Chockhöjning av trafikförsäkringen!!!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hårding skrev:
2548292 Givetvis gör de inte detta för att vara taskiga mot några unga hojåkare utan för att flytta resurser från yngre skadade förmågor i trafiken så att pengarna räcker till deras stora väljarkår, väljarkåren består av 40-talister i stort behov av lårbens/gråstarroperationer inom en snar framtid, samt att gud förbjude förhindra att en 40talist tvingas lämna miljonvillan i förorten som är bekostad av tidigare generösa skatteavdrag och galopperande statsskuld/inflation.
Jag är varken m eller muf men de äldre (minst 50+) minns säkert att tidigare så när marginalskatten var runt 80% och du samtidigt kunde dra av HELA räntan på huslånet drällde det av 18-19 åringar med högt belånade hus. På en betald 100-lapp i ränta betalade staten 80 spänn tillbaka!! Även om löner och priser då var mkt lägre var det en strålande pensionsförsäkring. Ovanpå det kom den hemgjorda inflationen som i stort sett helt betalade huset. Löneökningen 71-73 var väl nästan 80% för många?
Staten (dvs vi alla andra..) betalade i stort sett hela ditt hus, ett fullständigt strålande upplägg av Ledaren och Partiet för att köpa rö(s)ter.
Det fanns ju en anledning till att finansminister K-O Feldt hoppade av, hans samvete pockade och han såg i tid konsekvenserna, resultatet har vi fått se under de senaste åren. Partiet har mest värnat om de som har ett jobb (och en villa..) 1.5 miljoner utan jobb varav minst en miljon är anställningsbara och villiga att arbeta.
Ett reellt exempel. I ett bättre område i mellansv kostade på 60-talet en villa 35 månadslöner. Priset idag är drygt 100 månadslöner..snabbt räknat.
Det finns pengar att dra in!
(Avataren heter fö "vampersson")

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Suomalainen skrev:
2549535 Du menar på fullaste allvar att alla försökringsbolag och intresseorganisationer har fel i sina bedömningar? Men om en uppblåst oinsatt politiker säger att det är baaaara några hundra kronor så sväljer du det direkt... :näsblod

Sväljer inget; dock var det ej möjligt att driva igenom förslaget i sin ursprungliga form utan det är ute på remis och kommer att göras om.

Ligger med som del i budgeten som kom i måndags.

Kahobe skrev:
2549571 Jag är varken m eller muf men de äldre (minst 50+) minns säkert att tidigare så när marginalskatten var runt 80% och du samtidigt kunde dra av HELA räntan på huslånet drällde det av 18-19 åringar med högt belånade hus. På en betald 100-lapp i ränta betalade staten 80 spänn tillbaka!! Även om löner och priser då var mkt lägre var det en strålande pensionsförsäkring. Ovanpå det kom den hemgjorda inflationen som i stort sett helt betalade huset. Löneökningen 71-73 var väl nästan 80% för många?
Staten (dvs vi alla andra..) betalade i stort sett hela ditt hus, ett fullständigt strålande upplägg av Ledaren och Partiet för att köpa rö(s)ter.
Det fanns ju en anledning till att finansminister K-O Feldt hoppade av, hans samvete pockade och han såg i tid konsekvenserna, resultatet har vi fått se under de senaste åren. Partiet har mest värnat om de som har ett jobb (och en villa..) 1.5 miljoner utan jobb varav minst en miljon är anställningsbara och villiga att arbeta.
Ett reellt exempel. I ett bättre område i mellansv kostade på 60-talet en villa 35 månadslöner. Priset idag är drygt 100 månadslöner..snabbt räknat.

