Checklista uppkörning...

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Jag undrar dock fortfarande hur jag kontrollerar kraftöverföringen vid säkerhetskontrollen. Jag antar min fråga "försvann" lite i mitt första inlägg i denna tråd.
 

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Gren skrev:
Jag undrar dock fortfarande hur jag kontrollerar kraftöverföringen vid säkerhetskontrollen. Jag antar min fråga "försvann" lite i mitt första inlägg i denna tråd.

Kraftöverföringen är kedjan. Kolla att den verkar hel och inte alltför spänd eller slak. kolla gärna kedjelås, om sådant finns. (mest för din egen skull, det är inte kul att tappa kedjor).
 

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
clark73 skrev:
Vid högersväng i stan så håll långt till höger, ganska nära trottoarkanten.
QUOTE]

Ska man verkligen göra det? Då kan ju bilar smita runt en och prejas ?!
Ska man inte ligga lite till höger om mitten bara?
 

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Växjö
Hoj
XT 600
Tom skrev:
Kraftöverföringen är kedjan. Kolla att den verkar hel och inte alltför spänd eller slak. kolla gärna kedjelås, om sådant finns. (mest för din egen skull, det är inte kul att tappa kedjor).

Toppen, då är det ju inte så svårt! Jag trodde det handlade om växellådan eller något sånt.
 

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
ingen hoj just nu, DTn såld
Kay skrev:
7. Placera dig alltid i mitten på filer osv, så du tar upp lika mkt plats som en bil.
Den där stämmer väl inte? Nu har ni säkert redan diskuterat den på dessa 5 sidor innan :)
Man ska ju placera sig hela tiden.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
gringoo skrev:
Den där stämmer väl inte? Nu har ni säkert redan diskuterat den på dessa 5 sidor innan :)
Man ska ju placera sig hela tiden.
om man inte behöver svänga ja.. men när det är dags för att svänga i en skymd kurva ska man lägga sig till höger i en vänster för att se så lång in i kruvan som möjligt.. trodde man skulle ligga mitt i när de går raktfram??? :va
 

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
Garagevändnignen, hur sakta ska det gå egentligen? Kan man inte ta lite styrfart och glida runt den sakta? Går ju inte så fort...
Eller är det KRAV på att man måste använda, gas, koppling och broms?
 

mossen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2003
Ort
La Suede
Hoj
Hornet
Hmmmm....några tankar från en med färskt A kort:

Det hela blir väldigt "uppblåst" här tycker jag, jag oroade mig också en hel del iannan min uppkörning...
Men så bestämde jag mig för att vara cool, gå dit & göra mitt bästa, samt att "tänka bort" gubben bakom...kör som om du var ute på övningskörning, avlappnat med uppmärksam!

Jag glömde nästan bort att det handlade om uppkörning, och gjorde som jag brukar...det gick vägen! på första uppkörningen.

Sen måste jag medge att garagesvängen är det mest överdrivna problemet! det skrivs så mycket om olika tekniker för att klara det, & hur svårt det är...men det ÄR inte svårt! öva öva öva...sen sitter den där, precis som att lära sig cykla!
Det går inte att LÄSA sig till hhur man gör, utan ut & kör på en parkering, kör svängen 20 ggr precis innan uppkörningen också! :tummenupp


Så mitt tips är...slappna av, visa gubben att du är Kung! :)
 

oakbeach

användartitel
Gick med
3 May 2004
Ort
Enköping
Hoj
Thunderace
mossen skrev:
Det går inte att LÄSA sig till hhur man gör, utan ut & kör på en parkering, kör svängen 20 ggr precis innan uppkörningen också! :tummenupp

Grattis till kortet!

Sant, jag skulle behöva sen en garagevändning. Jag sniglar den sakta nu och klarar den nästan varjegång. Men jag vägrar fan tro man måste köra den så sakta. Lite över gångfart måste väl vara okej?

Edit: Lixom, min farmor ska kunna klara köra upp. Ska ju inte vara nå cirkuskonster.
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
En fråga till.
Ska hojen vara upprätt när man gör garagevändning eller får man luta den så mycket man vill?
Den skall vara upprätt vid ingång och utgång va?

Jag har allt klart för mig men inte denna garagevändning. balans och dyligt finns men är som sagt mer orolig för hur den ska gå till.
Häng mig nu inte om jag missat detta nån stans för jag är ute och öva nu, och bara sprang in för att kolla.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
zilver skrev:
En fråga till.
Ska hojen vara upprätt när man gör garagevändning eller får man luta den så mycket man vill?
Den skall vara upprätt vid ingång och utgång va?

Jag har allt klart för mig men inte denna garagevändning. balans och dyligt finns men är som sagt mer orolig för hur den ska gå till.
Häng mig nu inte om jag missat detta nån stans för jag är ute och öva nu, och bara sprang in för att kolla.

Kan bara säga att jag lutade hojen ganska mycket i mina garagesvängar...

Utåt alltså...
 

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
spelar farten JÄTTE stor roll eller skall det genomföras säkert och smidigt med god balans. eller ska det ta en viss tid att genomföra vändningen
 

arrto

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Lapplands Väsby
Hoj
KTM DUKE 2
zilver skrev:
spelar farten JÄTTE stor roll eller skall det genomföras säkert och smidigt med god balans. eller ska det ta en viss tid att genomföra vändningen


Har fått lära mig att man ska göra den KONTROLLERAT. Farten spelar alltså inte särskilld stor betydelse vad jag vet...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top