Cigarr-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul att du gillade den. Inte helt omöjligt att det söta minskar lite efter lite lagring kan jag tänka mig.

Att dra ut röken genom snoken gör jag nog alltid. Iofs så har jag nog inte puffat något utanför kuba på flera år, så det är nog inte helt omöjligt att jag hade storknat med något ilsket från någon annanstans. Tror jag har lite blandat från A. Fuente någonstans som man kanske skulle prova.

Kan vara, men det var gott ändå! :)

Ok, så cubaner är mildare överlag? Jag vet inte, kanske bara jag som är mesig annars :D Piprök brukar jag inte ha några bekymmer alls med, där kan jag dock få en hel del tungbränna av en del tobaker men just näsutandning upplever jag att det oftast är mildare än vad jag upplevt med cigarr hittills iallafall... :va

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Kan vara, men det var gott ändå! :)

Ok, så cubaner är mildare överlag? Jag vet inte, kanske bara jag som är mesig annars :D Piprök brukar jag inte ha några bekymmer alls med, där kan jag dock få en hel del tungbränna av en del tobaker men just näsutandning upplever jag att det oftast är mildare än vad jag upplevt med cigarr hittills iallafall... :va

Min erfarenhet är nog att kubaner är generellt rätt milda. Icke-kubaner har jag inte rökt på länge, så jag vet inte pålitlig jag är där. Dock så vill jag minnas att jag ofta tyckte att många icke-kubaner var för starka. Vet inte om det kanske också beror på att man oftade röka ganska färska icke-kubaner, medan jag inte rökt något färskt från Kuba på skitlänge.
Tror att det nyaste jag har i skåpet nu är från -11. Beror iofs mest på att jag inte puffade något på ganska länge och har inte känt något behov av att köpa på mig något på flera år.

Tog en la gloria cubana - medaille d'or no. 4 för någon dag sen. Så jäkla bra cigarr om man gillar lite tunnare pinnar.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Min erfarenhet är nog att kubaner är generellt rätt milda. Icke-kubaner har jag inte rökt på länge, så jag vet inte pålitlig jag är där. Dock så vill jag minnas att jag ofta tyckte att många icke-kubaner var för starka. Vet inte om det kanske också beror på att man oftade röka ganska färska icke-kubaner, medan jag inte rökt något färskt från Kuba på skitlänge.
Tror att det nyaste jag har i skåpet nu är från -11. Beror iofs mest på att jag inte puffade något på ganska länge och har inte känt något behov av att köpa på mig något på flera år.

Tog en la gloria cubana - medaille d'or no. 4 för någon dag sen. Så jäkla bra cigarr om man gillar lite tunnare pinnar.
Hmmm, om man inte har något färskare än -11 är det inte så konstigt att smakerna blir lite mjukare :D
Brukar köpa någon låda av "Årets cigarr" när Cigar Afficionado presenterar sin lista. På senare tid har det blivit några icke-kubaner (My father, Aging room bl.a). Rätt färska pinnar och rejäl kick i dom generellt. Men det lugnar ner sig efter något år.
Har några kubaner från 1900-talet och där får man verkligen smak och nyanser men utan yrsel.

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Nu har jag ju såklart rökt färska kubaner också, fast det var ju ganska många år sen sist.

Dock har jag rökt väldigt få äldre icke-kubaner. Det finns lite grann som legat i något hörn några år som man kaske skulle prova. Rökte någon God of fire och Opus X när de var färska och de var rätt ohyggliga. Kanske skulle prova en nu och se om det har hänt något med dem.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag rökte en sådan här för jag ville ha ett alternativ till en Trinidad. Nog var den bra men inte något alternativ. Dyrare och det hände just inget med smaken längs vägen.
Jag har fått berättat för mig att det mest är kubanska som har smakutveckling under rökningen. Jag vet inte om det är 100% sant men nog har jag upplevt det oftare på kubapinnar. Det låter ju dock helt osannolikt, cigarrerna är ju uppbyggda på samma sätt med fermentering/torkning, rullning och lagring. Väl? Klimatet mellan Kuba och Nicaragua eller Honduras är väl inte jätteolikt. Då återstår blott råvaran.
Kan någon här bekräfta/förneka/teoretiska kring ämnet?

Edit: Bilden försvann ju. En Perdomo Vintage 12years var det som det gällde.

Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Helgen spenderades bland annat med brorsans femtioårshippa i dagarna två, däremellan fick det bli lite provrökande från humidorerna. Just nu driftar jag två plastidorer - en med kubaner och en med nya världen. Nu börjar jag känna mina preferenser och uppskattar främst medelstarka garrar med söta toner mot kola eller karamell i eftersmaken.

Nåväl - Arturo Fuente Short Story, Juan Lopez Seleccion #1, JLP Brevas och en Brick House Toro har fallit offer för mitt lystmäte denna helg. Och jag vågar mig på en första rekommendation - den sistnämnda är verkligen spot on för mina smaklökar och måste betecknas som ett fynd med tanke på pris/smak. 90 minuters rent nöje trots ett stilla kvällsregn i låga temperaturer! Även JL#1 är en riktig fullträff trots något trögt drag och lite ammoniak i röken - behöver förmodligen lagras ett tag för att prestera på toppen av sin förmåga.

Vilket nöje detta är, dock upplever jag nog i ärlighetens namn att alltför frekvent puffande väcker det gamla nikotinbegäret till liv. Målet måste vara att inte njuta annat än på lediga dagar för att inte fördärva målsättningen att hålla sig fri från nikotinberoende...

Fil 001 (1).jpgFil 002.jpgFil-010.jpg

Edit - ber om ursäkt för taskig fokus i mina bilder BT - lovar att skärpa mig fortsättningsvis :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu har jag rökt upp din påse med prova-på-cubaner Brutus! :tummenupp Där fanns ett par riktiga godingar! Eller ja, alla var väl egentligen bra, men några kändes lite skarpa för mig som nybörjare. Så jag fastnade framförallt för Romeo Y Julietta samt de två Ramon Allones, riktigt milda och fina med god smak! :)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nu har jag ju såklart rökt färska kubaner också, fast det var ju ganska många år sen sist.

Dock har jag rökt väldigt få äldre icke-kubaner. Det finns lite grann som legat i något hörn några år som man kaske skulle prova. Rökte någon God of fire och Opus X när de var färska och de var rätt ohyggliga. Kanske skulle prova en nu och se om det har hänt något med dem.
Har bara provat 1 st. vardera av dessa och tyckte väl att dom var ok...men med tanke på prislapparna hade jag förväntat mig mer. Å andra sidan har jag svårt med bedömmningen av enstaka cigarrer. Så mycket som spelar in. Framför allt miljö och sinnesstämmning. Under en palm i västindisk hetta smakar allt oändligt mycktet bättre än här hemma i kylan :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
DSC_1635.jpgDSC_1610.jpgDSC_1611.jpgDSC_1607.jpgDSC_1608.jpg

Lite bilder av mitt provrökande :) testade olika pinnar med olika dricka för att se vad som funkade och inte. Mysigt :)

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Allt är inte guld och gröna skogar... speciellt inte när man varit dumsnål.
Jag verkar ha lyckats paja min hygrometer när jag skulle kalibrera den med en matsked fuktigt salt i en plastpåse. Lät den ligga över natten, plus några timmar, och skulle sedan skruva in den på 75%.
Numera visar den ALLTID 100%...

Så köpte en Adorini humidor med stor fuktare och vettig hygrometer. Likadan som polaren har.
"Råkade" köpa med 13 stycken cigarrer också :D

2 x Vega Fina Robustos
2 x Por Larrañaga Petit Coronas
2 x Partagas Mille Fleurs
2 x Romeo y Julieta Mille Fleurs
5 x Rafael Gonzalez Panetelas Extra

Min nuvarande humidor kommer nyttjas och få leva vidare, jag bor mer eller mindre på två orter, och med min resehumidor är transporterna därimellan säkrade också hehe
Kommer köra med Propylenglykol i den, så den bör per automatik hålla sig på 75%, om man nu kan lita på tillverkaren(????).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Såhär ju mer jag puffat, desto mer har jag tyckt att cigarrer har en viss charm som jag gillar. Pipa i all ära, men cigarr är lite spännande på ett annat sätt. Har spenderat senaste veckan med att läsa på och lära mig mer, och ju mer jag har läst desto mer sugen har jag blivit på att fortsätta utforska den här hobbyn och testa mer. Så med det lilla erfarenhetsbibliotek jag skapat mig hittills som referens gav jag mig ut på jakt efter cigarrer som borde kunna passa mig, baserat på vad jag gillat mer eller mindre av de jag testat hitills. Tittat en del på olika sweet tips och milda cigarrer, infuserade cigarrer etc, och till slut fick jag ihop en liten lista med garrar jag vill testa. Inte alla gick dock att få tag på i Sverige verkade det som, så det fick bli en beställning från staterna :tummenupp Dock skeppade de på standard rate, och till europa var det ganska dyrt. En liten beställning skulle alltså inte löna sig, bara frakten skulle kosta mer än garrarna. Lösning? Beställa ordentligt så man har så man klarar sig ett tag :hihi

Så nu är det här "lilla" paketet på väg hem! :banana :)

Cigarrorder.jpg

Nu måste jag bara fixa en bra förvaring åt pinnarna också. Någon som har en sjyst "byggtråd" på en vettig plastidor? :)

Last edited:

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
Håll tummarna för att det slinker igenom tullen utan några extrakostander. Ser ut som det skulle kunna bli dyrt.

Smidigaste plastidoren är IKEA's samla-sortiment. En 130l låda med lock kostar strax under 200sek. En påse beads (1 pound) till det och du är hemma (skadar iofs aldrig med ännu mer, men 1 pound räcker). Har en stor samla-låda hemma som legat och skräpat några år som du hade kunnat få när du ändå var förbi. Vissa lägger någon form av gummilist mellan lådan och locket, men jag tycker att de har hållit nivån helt okej iaf.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
...Nu måste jag bara fixa en bra förvaring åt pinnarna också. Någon som har en sjyst "byggtråd" på en vettig plastidor? :)
Rejäl order - har blivit några sådana försändelser ;)

Ptjaa, Brutus alternativ är definitivt det vanligaste jag känner till. Själv har jag två plastidorer bestående av Biltemas största plastverktygslåda, ett XL-rör med beds och en billig trådlös väderstation från Biltema med 3 st externa sändare. Jag föredrar verktygslådans smidiga format, handtagen och snäppfästet som håller ihop locket. Det är dessutom liiite flashigt att hålla koll på fuktnivån utan att behöva öppna lådorna :)

Beadsrören kan Du köpa här i Sverige på t ex Kindcigars eller Cubano, kan även beställas direkt hos tillverkaren Heartfelt. Jag kör 65%, funkar utmärkt so far.

Igår kom jag hem efter en del resande och belönade mig själv med en Brick House för att undersöka om mitt tidigare goda omdöme verkligen var relevant. Jag kan backa upp det - modellen är i mitt tycke väldigt prisvärd och jag har ännu en låda Toro samt en låda Churchill på väg hem.

IMG_4043.JPG

Ha en fin helg :)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Håll tummarna för att det slinker igenom tullen utan några extrakostander. Ser ut som det skulle kunna bli dyrt.

Smidigaste plastidoren är IKEA's samla-sortiment. En 130l låda med lock kostar strax under 200sek. En påse beads (1 pound) till det och du är hemma (skadar iofs aldrig med ännu mer, men 1 pound räcker). Har en stor samla-låda hemma som legat och skräpat några år som du hade kunnat få när du ändå var förbi. Vissa lägger någon form av gummilist mellan lådan och locket, men jag tycker att de har hållit nivån helt okej iaf.

Tack! Hoppas kan man ju alltid, men jag har räknat medboch budgeterat för att det ska fastna. Hittills har även små försändelser av vanliga varor från eBay och liknande blivit tullade för mig så det ska till ett mirakel för att den här försändelsen ska klara sig... Men önska och hoppas kan man ju alltid :tummenupp

Faktum är att trots hyfsad mängd pinnar så blev det inte alltför dyrt. Många lådor var ganska billiga (ca 50 dollar), några enstaka kring $100 och em på ca $150. En låda blev gratis tack vare att ordern slutade på strax över $500 totalt, så även om jag skulle råka på tull så borde inte totalsumman för allting ink frakt etc sluta på mer än ca 50kr pinnen :)

Tack för tipset, ska försöka fixa något sånt då! :tummenupp önskar cubano kunde öppna snart bara, har väntat på dem sen imorse. Öppet från 1400, vad är det för öppettid egentligen?? :va :D

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Flög hem vid Köpenhamn igår och passade på att köpa lite.
Antagligen för dyrt och dåligt men killen var trevlig så jag tog ett par tips.
1497619571316934813665.jpg
:)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Smiskade fart på en Primero med en Zacapa 23 på sidan.
Men den var väl mild tom för mig.
Fick ställa romen åt sidan då den var alldeles för kraftig för cigarren.
Men dom blir bra om man skall visa någon annan nybörjare någon gång.
:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jula hade en smidig förvaringslåda på 74 liter med tätningslist och snäpplås på fyra sidor! Skitbra, förutom att den vat I svart plast och således lite svår att se in I ifall man nu vill använda en hygrometer utan probe :gnissla men jag skar snabbt och lätt ut en bit stor nog för mätaren att synas igenom, och satte igen hålen med en skiva genomskinlig plast och tvåkomponentslim istället :tummenupp en perforerad glasslåda fylld med beads placerades däri och så var plastidoren färdig :banana

662050.jpg
DSC_1720.jpg
DSC_1724.jpg
DSC_1723.jpg

Detta firades genom att inviga ett par andra nyköp, en snoppare av lite bättre kvalisort och en flor de oliva gold tillsammans med en röd ale :tummenupp
DSC_1726.jpg

Cigarren skulle vara en sweet tip, mem det kände jag inte av alls :va nåja, den vat mild och god I övrigt, om än på tok för stark för mig att retroanda... Börjar tvivla på om jag någonsin kommer hitta en cigarr mild nog att tolerera för näsan... Men men, nu är jag redo när min beställning anländer! :tummenupp

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har nu låtit plastidoren stå och stabilisera över natten men den logger kvar på samma 59% luftfuktighet som den hade igårkväll... Är det destvatten I beadsen som gäller? Hur mycket? :va

Edit: slog I ca 2msk batterivatten varpå nivån steg och stabiliserades kring 63%. Slog I en MSK till så borde målbilden på 65% infalla snart :tummenupp

Last edited:

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Har nu låtit plastidoren stå och stabilisera över natten men den logger kvar på samma 59% luftfuktighet som den hade igårkväll... Är det destvatten I beadsen som gäller? Hur mycket? :va

Edit: slog I ca 2msk batterivatten varpå nivån steg och stabiliserades kring 63%. Slog I en MSK till så borde målbilden på 65% infalla snart :tummenupp
Alltid destillerat eller batterivatten. Jag blöter drygt hälften av beadsen så att de är genomskinliga, finessen är ju att de reglerar resten själva genom att absorbera upp överskottet och fylla upp eventuellt underskott i luftfuktigheten. Så har jag i alla fall uppfattat processen :)

Blev en Ramón Allones Specially Selected i går kväll. Gillas skarpt.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...