"Close call" - tråden. Har du varit nära att smälla på vägen? dela med dig?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tänkte att det skulle vara intressant att höra andras close calls, där ni varit nära att vurpa, smälla, ramla, halka, snubbla, tippa...if u catch my drift ;)

Har själv inte råkat ut för något allvarligt då jag bara haft A-kortet sen i onsdags. Men med en R1 -02:a som första hoj så går det kanske liiiiite snabbare på vägarna än det egentligen borde =P

Närmsta jag varit till att lämna in hojen på lagning lr mig själv på sjukhus skulle isåfall vara då jag kände för att dra på i slutet på en rondell.
Då jag ännu inte var så jättebekant med R1:ans register o kraft så spann jag loss ganska kraftigt o börja smådrifta på slutet.
Även om nu många gör så hela tiden for fun så var det min första gång....o jävlar va hjärtat bultade efteråt :tummenupp

Dela med er nu..........
 

Dominator-Rocks

Guest
Jag har ständiga closecalls nära jag bakslangstränar...
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag tranade på at sladda med Ninjan i en rondell har om dagen, det va ju annorlunda....det va lite rester efter vinterens grusande, hojen spann loss med lite nedlagg....
 

Dominator-Rocks

Guest
Hur kommer det sig då? För en som aldrig varit uppe på bakhjulet får du förklara så man vet vad man ska vara försiktigt med ;)

Closecallsen har vart när jag nu håller på att lära mig växla från 2an till 3an.. :skrämd

(Vakta med bakbromsen) Lär dig att reflexmässigt stampa till fotbromsen när du kommer för högt så klarar du dig :tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Closecallsen har vart när jag nu håller på att lära mig växla från 2an till 3an.. :skrämd

(Vakta med bakbromsen) Lär dig att reflexmässigt stampa till fotbromsen när du kommer för högt så klarar du dig :tummenupp

annars har jag hört att man ska ge fan att växla med kopplingen vid bakhjulsåkning. O istället bara peta i växeln så gått det går
 

Dominator-Rocks

Guest
annars har jag hört att man ska ge fan att växla med kopplingen vid bakhjulsåkning. O istället bara peta i växeln så gått det går

Jag växlar utan koppling :tummenupp

Man slår av på gasen samtidigt som man petar till växelspaken försiktigt men ändå distinkt!!
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
Closecallsen har vart när jag nu håller på att lära mig växla från 2an till 3an.. :skrämd

(Vakta med bakbromsen) Lär dig att reflexmässigt stampa till fotbromsen när du kommer för högt så klarar du dig :tummenupp

en fråga... själv har man aldrig behövt peta me bakbromsen än... men när du säger stampa till på bakbromsen menar du väll inte ordagrant,lär väl frmhjulet smälla ner..eller..antar att du menar lite mjukt bara?va vet jag...inte min grejj
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Hur kommer det sig då? För en som aldrig varit uppe på bakhjulet får du förklara så man vet vad man ska vara försiktigt med ;)

Jag har precis lärt mig köra på bakhjul för nån vecka sen...

Tro mig, när det väl lyfter för dig de första gångerna, så kommer du förstå vad han menar...

När framhjulet lättar 10cm så känns det som du gör en 12:a

Jag var bra skitnödig de första gångerna innan man övervann sin rädsla
 

Dominator-Rocks

Guest
en fråga... själv har man aldrig behövt peta me bakbromsen än... men när du säger stampa till på bakbromsen menar du väll inte ordagrant,lär väl frmhjulet smälla ner..eller..antar att du menar lite mjukt bara?va vet jag...inte min grejj

Jag menar ordagrant.. men snacka med någon som har med Bakhjulskills om du vill ha tips!

förtydling
Jag slår hellre ner framhjulet hårt i backen en Å slår över = Ajaj Dominatorn och Ajajaajajaajjajj Pilot!
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag har precis lärt mig köra på bakhjul för nån vecka sen...

Tro mig, när det väl lyfter för dig de första gångerna, så kommer du förstå vad han menar...

När framhjulet lättar 10cm så känns det som du gör en 12:a

Jag var bra skitnödig de första gångerna innan man övervann sin rädsla

Bara att börja öva med andra ord :tummenupp
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
med min förra cbr 1000 hade jag för ett ögonblick, tankarna någon annanstans, när vägen svängde, köra i diket utan att träffa en sten o upp igen på vägen, då va jag ganska skakig sen
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
2004 var jag ner helt & hållet i diket.. plingplongtaxi till sjukan


men i söndags var det lite läskigt .. högerkurva, rullgrus.
framhjulet flyttades nog 50-100 cm i sidled innan jag fick fäste igen.

hjärtat hoppade till ett tag, men sen var det på't igen :D
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Closecallsen har vart när jag nu håller på att lära mig växla från 2an till 3an.. :skrämd

(Vakta med bakbromsen) Lär dig att reflexmässigt stampa till fotbromsen när du kommer för högt så klarar du dig :tummenupp

Att stampa till bakbromsen går kanske bra när man kör dominator.
Själv så vetefan vad som är värst, slå runt eller krossa familjelyckan... :gnissla

Pest eller kolera...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top