Du kan historien:tummenupp , och vilka får betala kalaset nu, jo vi.:huvet

Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Kahobe skrev:
2549571 Jag är varken m eller muf men de äldre (minst 50+) minns säkert att tidigare så när marginalskatten var runt 80% och du samtidigt kunde dra av HELA räntan på huslånet drällde det av 18-19 åringar med högt belånade hus. På en betald 100-lapp i ränta betalade staten 80 spänn tillbaka!! Även om löner och priser då var mkt lägre var det en strålande pensionsförsäkring. Ovanpå det kom den hemgjorda inflationen som i stort sett helt betalade huset. Löneökningen 71-73 var väl nästan 80% för många?
Bra då förstår du vad jag försöker skriva men eftersom läsförståelsen på detta forum är låg så kan man försöka skriva en sak i evighet men de flesta kommentarer blir ändå typ...är du kommunist eller? eller förslaget är ju strålande vad gnäller du om.

Vi har en stor generation 30/40talister som röstat Sosse under lång tid deras villor blev betalda av sig själva(eller hur man uttrycker det) och de hade jobb, nu är samma generation pensionärer eller på god väg att bli, nu är de helt plötsligt jätteblå och vill inte betala för någon annan för då räcker inte pengar till deras ve och väl.
Sänkningarna regeringen lovat måste tas någonstans ifrån och då är det väl bra att dra in alla förmåner deras väljarkår själva en gång åtnjutit av från den yngre generationen och köra lite propaganda att landet annars går under...alla köper ju det och ingen tror väl att paret Ingemar och Ulla 66 år med villa Enskede körandes toyota corolla kommer drabbas av någon chockhöjning av sin premie, givetvis har paret sina pensionspengar placerade i en kinafond också så kinesen tar väl över i slutänden iallfall...

Den nya regeringen lovade att det skulle löna sig att jobba med dem i makten, men de lovade sänkningarna av inkomstskatten är ju ett skämt och äts(troligen men ingen som vet riktigt) av diverse höjningar av fordonsförsäkringar samt att de kryddar det med lite höjningar av bensin och energiskatten.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Ökas försäkringarna så mycket så det är omöjligt att lösa en trafikförsäkring på en sporthojj så tro inte att jag säljer cykeln bara för det. Då skiter jag i att försäkra och kör utan, i slutändan kommer detta kosta samhället mer än vad syftet verkligen var. För smäller jag kommer jag få sjukvård och trafikförsäkringföreningen kommer stå för mina kostnader, sen att jag blir anmäld och debiterad för kostnaderna är ju effekten av det. Men jag kan vara så jävlig så jag skiter i att betala fakturorna, blir det en ny anmälan ännu mer rättprocess ännu mer pengar, inga pengar in, blir det fängelse kostar samhället ÄNNU mer pengar. Så det är korkat att belasta invidividen ekonomiskt över hans intressen, utan låt det vara som så att vi har råd och försäkra våra intressen så får man in en del pengar i alla fall.

Dark_Messenger

Guest
Argyle skrev:
2549833
Så det är korkat att belasta invidividen ekonomiskt över hans intressen, utan låt det vara som så att vi har råd och försäkra våra intressen så får man in en del pengar i alla fall.
Så det är korkat att var o en av oss ska betala för våra självvalda hobbys?

Argyle skrev:
2549833 ... Då skiter jag i att försäkra och kör utan, i slutändan kommer detta kosta samhället mer än vad syftet verkligen var. För smäller jag kommer jag få sjukvård och trafikförsäkringföreningen kommer stå för mina kostnader, sen att jag blir anmäld och debiterad för kostnaderna är ju effekten av det. Men jag kan vara så jävlig så jag skiter i att betala fakturorna, blir det en ny anmälan ännu mer rättprocess ännu mer pengar, inga pengar in, blir det fängelse kostar samhället ÄNNU mer pengar.
Vilket jävla grottresonemang.
Hoppas du skämtar.

skiboms

Guest
Dyrt att leva :)

Jahaa då får vi nog se några mer lagbrytare framåt.
Politiker som aldrig kört hoj bryr sig inte en sekund
Vad det kostar för oss dödliga.
Sen att dom sitter på en fet lön o åker taxi gör ju inte saken bättre.

