lutar överkroppen ut så att säga, hänger ut lite, då är det väl ok? Ä skitsamma, jag kör en halvcirkel jättesakta helt enkelt, svårare ska det väl banne mig inte behöva vara :fakta *ta i trä, ta i trä, ta i trä*
Det går nog bra ska du se! Lycka till Kay.
 

albban

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ingen=(
stortiger skrev:
1 Dom börjar med :Säkerhetskontroll/Funktionsbeskrivning
ej hela Säkerhetskontroll för det har dom ej tid med.
du kan tex få kontrollera alla lager.

1:14 start i lutning.
Ha foten på bromsen och hitta drag läge
se bak så ingen kommer slå på blinker och åk iväg.
(gjorde så fast slog på blinkers först och såg om någon kom.blev kuggad på fel ordnings följd)



Asså vad e de man får göra på ett Säkerhets kontroll...
Jag har förståt att man ska kolla igenom cyckeln men vilka delar och hur ska man kolla coh pilla om man nu ska de?!?!
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
har en fråga till angående västersväng på landsväg. det här mede att stanna till höger om det är trafik. vad räknas till trafik??? skall jag stanna vid höger kanten om jag bara har en eller två bilar efter mig? eller om jag har en efter och möter en? eler vad går gränsen för när man skall stanna och släppa förbi bilar. givetvis så beror det lite på omständigheterna men generelt sett??
 

Mr EH

Mr EH
Gick med
12 May 2003
Ort
Luleå
Hoj
GSXR-750
I "Förarutbildning: MC-boken" står det:

Följande saker ska kontrolleras:
-Bromsar
-Hjul och däck
-Kraftöverföring
-Köriktningsvisare
-Signal
-Parkeringsstöd
-Lagerglapp (styrlager, baksving och hjullager).
-Fjädring/stötdämpare
-Spårningskontroll
-Reglage, eventuellt justering
-Strålkastare, lyktor, reflexer och registreringsskylt, eventuellt rengöring
-Styrning
-Backspeglar
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Last edited:

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Och så måste jag bara starta en lite avdelning om cirkulationsplatskörning.

I cirkulationsplats (ibland även kallat rondell) skall man blinka HÖGER när man ämnar gå ur cirkulationsplatsen och inget annat.

Vänsterblinkers kan användas för tydlighetens skull men glöm då inte att blinka HÖGER när ni ska ut ur cirkulationsplatsen.

Tänk er en cirkulationsplats som man har rätat ut. Det blir bara en raksträcka med ett antal höger-t-korsningar kvar. Alltså går det inte att svänga vänster. Om man inte ska svänga vänster så ska man inte blinka vänster.

Just detta har ett par av mina kamrater kuggat på i år.
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Lime skrev:
Och så måste jag bara starta en lite avdelning om cirkulationsplatskörning.

I cirkulationsplats (ibland även kallat rondell) skall man blinka HÖGER när man ämnar gå ur cirkulationsplatsen och inget annat.

Vänsterblinkers kan användas för tydlighetens skull men glöm då inte att blinka HÖGER när ni ska ut ur cirkulationsplatsen.

Tänk er en cirkulationsplats som man har rätat ut. Det blir bara en raksträcka med ett antal höger-t-korsningar kvar. Alltså går det inte att svänga vänster. Om man inte ska svänga vänster så ska man inte blinka vänster.

Just detta har ett par av mina kamrater kuggat på i år.

Tänk också på att man har väjningsplikt gentemot de som redan är inne i rondellen. Vidare så finns det ett citat på VV.se angående det som du skriver.

"Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns."

Jag tog dock B-körkort i våras och innan dess fick jag lära mig av min körlärare, att om jag ska vänster i en rondell (alltså inte den första utfarten i början på rondellen), så bör jag blinka just vänster för att göra tydligt att jag ska fortsätta i rondellen. Detta för att de som ska in i rondellen inte ska få för sig att jag ska svänga av där de kör ut. Givetvis ska man blinka höger när man svänger av dock. Byter man körfält i en rondell med flera körfält ska man blinka!

Jag tycker det är en bra lära jag tog till mig, men på VV-sida står det alltså att man inte ska använda vänster-blinker alls, förutom om man byter körfält!

http://www.vv.se/vag_traf/trafikregler/cirkulationsplats/cirkulationsplats.shtml
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top