Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Ullis skrev:
2544507 Och vem betalar alla sportfantasters skador då?? Ridsporten tex skördar många sjukbesök med benbrott & rehabiltering som följd. Det får vi betala + våra egna skador. Fel enligt min mening.
För att inte tala om alla förbannade söndertrasade knän i fotbollen :mad:
Jag har under mina yrkesverksamma år, drabbats hårdare och OFTARE av idrottskadade kollegor än trafikskadade sådana. Självfinansiera även dessa skador....
//Tobbe

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
S1000RR
Sluta hetsa upp er nu, de e bra illa när tråden går över till att prata politik. Det spelar väl ingen roll vilket parti som sitter vid makten, de stora ökningarna står de VINSTDRIVANDE FÖRSÄKRINGSBOLAGEN FÖR. O de e inget konstigt med det heller, eller hur; - hej vi är ett gäng sporthojsfantaster med dyra hojar som kör som f-n o en fjärdedel kommer att köra åt h-vete eller få hojarna stulna, vad kostar det? Även om de naturligtvis saltar räkningen för att tjäna så är det ju vi fartdårar, inklusive mig själv, som har dragit upp priset.
Vore vi snälla o långsamma skulle vi inte kosta så mycket o de kunde tjäna pengar på oss utan att fakturera oss ned i asfalten...

Håll ned gasen men gnäll inte, vi har ju inte ens sätt prisökningen än! O ni pratar om 300-1000% vilket jag inte tror på. O blir de så så lovar jag att be om úrsäkt för inlägget och sälla mig till klagomuren...

Fortsätt gasa men sluta inte att le :D

bs

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Busa -08, KTM 525, DRZ400s, Monkey, XT600, and NoClue
Illamående

Med två bilar (en rolig) i familjen, en retta, en busa, kommer det inte att bli kul.

F-n vet hur det ska gå till att slanta för det???

Men...!

Det kommer att bli en hel del billiga hojar till salu inom kort. :censored
Synd att man inte samlar på hojar och har en hög pengar över...

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Hoj
-99 Monster 900
Ullis skrev:
2544507 Och vem betalar alla sportfantasters skador då?? Ridsporten tex skördar många sjukbesök med benbrott & rehabiltering som följd. Det får vi betala + våra egna skador. Fel enligt min mening.
Instämmer. Snygg häck förresten.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Peter Pan skrev:
2544557 Sluta hetsa upp er nu, de e bra illa när tråden går över till att prata politik. Det spelar väl ingen roll vilket parti som sitter vid makten, de stora ökningarna står de VINSTDRIVANDE FÖRSÄKRINGSBOLAGEN FÖR. O de e inget konstigt med det heller, eller hur; - hej vi är ett gäng sporthojsfantaster med dyra hojar som kör som f-n o en fjärdedel kommer att köra åt h-vete eller få hojarna stulna, vad kostar det? Även om de naturligtvis saltar räkningen för att tjäna så är det ju vi fartdårar, inklusive mig själv, som har dragit upp priset.
Vore vi snälla o långsamma skulle vi inte kosta så mycket o de kunde tjäna pengar på oss utan att fakturera oss ned i asfalten...

Håll ned gasen men gnäll inte, vi har ju inte ens sätt prisökningen än! O ni pratar om 300-1000% vilket jag inte tror på. O blir de så så lovar jag att be om úrsäkt för inlägget och sälla mig till klagomuren...

Fortsätt gasa men sluta inte att le :D

Spelar ingen roll vilket parti som sitter vid makten???
Har du hört ett knyst om detta förslag innan eller? Försäkringsbolagen blir väl inga vinnare så, de får ju stå för hela kalaset när någon hamnat på sjukan....alltså måste de höja.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Elgasen skrev:
2544470 Är det rätt att alla i Sverige skall betala för hojåkarnas nöje?
Personligen tycker jag inte det.

Jag ser i denna tråd att många tycker att dessa höjningar är idioti men jag ser inte många förslag angående vart pengarna istället skall tas ifrån. Staten måste ha inkomster för att betala utgifter.

Istället för att kritisera politikernas budgetval vore det bättre att ni riktar eran kritik mot de hojåkare som är skulden till dessa premier.

Lika rätt som att jag skall betala för personer som drabbas av diverse sjukdommar uppkommet av ciggaretter osv osv osv

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Gustav1 skrev:
2544353 @ trådstartaren...de här 400% du pratar om...det låter som något du hittar på. Likaså 300%.