Det är som man spyr:zpy

SheDevil

Våren är här och hojen på vägen!! :-)
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6-03
Jag tycker inte alls det här är roligt! :mad:

Det finns ett lagförslag om att individen övertar alla kostnader för trafikskador, ett lagförlag som de vill ska träda i kraft 1 juli 2007. Hörde med mitt försäkringsbolag senast igår om de visste ngt om hur priserna skulle förändres, men icke.

Tycker det känns olustigt att få gå och vänta på "domen". Helförsäkring för min hoj kostar redan 27 000 kr/år (basföräskring). Nu är den avställd och till nästa år hade jag tänkt ta en helårsförsäkring för 11 000 (tjejförsäkring). Men, jag har inte en aning om hur det kommer bli nu. Det gör mig frusterad och förbannad, varför ska jag inte kunna äga en sporthoj om jag vill???? Den är värd 60 000 kr, jag tycker fanimej att försäkringen ska stå i proportion till värdet av hojen också! På två år har man betalat vad hela hojen är värd, sjukt!

Om det blir som ryktet säger (dvs skitdyrt), så blir det ju precis den situation som Moderaterna alltid anklagas för, att bara gynna de rika. Det är ju bara dom som kommer ha råd att försäkra sin hoj! Jag tycker fan att man ska kunna äga en hoj med ett vanligt jobb (tjänar 21 000kr)!!!

Jag hoppas verkligen att allt bara är rykten och att jag kommer ha råd att åka hoj även nästa år. Tänker inte åka utan försäkring, jävligt tråkigt om man skulle köra åt skogen, en hoj för 60 000 kr åt helvete skulle göra mig självmordsbenägen iaf!! I värsta fall får man försöka hitta ngt kryphål i djunglen och fuska. Men, ska det behöva vara så???

/Förbannad SheDevil

Dark_Messenger

Guest
SheDevil skrev:
2549916 Jag tycker inte alls det här är roligt! :mad:

Det finns ett lagförslag om att individen övertar alla kostnader för trafikskador, ett lagförlag som de vill ska träda i kraft 1 juli 2007. Hörde med mitt försäkringsbolag senast igår om de visste ngt om hur priserna skulle förändres, men icke.

Tycker det känns olustigt att få gå och vänta på "domen". Helförsäkring för min hoj kostar redan 27 000 kr/år (basföräskring). Nu är den avställd och till nästa år hade jag tänkt ta en helårsförsäkring för 11 000 (tjejförsäkring). Men, jag har inte en aning om hur det kommer bli nu. Det gör mig frusterad och förbannad, varför ska jag inte kunna äga en sporthoj om jag vill???? Den är värd 60 000 kr, jag tycker fanimej att försäkringen ska stå i proportion till värdet av hojen också! På två år har man betalat vad hela hojen är värd, sjukt!

Om det blir som ryktet säger (dvs skitdyrt), så blir det ju precis den situation som Moderaterna alltid anklagas för, att bara gynna de rika. Det är ju bara dom som kommer ha råd att försäkra sin hoj! Jag tycker fan att man ska kunna äga en hoj med ett vanligt jobb (tjänar 21 000kr)!!!

Jag hoppas verkligen att allt bara är rykten och att jag kommer ha råd att åka hoj även nästa år. Tänker inte åka utan försäkring, jävligt tråkigt om man skulle köra åt skogen, en hoj för 60 000 kr åt helvete skulle göra mig självmordsbenägen iaf!! I värsta fall får man försöka hitta ngt kryphål i djunglen och fuska. Men, ska det behöva vara så???

/Förbannad SheDevil
Om det kostar X mycket pengar eller Y mycket är väl ganska ointressant. Det är det pris som är satt (eller kommer sättas) som gäller.

Alternativ:

1. Sluta åk.
2. Betala och var glad.
3. Fuska på alla sätt du kan för att ändå kunna köra. (hur försvarar du detta?)

Vad väljer du?

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
SheDevil skrev:
2549916 Jag tycker inte alls det här är roligt! :mad:

/Förbannad SheDevil

Gör såhär om det blir för dyrt:

1 Byt hoj
2 Kör bara på trafikförsäkring... men det är ju den som kommer bli den dyra delen
3 Skippa försäkringen helt men bit i det sura äpplet om något händer
4 Fuska som moderaterna :tummenupp

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Hoj
Trajja TT600 -00
Tur att man kör motard. Men om nu antalet motarder ökar så ökar nog husbuset mitt i stan. Vafan ska det göra åt de då införa trängselskatt på hojar!!

Fan jag blir så jävla trött av att bara tänka på det! Om det blir mycket dyrare tror jag att antalet motarder kommer att öka samt antalet oförsäkrade hojar (speciellt motard)

Hata Hata! :mad:

Jag är för ung för att rösta! Så klaga inte på nått sånt.

Last edited:

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Jocke R skrev:
2532233 I gårdagens Rapport avslöjades att trafikförsäkringspremien för personbilar minst kommer att fördubblas, d v s höjas med 100 procent, fr o m nästa år. Ännu större höjningar kommer det att bli för motorcyklar, för unga förare och för boende i storstäder.

Mina funderingar: Om det handlar om en 100 procentig höjning för personbilar, ja då kan vem som helst räkna ut att det för motorcyklar kommer att innebära höjningar på över 100 procent! För sporthojar kan det säkert komma att röra sig om höjningar på över 200 procent!! Och bor man dessutom i storstad, ja då talar vi kanske om höjningar 300 procent!!! Och har man dessutom färskt körkort, ja då snackar vi kanske 400 jävla procent!!!!

HJÄLP!!!!!!!!!!

det är vissa debatörer som säger att de tidigast kan införa dessa höjningar 2009... är det någon som vet om detta är sant? Och är det någon som tagit reda på exakt när de ska höja??

med vänlig hälsning

SheDevil

Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6-03
Dark_Messenger skrev:
2549963 Om det kostar X mycket pengar eller Y mycket är väl ganska ointressant. Det är det pris som är satt (eller kommer sättas) som gäller.

Alternativ:

1. Sluta åk.
2. Betala och var glad.
3. Fuska på alla sätt du kan för att ändå kunna köra. (hur försvarar du detta?)

Vad väljer du?

1. Har nyss börjat åka! Tycker det är skitkul och har ingen avsikt att sluta.
2. Betala, ja, man är ju tvungen, men glad kommer jag fan inte vara! :mad:
3. OM det nu är så att det höjs så mycket att jag inte kan betala det med en vanlig inkomst, så kommer jag definitivt försöka se till att jag har råd, man får försöka hitta ngt kryphål i försäkringarna. Jag tänker inte byta hoj. Jag hävdar fortfarande att man med vanlig inkomst ska ha råd att äga en mc värd 60 tusen! Det är just detta jag stör mig på! Hur fan mycket ska man tjäna för att ha råd då? Det är ju knappast hojen som är dyr/värdefull, jämför med en bil för 250 tusen t ex. Jag VET att många kraschar på just supersportmodellerna och att de nya reglerna, om de träder i kraft, innebär att vi själva får stå för skadekostanaderna, men det måste ju finnas rimliga gränser!! Det är ändå en bråkdel som kraschar, de flesta gör det ju inte! Om de inför orättvisa regler, som gör att vanligt folk inte kommer ha råd med hojen, så är jag rätt hundra på att flera kommer fuska. Åka hoj är ju hos många ett geniunt intresse, hur ska dom kunna ta bort det???

/SheDevil

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
SheDevil skrev:
2552003 .... Jag hävdar fortfarande att man med vanlig inkomst ska ha råd att äga en mc värd 60 tusen! Det är just detta jag stör mig på! Hur fan mycket ska man tjäna för att ha råd då? Det är ju knappast hojen som är dyr/värdefull, jämför med en bil för 250 tusen t ex. ...

Det spelar ingen roll om den är värd 60000 eller en miljon. Det handlar om vård och invalidiseringspengar.

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
R1
Annars kan man alltid skita i att betala, och kalla det för civil olydnad. Det är visst populärt bland unga moderater (gamla unga moderater), och betraktas med blida ögon av vår nyvalda regering.

BigDog

Medlem
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Ducati
jag tycker det blir SKITBRA med höjda försäkringar!!!

betydligt färre fordon på vägen, alltså mer plats för MIG
betydligt färre snorungar som kör på bakslangen inne i stan åh gör folk pissed off på hela mc-samfundet
folk som väljer att skita i att betala sina trafikförsäkringar och åker ändå åker till slut fast, får fängelse, ger chans till andra laglydiga medborgare att ta deras arbetsplats, ger samtidigt fler arbetstillfällen inom fångvården (knör man in tillräckligt med likartade i samma bur blir kostnaden för denna vård minimal)
chans för banåkningsarrangörer att börja tjäna lite pengar då många inte kommer att ha råd med annat än bankörning
möjlighet att köpa hoj billigare för MIG då många tvingas sälja

på sikt kommr detta att ge lägre försäkringskostnader då antalet olyckor minskar drastiskt. detta bereder då MIG att tjäna jäääävlit mycket stålar på alla billiga sporthojar jag köpt in under mellantiden.

10 till mig, 0 till snorungarna:yoparty

ooooops. glömde ju en viktig grej. vi kommer dessutom att slippa mycket av de pissylande radfyrorna (som ju oftast snorungarna åker på).

Last edited:

SheDevil

Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6-03
HanneZ skrev:
2552011 Det spelar ingen roll om den är värd 60000 eller en miljon. Det handlar om vård och invalidiseringspengar.

Jag fattar det! Jag vet varför försäkringen är dyr nu. MEN, om förslaget går igenom och det blir så mycket högre som ryktet säger, kommer man ju med en vanlig lön inte ha råd med en sporthoj! Och, det tycker jag känns jävligt sjukt. Varför ska jag med vanlig lön, inte kunna ha råd att äga en sporthoj?

Moderaternas/Alliansen idé är att människan ska vara fri att välja och ansvara för sig själv. Det är ju jättebra, men hur blir det i praktiken, vad har jag för möjlighet att välja om valen är begränsade? Dvs köp och äg en sporthoj om du är höginkomsttagare. Och, hur många är det? De flesta har ju vanliga jobb med vanliga inkomster!

Nu blev det politiktjafs, jag vill inte sortera in mig under ngn färg och jag är inte ute efter att dissa Moderaterna. Men, var finns de rimliga gränserna???

Är det ingen mer än jag som tycker att man ska klara av att äga en vanlig sporthoj att använda på fritiden med en normal inkomst????

/SheDevil

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
SheDevil skrev:
2552226 ...
Är det ingen mer än jag som tycker att man ska klara av att äga en vanlig sporthoj att använda på fritiden med en normal inkomst????

/SheDevil

Men? Det kostar ju det som det kostar. Jag kan tycka att jag ska ha råd med både flygplan och sportbil men det har jag inte. Varför ska man just kunna ha råd med sporthoj på en normal inkomst men inte sportbil? Det tycker nog alla bilfantastaster är helt orimligt orättvist.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Självklart skall alla grupper stå för sina egna kostnader.
Självklart får varenda jävel anpassa sina utgifter efter sina inkomster.
Till er som funderar på att mygla för att köra en hoj ni egentligen inte har råd med kan jag bara säga en sak: idioter!

Själv kanske jag måste köra enbart trafikförsäkrat med av/påställning eller i värsta fall tvingas göra mej av med en hoj. Men det förändrar inte min grundinställning att varenda jävel ska anpassa sina utgifter efter sina inkomster. De som inte vill göra detta är och förblir idioter.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept