"Close call" - tråden. Har du varit nära att smälla på vägen? dela med dig?

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki DRZ400S
2 harar under åren som precis missat mitt framhjul. Ett par bilar som dragit ut från korsningar i stan och nästan mejat ner mig. Ett par bilar som bara svängt ut från deras hus på 70/90 vägar. Ett par släpp pga grus/dålig väg. Höll för hög fart innan bensinstation och bilen svängde och drog i blinkers samtidigt. Oljeplugg lossna på E4an och fick backhjulet att släppa. Råkat ta ett par kurvor lite över ens förmåga under årens lopp så man stelnat lite för mycket.
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Mcdonalds stänger om 5min, har 15 min åktid dit. väljer gångvägen i villaområde (vem är ute nu...). kör i 80-90 nånstans.. jaja ja vet dumt av mej. gråt inte, men iaf.. ut cyklar en gubbe på 90 bast. han har inga reflexer eller nånting. tränger in mej i ett litet utrymme på max 1,5 meter. skulle gubben varit liiiite snabbare skulle iallafall ett liv ryka där :tummenner

Fan vad fuckoartat att köra i 90 på gångväg mitt i natten...
 

Whizkid

NMCK
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Klavreström
Hoj
Triumph Daytona T595 -97x2, Triumph Bonneville T120R -70, Triumph Sprint ST 1050 -06, Triumph Thruxton -04
rullgrus har man varit med om några gånger men klarat sig... och en gång var den en lätt lastbil som missade mig och körde ut framför... MEN jag var beredd..
 

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Grönt ljus... Bytte fil precis innan korsning till en fil där det gick mindre långsamt. Vred om rullen för att hinna genom innan gult. Vad jag inte hört (tack till slip-on utan insats) var att ambulans med siren var på väg mot rött. Hann inte ens bromsa förräns den duktiga ambulansföraren gjort en schysst undanmanöver med skåpet. Antar att det inte var många instrument som behöll sin plats i ambulansen..

Själv blev det en långsam tur hemåt..
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Inget allvarligt, jag gubbkör för det mesta. :)

Men förra veckan höll jag på att krocka med ett moppefukko, som från att ligga på höger sida av vägen plötsligt får för sig att göra en vänstersväng, utan att ge tecken givetvis.

Jag brukar normalt aldrig köra om i en sådan situation, men den här gången var jag så bombsäker på hans avsikt att ligga kvar på höger sida, att jag mycket försiktigt började köra om. Hade jag laddat på och varit lite mindre observant så hade det med all säkerhet smällt. Nu blev det bara tvärnit och några centimeters marginal.
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Senast var på Bogesund. Å ja, ni vet vilken kurva!*skäms*
 

Lucus

Guest
Körde som f-n på motorvägen Lund – Hellsingborg sveper allt som finns på vägen, alla flyttar sig åt höger. Men så upptäcker jag längre fram en ambulans som kör som satan (förmodligen var det utryckning) i vänster fil på liknande sätt, aj aj aj inte bra jag vill ju förbi. Håller mig bakom ambulansen och tänker vad ska jag ta mig till… ska jag köra om i inner filen… väntar lite till kanske ambulansen flyttar sig.

Men ambulansen flyttar sig inte trotts att det är tomt i höger körfält och det har gått en evighet. Laddar lite till och efter en ”grundlig risk kalkyl” :näsblod bestämmer jag mig för att köra om i inner filen. Just när jag börjar att gasa allt vad hojen går för att göra en säker och snabb ”förbikörning”. Flyttar sig ambulansen till höger, precis ett par tiondelar efter min dykning mot höger fil.

Shit pommes fritt på bromsarna hela hojen börjar skaka pga. panikbromsningen. Det var inte långt från att stöta ihop med ambulansen. I de hastigheterna och att jag var så pass säker på att den inte skulle svänga in gjorde situationen farlig.

Vad jag lärt mig från denna situation är att tro och chansa är farligt.

Sen tänker man vilken j-a idiot man är
 
Last edited:

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Höll på att krocka med en grävling i 110 knyck. Missade självaste kroppen men träffade svansen på kreaturet med framhjulet. Det ryckte bara till i styret, men man har ju ofta tänkt på vad som skulle hänt om krabaten varit en tiondel långsammare.

...eller varit en älg! :skrämd
 

IronMike

Guest
Close call 1:

Frid och fröjd, det är första året med 1000cc hoj, man känner sig som en kung på sin aprilia mille. För det mesta åker man själv, och man lär sig sakta men säkert. En dag tog jag följe på några "gamlingar" med grått hår, från rosenhill ner till skansundet. På nedvägen var tempot behagligt, vafan jag hade ju kört hoj flera år innan min första 1000, först lätt hoj, sen mellanhoj på landet utan kk iofs, men där va grannen enda polisen på 25 mils håll, och hans son körde också utan körkort. Ingen där bryr sig :rofl Nåja.. Vi kommer ner till skansundet, chillar, snackar lite skit, kommer fram till "äsch, vidrar en burgare på donken sköndal, vi brassar dit!!" ..dom plockar på sig sakerna, jag med, rullar ut som sista man i ledet, vi kanske är 4-5 stycken hojåkare. Jag hade sen innan lagt märke till att gamlingarna hade skrapade puckar och gamla rejs-skinnställ, men jag tyckte dom var pussys på gatan, dom kundei nte köra osv.. Well well, efter en bit fick jag äta bajs för mina tankar. Dom började succesivt höjja tempot, det gick fortare, fortare och fortare. Nu var det fulla nedlägg, och kanske snittfart på 170 nere på lilla skitvägen till skansundet :näsblod dom åkte så in i H-vete. Jag fatta inte hur jag lyckades hänga på åtminstone 2-3 km, MEN det var whey långt över min körförmåga. Vi kommer till en liten raka, som har ett krön, och längst fram svänger vägen skarpt vänster. Farten är runt 180, håller 190 över krönet *FAKKKKK*, kurvan infinner sig snarare än jag tror, har kanske 20-30 meter på att bromsa, och kurvan är dessutom SNÄV UTAV HELVETE. Bromsar fullt, och ska lägga ner, men inser att det är klippt, jag bundar med ena ögat och siktar hojjen in mellan två tjocka tallar, ser bara skog..... :gnissla hinner tänka på mamma och pappa, och hur knäckta de skulle bli iom med egen begravning :( ..farten är kanske 140 då jag åker rakt ut i skogen, får några småkvistar på mig, all skog försvinner, och jag inser att jag kan bromsa rakt fram på en liten grusväg :D den är kanske 200 meter lång, smal, men rak och grusig. Jag och hojjen studar på lite rötter, men annars var den fin, jag får ned farten till 0 helt odramatiskt. Och inser att jag lever, samtidigt som jag inser att jag måste göra mig av med hojjen om jag vill leva ett liv i lycka. Sagt och gjort, jag säljer hojjen och köper en impreza istället.. Det sket sig efter 4 mån :huvet då blev det cbr'en nedan :yoparty Dock så slog det mig sen, att dom rutinerade snubbarna som jag skulle fika med, dom kom aldrig tillbaks, och jag har aldrig sett dom sen dess. En kille hade grön kawa zx9r med slicks, ingen regskylt eller backspeglar eller lampor, grått hår, rött rejsställ från kanske 80 talet, en hade banhoj, en hade ducati osv. Aldrig sen dess sett någon av dom någonstans.

Close call 2:

Åker slangen i södra länken när en precis var nyöppnad, från nynäsvägen mot nacka, när jag kommer ut vid hamarbybacken på slangen runt 230 blås, så går kedjan av, varpå jag slår ned med styret helt snett med fullt styrutslag, får fetsladd, ramlar av å hängerm ed armarna i styret, släpar fötterna i backen, drar mig upp å ser 199 på mätaren 15 meter ifrån ett betongfundament som jag är påväg rakt in i, hinner bara tänka "godnatt, nu är det slut, nej"... Får sen grepp med bakdäcket, flygger upp framstupa (står nu på händerna med händerna på styret, landar med kroppen i hojjen, precis som innan det hände, fast nu wobblar jag rakt fram istället. Fattar inte att kedjan gått av, ger full gas, adrenalinet rusar..... Med den farten jag hade, så rullarj ag förbi fredells byggvaruhus, tar höger i första rondellen, rullar upp till nästa rondell, fortsätter rulla ca 400 meter bort till rondellen vid sickla köpkvarter, då fatttar jag att kedjan e väck. Ringer bärgare, dom kunde vara på plats efter 50 min. Jag va ju påväg till fest, å hade bira i ryggan, så jag satte mig vid diket å drack pilsner, svepte den första, sen tog jag en till, en till å en till...ringde igen, vafan 30 min kvar, tog 3 öl till. Sofiero, fulöl dessutom :huvet nåja, jag levde. När bärgaren kommer fram e jag rätt packad, å säger ngt i stil med "chenare din gamle skojjare", jag stinker öl, å han tror jag fyllekört,. ville ringa snuten å grejjer, nåja, det slutade gott den gången iallafall. 2 veckor senare så sålde jag den bågen, och sade till mig själv "aldrig mera motorcykel, detä r inte värt livet mot de risker man utsätts för, visst är det kul, men det räcker inte med att bara vara försiktig, man måste även ha lite tur för att överleva många år på hoj". Så hur säker, eller hur observant man än är med att kolla cykelns mekaniska skick, bromsar, maskin, däck, drivpaket osv, så kan det uppstå jävligt oväntade situationer.

Close call 3:

Åker värmdöleden mot bogesund challenge 2006 med R1an. Frid och fröjd, livet leker. Cruisar runt 190 utåt hemesta, innan man kan börja dra på lite... Väl framme vid hemmesta vägskäl så försvinner all trafik, man blir ensam med vägen. Härligt! Perfekt solig dag, en tisdag typ, skulle möta upp lite folk från norrort i vaxholm, sen skulle vi gasa helvete där. Men jag tog min hemmaplan påvägen dit... Den vägen är ganska snabb, om man kör på gränsen till vad som går, bogesund snittas det väl kanske 160 om man kan köra, vägen mellan värmdö-rindö innan färjan mot vaxholm, om man ska ligga på gränsen till vad som är max :gnissla ...iaf, mycket fortare, många kurvor är 200+ kurvor med feta nedlägg. Iallafall. Närmar mig bolvik camping, ett fuckoställe för misslyckade individer, där drar man av, för rätt som det är så kan en felparkerad husvagn stå lämnad mitt påvägen där...fritt fram, ingen där, gasa helvete vidare. Närmar mig myttinge skjutfält, bortåt stenslätten, kommer en raka, som lutar nedåt, kanske 210, drar 3an ur, hinner precis lägga i 4an på varvbrytet, innan det är dags att peta i 3an igen för att motorbromsa lite in i kurvan som följer -då släpper helvetet lös igen :huvet skitet släpper TOTALT, ja fattar inet vad som händer, mer än att det kändes som att ha kört på en isfläck :S farten är över 200, och det är inget ställe att få bakhjulssläpp på, jag åker sidled som en speedwaykille fast på r-hoj, fortfarande in i kurvan som dessutom lutar, till dikets fördel, känner hur diket/skogen vill sluka upp mig återigen :huvet

...i väggrenen, precis där gräset gror, och asfalten räfflar sig, får däcket fäste igen. Hojjen rättar upp sig, och jag lägger ner hojjen pånytt, MAXar nedlägget för att skära mig innåt i kurvan, jag måste för annars tar liemannen mig. Ligger på gränsen av asfaltskanten en bra bit, lutar max, trycker ned hojjen för kung och fosterland, tillslut börjar jag skära kurvan innåt tillbaks mot vägen igen, cm för cm, ger allt, till slut är jag på banan igen.... :gnissla stannar, tar en fet snus, sätter mig i gräset å bara njuter av att leva. Det är jävligt skönt att leva om man brytit sig loss från liemannens klor. Först då kanske man inser att livet är kort, bara till låns, och hojåkning må vara jävligt kul, men det kanske inte livet går ut på, hojåkning, men ha kul, fine! Vad göra istället, tips mottages varmt.

Bifogar en bild på hur jag såg ut inför kurvan vid myttinge, mot Rindö, i väggrenen, eller bakdäcket i väggrenen innan jag fick fäste.

Anl till att bakdäcket släppte, konstatera jag efteråt, var att R1an läckte glykol, som stänkte ner bakdäcket...........

=(
 

Bifogat

  • tony-rickardsson-stilstudie.jpg
    tony-rickardsson-stilstudie.jpg
    86.5 KB · Visningar: 57
Last edited:

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Close call 1:

Frid och fröjd, det är första året med 1000cc hoj...

Close call 2:

Åker slangen i södra länken när en precis var nyöppnad...

Close call 3:

Åker värmdöleden mot bogesund challenge 2006 med R1an...

Du har varit med om del skit verkar det som! Köp en slöare moppe

Mcdonalds stänger om 5min, har 15 min åktid dit. väljer gångvägen i villaområde (vem är ute nu...). kör i 80-90 nånstans.. jaja ja vet dumt av mej. gråt inte, men iaf.. ut cyklar en gubbe på 90 bast. han har inga reflexer eller nånting. tränger in mej i ett litet utrymme på max 1,5 meter. skulle gubben varit liiiite snabbare skulle iallafall ett liv ryka där :tummenner

Moppefucko
 
Last edited:

IronMike

Guest
Du har varit med om del skit verkar det som! Köp en slöare moppe
jovisst har tankarna lutat åt de hållet, fast det känns som att "ska man ha hoj, ska man ha värsting, annars ingen mening med det" ..åker man slö hoj, så får man smisk av bilar, då kan man lika gärna ha en bil? E man ute efter frihetskänsla, eller lukta på nyslaget hö, så kan man lika gärna åka hd å sitta bekvämt...
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
jovisst har tankarna lutat åt de hållet, fast det känns som att "ska man ha hoj, ska man ha värsting, annars ingen mening med det" ..åker man slö hoj, så får man smisk av bilar, då kan man lika gärna ha en bil? E man ute efter frihetskänsla, eller lukta på nyslaget hö, så kan man lika gärna åka hd å sitta bekvämt...

Så sant som du skriver... kör dock med detta lilla citat i huvet nästan hela tiden. "Om jag är tvungen att väja(styra,crasha) vart ska jag placera skiten och mig själv, för att klara mig så bra som möjligt" Farsan lärde mig det i tidigt stadie, på endurospåret...
Schysst farsa liksom :gnissla :gnissla
 

IronMike

Guest
Så sant som du skriver... kör dock med detta lilla citat i huvet nästan hela tiden. "Om jag är tvungen att väja(styra,crasha) vart ska jag placera skiten och mig själv, för att klara mig så bra som möjligt" Farsan lärde mig det i tidigt stadie, på endurospåret...
Schysst farsa liksom :gnissla :gnissla

Ja fast dum som man är, så hittar man alltid på orsaker att fortsätta.. "nu har jag varit med om det, så nu vet jag", man tar iofs lärdom av fatala misstag, som kanske andra gånger för andra, hade gått åt helvete. men varje dag man kör, så kan man råka ut för något unikt. Efter ett tag så gör man inte misstag som klassas som nybörjarfel, men hur många av dödsolyckorna är rena nybörjarfel? Det tycks mest vara slumpen, unika tillfällen, som inte går att förutse hur erfaren man än är. Oavsett om man kör gata eller bana eller i skogen. Nyligen så var det en snubbe, en bekants bekant som blev förlamad från halsen och nedåt pga av en skogsolycka med enduro...det måste vara värre än döden. Och samtidigt inte alls lika omdiskuterat i media som sporthojjars upptåg.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Close call 1:

Först då kanske man inser att livet är kort, bara till låns, och hojåkning må vara jävligt kul, men det kanske inte livet går ut på, hojåkning, men ha kul, fine! Vad göra istället, tips mottages varmt.

=(

...har hört att virka dukar kan vara ett bra substitut för sporthojs abstinens :tummenupp testa det!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Mjo, det händer väl någon gång emellanåt att man hamnar i en situation som kräver en ordentlig snus.

Höjdpunkter från säsongen 2006:

1. Jag är ute och myskör lite på en kurvig väg en bit utanför stan. Det är ingen väg som jag normalt brukar köra utan jag hade bara passerat den en gång tidigare från andra hållet. I alla fall så håller jag ett tempo som känns lite lagom bra (inte söndagsåka och inte hårdrocksös). Efter en stund väcks tanken i mitt huvud att det snart är dags att svänga till höger i en T-korsning. Och sedan: "Men vad konstigt, en bil parkerad här? Mitt ute i skogen? Undrar vad han har för sig?" Då ser jag att jag just passerar korsningen i 120kmh och har en grusväg rakt framför mig. Som tur var så räckte bromsresurserna till att få stopp på bågen innan jag fick uppleva hur det känns att köra en GSX1400 i 120kmh på en grusväg.

2. Jag skulle iväg på hojsemester och hade hojen fullpackad när jag efter att ha kört ett par timmar kom fram till Orsa. Det hade regnat ända sedan jag for hemifrån men hade då börjat lätta lite. Då jag kommer fram till en rondell så får jag den underbara idén att ge lite sisådär skönt med gas ut ur rondellen. Sagt och gjort så ger jag gas ut ur rondellen och får då känna den underbara känslan av en GSX1400 på bredställ. Ut med högerfoten och parerar så jag lyckas komma från rondellen med läget under kontroll iaf. Men bilen som hade legat som ett frimärke bakom mig höll sedan lite generösare avstånd.

3. På väg hem från semestern så har vi övernattat i norra Tyskland innan vi dagen efter fortsätter norrut längs autobahn i regnet. Det går väl kanske 130kmh när det helt plötsligt dyker upp en vägskada framför mig som jag inte hinner väja för. Vägskadan var i det här fallet ett ganska djupt spår som var lite krokigt. Självklart så lyckas jag pricka mitt i spåret så att hojen kastar till kraftigt. Återigen ut med foten för att parera, vilket även nu lyckades men ledde till en sträckning så jag inte kunde få upp foten på fotpinnen igen. Då vi stannade på första bästa P-plats efter det så var kompisen som hade legat bakom blekare om nosen än vad jag var. Han hade sett framför sig hur min sista stund var kommen.

I efterhand så har det visat sig att bakdäcket som jag satte på innan semestern var en riktig "hockeypuck" och är totalt snorhalt, särskilt på våta vägbanor.

Semesterhoj:
gsx1402.jpg
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Mcdonalds stänger om 5min, har 15 min åktid dit. väljer gångvägen i villaområde (vem är ute nu...). kör i 80-90 nånstans.. jaja ja vet dumt av mej. gråt inte, men iaf.. ut cyklar en gubbe på 90 bast. han har inga reflexer eller nånting. tränger in mej i ett litet utrymme på max 1,5 meter. skulle gubben varit liiiite snabbare skulle iallafall ett liv ryka där :tummenner

Det där är inte det minsta coolt grabben... Hoppas du ger fan i gångvägar i fortsättningen!
 

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
Hade min close encounter för 25 minuter sen då jag kommer och glider i max 35 km/h på väg mot en korsning inne i centrala Stockholm. Fritt i mitt körfält, men stopp i det till vänster om mig pga vänstersvängande lastbil. Tar det ändå försiktigt eftersom man aldrig vet..

Hips vips glider en mörk liten bil (Merca A 140) in i mitt körfält, rakt över heldragen linje och det är väl på sin höjd en fot som skiljer i avstånd från att jag kör rakt in i sidan på bilj-veln. Bromsar och viker höger, sen blir det lite hopp och skutt eftersom jag nöp frambromsen och inte hann med kopplingen..

Fyra rödljus och sisådär 700 meter senare ligger jag 15-20 m före och stannar för rödljus, idioten kör mot rött och svänger vänster.

Förare av TSZ 161, hoppas du snubblar på mattkanten och dör en ond, bråd död. (Har kollat upp ägaren och det var inte hon som körde, om hon inte ser väldigt manlig ut..)

Det enda jag är nöjd med är att jag inte låste bakbromsen i detta läge. :tummenupp
 

Heinevik

Guest
Det där är inte det minsta coolt grabben... Hoppas du ger fan i gångvägar i fortsättningen!



Nej, de sa jag ju inte heller? Jag skrev inte inlägget för att få massa påhopp. Jag tar gärna bort mitt inlägg, om det nu gör dej gladare?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Blev nästan påkörd i helgen av en stressad bilist som inte behagade hålla ut tillräckligt vid en omkörning. Det är väl det enda jag kan komma på så här på rak arm.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top