Jag tror inte det blir så farligt, faktiskt.

Motormännens VD är av annan åsikt.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2543783&postcount=49 :(

D-MAN 660 skrev:
2544275 Trött man blir.. jaja inte rör det mig i ryggen då jag ändå kör oförsäkrat obesiktigat och oskattat. :arsele

E det du som brukar uuiillaa utanför mitt fönster? Behöver ett garage i närheten av Skärmarbrink. Känner du till ngt där en hoj får plats?

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Klippt från SMCs hemsida....
..................................................

Ny skatt och höjd trafikförsäkring!
Idag presenterade finansminister Anders Borg den nya budgeten, något som SMC väntat med spänning på. Resultatet är att regeringen vill att kostnader för trafikskadades sjukpenning och sjukersättning ska belasta fordonsägarna och trafikförsäkringarna. Samtidigt säger man att en sådan överföring kräver ytterligare avväganden, det finns ingen färdig lösning. Något datum för införande anges inte.

Regeringen vill också att kostnader för befintliga trafikskador ska belasta fordonsägarna. Den skatten bör även omfatta kostnader för framtida trafikskador under den tid som förutsättningarna för en överföring till trafikförsäkringen utreds. Regeringen ska våren 2007 lämna ett förslag till lagstiftning om skatt på trafikförsäkringspremier. Den bör kunna träda i kraft redan 1 juli 2007!

SMC kommer att arbeta på alla fronter för en rimlig och rättvis resultat, både då det gäller skatten och trafikförsäkringen. Den nya modellen för att finansiera trafikskadades sjukpenning och sjukersättning är den absolut viktigaste frågan nu.

Vill du läsa den delen av budgeten själv så har du länken här, texten hittar du i slutet av sidan 37. http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/96/26/5aaad15c.pdf

.........................................................

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Elgasen skrev:
2544470 Är det rätt att alla i Sverige skall betala för hojåkarnas nöje?
Personligen tycker jag inte det.

Jag ser i denna tråd att många tycker att dessa höjningar är idioti men jag ser inte många förslag angående vart pengarna istället skall tas ifrån. Staten måste ha inkomster för att betala utgifter.

Istället för att kritisera politikernas budgetval vore det bättre att ni riktar eran kritik mot de hojåkare som är skulden till dessa premier.

De får väl gå hela vägen då så jag inte behöver betala för alla knäskador som händer i korpfotbollen... Eller betala för dagis, skolor heller för den delen.

Annars tycker jag det är fel att göra så här, och egentligen tycker jag nog att vi kan dela på sjukvården allihop.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Gustav1 skrev:
2544389 Inte? Nä, då är det ju inget problem. Ja, det blir dyrare förstås, men i andra änden kommer skattelättnader på lönen.
Tanken är ju dessutom att premierna ska gå ner efterhand.

Blysänke, som i Harley?

men i andra änden kommer skattelättnader på lönen.

Och detta tror du själv på?
Tror alliansen kommer röra ihopa det duktigt o gynna de rika o dra åt snarran för de vanliga folket.

nosferatu

Hallowed Be Thy Name
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
Ingen med motor....
Vad less jag blir:mad: tänkte köpa sporthoj till våren efter nåra års uppehåll
får väl se hur det blir med det, kanske blir skenförsäkring för första gången eller så blir det till att plocka skylten o köra avställt:huvet

JÄVLA SKIT FAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!!!!!

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
men lite grinig att läsa de här :/ kommar fan inte ha råd att köra :/ tycker det var dyrt nu & sen ska dom höja:mad: tungt att vara 20 år & köra sporthoj..

får börja köra cross istället :)

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
enhjuling skrev:
2544667 De får väl gå hela vägen då så jag inte behöver betala för alla knäskador som händer i korpfotbollen... Eller betala för dagis, skolor heller för den delen.

Annars tycker jag det är fel att göra så här, och egentligen tycker jag nog att vi kan dela på sjukvården allihop.

Precis!!!

Men det är ju sååå synd om alla barnfamiljer bu-hu...snyft snyft

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
Nu så
Oj vilken överraskning det här var då. not

Denna regerings politik är ju att alla skall betala sina egna kostnader, vilket betyder att har man stora inkomster så har man stor frihet, har man små inkomster liten frihet. Det kallas marknadsekonomi.

Vinner de valet nästa gång så kommer de säkert att ordna ngn premie höjning fö de som spelar fotboll o trasar knäna el likn, oroa er inte.

I det stora hela handlar det om att de som har mkt får mera över. (och efs de lyckats blåsa en större del av svenska folket förtjänar vi inte bättre).

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Den här frågan har nog lite mer djup än bara höjda trafikförsäkringspremier, det här är första steget mot privatiserad sjukvård.

Det finns hur många liknande grupper till i samhället som väl kommer att få stå för egenkostnaden för vård/sjuklön.
rökare
snusare
drinkare
idrottare
arbetare
husägare
hyresgäster
you name it
För inte stannar man väl vid en enskild grupp...

De enda som lär slippa undan är politiker och höga tjänstemän som redan idag har privata lösningar/gräddfiler i vården.

Det här landet blir bara bättre och bättre, sköt dig själv och skit på andra.

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Hoj
-
enhjuling skrev:
2544667 De får väl gå hela vägen då så jag inte behöver betala för alla knäskador som händer i korpfotbollen... Eller betala för dagis, skolor heller för den delen.

Det är inte omöjligt att vi på sikt ser en privatisering även inom sjukvården. Jag betalar hellre betydligt mindre i skatt och avgör sedan själv hur stor % av min lön jag vill lägga på t.ex. sjukvårdsförsäkring.

Som Elgasen skrev tidigare i tråden "Istället för att kritisera politikernas budgetval vore det bättre att ni riktar eran kritik mot de hojåkare som är skulden till dessa premier."
Är ni så insnöade att ni inte ens kan se att detta är resultatet av erat och era vänners MC handhavande så är det bara tragiskt.
Handling -> konsekvens...men det kanske är svårt att inse :tungan

Jag vill avsluta med att säga att detta hade skett förr eller senare oberoende av regering. Sossarna o co hade samma planer men gick inte ut med det i valet.

kosz

Ett mcsvin
Gick med
28 May 2005
Hoj
H-D FXSTB
FZ1 skrev:
2544783 Den här frågan har nog lite mer djup än bara höjda trafikförsäkringspremier, det här är första steget mot privatiserad sjukvård.

Det finns hur många liknande grupper till i samhället som väl kommer att få stå för egenkostnaden för vård/sjuklön.
rökare
snusare
drinkare
idrottare
arbetare
husägare
hyresgäster
you name it
För inte stannar man väl vid en enskild grupp...

De enda som lär slippa undan är politiker och höga tjänstemän som redan idag har privata lösningar/gräddfiler i vården.

Det här landet blir bara bättre och bättre, sköt dig själv och skit på andra.
Skatten på snus ska dubblas så då får man sluta med det med, härligt med mer skatt trodde att det skulle vara mindre med borgelig reg men inte då.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,909402,00.html

Oops

Snart i ett dike nära dig
Gick med
5 Sep 2004
Hoj
Nu så
Archan skrev:
2544791 Det är inte omöjligt att vi på sikt ser en privatisering även inom sjukvården. Jag betalar hellre betydligt mindre i skatt och avgör sedan själv hur stor % av min lön jag vill lägga på t.ex. sjukvårdsförsäkring.

Betydligt mindre i skatt ? Vad får du det ifrån? Det är endast de som tjänar brutalt mkt som får betydligt mindre i skatt. Vanliga löntagare upp till 35.00 40.000 tjänar upp till 500 kr i månaden o lägga undan till om de blir sjuka eller arbetslösa. Grattis!!!
Antingen är du lurad eller rik, gratulerar i det sista fallet.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
Jocke R skrev:
Mina funderingar: Om det handlar om en 100 procentig höjning för personbilar, ja då kan vem som helst räkna ut att det för motorcyklar kommer att innebära höjningar på över 100 procent! För sporthojar kan det säkert komma att röra sig om höjningar på över 200 procent!! Och bor man dessutom i storstad, ja då talar vi kanske om höjningar 300 procent!!! Och har man dessutom färskt körkort, ja då snackar vi kanske 400 jävla procent!!!!

HJÄLP!!!!!!!!!!
Haha, det där låter som den där hassan-sketchen om de 10.000 tyska bögarna. :hihi

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Haha, det är så jävla roligt att läsa om alla som mer eller mindre håller på att få panik framför datorn..
Varför tar ni inte och lugnar ner er lite tills ni ser vad som det faktiskt blir?

Sen är det som det sagts många gånger tidigare på SH, det är ingen rättighet att få köra hoj!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati